Решение по дело №434/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 ноември 2021 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20217140700434
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

                                 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

                                                498/25.11.2021г.

                                                в името на народа

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД -МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в публичното съдебно заседание на двадесет и втори ноември , през две хиляди двадесет и първа  година в състав:

                                                  

                                               ПPEДСЕДАТЕЛ: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа докладваното от съдия БОЙЧЕВА ,административно дело№434/2021г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/във вр. с чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4, буква "в", във връзка с чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г..

  Образувано е по жалба от И.К.И. *** ,чрез адв. М.М.М. със съдебен адрес *** против  Акт за установяване на публично държавно вземане изх.№01-6500/9547 #8 от 21.07.2021г. на зам.- изпълнителния директор на ДФЗ,с който на основание чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4, буква "в", във връзка с чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК и във вр. с чл. 165 и чл. 166 от ДОПК, и чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗПЗП е установено публично държавно вземане в размер на 7908,23лв., представляващо 20% от 39 541,17лв. изплатена субсидия по Мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/за кампании  2012,2013,2014 и 2015 по заявления за плащане на жалбоподателя.  

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като издаден при съществени нарушения на административно-производствените правила , противоречие с материално -правни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Твърди се, че актът е издаден в противоречие с установената фактическа обстановка и при пълно несъобразяване с представените документи, доказващи по каква причина и на какви основания са частично прекратени договорите за наем на земеделски имоти,заявени за изпълнение на поетия от И.И. агроекологичен ангажимент. Моли съда за отмяна на оспорения административен акт. Претендира разноски.

В съдебно заседание оспорващият не се явява ,но от пълномощникът му адв.М. е постъпило писмено становище, вх.№2524/19.11.2021г.,в което излага доводи за отмяна на оспорения административен акт.Претендира разноските по делото,за което прилага списък.

 Ответникът- Заместник- изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие", (ДФЗ) ,чрез юрк.Н.Й.  оспорва жалбата. Счита акта за законосъобразен, като мотивиран с влязъл в сила акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент, влязъл в сила като необжалван от бенефициера. Моли съда да отхвърли жалбата, с претенция за юрисконсултско възнаграждение.Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на другата страна.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Оспорващият И.К.И. е регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 569202 в ИСАК с Общо заявление за подпомагане вх. № 12/300512/54597 през 2012г./л.202,т.ІІ/  и е одобрен  за участие по мярка 214 "Агроекологични плащания"за кампания 2012г от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г.В заявлението е декларирал ,че въведената в ИСАК информация съответства на предоставените от него документи за правно основание за ползване на кадастралните имоти с установени застъпвания в заявлението му за текущата кампания ,които потвърждава.Декларирал е в заявлението също ,че липсата на въведен документ за кадастрален имот от таблицата означава ,че не го потвърждава , а  липсата на въведени документи за всички кадастрални имоти означава ,че няма потвърдени от него кадастрални имоти и ,че с подписа си декларира, че се отказва от всички установени в заявлението му за подпомагане застъпвания ,които ще бъдат третирани като неддекларирани площи. Към подаденото заявление е приложена декларация за запознаване с определенията за „нередност“/л.203/, с която земеделският стопанин е заявил, че е запознат с определението за „нередност“ съгласно Регламент/ЕО/ №1848/2006.

В резултат на извършени административни  проверки на основание чл.65,ал.1 от Наредба№11/2009г.за спазване на поетия петгодишния агроекологичен ангажимент е установено ,че има намаление на площите за поетия ангажимент за петата година спрямо първоначално заявените и одобрени площи /поради прекратени договори за наем/,и с уведомително писмо изх.№01-6500/9547/25.07.2019г.до И.И. ,издадено от зам-изпълнителния директор на ДФЗ е прекратен агроекологичния ангажимент. Този акт е връчен на жалбоподателя на 21.08.2019г./видно от отбелязване на л.27,т.ІІ/,подлежи на обжалване пред МЗХГ или пред административния съд по седалище на териториалната  структура на ДФЗ ,в чиито район се намира постоянния адрес на адресата на акта,т.е.пред АС-Монтана ,но видно от писмо,вх.№2286/ 25.10.2021г./л.81,т.І/ не е обжалван и е влязъл в сила на 05.09.2019г.

                 Установено е ,че общата изплатена сума по мярка 214“АЕП“ ,направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност (ВПС 1)", представляваща сбор от изплатеното финансово подпомагане по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента, е в размер на 39541.17 лв.

 В съответствие с чл. 18. ал. 4, буква „в" от Наредба 11 от 06.04.2009 г., И.К.И. следва да възстанови 20 % от 39541.17 лв., което се равнява на 7908.23 лв.

 С писмо с изх. № 01-6500/9547#6 от 13.07.2020 г. /л.24,т.І/,ДФЗ-РА е уведомил кандидата за откриване на административно производство за издаване на АУПДВ, съгласно чл. 26,ал.1 от АПК. В писмото са изложени фактическите обстоятелства, въз основа на които е прието, че са налице основания за издаване на АУПДВ. Дадена му е възможностда предостави допълнителна информация, в съответствие с чл. 34, ал. 3 от АПК или да възстанови доброволно сумата, за която е извършено недължимо плащане, в случай че приеме фактическите констатации за основателни. 

 

 С писмо с вх. № 01-6500/9547 от 21.08.2020 г. кандидатът е възразил срещу откритото производство по издаване на АУПДВ. След разглеждане на допълнително представената информация ДФЗ-РА не е приел направените възражения за основателни, поради което е издал оспорения в настоящето производство Акт за установяване на публично държавно вземане изх.№01-6500/9547 #8 от 21.07.2021г. на зам.- изпълнителния директор на ДФЗ,с който на основание чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4, буква "в", във връзка с чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК и във вр. с чл. 165 и чл. 166 от ДОПК, и чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗПЗП е установено публично държавно вземане в размер на 7908,23лв., представляващо 20% от 39 541,17лв. изплатена субсидия по Мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/за кампании  2012,2013,2014 и 2015 по заявления на жалбоподателя. 

Актът е връчен на оспорващия на 03.09.2021г./л.13,т.ІІ/,а жалбата срещу същия  е подадена в деловодството на съда на  17.09.2021г./л.3,т.І/.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Оспореният акт е издаден от Заместник -изпълнителния директор на ДФ "Земеделие", действащ при спазване на материалните предели на правомощията си, в рамките на предоставената му от Изпълнителния директор със заповед№03-РД-2891#2/16.06.2021г. представителна власт. Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а,ал.4 от ЗПЗП и чл. 11,ал.1-3 от Устройствения правилник на ДФ "Земеделие", е делегирал правомощието за издаване и подписване на АУПДВ на своя заместник изпълнителен директор със Заповед№03-РД-2891#2/16.06.2021г. /л.14,т.ІІ/.Приложено е и Решение от заседание на УС на Фонда ,съгласно Протокол№114/15.06.2017г.,от което е видно ,че Петя Славчева  е избрана за зам.-изпълнителен директор на фонда с ресор „Директни плащания на площ“ и „Информационни технологии“/л.17-гръб,т.ІІ/.

Оттук следва ,че административният акт е издаден от материално компетентен орган, в изискуемата писмена форма, при спазване на административно-производствените правила, в съответствие с относимите материалноправни разпоредби и целта на закона, което обуславя неговата законосъобразност, при следните съображения:

Държавен фонд "Земеделие" е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за Република България за прилагане на Общата селскостопанска политика /ОСП/ на ЕС и по силата на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на законодателството на ЕС.

Съгласно разпоредбите на чл. 27, ал. 3 и ал. 5, изр. първо от ЗПЗП, Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събиране на недължимо платени и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на Европейския съюз. Вземанията на Разплащателната агенция, които възникват въз основа на административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на ДОПК. Съгласно чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК, публични са вземанията за недължимо платените и надплатени суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз. По силата на чл. 166, ал. 2 от ДОПК, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК.

Нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който е изготвен в хода на административното производство и е приложен към преписката. В конкретния случай, видно от съдържанието на оспорения акт, административният орган се е мотивирал подробно и аргументирано, като възприетото от същия от фактическа страна е съответно на материалните норми, посочени като правно основание за издаване на акта.

Не се оспорва по делото ,че оспорващият И.И. е получил сумата от 39541,17лв. за първите четири години от поетия петгодишен ангажимент ,което се потвърждава и от приетото по делото и представено от юрк.Й. извлечение от системата на ДФЗ за получените суми от И. по години ,в графа“Плащания за агроекология“/л.99,т.І/.Оспорва се от същия ,че процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от него през  кампания 2016г.парцели ,спрямо референтните парцели за участие по направление „ВПС-1“е 57,69%,видно от Приложение №1 към Уведомително писмо изх.№01-6500/9547/ 25.07.2019г.до И.И. ,издадено от зам-изпълнителния директор на ДФЗ ,с което е прекратен агроекологичния ангажимент. Видно от доказателствата по делото, този акт е връчен на жалбоподателя на 21.08.2019г.,не е обжалван от него и е влязъл в законна сила на 05.09.2019г..Същият се явява фактическо основание за издаване на процесния АУПДВ.Последният е мотивиран с нормата на чл. 18, ал. 3, т.3 и ал. 4,б“в“ от Наредба № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР 2007-2013 г. Съгласно цитираният чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредбата, Държавен фонд "Земеделие" прекратява агроекологичния ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато не са спазили изискванията на чл. 24, ал. 2 (Одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4 може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.). Следващата разпоредба на чл. 18 , ал. 4 е императивна и задължава (при прекратен многогодишен ангажимент) земеделския стопанин да възстанови получената до момента финансова помощ заедно със законните лихви в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката до годината, в която е прекратен агроекологичният ангажимент, както следва: а) до края на третата година - 100 %; б) до края на четвъртата година - 40 %; в) до края на петата година - 20 % и г) след петата година – 10 %.

Съгласно чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от цитираната Наредба, агроекологичните дейности или направления по чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4 се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение, като одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4 може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. В процесния случай се установява, че като резултат от извършените административни проверки, процентът на припокриване на площта на пресичане на заявените през  кампания 2016г. /петата година от ангажимента/парцели, спрямо одобрените (референтни) парцели за участие по направление " Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/е 57,69%, видно от Приложение№1 към Уведомително писмо изх.№01-6500/9547/25.07.2019г. ,издадено от зам-изпълнителния директор на ДФЗ, което е станало повод и за прекратяване на агроекологодишния ангажимент и съответно – след влизане в сила на акта за прекратяване - до издаване на оспорения в настоящото съдебно производство акт. Затова и настоящия съдебен състав намира ,че доказването дали процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените за петата година парцели ,спрямо референтните парцели за участие по направлението е под или над 90 %,т.е. за спазване на правилото на чл.24,ал.2 от наредбата е допустимо в производството по обжалване на Уведомителното писмо ,с което  е прекратен агроекологичния ангажимент ,не и в настоящето производство,при наличие на вече влязъл в сила акт за прекратяване на този ангажимент.Съгласно цитираната норма на чл. 18, ал. 4 б. "в" от Наредба № 11/06.04.2009 г., подпомаганите лица възстановяват получената до момента финансова помощ заедно със законните лихви в зависимост от годината на първоначално одобрение по мярката до годината, в която е прекратен агроекологичният ангажимент, както следва: до края на петата година - 20 %. В разглеждания случай получената до момента финансова помощ, изплатена по направлението през годините, предхождащи годината на прекратяване на ангажимента възлиза на 39541,17 лв., като 20 % от тази сума формират сума за възстановяване в размер на 7908,23 лв. и същата е правилно определена както по основание, така и по размер от административния орган. Следователно, налице са както фактическите основания (влязло в сила Уведомително писмо за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., така и правните такива за издаване на оспорения АУПДВ (чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4 б. "в", във вр. с чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от НАРЕДБА № 11 от 6.04.2009 г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. Ето защо настоящата съдебна инстанция приема, че процесният административен акт е постановен в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, противно на твърдяното в жалбата. Неоснователни са и не се споделят и доводите на оспорващия за допуснати при постановяване на разглеждания АУПДВ съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Изложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че процесният АУПДВ,изх.№01-6500/9547#8 от 21.07.2021г., издаден от Заместник -изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" представлява по своята същност един валиден административен акт, издаден от компетентен орган ,в установената форма и в съответствие с материалния закон и при спазване на административно-производствените  правила,и целта на закона.Жалбата срещу същия се явява  неоснователна.

Предвид отхвърлянето на оспорването, основателна се явява претенцията на юрк.Й. за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.Същото следва да се определи в размер на 725,41/седемстотин двадесет и пет лв. и 0,41ст./ лева, съобразно нормата на чл.161,ал.1,пр.3  ДОПК във вр. с чл.8,ал.1,т.3 от Наредбата№1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения по материален интерес.Така определената сума следва да се възложи в тежест на оспорващата страна.

 

Водим от горното, АС-Монтана,ІІІ състав

 

                                Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на И.К.И. *** ,чрез адв. М.М.М. със съдебен адрес *** против  Акт за установяване на публично държавно вземане изх.№01-6500/9547 #8 от 21.07.2021г. на зам.- изпълнителния директор на ДФЗ,с който на основание чл. 18, ал. 3, т. 3 и ал. 4, буква "в", във връзка с чл. 24, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 11 от 06.04.2009 г., чл. 59, ал. 1 и ал. 2 от АПК и във вр. с чл. 165 и чл. 166 от ДОПК, и чл. 20а, ал. 1, ал. 2 и ал. 4 от ЗПЗП е установено публично държавно вземане в размер на 7908,23лв., представляващо 20% от 39 541,17лв. изплатена субсидия по Мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013 г., направление „Възстановяване и поддържане на затревени площи с висока природна стойност/ВПС-1/за кампании  2012,2013,2014 и 2015 по заявления на жалбоподателя.  

 ОСЪЖДА И.К.И. *** ,чрез адв. М.М.М. със съдебен адрес *** да заплати на Държавен фонд "Земеделие", гр. София разноски в размер на 725,41/ седемстотин двадесет и пет лв. и 0,41ст./лева.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния Административен съд на РБългария в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                            

 

 

                                   

              

                                                Административен съдия: