РЕШЕНИЕ
№ 75
Ямбол, 30.05.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - V състав,
в съдебно заседание на десети май две хиляди и двадесет и трета година в състав:
СЪДИЯ:СТОЯН ВЪЛЧЕВ
При
секретар КРАСИМИРА ЮРУКОВА
като разгледа докладваното от съдия СТОЯН
ВЪЛЧЕВ административно дело № 27 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е образувано по жалба на Г.П.К. и М.П.К., двете с адрес ***, чрез адвокат А.И.И. от САК със съдебен адрес ***, тел. ********** - адвокат А.И. против Заповед № РД20-1/05.01.2023 г. на Министъра на земеделието.
В жалбата се твърди, че заповедта е неправилна и незаконосъобразна, т.к. откакто са придобили имотът през 2007 г., никоя от оспорващите не е извършвала каквито и да е действия по промяна на начина на трайно ползване на пасището, поради което считат, че е налице несъвпадение между собствения им имот и поземлен имот с идентификатор *****.**.*, част от който са процесните 4,175 дка. Претендира са за отмяна на обжалвания акт като неправилен, незаконосъобразен и издаден в нарушение на материалния закон и на процесуалните правила и норми, както и за присъждане на сторените в настоящето производство разноски.
В съдебно заседание за оспорващите се явява адв.И., която подържа жалбата и исканията в нея и доразвива съображенията в писмени бележки.
За ответната страна се явявя гл.юрискосулт К., която оспорва жалбата с искане за отхвърлянето й като неоснователна и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, ведно с възражение за прекомерност на адвокатското такова, по съображения посочени в писмени бележки.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
Видно от нотариален аст № ***, т.***, рег.№ ****, дело ****/11.07.2007 г. на нотариус с РД-РС-Ямбол жалбоподателите са собственици на пасище, мера с площ от 13,402 дка, от които 4,021 дка шеста категория и 9,381 дка девета категория, в местността
„М.г.“, имот № ******, по плана за земеразделяне на с.П., общ.Стралджа, обл.Ямбол, като не спорят че имота им е идентичен с този с идентификатор *****.**.*.
Със Заповед №РД09-859/28.07.2022 г. Министърът на земеделието в т.1 е определил директорите на Областни дирекции
„Земеделие" (ОДЗ) и началниците на общински служби по земеделие да съставят актове за установяване на административни нарушения по чл.49а във връзка с чл.336, ал.1 и ал.4 от ЗПЗП относно имоти, попадащи в специализирания слой „Постоянно затревени
площи" (ПЗП) по чл. 33а, ал. 3 от ЗПЗП и в т.4 е наредил, че имотите, подлежащи на теренна проверка с оглед установяване наличието на извършено нарушение, се определят от дирекция „Идентификация на земеделските парцели" и се предоставят периодично на съответната/ите ОДЗ с нарочни писма.
С Писмо с изх. №****-**/06.10.2022 г. на дирекция „Идентификация на земеделските парцели" в изпълнение на точка 4 от горната заповед приложено е изпратила до областните дирекции „Земеделие“ списък с имоти, попадащи в слой „Постоянно затревени площи", подлежащи на теренна проверка с оглед установяване наличието на извършено нарушение, предвид наличието на сигнали, данни и/или съмнения за нерегламентирано разораване, преобразуване или ползване не по предназначение на площите, както и докладвани от ДФЗ-РА случаи, установени при извършване на проверки на място за кампания 2021.
В Констативен протокол №11/18.10.2022 г. на ОСЗ-Тунджа-Ямбол е записано, че на основание цитираните заповед и писмо, на
18.10.2022 г. е била извършена теренна проверка на поземлен имот № *****.**.* с обща площ 13.392 дка и площ на имота в слой
„Постоянно затревени площи” (ПЗП) от 6.170 дка, в землището на село П., община Стралджа, област Ямбол от И.т. И. - старши експерт в Общинска служба по земеделие „Тунджа-Ямбол“-офис гр.Стралджа, че са били направени една линия, две контролни точки и по 4 броя геореферирани снимки на точка в различни посоки с GNSS устройство Qpad Х*. Отразено е, че от направената проверка и замервания се констатира, че е налице преобразуване/разораване на 4175 кв.м. от площта на парцела попадащ в слой ПЗП, като разораната площ е в слята повърхност на предсеитбена обработка от имоти *****.**.*; *****.**.* и *****.**.*.
С уведомително писмо с изх.№ РД-12-01-380-5/10.11.2022 г. на ОС по Земеделие „Тунджа-Ямбол“ е предупредена Г.П.К. да възстанови площта от 4.175 дка, попадаща в слой „Постоянно затревени площи", от имот № *****.**.*, находящ се в землището на село П., община Стралджа, област Ямбол и да не допуска следващи увреждащи действия, като за целта е необходимо да поиска от община Стралджа процедура по чл.34 от ЗСПЗЗ.
В Доклад с peг. индекс ****-**/08.12.2022 г. на директора на ОД „Земеделие“-Ямбол за извършени теренни проверки на имоти с НТП пасища, мери и ливади, попадащи в специализиран слой „Постоянно затревени площи” на територията на област Ямбол изпратено до директора на дирекция “Идентификация на земеделските парцели” е посочено констатираното от направените проверки на терен, извършени в изпълнение на Заповед № РД 09-859/28.07.2022 г. на Министъра на земеделието и утвърдените указания към нея бяха извършени теренни проверки на място от служители на Общинските служби по земеделие на имотите за област Ямбол, описани в таблица към т.4 от заповедта, попадащи в специализирания слой „Постоянно затревени площи” с установено разораване или преобразуване по данни на Техническия инспекторат към Разплащателна агенция, сигнал от ползвател на имот, самолетни и сателитни снимки от 2021 г.
В т.7 от доклада е визирано, че по отношение на поземлен имот с идентификатор *****.**.* в землището на с.П., общ.Стралджа, обл.Ямбол с площ 13 392 кв.м, от които 6 170 кв.м в слой „Постоянно затревени площи”, след направена теренна проверка на 18 октомври се установило, че 4175 кв.м. от площта на имота в слой „Постоянно затревени площи” е преобразувана в обработваема земя, като не е установен кой е нарушителя и са изпратени уведомителни писма до собствениците на имота-Г.П.К. и М.П.К. за предприемане на необходимите действия за възстановяване на имота като постоянно затревена площ.
С Доклад peг. индекс №**-****/05.01.2023 г. на заместник-министъра на земеделието във връзка с установени от дирекция
„Идентификация на земеделските парцели" съмнения за нерегламентирано разораване или преобразуване на площи попадащи в слой
„Постоянно затревени площи", за което с писмо peг. индекс ****-**/06.10.2022 г. в изпълнение на Заповед №РД 09-859/28.07.2022 г. на министъра на земеделието, е разпоредено извършване на теренни проверки за установяване реалното състояние на имоти включени в обхвата на слоя и резултата от извършена проверка от ОДЗ-Ямбол, обективирана в доклад с peг. индекс ****-**/ 08.12.2022 г. на МЗм от ОДЗ – Ямбол, която е установила че от имот с идентификатор *****.**.* с площ 13,392 дка, собственост на М.П.К. и Г.П.К., попадащ частично в обхвата на слой ПЗП с площ от 6,170 дка, е обработена/нарушена площ от
4,175 дка, както и че при преглед на административната преписка се установило, че няма данни за издадено разрешение от РИОСВ за разораване/преобразуване на имота, както и че няма проведена процедура по смяна на НПТ на имота, т.е. наличните данни потвърждават неправомерно разораване/преобразуване на площи в слой ПЗП и не е установен нарушител и не е съставен акт за установяване на административно нарушение, на основание чл.33б, ал.1 от ЗПЗП е предложено министъра на земеделието да одобри приложената проектозаповед по чл.33б, ал.4 от ЗПЗП за възстановяване на имота като постоянно затревена площ от неговите собственици М.П.К. и Г.П.К..
На тази база със Заповед № РД20-1/05.01.2023 г. Министърът на земеделието е наредил:
1. В срок до шест месеца, считано от датата на влизане в сила на настоящата заповед,
неправомерно преобразуваната площ в размер на
4,175 дка, попадаща в специализирания слой „Постоянно затревени площи" /ПЗП/ от
имот с идентификатор *****.**.* с начин
на трайно ползване по КККР „Пасище", с обща площ 13,392 дка, намиращ се в землището на с. П., община
Стралджа, област Ямбол, собственост на М.П.К. и Г.П.К., да бъде възстановена като постоянно затревена
площ.
2. Възстановяването да бъде извършено
от М.П.К.,*** град и Г.П.К., с постоянен адрес: ***
град, в качеството им на собственици
на имота.
3. При
извършване на възстановяването на площта като постоянно затревена
такава, незабавно да бъде уведомена
Областна дирекция „Земеделие“- Ямбол.
4.След получаване на уведомление по точка
3, но не по-късно от срока по
точка 1, Областна дирекция „Земеделие" - Ямбол
да извърши теренна проверка на място на имота, при необходимост да извърши измерване
с GNSS - устройство, за резултата от което да състави констативен протокол и да информира писмено дирекция „Идентификация на земеделските парцели" в МЗм.
5. При
неизпълнение на настоящата
заповед за възстановяване на имота (частта
от имота) като постоянно затревена
площ се налага глоба или имуществена санкция от 500 до 10 000 лв., по реда на чл.49а от ЗПЗП.
Заповедта е изпратена на М.П.К. с Писмо изх. №91-836/ 09.01.2023 г. на дирекция „Идентификация на земеделските парцели" и получена от адресата, видно от обратна разписка, на 13.01.2023 г.
При така изяснената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК.
Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:
Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед № РД20-1/05.01.2023 г. на министъра на земеделието.
Съгласно чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.
Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.
Липсата на някоя от предпоставките води до незаконосъобразност на административния акт и е основание за отменянето му.
В настоящия случай оспорвания акт е издаден от компетентен административен орган в рамките на правомощията му съгласно чл.33б, ал.4 ЗПЗП и в изискуемата писмена форма, но при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалноправните разпоредби.
Съгласно чл.33б, ал.1 ЗПЗП се забранява разораването, преобразуването и/или ползването не по предназначение на площите,
включени в слой "Постоянно затревени площи", като в редакциите действали и към момента на започване на процедурата и към този на издаване на финализиращия акт ал.3 придвижда, че контролът за спазване на ал.1 може да се упражнява и от определени със заповед на министъра на земеделието длъжностни лица.
Със Заповед №РД09-859/28.07.2022 г. в 4 във връзка с т.1 министърът на земеделието е определил директорите на Областни дирекции „Земеделие" (ОДЗ) и началниците на общински служби по земеделие да осъществяват контрол, чрез извършване на теренни проверки, относно спазването на забраната по чл.33б, ал.1 от ЗПЗП за разораване, преобразуване и/или ползване не по предназначение на площите, включени в обхвата на специализиран слой ПЗП.
В т.5 от същата заповед е постановено, че теренните проверки следва да установят реалното състояние на имотите, за което се съставя доклад, придружен с геопозиционирани снимки и измервания с GNSS - устройство, ако е необходимо, а в случай, че бъде установено разораване на имотите, тяхното преобразуване от постоянно затревени площи в друг вид начин на трайно ползване или ползване не по предназначение, проверката да установи и лицето/лицата, извършили нарушението, както и налично ли е разрешение от съответната регионална инспекция по околната среда и водите за извършената дейност.
Към заповедта са приложени Указания за извършване на контрол, теренни проверки и издаване на актове за установяване на административно нарушение и на наказателни постановления по закона за подпомагане на земеделските производители, като в т.ІІ Извършване на теренна проверка на имоти, попадащи в слой ПЗП (за наличие на нарушение - разораване/преобразуване/ползване не по предназначение) е предвидено, че проверките се извършват със задължително използване на GNSS – устройства, като в случай че при теренна проверка, след обход/запознаване със състоянието на проверяваните имоти се установи нарушение, се измерва нарушената площ, правят се и достатъчно на брой снимки с точки, доказващи нарушението. Предвидено е, че за извършването на проверката може да бъде създаден констативен протокол, който се подписва от участвалите в нея служители и се прилага към доклада до дирекция „Идентификация на земеделските парцели" (ИЗП) по т.IV, а при липса на изготвяне на такъв протокол констатациите от проверката се описват детайлно в доклада.
Понастоящем изготвените и находящи се в административната преписка документи по съдържанието и смисъла си не отговарят на посочените изисквания.
Първичен документ в тази насока се явява Констативен протокол №11/18.10.2022 г. изготвен и подписан от И.т. И.- старши експерт в Общинска служба по земеделие -„Тунджа“Ямбол-офис гр.Стралджа на основание Заповед с рег.№ РД
09-859/28.07.2022 г. на МЗм и писмо с изходящ № ****-**/06.10.2022 год. на МЗм, за извършване на проверки на неправомерно разорани мери и пасища, попадащи в слой ПЗП.
В същия от една страна не е посочено въпросният служител по какъв начин и чие разпореждане е извършил проварката, както и в представения екземпляр липсва негов подпис, а няма данни да е подписан с електронен такъв, което е в нарушението на посоченото по-горе задължително условие.
От друга страна от описаното по-горе съдържание на протокола е видно, че наличието на нарушение е констатирано на база една линия, две контролни точки и по 4 броя геореферирани снимки на точка в различни посоки.
От така направения запис не се установява относимостта на линията и контролните точки към поземления имот с идентификатор
*****.**.*, нито начина на изчисляване на засегнатата площ или нейното конкретно местоположение.
Еднозначни изводи в тази насока не може да се направят и от приложените 8 броя снимки, всяка от които е с отразени различни координати и би трябвало на съответстват на 8, а не две точки.
Освен това и доколкото на приложената скица е очертаната засегната част от имота с неправилна форма, то е трудно разбираяемо как е изчислена площта й с помощта само на една линия и две точки, съответно какви методи са ползвани за това.
Действително в Указанията констативния протокол не е задължителна част от процедурата, но при липсата му констатациите от проверката следва да са описани детайлно в доклада.
Такова детайлно описание липсва както в Доклад с peг. индекс ****-**/08.12.2022 г. на директора на ОД „Земеделие“-Ямбол, така и в Доклад peг. индекс №**-****/05.01.2023 г. на заместник-министъра на земеделието, където съставителя се е задоволил единствено да посочи, че 4175 кв.м. от площта на имота в слой „Постоянно затревени площи” е преобразувана в обработваема земя.
Неспазването на процедурата и изискването към съдържанието на документите, които трябва да се съставят в хода й води по същество и до липса на мотиви, от които да стане ясно на каква база административният орган е направил изводите си и което е самостоятелно съществено процесуално нарушение, даващо основание за отмяна на оспорения акт.
Същевременно изводът, че част от площта на имот с идентификатор *****.**.* в слой „Постоянно затревени площи” е преобразувана в обработваема земя е необоснован и незаконосъобразен, т.к. този факт не се установява от събраните по делото доказателства.
Посоченото в атакуваната заповед не се констатира от представените снимки, координати или скица, които по посочените по-горе съображения не създават необходимата яснота и относимост към спорния въпрос.
В тази насока изрочно чл.170, ал.1 АПК възлага на административния орган да установи съществуването на фактическите основания, посочени в акта, и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, за която тежест на доказване са дадени изрични указания с определението за насрочване на делото.
С оглед задължението си по чл.171, ал.5 АПК съдът е съдействал и указал, че липсват доказателства относно идентичността на имота, за установяването на което е предоставена възможност на ответната страна да вземе отношение с оглед носената от нея доказателствена тежест, но извод за каквато не може да се направи от представеното удостоверение
Посоченото обуславя незаконосъобразността на атакуваната заповед, която следва да бъде отменена, като постановена при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалноправните разпоредби.
Предвид изхода на спора и направото искане ответната страна дължи да заплати на жалбоподателите направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева за държавна такса, като не присъжда адвокатско възнаграждение доколкото освен пълномощни няма договор или данни за заплащането му, поради което и няма какво да бъде редуцирано във връзка с възражението за неговата прекомерност. В тази насока следва да бъде отхвърлено и искането на Министерство на земеделието за присъждане на разноски под формата на юрисконсултско възнограждение.
Водим от горното, Я А С, пети административен състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Заповед № РД20-1/05.01.2023 г. на Министъра на земеделието.
ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на Г.П.К. и М.П.К., двете с адрес *** направените по делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователно възражението на Министерство на земеделието за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
ОТХВЪРЛЯ искането на Министерство на земеделието за присъждане на разноски под формата на юрисконсултско възнограждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
СЪДИЯ:
/п/ не
се чете