РЕШЕНИЕ
№ 310
Търговище, 05.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Търговище - II тричленен състав, в съдебно
заседание на
двадесет и седми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Председател: |
КРАСИМИРА
ТОДОРОВА |
Членове: |
АЛБЕНА СТЕФАНОВА |
При секретар СТОЯНКА ИВАНОВА
и с участието на прокурора МАРТИН КОНСТАНТИНОВ АЛЕКСАНДРОВ като
разгледа докладваното от съдия КРАСИМИРА ТОДОРОВА кнахд № 20247250700009 / 2024 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на Глава XII
от АПК на основанията, предвидени в чл.348 от НПК, съгласно чл.63в от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на ОБЩИНА
ОМУРТАГ, с адрес на управление: гр. Омуртаг, ул. „Ал. Стамболийски”, № 2а, с
Булстат *********, представлявана от Кмета - инж. Е. Е., чрез адвокат Р.М.,
ВТАК срещу Решение № 91/21.11.2023
г., постановено по АНД №148 по
описа за 2023 г. на
Районен съд - Омуртаг, с което е потвърдено Наказателно постановление №
НЯСС-147/03.10.2022 г., издадено от председателя на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, с което на Община Омуртаг, БУЛСТАТ *********,
с адрес: гр. Омуртаг, ул. „Ал. Стамболийски“ № 2А, представлявана от кмета -
инж. Е. Е., на основание чл. 83 ЗАНН, във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200,
ал. 1, т. 38 от Закона за водите (ЗВ), е наложена имуществена санкция в размер
на 1000 (хиляда) лева, за нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 2 ЗВ.
Касационното основание, което посочва касаторът е за неправилно
прилагане на материалния закон и процесуалните правила- по чл.348, ал.1, т.1 и
т.2 от НПК, приложим на осн. чл.63в от ЗАНН. Направено е искане съдът да
постанови съдебен акт, с който да отмени първоинстанционното решение. В касационната
жалба като основание се навежда и необоснованост на съдебния акт. Излага се
становище, че изводите на съда не кореспондират с установената фактическа
обстановка. Излагат се подробни доводи, обосноваващи издаване на АУАН и НП при
съществени нарушения на процесуалните правила, при несъобразяване с
разпоредбите на чл. 52, ал. 4
и чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 ЗАНН. Излага се становище за ненадлежно предявяване на
АУАН, както и за липса в НП на реквизитите-дата и място на извършване на
нарушението, точно и ясно описание на нарушението, както и мотиви относно
преценката на органа за приложение на чл. 28 ЗАНН.
Моли се оспореното въззивно решение да бъде отменено като незаконосъобразно и
вместо него да се постанови друго, с което НП също да се отмени като
незаконосъобразно. Претендира се присъждане на направените в настоящата
инстанция разноски.
В съдебно заседание касаторът се представлява от
адвокат Р. М. от ВТАК, която поддържа жалбата на изложените в нея основания и
доводи.
Ответната страна – Държавна агенция за метрологичен
и технически надзор в съдебно заседание не се представлява, чрез процесуалния
си представител излага писмено становище за неоснователност на жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура-Търговище
изразява становище за неоснователност на жалбата. Касационният състав на
съда намира, че жалбата е подадена в срок, от надлежна страна, при наличие на
правен интерес и срещу съдебен акт, подлежащ на касационен съдебен контрол,
поради което приема жалбата за допустима.
При извършване преценка по прилагането на материалния закон въз
основа на фактите, установени от въззивната инстанция в обжалваното решение, в
съответствие с чл. 220 АПК, касационният състав приема следното:
Предмет на съдебен контрол пред въззивната инстанция е било Наказателно постановление № НЯСС-147/03.10.2022 г.,
издадено от председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически
надзор, с което на Община Омуртаг, БУЛСТАТ *********, с адрес: гр. Омуртаг, ул.
„Ал. Стамболийски“ № 2А, представлявана от кмета - инж. Е. Е., на основание чл.
83 ЗАНН, във връзка с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за
водите (ЗВ), е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева, за
нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 2 ЗВ.
След
анализ на съвкупния доказателствен материал е прието, че съгласно Акт №
451/02.08.2000 г. на МРРБ, Общинска администрация – Омуртаг, яз. с. Кестеняво с
площ 23 638 дка., заедно с прикрепените към него съоръжения, язовирна стена,
преливник, изпускателно съоръжение и др., представляват публична общинска
собственост на Община Омуртаг. С Констативен протокол № 05-04-16/03.06.2021 г.
от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията
за експлоатацията ДАМТН, Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях“ (ГД НЯСС) при извършена проверка на техническото и
експлоатационното състояние на язовир „Кестеняво“, собственост на Община
Омуртаг, е дала следните предписания на Община Омуртаг, а именно: „Да се
изгради нивомерна контролно-измервателна система на язовира“. Даденият срок за
изпълнение на тези предписания е до 30.11.2021 г. С писмо с изх. №
85-00-45/26.01.2022 г. ДАМТН, ГД НЯСС е уведомила Община Омуртаг за планирана
проверка на техническото състояние и безопасната експлоатация на яз. Кестеняво
на 02.02.2022 г. в 11:20 часа и за необходимостта да бъде осигурен представител
на Община Омуртаг и достъп. Същото писмо е изпратено по електронен път на
Община Омуртаг на 26.01.2022 г. С Констативен протокол № 05-04-1/03.02.2022 г.
от проверка и контрол на язовирна стена и съоръженията към нея и документацията
за експлоатацията ДАМТН, ГД НЯСС при извършена проверка на техническото и
експлоатационното състояние на язовир „Кестеняво“, собственост на Община
Омуртаг е констатирано, че дадените с Констативен протокол № 05- 04-16/03.06.2021
г. предписания не са изпълнени. Съставения Констативен протокол №
05-04-1/03.02.2022 г. е изпратен на Община Омуртаг с писмо с изх. №
85-01-94/04.02.2022 г.
С
Покана с изх. № 85-02-24/28.02.2022 г. ДАМТН, ГД НЯСС е уведомила Община Омуртаг,
че следва да изпрати упълномощен представител в регионален отдел „НЯСС“ - СИБ
на ГД „НЯСС“ при ДАМТН на адрес: гр. Шумен, бул. „Мадара“ № 13А при старши
инспектор на 05.04.2022 г. в 11:00 часа за съставяне на АУАН, като при
неявяване актът ще бъде съставен по реда на чл. 40, ал. 2 ЗАНН при отсъствие на
нарушителя. Същата покана е връчена на Община Омуртаг на 07.03.2022 г.
На
05.04.2022 г. е съставен АУАН № 05-005/05.04.2022 г. против Община Омуртаг, за
това, че като не е осигурила използването на измервателна и контролна апаратура
за мониторинг на състоянието на язовирната стена и съоръженията към нея, в
качеството си на собственик на яз. Кестеняво, на язовирната стена и
съоръженията към нея, Община Омуртаг, на 02.02.2022 г. е нарушила чл. 141, ал.
1, т. 2 от ЗВ. Посочено е в акта, че за извършената проверка на 02.02.2022 г.
Община Омуртаг е уведомена с писмо изх. № 85-00-45/26.01.2022 г., получено
съгласно разписка вх. № ЕО-16- 100/26.01.2022 г., но въпреки това на указаните
ден и час не се е явил представител на Общината. Видно от разписка към АУАН №
05-005/05.04.2022 г., същият е връчен на 21.04.2022 г. на зам. кмет на Община
Омуртаг.
От
Протокол № 38 от проверка на състоянието и създадената организация за
експлоатация на язовирната стена и съоръженията към нея от 09.08.2022 г., се
установява, че яз. Кестеняво е в експлоатация и към датата на проверката на
язовира не са налице контролно-измервателни системи, като за степен на
потенциална опасност съгласно Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата
и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за
осъществяване на контрол за техническото им състояние, е определена втора
значителна степен на потенциална опасност.
Въз
основа на АУАН № 05-005/05.04.2022 г. Председателят на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор издал Наказателно постановление №
НЯСС-147/03.10.2022 г., с фактическо описание, идентично с това, съдържащо се в
АУАН, с което за нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 2 ЗВ и на основание чл. 83 ЗАНН
във вр. с чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 38 ЗВ е наложено наказание
„имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв.
От
правна страна въззивната инстанция е приела, че в хода на
административнонаказателното производство не са допуснати процесуални нарушения
от категорията на съществените. Актът и наказателното постановление са
съставени при спазване императивните изисквания на ЗАНН. Същите съдържат всички
необходими за тяхната редовност от формална страна реквизити, визирани в чл. 42
и чл. 57 ЗАНН. Приетата по делото Заповед № А-776/27.12.2021 г. на председателя
на ДАМТН в т. 45 оправомощава актосъставителя да съставя АУАН за нарушения по
чл. 200, ал. 1, 38 от ЗВ. Съставеният АУАН е връчен на зам. кмета на Община
Омуртаг, който съгласно Заповед № 454/31.12.2019 г. на кмета на Община Омуртаг
е оправомощен от кмета в т. II.2. от същата да парафира/подписва АУАН, НП и
др., като заповедта е със срок на действие за мандат 2019-2023 г. на кмета на
Община Омуртаг. В акта за установяване на административно нарушение, въз основа
на който е издадено наказателното постановление, а така също и в самото
наказателно постановление, са отразени датата и мястото на нарушението. Самото
нарушение е описано подробно както в акта, така и в издаденото въз основа на
него НП и в същите са намерили отражение всички обективни признаци на състава
на нарушението, за което е ангажирана отговорността, а така също и конкретната
законова разпоредба, под която са субсумирани фактите, установени от
административния орган и санкционната норма, въз основа на която е ангажирана
административнонаказателната отговорност на нарушителя.
В
касационната жалба е посочено, че посочената като нарушена разпоредба не
съдържа дължимо поведение от собствениците/несобствениците на язовирни
съоръжения. Настоящата инстанция споделя изводите на въззивната, която е
приела, че видно от чл. 141, ал. 1, т. 2 ЗВ същият регламентира, че
собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения,
включително на язовирни стени и/или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят
използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхното
състояние, отговаряща на изискванията на наредбата по ал. 2. Отговорността на
Общината е ангажирана за това, че същата, като собственик на язовира, обект на
проверка, не е спазила условията и реда за осъществяване на техническа и
безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, осигурявайки
налични елементи на контролно-измервателна система за мониторинг на дейността
на язовирна стена и съоръженията към нея. Правилно това нарушение е
квалифицирано като такова по чл. 141, ал. 1, т. 2 ЗВ, който вменява в
задължение на собствениците на язовирни стени и съоръженията към тях
използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхното състояние.
В
настоящата жалбата са релевирани идентични основания посочени и във въззивната.
По отношение дата и място, на която е извършено твърдяното административно
нарушение. Правилен е извода на съда, че нарушението е извършено чрез
бездействие, което е продължило от даването на предписанието с протокола от
03.06.2021 г. до датата на констатиране на неизпълнението - 02.02.2022 г.,
поради което последната е правилно посочена като дата на нарушението, а мястото
на нарушението следва от самото естество на същото, а именно – яз. Кестеняво,
подробно посочен в АУАН и НП – находящ се в поземлен имот с кадастрален №
36806.21.77 (стар № 000077) в землището на с. Кестеняво, общ. Омуртаг, обл.
Търговище.
Жалбоподателят
не е изпълнил дадените предписания в указания му срок, а и към момента на
последваща проверка, то АНО правилно е приел, че Община Омуртаг, като
собственик на яз. Кестеняво, не е изпълнила задължението си за използването на
измервателна и контролна апаратура за мониторинг на състоянието на язовирната стена
и съоръженията към нея. Неоснователен е довода относно липса на ясно и прецизно
описание на извършеното нарушение.
Субект
на нарушението е Община Омуртаг, която е уведомена за съставянето на акта чрез
нарочна покана, като АУАН й е връчен надлежно, доколкото същият е получен от
зам. кмета, който е бил упълномощен с цитираната заповед от законния
представител на общината - кмета, да получава и подписва АУАН. Доводите в
жалбата са неоснователни.
По
отношение наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН. Настоящата
инстанция препраща към мотивите на въззивната на осн. чл.221, ал.2 АПК и които
напълно се споделят.
С
оглед изхода на спора, следва да се присъдят в полза на наказващия орган
направените разноски за юрисконсултско възнаграждение пред АС-Търговище,
доколкото наказващият орган е бил представляван от юрисконсулт делото. Поради
това касаторът следва да бъде осъден да заплати на ДАМТН и разноските за водене
на делото в Административен съд - Търговище - юрисконсултско възнаграждение в
размер на 80.00 лв.
Касационният състав приема, че атакуваният съдебен акт е правилен.
Не е допуснато нарушение на процесуалните правила.
Необосноваността не е касационно основание и съдът не взема
отношение.
При извършената служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 не
се констатираха нарушения на материалния закон. Оспореното съдебно решение е
правилно, валидно и допустимо.
Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2 от АПК във връзка с
чл. 63 от ЗАНН, Административен съд – Търговище,
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 91/21.11.2023 г., постановено по АНД №148 по описа за 2023 г. на Районен съд - Омуртаг .
ОСЪЖДА
Община Омуртаг, БУЛСТАТ *********, да заплати на Държавна агенция за
метрологичен и технически надзор, БУЛСТАТ *********, юрисконсултско
възнаграждение в общ размер на 80 лв. за процесуално представителство на органа
в производствата пред АС-Търговище.
Решението е окончателно и не подлежи на
обжалване или протест.
Председател: |
|
Членове: |