Решение по дело №785/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 607
Дата: 26 ноември 2021 г.
Съдия: Елка Ангелова Братоева
Дело: 20217170700785
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р       Е       Ш     Е       Н       И       Е

 

№ 607

 

гр. Плевен, 26.11.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛЕВЕН, първи касационен състав, на деветнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година в публично съдебно заседание в състав:

 

Председател: НИКОЛАЙ ГОСПОДИНОВ

Членове:       ЕЛКА БРАТОЕВА

  КАТЯ АРАБАДЖИЕВА                       

                           

С участието на Прокурор от Окръжна прокуратура - Плевен:

АННА БАРАКОВА

При Секретар: БРАНИМИРА МОНОВА

 

Като разгледа докладваното от съдия Братоева Касационно административно-наказателно дело № 785/2021г. по описа на съда, на основание доказателствата по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 208 и следващите от Административно-процесуалния кодекс вр. чл.63 ал.1 изр. 2 от  Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба на „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД – гр. София, чрез адв. А.С.срещу Решение № 412/19.08.2021г. на Районен съд – Плевен, постановено по н.а.х.д. № 1047/2021г. по описа на съда.

С решението си съдът е потвърдил Наказателно постановление № Р-0048871/10.05.2021г. на Директора на КЗП – РД - Русе, с което на „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД – гр. София на осн. чл. чл. 231 вр. чл. 222а и от Закона за защита на потребителите е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 5000 лв. за нарушение на чл. 113, ал. 1, вр. чл. 105 и чл. 108 от ЗЗП, затова че на 15.12.2020г. в гр. Плевен търговецът отказва да приведе стоката мобилен телефон „ХIАОМI REDMI 9А“, закупен на 11.08.2020г. в съответствие с договора за продажба като твърди, че устройството е технически изправно, след предявени 3 рекламации в рамките на 3 месеца от покупката - на 06.11.20 г., на 16.11.20 г. и на 20.11.20 г., с един и същ проблем, който не е отстранен след смяна на основна платка, извършена техническа диагностика и въпреки подадена жалба в КЗП – Плевен, желанието на потребителя апаратът да бъде заменен с нов и дадени предписания на КЗП търговецът да представи акт за удовлетворяване на рекламацията и да предприеме действия по установяване и отстраняване на несъответствията, чрез втори сервиз.

Касаторът обжалва решението с доводи за неговата неправилност поради нарушение на закона – касационно отменително основание по чл. 348 ал.1, т. 1 от НПК. Счита, че решението на първоинстанционния съд съдържа неправилни правни констатации, които не обхващат всички аспекти на правния спор относно законосъобразността на атакуваното НП, поради което същото е постановено при несъответствие с материалния закон, без съблюдаване целта на закона, което обосновава неговата неправилност и необоснованост. Посочва, че не е реализиран фактическия състав на нарушението, което води до несъставомерност на извършеното деяние, респективно постановеното решение от районния съд е неправилно. В хода на делото не са били обсъдени коректно фактите, които сочат, че от събраните и приложени по делото писмени доказателства е видно и безспорно, че БТК ЕАД не е извършило твърдяното нарушение. Поддържа изложените пред районния съд доводи. Не е посочена дата на извършване на нарушението по чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, което представлява съществено процесуално нарушение и е недопустимо същата да се извежда по тълкувателен път или по друг начин. Не е посочено и мястото на извършване на нарушението, което е задължителен реквизит на АУАН и на последвалото го НП. С оглед описаната фактическа обстановка в НП и липсата на каквито и да е доказателства за други подобни нарушения, е неразбираемо защо АНО е наложил санкция на основание чл. 231 от ЗЗП в условията на повторно извършено нарушение. Първоинстанционният съд не е отчел доводите за неправилно отразена фактическа обстановка и че направената констатация не се основава на никакви доказателства и по никакъв начин не е обоснована от страна на наказващия орган. Сочи, че от страна на БТК са спазени всички нормативни изисквания - стоката, предмет на рекламация е приета и предадена за становище към оторизиран сервиз, след получаване на становище потребителят е уведомен в рамките на законовия срок. Посочва, че съгласно компетентното становище на оторизиран сервиз, не е налице дефект и съответно стоката е приведена в съответствие с договора за продажба. Моли, да бъде отменено  решението на РС - Плевен, а по същество – да бъде отменено НП. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 120 лева в полза на БТК.

Ответникът по касация – КЗП РД– Русе, чрез юрисконсулт В.Б. изразява становище, че решението на Районен съд – Плевен е правилно и законосъобразно и моли да бъде потвърдено.

Прокурорът от Окръжна прокуратура - Плевен дава заключение, че  решението на Районен съд – Плевен е правилно и предлага да се остави в сила. Счита, че не са налице допуснати както съществени процесуални нарушения, така и нарушения на материалния закон като подробно съдът е мотивирал извод за доказаност на визираното нарушение. Правилно и законосъобразно е определена имуществената санкция към максималния размер.

Настоящият състав на Административен съд – Плевен, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, доводите на страните, както и след служебна проверка на осн. чл.218 ал.2 АПК за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението на Районен съд – Плевен е валидно, допустимо и правилно с оглед доказателствата по делото и закона.

Въз основа на събраните писмени и гласни доказателства съдът обосновано е приел за безспорно доказано описаното нарушение, при липса на допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство. Изводите на първоинстанционния съд се споделят от настоящия касационен състав  и затова е ненужно да се преповтарят.

Посочена е датата и мястото на установеното нарушение. То е описани с всички негови съставомерни признаци като подробно са изложени и всички факти и обстоятелства при извършването му, откъдето се налага извод, че деянието правилно е било квалифицирано като нарушение на чл. 113 ал.1 ЗЗП с привръзка към относимите чл. 105 и чл.108 ЗЗП.

Фактите по случая са изцяло изяснени и доказани от приобщените писмени доказателства, подкрепят се и от свидетелските показания, а дадената от касатора интерпретация е очевидно невярна. В тримесечен срок от закупуването телефонът е проявил сериозен дефект, който е наложил смяната на основна платка и въпреки това установеният функционален проблем в устройството не е бил отстранен след три подадени рекламации в рамките на този срок. Констатацията на сервиза е, че няма проблеми в техническата част на уреда, тестван е във всички режими на работа и функционира нормално, съобразно техническите характеристики, заложени от производителя. Заключението е, че дефекта, наблюдаван от клиента – че „по време на разговор губи мрежа или само отсрещната страна чува“, може да бъде предизвикан от следните външни фактори: SIM-карта, допълнително инсталиран софтуер, настройки на устройството. При проба в магазина на SIM-картата с други телефони – не се установява проблем, а с друга SIM-карта телефона продължава да създава същите проблеми. Следователно техническият проблем на устройството не е бил отстранен. Клиентът не е приел телефона след сервиз при третата рекламация, тъй като неизправността не е била отстранена и е поискал замяна на устройството като рекламацията не е била удовлетворена.

Продавачът не е изпълнил задължението си съгласно чл. 113 ал.1 ЗЗП да приведе стоката в съответствие с договора за продажба. Според чл. 105 ЗЗП продавачът е длъжен да предаде на потребителя стока, която съответства на договора за продажба и отговаря за всяка липса на съответствие, която се прояви до две години след доставянето й, дори и да не е знаел за несъответствието. Според чл. 108 ЗЗП се счита, че несъответствие, което се е проявило в срок до 6 месеца от доставката е съществувало и при доставянето й. Привеждането на стоката в съответствие с договора може да стане чрез удовлетворяването на рекламацията с отстраняване на повредата, а когато това е невъзможно, както се оказва в конкретния случай – чрез замяната й с нова, в какъвто смисъл е и изразеното желание на потребителя съобразно предоставените възможности съгласно чл. 114 ЗЗП. В случая дефектът се е проявил в рамките на 3 месеца след  продажбата, което означава, че първоначално е било налице несъответствие на стоката с договора и то не е било отстранено. Продавачът не е предприел никоя от предоставените законови възможности, а е бездействал, като упорито продължава да поддържа, че стоката няма дефект, която теза се опровергава от всички събрани доказателства.

Ето защо наложената санкция при условията на повторност по смисъла на § 13 т.21 ДР на ЗЗП към максимума на предвиденото за това нарушение наказание в чл. 222а ЗЗП в двойния размер съобразно чл. 231 ЗЗП, заради извършени предходни две нарушения от същия вид, отново в условията на повторност / изрично посочени в НП и приложени по делото/, е в справедлив и обоснован размер с оглед превеса на отегчаващите отговорността обстоятелства при извършване на нарушението, сочещи на системност в търговската практика на дружеството, обхвата и обема на дейността му на територията на цялата страна.

По изложените съображения, решението на Районен съд – Плевен е правилно и следва да се остави в сила.

При този изход на делото на осн. чл. 63 ал.5 ЗАНН в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция в размер на 80 лв. съгласно чл. 27ж от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Водим от горното и на основание чл. 221 ал.2 от АПК съдът

 

 

Р       Е       Ш     И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 412/19.08.2021г. на Районен съд – Плевен, постановено по н.а.х.д. № 1047/2021г. по описа на съда.

ОСЪЖДА „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД – гр. София да заплати на Комисия за защита на потребителите – Регионална дирекция – Русе юрисконсултско възнаграждение за касационната инстанция в размер на 80 лв.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

ПРЕПИС от решението на осн. чл. 138 ал.1 АПК да се изпрати на страните и Окръжна прокуратура – Плевен.

                          

                          

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                     ЧЛЕНОВЕ: 1.                 2.