Решение по дело №338/2018 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 3
Дата: 4 януари 2019 г. (в сила от 4 януари 2019 г.)
Съдия: Милена Йорданова Алексова Стоилова
Дело: 20187110700338
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 юли 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

3                                                                   04.01.2019г.                                           град Кюстендил

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на седемнадесети декември                                                          две хиляди и осемнадесета година

в открито съдебно заседание в следния състав:

                                                         Административен съдия: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

при секретаря С.К.

като разгледа докладваното от съдия Алексова-Стоилова

административно дело № 338 по описа на съда за 2018г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.88-97 от ДОПК във вр. с чл.4 от ЗМДТ.

Ж.С.Б. *** обжалва отказ за издаване на удостоверения за данъчни оценки на поземлени имоти, обективиран в писмо ред.индекс РД-01-14-196/19.07.2018г. на кмета на община Кочериново. Релевират се твърдения за немотивираност на акта и противоречие с материалния закон, т.к. снабдяването на жалбоподателя с удостоверенията преследва законна цел по чл.3, ал.2 от Приложение №2 към ЗМДТ – снабдяване с нот.акт по обстоятелствена проверка. Моли се за отмяна на отказа и изпращане на преписката на кмета на общината за издаване на удостоверенията в сроковете по чл.57 от АПК.

В с.з. жалбоподателят поддържа жалбата. Не претендира деловодни разноски.

Ответният кмет на община Кочериново не изразява становище по жалбата.

Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

            С молба рег.индекс РД-01-14-196/18.07.2018г. до кмета на община Кочериново жалбоподателят е поискал издаване на удостоверения за данъчни оценки за имоти по приложени към молбата скици за землището на с.С.. Към молбата е представил удостоверение от нотариус Стефан С. с рег.№293 на НК и район на действие РС – Дупница с изх.№13/12.06.2018г. и рег.№1936/12.06.2018г., издадено на основание чл.19 от ЗННД, на базата на което Б. да се снабди с удостоверения за данъчни оценки, скици и удостоверения за характеристиките на конкретно посочени поземлени имоти /вж. л.6 и 42-95/.

            С оспореният отказ, обективиран в писмо от кмета на община Кочериново с рег.индекс РД-01-14-196/19.07.2018г. е отказано издаване на исканите удостоверения за данъчни оценки на имотите по удостоверението от нотариус С., т.к. имотите не са собственост на Б.. Отказът е връчен на адресата на 19.07.2018г. /вж. л.100/.

            Жалбата по делото е подадена чрез администрацията на органа на 19.07.2018г. Отказът не е оспорен по административен ред.

            Съгласно органограма на общинската администрация на община Кочериново, в специализираната администрация има отдел „Финансово - стопанска дейност и местни приходи“, включващ началник отдел – главен счетоводител, счетоводител, старши експерт „Бюджет и финанси“, специалист „Местни данъци и такси“, технически сътрудник „Касиер“ и технически сътрудник „Домакин“ /вж. л.16/.

            Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените писмени доказателствени средства.

            Приложените документи по отказ на кмета на община Кочериново с рег.индекс РД-01-11-Ж-4/13.07.2018г. /вж. л.15, 17-41/ и молба на нотарус С. за издаване на удостоверение за данъчна оценка на имоти рег.индекс РД-01-14-196/22.06.2018г. /вж. л.101/ са неотносими по спора, т.к. касаят други административни преписки.

            С оглед установената фактическа обстановка по делото, съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от надлежен правен субект, адресат на оспорения отказ пред компетентния административен съд в срока по чл.95, ал.1 във вр. с ал.3 от ДОПК. Жалбата е подадена преди изтичане на срока за административно обжалване по чл.92, ал.1 от ДОПК, но към момента на насрочване на делото този срок е изтекъл, поради което е осъществена алтернативната възможност за жалбоподателя да оспори отказа пред съда по арг. от чл.95, ал.3 от ДОПК /вж. опр. №8871/14.07.2016г. на ВАС по адм.д.№6578/2016г., VII о./.

Разгледана по същество, жалбата е основателна, но по съображения, различни от изложените в нея и с различен правен резултат.

Оспореният отказ е издаден от некомпетентен орган.

            Материалноправните норми, касаещи определянето на данъчните оценки на недвижимите имоти и издаването на удостоверения за данъчни оценки се предмет на регламентация в чл.20 и Приложение №2 от ЗМДТ. Данъчната оценка се определя от служител на общинската администрация по нормите в посоченото Приложение в 5-дневен срок от подаване на искане по образец, а удостоверението за данъчна оценка се издава за целите на облагането с данък върху наследствата и данък при придобиване на имущества, за определяне на държавните и нотариалните такси в производствата по ГПК и в други предвидени от закона случаи /вж. чл.3, ал.1 и ал.2, раздел I  от Приложение №2 към ЗМДТ/. В чл.4, ал.1 от ЗМДТ е предвидено, че установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Нормата на чл.4, ал.3 от ЗМДТ определя права и задължения на общинските служители по чл.4, ал.1 от закона като на органи по приходите, които поименно се определят със заповед на кмета на общината. Съгласно чл.4, ал.5 от ЗМДТ в посочените производства кметът упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в общината – на териториален директор на НАП. По реда на препращането от чл.4, ал.1 от ЗМДТ, процесуалният ред за разглеждане на искането на Б. за издаване на удостоверения за данъчни оценки на имотите е този за административно обслужване на гражданите по чл.88 – 97 от ДОПК. Изложеното води до извода, че удостоверението за данъчна оценка е удостоверителен документ, издаван от законово определен орган – орган по приходите в общината, а отказът за неговото издаване може да се оспори пред ръководителя на звеното за местни приходи /с качеството на териториален директор по см. на чл.4, ал.5 от ЗМДТ във вр. с чл.92, ал.1 от ДОПК/. Кметът на общината няма правомощията на орган по приходите по чл.89, ал.4 от ДОПК във вр. с чл.4, ал.3 от ЗМДТ, нито на териториален директор при обжалване на отказа по административен ред по чл.чл.92, ал.1 от ДОПК във вр. с чл.4, ал.5 от ЗМДТ. Следователно, постановения от кмета отказ за издаване на исканите удостоверения за данъчни оценки на имотите изхожда от некомпетентен орган. Кметът няма правомощие за изземва въпрос, нормативно предоставен за решаване от друг орган в рамките на общинската администрация, в структурата на която има обособено звено за местни приходи, в рамките на което звено има длъжност „местни данъци и такси“, изпълняваща функциите на орган по приходите по чл.4, ал.3 от ЗМДТ.

На основание чл.173, ал.2 и ал.4 от АПК съдът ще обяви нищожността на оспорения отказ на кмета на общината и ще изпрати преписката на компетентния орган по приходите за ново произнасяне по молбата на Б. за издаване на удостоверения за данъчни оценки.

                Съдът не присъжда деловодни разноски за жалбоподателя, т.к. не се претендират.

                Мотивиран от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

            ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖЕН отказ за издаване на удостоверения за данъчни оценки на поземлени имоти, обективиран в писмо ред.индекс РД-01-14-196/19.07.2018г. на кмета на община Кочериново.

ИЗПРАЩА преписката на компетентния орган по приходите в община Кочериново по см. на чл.4, ал.3 и ал.4 от ЗМДТ за ново произнасяне по молбата на Ж.С.Б. вх.№РД-01-14-196/18.07.2018г. с приложено към нея удостоверение изх.№13/12.05.2018г., рег. №1936/12.06.2018г. на нотариуса, при спазване на задължителните указания на съда по тълкуване и прилагане на закона в мотивите на решението.

На основание чл.97 от ДОПК решението е окончателно.

            Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: