Решение по дело №214/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 декември 2022 г.
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20227190700214
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 септември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  

№ 184

 

Гр. Разград, 2 декември 2022 год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на петнадесети ноември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                                                                                                               

при секретаря Ралица Вълчева и в присъствието на прокурора …….  разгледа докладваното от съдията адм. дело № 214 по описа за 2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 405 от КТ.

Образувано е по жалба на „Новакови комерс“ ЕООД, гр. Разград против задължителни предписания, обективирани в Протокол за извършена проверка № ПР2225428/01.09.2022 г. на служители от Дирекция „Инспекция по труда“ (ДИТ) – Разград.

В жалбата и по същество се твърди, че предписанията са постановени при допуснати процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон. Развиват се доводи, че те не са надлежно мотивирани и в хода на производството не са събрани необходимите доказателства за изясняване на фактите от значение за случая. С оглед на това се иска от съда те да бъдат отменени, ведно със следващите от това законови последици.

Представителят на ответника сочи, че жалбата е неоснователна и моли съда да я отхвърли, ведно с произтичащите последици. Твърди, че предписанията са издадени при напълно изяснена фактическа обстановка, в съответствие с материалния закон и при спазване на процесуалните правила и норми. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, констатира следното:

Жалбата е допустима, като подадена в срок от надлежна страна, срещу индивидуален административен акт, който съставлява годен предмет на съдебен контрол. Разгледана по същество тя се явява неоснователна по следните фактически и правни съображения:

В периода от 03.08.2022 г. до 01.09.2022 г. служители на ДИТ – Разград извършили проверка на жалбоподателя, в качеството му на работодател, за спазване на трудовото законодателство и осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Проверката е започнала по повод настъпила трудова злополука, причинила смъртта на работник на „БРУДА“ ЕООД на строителен обект в с. Делчево, обл. Разград, където „Новакови комерс“ ЕООД е доставило бетон със свое оборудване (строителна машина бетон помпа) на изпълнителя за осъществяване на строежа. В разпънато състояние стрелата на бетон помпата се счупила в основата си и паднала върху пострадалия работник. При удара той получил травми в областта на главата и починал на място.

С призовки от 03.08.2022 г. и 16.08.2022 г. от дружеството били изискани документи, включително такива свързани с осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд, в това число оценка на риска, инструкции за безопасна работа, инструктажни книги, списък на разпределено и раздадено работно облекло и лични предпазни средства (ЛПС) и др. документи относими към осигуряването на работно облекло и ЛПС.

При проверката на представените документи контролните органи установили, че работодателят не е направил писмена оценка на ефективността на ЛПС, не е осигурил периодични проверки за качеството на ЛПС и не е представил протоколи от такива проверки в нарушение на чл. 16 и чл. 23, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 3 от 19.04.2001 г. за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето на работещите при използване на лични предпазни средства на работното място (Наредба № 3). Наред с това е констатирано, че той не е осигурил извършването на оценка на риска за здравето и безопасното изпълнение на ръчната работа с тежести, както и обучение и инструктаж на работещите за правилата за ръчна работа с тежести и информация за рисковете, на които са изложени, ако работата не се изпълнява правилно, в нарушение на чл. 4, т. 4 и чл. 6, ал. 2 от Наредба № 16 от 31.05.1999 г. за физиологичните норми и правила за ръчна работа с тежести (Наредба № 16), както и че не е предоставил на работещите информация за рисковете за здравето и безопасността им, включително и за мерките, които се предприемат за отстраняване, намаляване или контролиране на тези рискове в нарушение на чл. 19, ал. 1 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ).

Във връзка с направените констатации на основание чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ на жалбоподателя са дадени задължителни предписания, с които е разпоредено следното:

Съгласно чл. 16 от Наредба № 3 в срок до 15.09.2022 г., да направи писмена оценка на ефективността на личните предпазни средства (ЛПС), в която да са определени характеристиките, които трябва да притежават за да са ефективни срещу рисковете за всяко едно работно място.

Съгласно чл. 23, ал. 1 във вр. с ал. 2 от Наредба № 3 в срок до 16.09.2022 г. да осигури периодични проверки за качеството на ЛПС, като отразява резултатите в протоколи.

Съгласно чл. 4, т. 4 от Наредба № 16 в срок до 16.09.2022 г. да осигури извършването на оценка на риска за здравето и безопасното изпълнение на ръчната работа с тежести.

Съгласно чл. 6, ал. 2 от Наредба №16 в срок до 16.09.2022 г. да осигури на работещите обучение и инструктаж за правилата за ръчна работа с тежести, включващи вдигане, преместване, носене, поставяне, разтоварване, подреждане на различни видове тежести и информацията за рисковете на които са изложени, ако работата с тежести не се изпълнява правилно.

Съгласно чл. 19, ал. 1 от ЗЗБУТ в срок до 09.09.2022 г. да предостави на работещите информация за рисковете за здравето и безопасността им, както и за мерките, които се предприемат за отстраняване, намаляване или контролиране на тези рискове.

Тези задължителни предписанията са обективирани в Протокол за извършена проверка № ПР2225428/01.09.2022 г. Те са предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Съгласно нормата на чл. 404, ал. 1, т. 1 от КТ за предотвратяване и преустановяване на нарушенията на трудовото законодателство, както и за предотвратяване и преустановяване на вредните последици от тях контролните органи на инспекцията по труда могат да прилагат принудителни административни мерки (ПАМ), представляващи задължителни предписания до работодателите, предприятията ползватели, органите по назначаването и длъжностните лица. По своята правна природа тези предписания са индивидуални административни актове по смисъла на чл. 21 от АПК, тъй като с едностранно властническо волеизявление се създават пряко и непосредствено задължения за техните адресати, и подлежат на съдебен контрол по реда на АПК (чл. 405 от КТ).

В случая оспореният административен акт е издаден от компетентни органи, в рамките на законовите им правомощия и в надлежна форма. За извършената проверка е бил изготвен писмен протокол, в който се съдържат фактически и правни основания за налагане на процесните ПАМ. В този смисъл неоснователно е оплакването за нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК.

В хода на развилото се административно производство са спазени процесуалните правила и норми. То е започнало по реда на чл. 25, ал. 3 от АПК с проверката по работни места на строителния обект на 03.08.2022 г., на която е присъствал представител на жалбоподателя. С призовките от 03.08.2022 г. и 16.08.2022 г. той е бил задължен на основание чл. 402, ал. 1, т. 2 от КТ и чл. 45, ал. 1 от АПК да се яви и да представи пред контролните органи на инспекцията по труда документи, свързани с осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд. По този начин на жалбоподателя е предоставена възможност да участва в производството, която той надлежно е упражнил като е представил част от изисканите му документи. Контролните органи са направили всичко необходимо, за да съберат относимите към случая доказателства и да изяснят фактическата обстановка. Проверили са представените документи, при което са констатирали липсата на посочените в протокола такива (писмена оценка, протоколи, инструктажи) и бездействието на работодателя по отношение изпълнението на описаните там негови задължения. Ето защо съдът намира, че административният орган е издал оспорения акт в съответствие с разпоредбите на чл. 35 и чл. 36, ал. 3 от АПК, след като е събрал всички относими доказателства, проверил ги е и ги е оценил. По този начин той е предприел всички възможни и необходими процесуални действия за да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая. Констатациите на контролните органи обуславят извода, че жалбоподателят, в качеството си на работодател е допуснал посочените нарушения на трудовото законодателство, свързани с осигуряването на здравословни и безопасни условия на труд.

Оспорените задължителни предписания са издадени в съответствие с материалния закон.

В изготвения от работодателя и представен пред контролните органи План за действие по осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд според направената Оценка на работното място и професионалния риск (л. 57- л. 70) е предвидено ползване на лични предпазни средства и специално работно облекло (СРО). Според представения Списък на служителите, получили работно облекло и ЛПС (л. 74- л. 76) седем лица, които работят като шофьори на тежкотоварен автомобил и извършват превоз на стоки и товари, са получили посочените там ЛПС и СРО на 20.11.2021 г. с посочен срок на износване от 12 месеца. Следователно жалбоподателят е изпълнил задължението си по чл. 284, ал. 1 от КТ във вр. с чл. 17 от Наредба № 3 да определи работните места и видовете работа, при които се изисква ползването на ЛПС и СРО, които да предостави на своите работници и служители. Безспорно преценката за необходимостта от и за вида на личните предпазни средства се извършва от работодателя за всеки конкретен случай, в зависимост от спецификата на работните места и извършваните работи, възможните опасности за живота и здравето на работниците и въз основа на извършена оценка на риска на работното място. При всички случаи обаче той е длъжен преди избора на ЛПС, които възнамерява да бъдат използвани, да извърши оценка дали задоволяват изискванията по чл. 4 – 8 от Наредбата ( чл. 16, ал. 1 от Наредба № 3). Тази оценка следва да се извърши писмено ( чл. 16, ал. 3 от Наредба № 3)  и да включва анализ и оценка на рисковете, които не могат да бъдат избегнати по друг начин, както и определяне на характеристиките, които всяко ЛПС трябва да притежава, за да е ефективно срещу тези рискове и сравнителен анализ на характеристиките на наличните ЛПС с характеристиките на необходимите ЛПС. В случая подобна писмена оценка не е представена. Както в административното производство, така и в съдебното производство жалбоподателят не твърди, че е извършил такава оценка. Не представя и доказателства в тази насока. С оглед на това правилно и обосновано е прието от контролните органи, че той е нарушил чл. 16 от Наредба № 3 като е определил за кои дейности ще се ползват ЛПС и СРО, какви по вид ще са те, без да е извършил предварителната оценка  за тяхната ефективност, по реда и при условията на чл. 16 от Наредба № 3.

С разпоредбите на чл. 23, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 3 е вменено задължението на работодателите да осигуряват периодични проверки за качествата на личните предпазни средства, за които съставят протоколи. В случая жалбоподателят е предоставил ЛПС на своите работници, поради което е бил длъжен да извършва периодични проверки на тяхното състояние и качество, като резултатите от тях да отразява в писмени протоколи. Такива протоколи не са представени както в хода на проверката, така и пред съда.  С оглед на това правилно и обосновано контролните органи са предписали на „Новакови комерс“ ЕООД да преустанови нарушението си като изпълни законовото си задължение по чл. 23 от Наредба № 3.   

Следващите предписания касаят отстраняване на нарушения на чл. 4, т. 4 и чл. 6, ал. 2 от Наредба № 16. Цитираните разпоредби предвиждат във всички случаи, когато ръчната работа с тежести не може да бъде избегната, работодателят да осигури извършването на оценка на риска за здравето и безопасното изпълнение на съответната работа, както и да осигури на работещите обучение и инструктаж за правилните начини за ръчна работа с тежести, включващи вдигане, преместване, носене, поставяне, разтоварване, подреждане на различните видове тежести, и информация за рисковете, на които са изложени, ако работата с тежести не се изпълнява правилно.

Жалбоподателят твърди, че липсват доказателства, които да сочат, че в предприятието му има работници, които извършват ръчна работа с тежести по смисъла на Наредбата. Това твърдение е неоснователно и недоказано. От приложените Карти за оценка на работното място и професионалния риск за длъжностите „шофьор на МПС“ и „механик“ се установява, че всички работници на тези длъжности извършват товаро-разтоварни работи, които по своето естество отговарят на описаните в нормата различни видове ръчна работа с тежести (вдигане, преместване, носене, поставяне, разтоварване, подреждане на различни видове тежести), както и на легалното определение по § 1, т. 1 от ДР на Наредба № 16, според което „ръчна работа с тежести“ означава всяко пренасяне или поддържане на тежест от един или повече работещи, което включва вдигане, носене, поставяне, бутане, теглене, или преместване на тежести. С оглед на това съдът приема за установено, че тези работници при изпълнение на трудовите си задължения извършват ръчна работа с тежести, която не може да бъде избегната. Доказателства за извършена оценка на риска и проведени обучение и инструктаж за ръчна работа с тежести на работещите не са представени по делото. Следователно работодателят „Новакови комерс“ ЕООД не е изпълнил задълженията си по чл. 4, т. 4 и чл. 6, ал. 2 от Наредба № 16, поради което дадените от контролните органите задължителни предписания в тази насока са правилни и законосъобразни.

В разпоредбата на чл. 19, ал. 1 от ЗЗБУТ е предвидено задължение за работодателя да предоставя на работещите необходимата информация за рисковете за здравето и безопасността им, както и за мерките, които се предприемат за отстраняването, намаляването или контролирането на тези рискове. По делото липсват доказателства, че „Новакови комерс“ ЕООД е предоставило такава информация на своите работници, кога и по какъв начин. С оглед на това правилно и обосновано е прието от  контролните органи на ДИТ, че е допуснато нарушение на това законово изискване и е предписано във възможно най-кратък срок да бъде отстранено.

При издаването на оспорените задължителни предписания е спазена и преследваната от закона цел, която е с приложените ПАМ да се преустановят констатираните нарушения на трудовото законодателство, в частност на цитираните по-горе разпоредби, свързани с осигуряването на здравословни и безопасни условия на труда.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира, че предявената жалба е неоснователна и следва да се отхвърли.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 3 от АПК ответникът има право на сторените деловодни разноски. Същите са  своевременно предявени и доказани в размер на 100 лева – дължимо юрисконсултско възнаграждение, определено при условията на чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Мотивиран така и  на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Разградският административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Новакови комерс“ ЕООД, гр. Разград против задължителни предписания, обективирани в Протокол за извършена проверка № ПР2225428/01.09.2022 г. на служители от Дирекция „Инспекция по труда“ – Разград.

ОСЪЖДА „Новакови комерс“ ЕООД, гр. Разград да заплати на Дирекция „Инспекция по труда“ – Разград сумата от 100 (сто) лева - дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му пред Върховен административен съд.

 

 

                          СЪДИЯ:/п/