Определение по дело №249/2022 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 януари 2023 г.
Съдия: Диян Димитров Атанасов
Дело: 20227090700249
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 декември 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 № 41

 

гр. Габрово, 11.01.2023 г.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО, в закрито съдебно заседание на единадесети януари през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                            

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИЯН АТАНАСОВ

 

като разгледа материалите по адм. дело № 249 по описа на съда за 2022 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).

Образувано въз основа на жалба от А.С.С. ***, с пълномощник адвокат П.К., срещу Ревизионен акт № Р-04000422001224-091-001/29.08.2022 г., поправен с РАПРА № П-04000722158006-003-001/16.09.2022 г., издадени от К. Ч. – началник сектор «Ревизии», възложил ревизията и И. С.– главен инспектор по приходите в Национална агенция по приходите /НАП/, ТД  - Велико Търново, ръководител на ревизията – в частите, потвърдени с Решение № 109 от 22.11.2022 г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ – Велико Търново при Централно управление на НАП.

Решението е връчено на жалбоподателката на 23.11.2022 г., видно от приложеното удостоверение за връчване по електронен път на л. 14 от делото. Жалбата е депозирана на 07.12.2022 г. - в законоустановения 14-дневен срок, като е внесена и дължимата д.т. в указания от съда срок. Като подадена от заинтересовано лице и против подлежащ на съдебно оспорване пред административен съд ИАА жалбата е допустима, поради което следва да се разгледа по същество в о.с.з., след конституиране и призоваване на страните.

С ревизионния акт на жалбоподателката са определени допълнителни задължения за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ, за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г. в общ размер на 9528.00 лв. (от които за внасяне в размер на 9442,84 лв.) и лихви в размер на 4112.94 лв., или общо в размер на 13640.94 лв. С решение № 109 от 22.11.2022 г. на Директора на Дирекция „ОДОП“ – Велико Търново, постановено в срока по чл. 155, ал. 1 от ДОПК, жалбата е разгледана по същество като редовна и допустима. По същество е счетена за частично основателна и ревизионният акт е отменен в частта, в която на жалбоподателката са установени допълнителни задължения за годишен и авансов данък по ЗДЦФЛ на ЕТ, за периода от 01.01.2017 г. до 31.12.2018 г., в размер на 14,00 лв. и лихви в размер на 5,14 лв.

С цитираното решение ревизионният акт е потвърден като законосъобразен в останалата обжалвана част, в която РА на жалбоподателката са определени допълнителни задължения за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ, за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г. в общ размер на 9514,00 лв. и лихви в размер на 4107,80 лв., като са изложени следните съображения:

Извършена е ревизия, възложена със Заповед за възлагане на ревизия (ЗВР) № Р- 04000422001224-020-001/14.03.2022 г.. връчена на ревизираното лице по електронен път на 21.03.2022 г., изменена със Заповед за изменение на ЗВР № Р-04000422001224- 020-002/21.07.2022 г. Предмет на ревизията е определяне на задълженията на А.С.С. за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ, за периодите от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г. и е във връзка с Решение № 19/07.03.2022 г. на директора на Дирекция ОДОП В. Търново, с което е отменен РА № Р-04000721003134-091-001/08.12.2021 г. в частта, в която на А.С. са определени задължения за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г.. като преписката е върната с указания за възлагане на нова ревизия и за издаване на нов ревизионен акт за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г.

За резултатите от ревизията е съставен Ревизионен доклад (РД) № Р- 04000422001224-092-001/30.06.2022 г., който съгласно чл. 120, ал. 2 от ДОПК е неразделна част от обжалвания РА № Р-04000422001224-091-001/29.08.2022 г., поправен с РАПРА № П-04000722158006-003-001 /16.09.2022 г. Срещу РД е подадено писмено възражение с вх. № 17412/19.08.2022 г., по описа на ТД на НАП В. Търново, без приложени допълнителни доказателства към него, като същото не е прието за основателно от органите по приходите.

В хода на ревизията органите по приходите са установили, че жалбоподателката е местно физическо лице, по смисъла на чл. 4, ал. 1 от ЗДДФЛ, което не е подавало годишни данъчни декларации (ГДД) по чл. 50 от ЗДДФЛ за ревизираните периоди от 2015 г. до 2018 г. (вкл.), с които да декларира получени доходи. За ревизирания период от 01.01.2015 г. до 15.01.2015 г. е работила по трудови правоотношения в „*, с ЕИК *********, като не е получавала доходи от извънтрудови правоотношения. А.С. е регистрирана като едноличен търговец с фирма „*“ считано от 07.11.2019 г.

Същевременно органите по приходите са установили, че през ревизираните периоди А.С. системно е извършвала продажба на стоки (предимно бижута), доставяни до клиентите чрез куриерска фирма „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД, приходите от които не са били отчетени и декларирани по съответния ред.

За установяване на фактическата обстановка в хода на ревизията са извършени процесуални действия, а именно:

С Протокол № Р-04000422001224-ППД-001/28.04.2022 г. за целите на ревизията са приобщени доказателства, събрани в хода на предходното ревизионно производство, приключило с частично отменения PA № Р-04000721003134-091-001/08.12.2021 г. Сред приобщените документи са и резултатите от извършени насрещни проверки на физически лица, относно закупени стоки, предимно бижута от А.С.. доставени чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД. * в писмени обяснения са посочили конкретно, че са извършили покупки на бижута от А.С..

В хода на настоящата ревизия на А.С. са връчени четири броя Искания за представяне на документи и писмени обяснения от задължено лице (ИПДПОЗЛ).

С първото ИПДПОЗЛ № Р-04000422001224-040-001/21.03.2022 г. органите по приходите са изискали от ревизираното лице документи и писмени обяснения на конкретно поставени въпроси, всички касаещи осъществяваната от него дейност - извършване на търговия със стоки чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г. От А.С. са представени лаконични писмени обяснения, в които е посочено, че иска всички представени от нея обяснения и материали при предходната ревизия да бъдат присъединени, като няма никакви нови доказателства или нови обстоятелства, които да представи и декларира.

С второто ИПДПОЗЛ № Р-04000422001224-040-002/15.04.2022 г. от А.С. са изискани документи и обяснения, на какво основание са получавани суми от М.К. по наложени платежи и пощенски парични преводи, свързани с пратки, изпратени от ревизираното лице, чия е собствеността на изпратените стоки, обяснения и доказателства за предаване на получените от М.К парични средства от куриерското дружество към ревизираното лице. В отговор от ревизираното лице са представени писмени обяснения, съдържащи молба да бъдат предоставени копия на първични документи, касаещи М.К, за да може да се запознае с тяхното съдържание и съответно да даде обяснения. В писмените обяснения А.С. е посочила също, че не може да представи попълнени декларации по чл. 124, ал. 3 от ДОПК за периода 2015 г. - 2018 г., тъй като се отнасят за отдалечен период от време, а и съгласно чл. 58, ал. 1, т. 2 от ДОПК може да откаже попълване на такава декларация.

С третото ИПДПОЗЛ № Р-04000422001224-040-003/27.04.2022 г. от ревизираното лице е изискано да представи документи и обяснения относно получени суми от конкретно посочени физически лица по банковите му сметки в ЦКБ АД, както и чрез системата Western Union за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г. Приложени са също образци на декларация по чл. 124, ал. 3 от ДОПК и справки. С четвъртото ИПДПОЗЛ № Р-04000422001224-040-004/11.05.2022 г. от А.С. отново са изискани документи, касаещи основанието за получаване на суми от М.К по наложени платежи и пощенски парични преводи от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД за пратки, на които ревизираното лице е подател през периода 01.01.2015 - 31.12.2018 г., като е приложена справка в тази връзка, съдържащи номера на товарителници и други данни, предоставени от куриерското дружество. В отговор на тези две ИПДПОЗЛ от А.С. не са представени никакви обяснения и документи. В хода на настоящата ревизия на „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ЕООД са връчени Искания за представяне на документи, сведения и писмени обяснения от трети лица (ИПДПОТЛ) № Р-04000422001224-041-001/21.03.2022 г. и № Р-04000422001224-041-002/13.04.2022 г„ с които от дружеството са изискани справки и доказателства (разписки за доставка на пощенска пратка/пощенски запис и разходни касови ордери, електронни изявления) за всички извършени куриерски и пощенски услуги, както и плащания на суми по наложени платежи и пощенски парични преводи, свързани с А.С., за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г., доказателства, въз основа на които трети лица са били упълномощени да получават парични преводи и суми по наложени платежи на името на А.С. за ревизираните периоди и др. По електронен път от дружеството са получени отговори с входящ номер ВхК- 6537/24.03.2022 г. и ВхК-8365/18.4.2022 г. Към първия отговор е приложена справка (екселски файл), съдържаща таблици с конкретни данни за изпратени и получени пратки, както и за получени от ревизираното лице през периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г. наложени платежи и парични преводи. Към двата отговора са представени копия на първичните документи (в т.ч. разписки за доставка на пощенска пратка/пощенски запис и разходни касови ордери, електронни изявления), въз основа на които А.С.С. е получавала парични преводи и суми по наложени платежи, които органите по приходите са анализирали в мотивната част на ревизионния доклад.    

При предходната ревизия с Протокол № Р-04000721003134-ППД- 001/16.09.2021 г. са приобщени доказателства, събрани в хода на проверка за установяване на факти и обстоятелства, касаещи А.С.. документирана с Протокол № П- 04000720078120-073-001/10.05.2021 г. Приобщени са представените от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ЕООД по електронен път документи, във връзка с ИПДПОТЛ № П- 04000720078120-041-001/18.06.2020 г., в т.ч. екселски файлове, в които се съдържа подробна и конкретна информация за изпратени и получени пратки, информация за получени наложени платежи и парични преводи от ревизираното лице А.С. за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2019 г., която съответства на установеното и при настоящото ревизионно производство.

В хода на производството по обжалване на предходния PA № Р- 04000721003134-091-001/08.12.2021 г., с писмо изх. № 65/18.01.2022 г., по описа на Дирекция ОДОП В. Търново, от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД са били изискани заверени копия на оригиналните първични документи за изплатените суми по наложени платежи и парични преводи на А.С.С. и ЕТ „*.“ за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2019 г., в т.ч. и електронни изявления за получени суми, подписани от А.С.. В Дирекция ОДОП В. Търново е получен отговор от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД. заведен с вх. № 208/08.02.2022 г., към който са приложени копия на първични документи - разписки за доставка на пощенска пратка/пощенски запис, разходни касови ордери и електронни изявления.

В хода на настоящата ревизия органите по приходите са извършили насрещна проверка на М.К, документирана с Протокол за извършена насрещна проверка №П-04000722061062-141-001/20.05.2022 г. В хода на насрещната проверка с ИПДПОЗЛ № П-04000722061062-040-001/15.04.2022 г., връчено по електронен път на 19.04.2022 г. от лицето са изискани документи и обяснения относно основанието за получаване на суми по наложени платежи и пощенски парични преводи от куриерски дружества за пратки с подател А.С. за периода 01.01.2015 г. - 31.12.2018 г., кой е собственик на изпратените стоки, и т.н., но такива документи и писмени обяснения не са представени от него.

При така установената фактическа обстановка и въз основа на събраните и анализирани доказателства, органите по приходите са достигнали до извода, че за ревизирания субект са налице обстоятелства по смисъла на чл. 122 ал. 1. т. 1 т. 2. т. 4 и т. 5 от ДОПК. а именно до започване на ревизията не са подадени декларации по чл. 50 от ЗДДФЛ за ревизираните периоди, налице са данни за укрити приходи и/или доходи за тези периоди, липсва или не е представена счетоводна отчетност съгласно Закона за счетоводството или воденото счетоводство не дава възможност за установяване на основата за данъчно облагане, въпреки връчените ИПДПОЗЛ, и документите, необходими за установяване на основата за облагане с данъци, липсват или са повредени до степен негодни за ползване. В случая основно е установеното, че са налице данни и доказателства за недекларирани от А.С. доходи като физическо лице от извършване на онлайн търговия със стоки чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД за ревизираните периоди, които не са декларирани по съответния законов ред, като лицето не представя заведена счетоводна отчетност и документи в тази връзка.

За това, че са установени обстоятелства по чл. 122, ал. 1 от ДОПК и основата за облагане с годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ, за периода от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г. ще бъде определена по реда на чл. 122 от ДОПК, жалбоподателката е уведомена писмено, в изпълнение на чл. 124, ал. 1 от ДОПК с Уведомление № Р-04000422001224-113- 001/27.04.2022 г. Връчено е и Уведомление по чл. 17, ал. 1, т. 2 от ДОПК № Р- 04000422001224-139- 001/27.04.2022 г.

При гореописаната фактическа обстановка, органите по приходите са приложили разпоредбата на чл. 122, ал. 2 от ДОПК. като са определили основата за облагане за ревизираните периоди, след извършен анализ по реда на чл. 122, ал. 2 от ДОПК. Органите по приходите са изложили в РД мотиви за определяне основата за облагане, представляващи анализ на относимите обстоятелства по чл. 122, ал. 2, т.т. 1, 2, 3, 4, 6, 8 и 16 от ДОПК, както следва:

-   вида и характера на фактически осъществяваната дейност;

-   платените данъци, мита, такси, вноски и други публични вземания;

-   движението и остатъците по банковите сметки;

-   официалните документи и документите с достоверни данни;

-   търговското значение на мястото, където се извършва дейността;

-   брутните приходи/доходи (оборота);

-   други доказателства, които могат да послужат за определяне на основата.

В резултат, по реда на чл. 122, ал. 2 от ДОПК органите по приходите са формирали годишна данъчна основа, по смисъла на чл. 28 от ЗДДФЛ и са определили данък по чл. 48, ал. 2 от ЗДДФЛ (15 на сто) и лихви върху него, по периоди, както следва:

-    за 2015 г. данъчна основа в размер на 2980,42 лв., представляваща разлика между установените неотчетени и недекларирани приходи от продажби в размер на 3525,00 лв. (сума от продажби чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД) и признатите при ревизията разходи в размер на 544,58 лв.. дължим данък в размер на 447.00 лв. и лихви в размер на 287,10 лв.;

-    за 2016 г. данъчна основа в размер на 10181,85 лв., представляваща разлика между установените неотчетени и недекларирани приходи от продажби в размер на 11674.00 лв. (чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД), признатите при ревизията разходи в размер на 1290,55 лв. и осигурителни вноски за здравно осигуряване (30), направени от лицето в размер на 201,60 лв., дължим данък в размер на 1527,00 лв. и лихви в размер на 825,92 лв.;

-    за 2017 г. данъчна основа в размер на 29328.95 лв., представляваща разлика между установените неотчетени и недекларирани приходи от продажби в размер на 29999.00 лв. (чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД), признати разходи в размер на 449,25 лв. и осигурителни вноски (30) в размер на 220,80 лв., дължим данък в размер на 4399.00 лв. и лихви в размер на 1933,27 лв.;

-    за 2018 г. данъчна основа в размер на 21031,77 лв., представляваща разлика между установените неотчетени и недекларирани приходи от продажби в размер на 23083,00 лв. (чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД), признати разходи в размер на 1806,43 лв. и осигурителни вноски (30) в размер на 244,80 лв., дължим данък в размер на 3155,00 лв. и лихви в размер на 1066,65 лв.

В хода на ревизията е установено, че през ревизираните периоди А.С. е извършвала търговска дейност по смисъла на чл. 1 т. 1 от Търговския закон, а именно - системно и постоянно е осъществявала продажби на изработени стоки, доставяни до клиентите чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД. Лицето е извършвало организирането и управлението на търговската си дейност за свой риск, което представлява по своя смисъл трудова дейност за него, от чиято дейност лицето черпи облаги - получава постоянен доход и дължи данък по чл. 48 от ЗДДФЛ. По смисъла на чл. 26. ал. 7 от ЗДДФЛ физическите лица, извършващи дейност като еднолични търговци, независимо дали са регистрирани по Търговския закон, се третират като данъчно задължени лица които формират данъчната основа за доходите по реда по който тя се определя за регистрираните търговци. В случая, от събраните в хода на ревизията доказателства за получаване на суми от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД по наложени платежи и парични преводи, е установено, че ревизираното лице през процесиите периоди е извършвало системно продажба на стоки (предимно бижута) с цел реализиране на печалба, поради което тази дейност е квалифицирана от органите по приходите като стопанска дейност. Осъществените сделки не са били инцидентни, нито могат да бъдат определени като извършени за обезпечаване на индивидуални нужди.

Представените от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД копия на първичните документи, като частни свидетелстващи документи, които носят подписа на жалбоподателката, се ползват с материална доказателствена сила относно съдържащите се в тях неизгодни за А.С. факти. В посочените документи изрично е отбелязано, че сумите са изплатени на жалбоподателката, което не се оборва от нея, включително и в предходната ревизия.

Разпоредбата на чл. 12 от ЗДДФЛ определя, че облагаеми по този закон са доходите от всички източници, придобити от данъчно задълженото лице през данъчната година, с изключение на доходите, които са необлагаеми по силата на закон. С нормата на чл. 13 от ЗДДФЛ са регламентирани необлагаемите доходи, като доходите на А.С. не попадат сред тях. Основата за облагане на доходите от стопанска дейност на А.С. за ревизираните периоди е определена по реда на чл. 122, ал. 2 от ДОПК. Същевременно от органите по приходите е взето предвид, че за ревизираните периоди жалбоподателката е следвало да прилага общия ред за облагане по ЗДДФЛ, като формира облагаемия си доход от стопанска дейност като едноличен търговец по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане и да отчита приходите и разходите си при спазване на Закона за счетоводството. За целите на облагането, формирането на данъчна основа по чл. 26 от ЗДДФЛ е обвързано с определяне на данъчен финансов резултат, получен чрез преобразуване на счетоводния финансов резултат за данъчни цели по реда на ЗКПО. В тези случаи се спазват и нормите на специалния ЗСч по отношение на водената счетоводна отчетност и на приложимите счетоводни стандарти, а за целите на определяне на данъчния финансов резултат - разпоредбите на част втора от ЗКПО. Съгласно чл. 25 от ЗКПО, данъчният финансов резултат се определя на базата на данъчно признатите приходи и разходи, като съгласно разпоредбата на чл. 26, т. 2 от ЗКПО, не се признават за данъчни цели разходите, които не са документално обосновани по смисъла на този закон. На основание чл. 77, ал. 1 от ЗКПО разходите, отчетени в нарушение на счетоводното законодателство, не се признават за данъчни цели в годината на счетоводното им отчитане. По силата на чл. 10, ал. 1 от ЗКПО счетоводен разход се признава за данъчни цели, когато е документално обоснован чрез първичен счетоводен документ по смисъла на ЗСч, отразяващ вярно стопанската операция.

При определяне на приходите за ревизираните периоди, органите по приходите са съобразили нормата на т. 5 от Счетоводен стандарт 18 „Приходи“, като при признаването на приходите е следван принципът на текущото начисляване. Ревизията е извършена по особения ред за облагане, предвиден в чл.122 от ДОПК, приложим във всеки случай, когато данъчната основа не може да бъде определена по реда на материалния данъчен закон. Същността на особеното ревизионно производство е да се установят и анализират относимите към ревизирания субект обстоятелства - критерии, за да се установи възможната пълнота от данни, които се доближават максимално до тази данъчна основа, при която би се стигнало при нормално развитие на правоотношението. Целта е да се получи цялостна, макар и косвена представа за дейността на задълженото лице, а оттам и някакво приблизително и относително съвпадение на данъчната основа, определена по реда на чл. 122 от ДОПК и данъчната основа, която би била установена, ако биха били налице липсващите доказателства и данни. Същевременно следва да се има предвид, че облагаемият доход от стопанската дейност като едноличен търговец или физическо лице, което действа като търговец, е формираната по реда на ЗКПО данъчна печалба (чл.26, ал. 1 във връзка с ал.7 от ЗДДФЛ). При това положение следва да се отчетат и нормите на материалния данъчен закон - ЗКПО и Закона за счетоводството, според които извършването на каквито и да било разходи се доказва с първични счетоводни документи, които би следвало да отговарят на определени законови изисквания и които да са осчетоводени по съответния ред в съответните счетоводни регистри. Предвид горното, при неизпълнение на задължението от страна на жатбоподателката да води и представи отчетност и документи за конкретно реализираните приходи и извършени разходи от дейността й, въпреки че многократно са й изискани, е невъзможно определяне на действителната данъчна основа, а определянето на данъчната основа по реда на чл.122 от ДОПК е последица от неправомерното поведение на А.С. - липса на първични документи и редовно заведена счетоводна отчетност. В случая органите по приходите са събрали доказателства от трето лице за конкретния размер на реализираните от ревизираното лице приходи, но липсват представени първични счетоводни документи и счетоводни регистри, които да доказват извършването на разходи от нея и техния размер. Нито в хода на предходната, нито при текущата ревизия жалбоподателката е представила информация и доказателства за това от къде са закупувани стоките или материалите за тях, ако ги изработва, и при какви условия, с оглед преценка какви документално обосновани разходи, освен приетите такива от органите по приходите, би могло да се включат при определяне на данъчната основа от извършваната от нея дейност.

В обобщение на гореизложеното и с оглед на събраните доказателства директорът на Дирекция „ОДОП“ В. Търново е счел, че законосъобразно ревизията е проведена по реда на чл. 122 от ДОПК, тъй като безспорно са установени обстоятелства по ал. 1, т. 1, т. 2, т. 4 и т. 5 от същата норма. Органите по приходите са установили, че А.С. през ревизираните периоди е получавала доходи, които не са били декларирани и не са били обект на облагане. Ревизията е извършена по особените правила на чл. 122 - 124 от ДОПК и в тежест на жалбоподателката е да опровергае констатациите на органите по приходите. В хода на настоящото производство не са представени доказателства, които да опровергават установените фактически констатации в ревизионния доклад и последвалия ревизионен акт. Съвкупната преценка на доказателствата по преписката, налагат да се приеме, че фактическите констатации на органите по приходите се основават на събраните в хода на ревизията доказателства, а направените въз основа на тях правни изводи, са съответни на материалния закон. Не са констатирани нарушения на процесуалния закон. Органите по приходите са определили приходи от стопанска дейност на А.С. за периодите 2015 г. - 2018 г., съответно в размер на: 3525,00 лв. за 2015 г., 11674,00 лв. за 2016 г., 29999,00 лв. за 2017 г. и 23083,00 лв. за 2018 г. (посочени в обобщен вид на страница 82 на РД), като същите са установени на база събраните от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ЕООД доказателства. Конкретните данни са посочени в табличен вид на страници 8-62 на РД. В таблиците се съдържат данни за номерата и датите на товарителниците, описание на пратката, сумата на наложения платеж/паричния превод, дата на плащане.

От „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ЕООД са представени съответните доказателства за изплатен наложен платеж - разходни касови ордери и електронни изявления, подписани от А.С., които са анализирани в хода на настоящото ревизионно производство. Предоставените от куриерското дружество справки представляват таблици във формат Excel, съдържащи данни, идентифициращи пратките и получените суми от наложени платежи и парични преводи, които са отразени в горепосочените таблици на РД. Данните за приходите на ревизираното лице са взети от таблиците „Получени наложени платежи“ и „Получени преводи“. Ноторно известно е, че програмните продукти на „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД, в които се регистрират данните за изпращането, движението и доставянето на всяка една пратка, представляват електронни регистри с база данни, генерирани в реално време при подаването и получаването на пратката. Тези данни представляват „съдържание, съхранявано в електронна форма“ и са годни доказателства. Тези данни няма как да бъдат съставени впоследствие, ако не са съществували в информационната система на дружеството към ревизирания период 2015 г. - 2018 г. Органите по приходите са установили, че само малка част от първичните документи от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ЕООД, касаещи ревизираните периоди от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г., за плащане на суми в брой са нечетливи (например товарителници № **********/16.01.2015 г.; № *********/20.08.2015 г.; № *********/05.10.2015г. и т.н.), или са представени копия на неотносими документи (например товарителници № *********/04.05.2015 г.; № *********/19.06.2015 г.; № *********/26.06.2015 г.; № *********/20.08.2015 г.), не са подписани от ревизираното лице (например товарителници № *********/14.04.2015 г.; № *********/26.06.2015 г.; № *********/01.03.2016 г.), или сумите са изплатени на ил Асенов Катранджиев или други трети лица (например товарителници №          *********/01.10.2015           г.; №*********/12.11.2015            г.;№*********/16.01.2016 г.). Тези продажби не са приети като извършени от ревизираното лице, тъй като не са налице убедителни доказателства за получени парични средства, именно от А.С., съответно не е прието, че полученото заплащане представлява доход, който подлежи на облагане.

Неоснователни са възраженията на А.С., изложени в жалбата, за липсата на категорични доказателства, събрани по реда на ДОПК, от които да се установява, че ревизираното лице е получило от посочени в РД физически лица наложени платежи/парични преводи чрез „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ООД от продажба на стоки. В тази връзка следва да се отбележи, че по смисъла на § 1, т. 12 от Закона за пощенските услуги (ЗПУ), „наложен платеж“ е допълнителна услуга, при която пощенската пратка се доставя на получателя срещу заплащане на определена от подателя сума. Доставчикът на стоката я предава на куриера, който от своя страна я доставя на получателя, срещу заплащане на определена от подателя сума (стойността на стоката с или без таксата за услугата наложен платеж, в зависимост от договореното между страните по доставката). Куриерът събира определената от подателя сума и след това, в зависимост от договореностите им, му я превежда по банков път или му я изплаща в брой. Наложен платеж е услуга, при която куриерското дружество се ангажира да събере от получателя предварително посочена от подателя сума и да я изплати в установените срокове на подателя на пратката.

Органите по приходите са определили и разходи за стопанската дейност на А.С., както следва: в размер на 544,58 лв. за 2015 г., в размер на 1290,55 лв. за 2016 г., в размер на 449,25 лв. за 2017 г. и в размер на 1806,43 лв. за 2018 г. Така определените разходи представляват заплатени от А.С. суми по получени от нея куриерски пратки и платените разходи по доставката им, съгласно представените доказателства от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ЕООД. Конкретните данни са посочени в табличен вид на страници 63-78 и в обобщен вид, в годишен аспект в таблица на страници 78-79 на РД. В таблиците на страници 63-78 от РД се съдържат данни за номера и датата на товарителниците, описание на пратката, платените суми и разходи по доставката. Органите по приходите са взели предвид, че това са единствените разходи, за които са налице писмени доказателства. Няма доказателства за други разходи, както и доказателства за относимостта на такива разходи към стопанската дейност на А.С..

Ревизираното лице е било уведомено за установените резултати при ревизията и е имало възможност да даде допълнителни обяснения и да представи съответните доказателства, но отнегова страна не са предприети действия в тази посока. От ревизиращите органи са предприети съответните действия за установяване на това, дали А.С. действително е получила наложените платежи и парични преводи.

В хода на производството по обжалване на РА се установи, че при определянето на приходите от органите по приходите не е взето предвид, че товарителница № *********/14.09.2017 г., съгласно колона 4 от таблицата на стр. 30 от РД, е на стойност 55 лв., а при ревизията неправилно при сумирането, за да се получат приходите за 2017 г., е приет по-голям размер - 79,00 лв., т.е. съществува разлика в размер на 24,00 лв. Товарителница № 5300019004736/11.07.2018 г. на стойност 65,00 лв. (стр. 58 от РД), не съдържа саморъчно попълнени данни и подпис на А.С. като получател, видно от представените от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС“ ЕООД доказателства и същата не може да бъде приета като доказателство за получен доход от лицето в посочения размер за 2018 г.

При това положение, определените при ревизията приходи от стопанска дейност на А.С. за периодите 2017 г. и 2018 г. следва да бъдат променени по следния начин:

 

 

 

Неправилно отразени

приходи в текущия период

 

Период

Приходи по РА

Следващи се приходи

2017

29999,00

-24.00

29975,00

2018

23083,00

-65,00

23018,00

 

В резултат на изложеното, определеният при ревизията облагаем доход на жалбоподателката, респективно годишната данъчна основа от стопанска дейност като ЕТ и дължимият данък, следва да бъде намален, както следва:

 

Период

Приходи

Разходи

Обл.доход

Осиг. вноски

Дан. основа

Данък

2017

29975,00

449.25

29525.75

220,80

29304,95

4395,00

2018

23018,00

1806,43

21211,57

244,80

20966,77

3145,00

 

Съответните задължения за данък по ЗДДФЛ на ЕТ и лихви за периодите от 01.01.2017 г. до 31.12.2018 г., определени при ревизията в по-голям размер от дължимия, следва да бъдат отменени, както следва:

Период

Дължим

данък

Данък по РА

Данък за отмяна

Дължими

лихви

Лихви по

РА

Лихви за отмяна

2017

4395,00

4399,00

4,00

1931,51

1933,27

1,76

2018

3145,00

3155.00

10,00

1063,27

1066,65

3,38

ОБЩО:

 

 

14,00

 

 

5,14

 

Задълженията за данък по ЗДЦФЛ на ЕТ и съответните лихви за останалите периоди от 01.01.2015 г. до 31.12.2016 г. следва да бъдат потвърдени в определените при ревизията размери. Предвид изложеното, от определените с РА задължения за годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ за периода 01.01.2015 г. - 31.12.2018 г. в размер на 9528,00 лв. и лихви в размер на 4112,94 лв. следва да бъдат потвърдени задълженията за данък в размер на 9514,00 (9528,00 лв. минус 14,00 лв.) и следващите се за него лихви в размер на 4107,80 лв. (4112,94 лв. минус 5,14 лв.).

В жалбата срещу РА до съда се излагат следните мотиви:

Ревизионното производство е извършено на основание Решение № 19/07.03.2022 г. на Дирекция ОДОП, с което е отменен предходния Ревизионен акт № 04000721003134-091- 001/08.12.2021г. и преписката е върната за възлагане на нова ревизия за определяне на задължения за годишен и авансов по ЗДДФЛ на ЕТ за данъчен период от 01.01.2015 г. до 31.12.2018 г. Срещу РД е подадено възражение, което е оставено без уважение, като не са изложени мотиви. С оглед на установената фактическа обстановка и на основание събраните писмени доказателства в хода на ревизията, жалбоподателката счита, че констатациите, изложени в РД, са постановени при особено съществени нарушения на административно-производствените правила и принципи на данъчно-осигурителния процес, относно осигуряване и гарантиране на правото на защита в данъчния процес, на служебното начало и обективност при извършване на ревизията, всестранност и пълнота на доказателствата, обоснованост на актовете - нарушения на чл.З, ал.2, чл.5, чл.6, ал.3 и др. от ДОПК. Ревизионният акт е постановен при допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на ДОПК, довели до неправилни фактически изводи и неправилното приложение на разпоредбите на ЗДДФЛ и ЗДДС. Допуснато е съществено процесуално нарушение, изразяващо в това, че доказателствата, събрани в хода на ревизията, не са преценени от органа по приходите в тяхната съвкупност, от една страна, а от друга - са тълкувани превратно, което е довело до грешни изводи и необоснованост на част от констатациите на ревизионния акт.

Органите по приходите са приели за установено, че А.С.С. е местно лице по смисъла на чл.4, ал.1 от ЗДДФЛ с постоянно местоживеене в България - постоянен адрес:*** и в качеството си на такова съгласно чл. 6 от ЗДДФЛ, е данъчно задължено лице за доходи, произхождащи от източници в България и от чужбина. При извършена проверка в ПП СУП- справка за регистрирани и действащи трудови договори е установено, че А.С.С. за ревизирания период 01.01.2015 г. - 31.12.2018 г. е назначен по трудови правоотношения с работодател „*" ЕООД, ЕИК ********* от 01.04.2013 г. до 15.01.2015 г. Според органите по приходите е прието за установено, че в хода на ревизията е установено обстоятелства по смисъла на чл.122, ал.1, т.1, т.2, т.4 и т.5 от ДОПК, а именно:

по т.1 - до започване на ревизията не е подадена декларация, когато задължението се определя по декларация;

по т.2 -налице са данни за укрити приходи или доходи;

по т.4 - липсва или не е представена счетоводна отчетност съгласно Закона за счетоводството или воденото счетоводство не дава възможност за установяване на основата за данъчно облагане, както и когато документите, необходими за установяване на основата за облагане с данъци или за определяне на задължителните осигурителни вноски, са унищожени не по установения ред;

по т.5 - документите, необходими за установяване на основата за облагане с данъци, липсват от ДОПК.

Във връзка с установените обстоятелства по чл.122, ал.1 от ДОПК основата за облагане с Годишен и авансов данък по ЗДДФЛ на ЕТ за периода 01.01.2015 г. - 31.12.2018 г., е определена по реда на чл. 122 от ДОПК.

В хода на е получен отговор от „ЕКОНТ ЕКСПРЕС" ООД, заведен с вх.№ ВхК- 6537/24.03.2022г. и ВхК-8365 /18.4.2022 г. по описа на ТД на НАП В.Търново. Приобщени са в настоящото ревизионно производство получени отговори от физическите лица закупили стоките от А.С., което според органите по приходите позволява точно пресмятане на обема на неотчетени търговски сделки и определяне размера на укритите приходи по отчетни периоди в съответствие с разпоредбите на Закона за счетоводството и ЗДДФЛ. Органите по приходите приемат, че събраната информация в хода на ревизията позволява точно пресмятане на обема на неотчетени търговски сделки и определяне размера на укритите приходи по отчетни периоди, като са изложените следните фактически и правни мотиви:

Получените доходи от продажби, осъществени по електронен път от местните и чуждестранните физически лица са обект на облагане с данък по ЗДДФЛ.

Облагането на доходи от стопанска дейност /електронна търговия със стоки/ на лице, което не е регистрирано като едноличен търговец, но е търговец по смисъла на Търговския закон се извършва на основание чл.26, ал.7 от ЗДДФЛ. В обхвата на тази норма попадат лицата, които по занятие извършват търговски сделки, каквито са покупката на стоки или други вещи с цел препродажба в първоначален, преработен или обработен вид, както и продажба на стоки собствено производство /чл.1, ал.1, т. 1 от Търговския закон/. Тези лица могат да извършват продажбите си чрез собствен електронен магазин, чрез посредници или публикувайки обяви на стоките, които продават в онлайн платформи.

На основание чл.26, ал.1 от ЗДДФЛ облагаемият доход от стопанска дейност като едноличен търговец е формирана по реда на ЗКПО данъчна печалба. Разходите, които лицето е направило във връзка с дейността, могат да бъдат признати при условие, че е спазена разпоредбата на чл.10 от ЗКПО и не попадат в хипотезите на непризнати за данъчни цели разходи, изрично посочени в същия Закон.

Органите по приходите стигат до извода, че събрани доказателства за неотчетени приходи от продажби на стоки, които са транспортирани      до        клиентите,     чрез куриерска фирма „ЕКОНТ            ЕКСПРЕС" ООД през периода 01.01.2015г.         - 31.12.2018 г. са общо в размер на 68281,00 лв и същите не са декларирани по реда на ЗДДФЛ.

Пак според органите по приходите, от извършен съвкупен анализ на събраните в хода на ревизията доказателства се установява, че А.С.С. е получила доходи от парични преводи от наложени платежи от "Еконт Експрес" ООД за отделните отчетни ревизирани периоди, както следа:

за 2015 г. в размер на 3525,00 лв.

за 2016 г. в размер на 11674,00 лв.

за 2017 г. в размер на 29999,00 лв.

за 2018 г. в размер на 23083,00 лв.

А.С.С. е извършвала дейност по продажба на стоки/бижута/, редовно и по занятие с цел получаване на възнаграждение, като редовен/постоянен доход, т.е. извършва търговски сделки по смисъла на ТЗ и в качеството на търговец по чл. 1, ал. 1 от същия закон. Облагаемия доход от стопанска дейност като едноличен търговец е формираната по реда на ЗКПО данъчна печалба /чл.26,ал.1 от ЗДДФЛ/. На основание чл. 26, ал. 7    от ЗДДФЛ, ако физическото лице е търговец по смисъла на ТЗ, но не е регистрирано            като     едноличен      търговец, доходите от стопанската му дейност се облагат по реда на глава пета, раздел II от закона, т.е. смятат се за доходи от стопанска дейност като едноличен търговец. Годишната данъчна основа за доходите от стопанска дейност като едноличен търговец се определя по реда на чл. 28 от ЗДДФЛ. Данъчната ставка е 15 на сто. Данъчната основа за облагане с данък върху доходите на физически лица за всяка от ревизираните години се определи като разлика между установените при ревизията доходи и установените разходи. Счетоводното третиране на реализираните приходи от търговия със стоки, в т.ч. и по електронен път е регламентирано в Счетоводен стандарт /СС/18 - Приходи. Съгласно т.6.1. от стандарта приходът от продажба на стоки се признава, когато са изпълнени едновременно следните условия:

-          продавачът е прехвърлил на купувача значителни рискове и изгоди, свързани със собствеността на стоките;

-          продавачът не запазва участие в управлението или ефективен контрол върху продаваните стоки;

-          сумата на прихода може да бъде надеждно изчислена;

-          продавачът има икономическа изгода, свързана със сделката по продажбата;

-          направените разходи или тези, които ще бъдат направени във връзка със сделката, могат надеждно да бъдат изчислени.

Основният счетоводен принцип, залегнал в СС 18 за отчитане на приходите от продажби, който трябва да бъде обект на проверка относно коректното му прилагане от данъчно- задължените лица, е приходът да се отчита на принципа на начисляването. Това означава, че търговецът следва да отрази в счетоводството си приходи от продажба на стоки към момента, в който те са напуснали патримониума на неговото предприятие, а не да чака да пристигнат парите и разписката за получаването на стоките. Този момент в конкретният случай е моментът на предаване на стоката на куриерската фирма „Еконт Експрес" ООД (датата на товарителницата).

Според органите по приходите, А.С.С. е генерирала приходи от продажби на стоки/бижута/ на физически и юридически лица от страната в размер на:

За периода 01.01.2015-31.12.2015 г. - 3 525,00 лв.

За периода 01.01.2016-31.12.2016 г. - 11 674,00 лв.

За периода 01.01.2017-31.12.2017 г. - 29 999,00 лв.

За периода 01.01.2018-31.12.2018 г. - 23 083,00лв.

Придобитият доход се явява облагаем доход от стопанска дейност като едноличен търговец по смисъла на чл.26 , ал. 7 от ЗДДФЛ.

Предвид гореизложеното, органите по приходите се приели по години следното:

 1. За отчетния период на 2016г. са определили данъчна основа за облагане на лицето по чл.122, ал.2 от ДОПК, данъчният финансов резултат и дължимия данък върху доходите на ревизираното, както следва:

общо приходи-3525,00лв.

общо разходи - 544,58лв.

счетоводна печалба-2980,42лв.

годишна данъчна основа за доходи от стопанска дейност като ЕТ - 2980,42лв.

данък за доходи от стопанска дейност като ЕТ - 447,06лв.

2. За отчетния период на 2016г. са определили данъчна основа за облагане на лицето по чл.122, ал.2 от ДОПК, данъчният финансов резултат и дължимия данък върху доходите на ревизираното, както следва:

общо приходи-11674,00лв.

общо разходи   -1290,58лв.

счетоводна печалба     -10383,45лв.

вноски за 3О    - 201,60лв.

годишна данъчна основа за доходи от стопанска дейност като ЕТ-10181,85лв.

данък за доходи от стопанска дейност като ЕТ-1527,28 лв.

3. За отчетния период на 2017г. са определили данъчна основа за облагане на лицето по чл.122, ал.2 от ДОПК, данъчният финансов резултат и дължимия данък върху доходите на ревизираното, както следва:

общо приходи-29999,00лв.

общо разходи-449.58лв.

счетоводна печалба     - 29549,75 лв.

вноски за ЗО    - 220,80 лв.

годишна данъчна основа за доходи от стопанска дейност като ЕТ - 29328,95 лв.

данък за доходи от стопанска дейност като ЕТ - 4399,00 лв.

4. За отчетния период на 2018г. са определили данъчна основа за облагане на лицето по чл.122, ал.2 от ДОПК, данъчният финансов резултат и дължимия данък върху доходите на ревизираното, както следва:

общо приходи - 23083,00 лв.

общо разходи   - 1806,43лв.

счетоводна печалба - 21276,57лв.

вноски за ЗО-244,80лв.

годишна данъчна основа за доходи от стопанска дейност като ЕТ -21031,77лв.

данък за доходи от стопанска дейност като ЕТ - 3155,00 лв.

Жалбоподателката счита, че органите по приходите не са установили относимите факти и обстоятелства в хода на ревизията, подкрепени със съответните доказателства, събрани по реда на ДОПК, подкрепящи изводите им за укрити приходи или доходи от продажба на стоки. Счита че изводите на ревизиращия екип са основани на предположения, но не и на фактически и правни основания, с оглед на което възразява изцяло срещу определения размер на дължимия данък за доходи от стопанска дейност като ЕТ.

В хода на ревизията е извършена проверка на ЕКОНТ ЕКСПРЕС ООД чрез изпращане на искане по ел.адрес до Р.С. на 18.04.2022г.

От приложените към РД доказателства се установява, че на 18.04.2022г. по ел.път от И.Я. до ТД на НАП - Велико Търново е изпратено уведомително писмо изх.№ 4102/18.04.2022г., в което е отразено, че относно ИСКАНЕ за предоставяне на документи, сведения и писмени обяснения от трети лица за А.С.С. с ЕГН ********** за периода от01.01.2015г. до 31.12.2018г., приложено изпращаме:

Снимки на документи, показващи изплащането в брой на наложен платеж - папка rko и парични преводи - папка post dc; Пълномощно       — не   фигурира; Писмени обяснения съгласно чл. 37, ал. 5 от ДОПК: Проверката се извършва въз основа на информацията в базата данни на Еконт Експрес ООД. Възможно е да има съвпадение с други лица/фирми, притежаващи същите имена, поради което не можем да твърдим със сигурност, че зад всяка позиция от справката стои пратка от/за проверяваното от Вас лице. Ако е необходима допълнителна информация, сме готови да я предоставим.

Допълнителна информация не е изисквана.

На първо място е видно, че са изпратени снимки на документи, като данните са предоставени не от първични счетоводни документи, а от база данни на ЕКОНТ, като изрично е направено уточнението, че е възможно да има съвпадения с други лица и фирми и че не може да се твърди със сигурност, че става въпрос за проверяваното лице.

С оглед на изложеното жалбоподателката счита, че липсват доказателства в подкрепа на твърденията на органите по приходите, че А.С.С. е генерирала приходи от продажби на стоки/бижута/ на физически и юридически лица от страната в размер на:

 За периода 01.01.2015-31.12.2015г.  - 3525,00лв.

За периода 01.01.2016-31.12.2016г.   - 11674,00лв

 За периода01.01.2017-31.12.2017г.   - 29999,00лв

 За периода 01.01.2018-31.12.2018г.  - 23083,00лв.

В конкретния правен спор липсват годни доказателства и доказателствени средства, които да обосноват наличието на данни за укрити приходи.

В ДОПК няма легална дефиниция на понятието данни, нито има препращане към друг нормативен акт, в който е уредено понятието. Съгласно чл.46, ал.1 от ЗНА разпоредбите на нормативните актове се прилагат според точния им смисъл, а ако са неясни, се тълкуват в смисъла, който най-много отговаря на други разпоредби, на целта на тълкувания акт и на основните начала на правото на Република България. Указ № 883 от 24.04.1974 год. за прилагане на ЗНА в чл.36, ал.1 и чл.37, ал.2 е възприел идеята, че разпоредбите на нормативните актове се формулират кратко, точно и ясно. Отклонения от общоупотребимия български език се допускат само ако се налагат от предмета на акта. Ако се налага отклонение от общоприетия смисъл на дума или израз, с допълнителна разпоредба се определя смисълът им за съответния нормативен акт, т.е в случая трябва да се търси общозначимото и общоупотребимо значение на думата данни. В Български тълковен речник като данни се определят необходими за извод или решение сведения.

Може да се приеме, че ще са налице данни за укрити приходи, когато на орган по приходите преди или по време на извършване на данъчна ревизия или проверка са станали достояние сведения от такова естество, че да се направи въз основа само на тях обосновано предположение, налагащо извод за наличие на укрит приход или доход на проверявания или ревизиран субект.

От друга страна, данните за укрити приходи трябва да бъдат достатъчно и достоверни - така би се закрепил принципа на правна сигурност.

В РД се твърди, че при преглед на информацията за получените суми от наложен платеж от А.С. се установява, че информацията за получените наложени платежи по доставки, извършени от куриерската фирма ЕКОНТ ЕКСПРЕС ООД се съдържа в предоставената от куриера таблица КУ-Подател. Тази справка от ЕКОНТ ЕКСПРЕС ООД не е достатъчно доказателство, за да обоснове и докаже наличието на приходи от покупко-продажба на стоки – бижута. Това е така, т.к. от съдържанието на представената справка може да се установи обстоятелство, относно лицето, получило суми чрез наложен платеж (обстоятелство, отразено чрез изписването на „СО“). Това обаче не води до извода, че получената сума от наложен платеж е на основание договор за покупко-продажба на стоки, а още по-малко, че сумата реално е изплатена на А.С.. Съгласно §1, т. 12 от Допълнителните разпоредби на Закона за пощенските услуги наложен платеж е пощенска услуга, при която пощенската пратка се доставя на получателя срещу заплащане на определена от подателя сума.

Договорът за продажба на стоки е консенсуален неформален договор, като за сключването му е необходимо да се постигне съгласие относно съществените елементи - предмет и цена. В настоящия случай, от страна на органите по приходите не е доказано по реда на ДОПК, че процесните суми по наложен платеж, описани в РД са именно получени на основание сключен договор за покупко-продажба на стоки, тъй като липсват съществените елементи на този договор, а именно двете страни - продавач и купувач, както и наличие на съгласие за сключване на договор относно неговия предмет и цена.

Твърдението, че е налице продажба на стоки, извършена чрез "Еконт Експрес" ООД, за което са налице товарителници, не е подкрепено с доказателства, т.к. справката не е документ, който удостоверява прехвърляне собствеността на стоки.

С оглед изложеното е видно, че събраните обяснения по реда на ДОПК от трети лица не са доказателства в подкрепа на твърденията на органите по приходите, че са налице твърдениет продажби на стоки. С други думи казано, липсват категорични доказателства, събрани по реда на ДОПК, че А.С. е получила от посочените в РД физически лица парични преводи от ЕКОНТ ЕКСПРЕС ООД от продажба на стоки

Не са установени и доказани от приходната администрация по надлежния ред недекларирани от ревизираното лице облагаеми доходи, които следва да бъдат включени в облагаемата основа, то оспореният РА е трябвало да бъде отменен като незаконосъобразен.

Ревизията е извършена, като органът по приходите е намерил за доказани предпоставките на чл.122 ал.1. т.2 ДОПК - налице са данни за укрити приходи или доходи. Съгласно разпоредбата на чл.124 ал.2 от ДОПК, в производството по обжалване на ревизионен акт при извършена ревизия по чл.122 от ДОПК, фактическите констатации в него се смятат за верни до доказване на противното, когато наличието на основанията по чл.122 ал. 1 ДОПК е подкрепено от събраните доказателства. Така установената презумпция за вярност на фактическите констатации е оборима и доказателствената тежест е за жалбоподателя. Следователно в производството по съдебно обжалване на РА, издаден по реда на чл.122 ДОПК, в тежест на органите по приходите е да установят основанията за извършване на ревизия при особени случаи, както и спазването на императивния процесуален ред за това, а в тежест на жалбоподателя е да установи при условията на пълно и насрещно доказване твърдените от него факти и обстоятелства, с които се опровергават фактическите констатации в акта. За да се приложи обаче презумпцията по чл.124 ал.2 от ДОПК, фактическите констатации, на които се позовават органите по приходите, следва да са подкрепени от надлежни доказателства, в противен случай тежестта за опровергаването им не може да се възлага на ревизирания субект.

Основанията за извършване на ревизия по особения ред са изрично изброени от закона в разпоредбата на чл.122. ал. 1. т. 1 - 8 от ДОПК.

Определянето на данъчната основа за облагане с данъци, както и размера на последните са нормативно установени и следва да се прилагат точно. Единствено при наличие на обстоятелства по чл.122, ал.1 от ДОПК и при спазване на правилата на чл.122. ал.2 и ал.4. ДОПК, законът дава възможност на органите по приходите да приложат установения от съответния закон размер на данъка към определена от тях основа. За целта, основанията по чл.122 ал. 1 ДОПК следва да са безспорно установени и тежестта за доказване, както бе посочено, е на органите по приходите, тъй като извършването на облагане по особения ред не може да почива на предположения, а на конкретни факти, обосноваващи някоя от хипотезите на чл.122. ал.1 от ДОПК.

В случая, органът по приходите не е доказал факти, даващи основание да се приеме, че е реализирана хипотезата на чл.122, ал.1. т.2 ДОПК при определяне на задълженията за 2019г. и 2020г.

При наличие на изискване на закона основанието за прилагане на особения ред за облагане да бъде доказано от органа по приходите при условията на пълно доказване, установяването само на вероятност да са извършени всички посочени РА продажби на стоки, от които да е формиран доход, без този доход да е установен с надлежно ангажирани доказателства, не е достатьчно, за да се приеме доказано наличие на укрити доходи, като основание по чл.122, ал.1, т.2 от ДОПК за провеждане на ревизията по особения ред.

При установяване на данъчно или осигурително задължение по този ред е недопустимо определянето им само на предполагаеми основания за това.

За да е налице презумптивната доказателствена сила на фактическите констатации на РД по смисъла на чл. 124. ал. 2 от ДОПК и тежестта на оборването им да се възложи на ревизираното лице, следва фактическите констатации в ревизионния доклад/акт са подкрепени с достатьчно доказателства, което в случая не налице. При липса на установена реалност на спорните доставки на стоки, не са налице предпоставките на чл. 122. ал. 1. т. 2 от ДОПК.

В тази насока следва да се посочи, че действието на разпоредбата на чл.124, ал.2 ДОПК, който урежда доказателствената тежест в производствата по ревизии при особени случаи в тежест на ревизираното лице не следва да се абсолютизира в смисъл, че да доведе до дерогиране на основни правила на данъчния процес. Фактическите констатации са онази част от акта, която категоризира, описва, систематизира и анализира установените от органи по приходите факти и обстоятелства. Тези факти и обстоятелства следва да се подкрепят от събраните в хода на административното и съдебното производства доказателства. Ако във фактическите констатации са описвани факти и обстоятелства, които не са подкрепени от събраните в производствата доказателства, то фактически констатации всъщност липсват. На практика това ще представляват предположения и твърдения на органа по приходите за някакви хипотетично случили се събития, които не могат да се ползват от презумпцията на чл. 124, ал. 2 ДОПК. Приходните органи не са проявили обективност и служебна активност и не са събрали конкретни документи при установяването на относимите за ревизията факти и обстоятелства, като по този начин неправомерно са утежнили приходите на жалбоподателката, а оттам и съответния данък. В този ред на мисли следва извода, че в процесния случай необосновано е установено от страна на приходната администрация наличие на обстоятелства по см. на чл. 122, ал.1 ДОПК, с оглед на което незаконосъобразно е приложен специалният ред за извършване на ревизия при особени случаи, поради което и оспорените данъчни задължения следва да бъдат отменени.

На основание гореизложените фактическите и правни съображения и събраните доказателства жалбоподателката моли съда да постанови решение, с което да отмени като необоснован и незаконосъобразен Ревизионен акт № Р- 04000422001224-091-001 / 29.08.2022 г., поправен с Ревизионен акт за поправка на РА № П-04000722158006-003-001 / 16.09.2022 г., издадени от К. Ч. на длъжност Началник на сектор, възложил ревизията и Иванка С.-Чавдарова на длъжност главен инспектор по приходите - ръководител на ревизията при ТД при НАП - гр.Велико Търново, в частите потвърдени с Решение № 109/22.11.2022г. на директора на Дирекция "ОДОП" - Велико Търново.

Моли да й бъдат присъдени и направените разноски по делото.

По доказателствата:

Директорът на Дирекция ОДОП е представил административната преписка по издаването на Ревизионен акт № Р-04000422001224-091-001/29.08.2022 г., поправен с РАПРА № П-04000722158006-003-001/16.09.2022 г., издадени от К. Ч. – началник сектор «Ревизии», възложил ревизията и И. С. – главен инспектор по приходите в Национална агенция по приходите /НАП/, ТД  - Велико Търново, ръководител на ревизията, по приемането на която съдът ще се произнесе в първото с.з.

В жалбата до съда не се съдържат доказателствени искания.

С оглед гореизложеното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

КОНСТИТУИРА страните в производството:

Жалбоподател: А.С.С., с ЕГН:**********, с ЕТ“*.“***, със съдебен адрес ***.

Ответник: Директор на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Велико Търново при ЦУ на НАП, с адрес за призоваване: гр. Велико Търново, пл. „Център“ № 2.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. на 06.03.2023 г., от 11,00 ч., за когато да се призоват страните.

УКАЗВА на жалбоподателя, че носи доказателствена тежест за установяване на съществуването на фактите и обстоятелствата посочени в жалбата, от които черпи благоприятни за себе си правни последици, както и да установи с помощта на относими и допустими доказателства твърденията си.

ДАВА на жалбоподателя възможност да се запознае с постъпилата по делото съгласно чл. 150, ал. 1 от ДОПК административна преписка в срок до първото по делото съдебно заседание и да заяви доказателствени искания, в т.ч. да оспори приложените по преписката документи.

УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в оспорения акт, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, вкл. наличието на обстоятелствата по чл. 122 ал. 1 от ДОПК.

Препис от определението да се изпрати на страните, ведно с призовките.

Определението не подлежи на обжалване.              

  

 

                                                                                    СЪДИЯ:    

                                                                                                            /Д. АТАНАСОВ/