Решение по дело №376/2019 на Окръжен съд - Плевен

Номер на акта: 173
Дата: 14 октомври 2019 г. (в сила от 22 ноември 2019 г.)
Съдия: Доротея Симеонова
Дело: 20194400200376
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 14 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№………

 

 

14.10.2019 година                                        град ПЛЕВЕН

ПЛЕВЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД               наказателно отделение

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

На четиринадесети октомври две хиляди и деветнадесета година,

в публично съдебно заседание в следния състав:

 

                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДОРОТЕЯ СИМЕОНОВА

 

СЕКРЕТАР: ЖЕНИ СТОЙЧЕВА

ПРОКУРОР: ГЕОРГИ ЛАЗАРОВ

като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

НОХД  № 376 по описа за 2019  година

и по данни от делото и Закона

 

Р Е Ш И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия Й.Ц.Х., роден на *** г. в гр. Плевен, живущ ***, българин, български гражданин, със средно образование, неженен, общински съветник в Община ***, неосъждан, ЕГН ********** за ВИНОВЕН  в това, че на 26.04.2012 г. в гр. Плевен създал юридическо лице с идеална цел – Сдружение "Младежки европейски инициативи" – гр. Плевен, което привидно извършвало обявената при регистрацията му дейност и цел, за да получи имотна облага – финансова помощ в размер на 4392 лева за реализиране на проект № 12/024/ПЗ-006 "Мисия доброволец" по Национална програма за младежта 2011-2015 г., подпрограма "Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи" –  престъпление по чл.259 от НК, поради което и на основание чл. 78а ал.1 от НК ГО ОСВОБОЖДАВА наказателна отговорност и му НАЛАГА административно наказание „ГЛОБА“  в размер на 3000 (ТРИ ХИЛЯДИ) ЛЕВА.

На основание чл.78а ал.4 във връзка с чл.37 ал.1 т.6 от НК ЛИШАВА подсъдимия Й.Ц.Х. от правото да заема длъжността „Общински съветник“ за срок от 1 (ЕДНА) ГОДИНА от влизане на решението в сила.

      

       На основание чл.189 ал.3 от НПК ОСЪЖДА подсъдимия Й.Ц.Х.  ДА ЗАПЛАТИ по сметката на ОД на МВР гр. Плевен направените по досъдебното производство разноски в размер на 628,08 лева.

       РЕШЕНИЕТО може да се обжалва и протестира пред Апелативен съд – Велико Търново в 15-дневен срок от съобщаването му на страните.

      

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:

Съдържание на мотивите Свали мотивите

МОТИВИ: Плевенска окръжна прокуратура  е внесла обвинителен акт за разглеждане в Плевенски окръжен съд, с който срещу подсъдимия Й.Ц.Х. е повдигнато обвинение за извършено престъпление по чл.259 от НК – за това, че на 26.04.2012г. създал юридическо лице с идеална цел- Сдружение „***“- гр.Плевен, което извършва привидно обявената при регистрацията му дейност и цел, за да получи имотна облага – финансова помощ в размер на 4392 лева за реализиране на проект № *** „***“ по национална програма за младежта 2011-2015г., подпрограма „Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи“.

В разпоредителното съдебно заседание, проведено на 14.10.2019г. съдът е констатирал наличието на предпоставките за насрочване и разглеждане на делото по реда на глава двадесет и осма от НПК – за освобождаване от наказателна отговорност на подсъдимия с налагане на административно наказание, поради  което е насрочил  и решил делото по този ред.

В съдебно заседание прокурорът поддържа повдигнатото обвинение срещу Й.Х. за извършено престъпление по чл.259 от НК. Намира, че е доказано и предлага подсъдимия да бъде освободен от наказателна отговорност и да му бъде наложено наказание административно наказание „глоба“ в максималния предвиден в разпоредбата на чл.78а от НК размер  .Счита още, че на подсъдимия следва да се наложи и кумулативно предвиденото наказание „лишаване от права“ в определен от съда срок.

В съдебно заседание подсъдимият Й.Х., редовно призован не се явява и не се представлява.

От събраните по делото доказателства съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Подсъдимият Й.Ц.  Х. е роден на ***г***, ***, български гражданин със ***образование, ***, работещ като *** в ***, Плевенска област, неосъждан.

В периода от  2011г. до 2015г. в Министерството на образованието, младежта и науката на РБ се изпълнявала Национална програма за младежта. До 2014г. програмата се осъществявала от Национален център "Европейски младежки програми и инициативи" (НЦЕМПИ), като средствата за дейностите по програмата се осигурявали от  бюджета на министерството за съответната година. С Постановление № 150 на МС от 2014г. НЦЕМПИ бил закрит. За негови правоприемници  за дейността, свързана с програма "***" бил определен Център за развитие на човешките ресурси второстепенен разпоредител с бюджет към министъра на образованието и науката, а за  всички останали дейности - Министерството на младежта и спорта. Целите на програмата се осъществявали чрез различни проекти , които се субсидирали с държавни средства, отпускани на кандидатствалите и одобрени бенефициенти за конкретния проект. Част от средствата по проекта - 80%, се отпускали  авансово, а след представянето на текущи финансови отчети, проверки и положителна оценка за извършеното се изплащала и останалата част от парите. Мониторинг на текущото изпълнение на утвърдените дейности по финансираните проекти и верифициране на постигнатите резултати се извършвало от Националния център "Европейски младежки програми и инициативи" и от Дирекция „Младеж” към МОМН, впоследствие  Дирекция „Младежка информация и координация” към ММС.

В началото на 2012г. подсъдимият Й.Х. решил да се възползва от финансирането на проекти по Националната програма за младежта, за да си набави облага. За реализиране на намерението си, решил да регистрира юридическо лице с нестопанска цел, което да кандидатства пред НЦЕМПИ по такъв проект, финансиран с държавни средства, и да усвои средствата по проекта, като формално осъществява дейността и целите на регистрираното сдружение. Убедил свидетелите В.Н.Н. и Х.Д.К. да участват заедно с него в регистрацията на сдружението. След това подготвил  и подал необходимите документи  в Окръжен съд – Плевен. С Решение № 47/26.04.2012г. по ф.д. № 20/2012г. на ОС-Плевен било регистрирано Сдружение "***". Сдружението било юридическо лице с нестопанска цел, вписано в регистъра на Окръжен съд – Плевен и се управлявало от Общо събрание и Управителен съвет, с председател подсъдимия Й.  Х. и членове свидетелите  Х.К. и В.Н.. За председател на управителния съвет и представляващ сдружението бил посочен подс.Х.. Предметът на дейност на сдружението бил следният: развитие и утвърждаване на духовните ценности, гражданското общество, образованието, подпомагане на социалната интеграция и личностната реализация и изявата на млади хора в неравностойно социално и културно положение, набиране на средства и информация за осъществяване на проекти и цели на сдружението. Целите на сдружението били: да подпомага осъществяването на промяна в българската образователна система и въвеждането на нови образователни стандарти, сътрудничество с български и чуждестранни младежки организации с цел обмяна на опит в областта на образованието, културата, проблемите на младежта в контекста на евроинтеграционния процес, стимулиране на диалога между младежите от страните-членки на ЕС и на страните кандидатки за членство, ангажиране на вниманието на млади хора върху идеята за Обединена Европа и изграждане на европейско самосъзнание, превръщане на гражданското образование в паспорт за живота на младите хора, подпомагане  на социализацията на деца с неравностойно социално и културно положение, да насърчава създаването на действително продължаващо образование, независимо от възрастовите и социални групи, да предоставя социални услуги в общността.

На 18.05.2012г. подсъдимият подал в НЦЕМПИ комплект документи от името на Сдружение "***" – Плевен , с които кандидатствал по проект № *** – "***" по Национална програма за младежта, подпрограма 3: "Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи". Формулярът за кандидатстване бил изготвен от подсъдимия Х. и в него била описана  развитата  дейност до момента от сдружението и членовете му, а именно - привлечени 19 младежи доброволци,  реализирана кампания "***" през април 2012г. на територията на Община Плевен, обхванала 61 млади хора и засадени 200 нови дървета, проведено обучение на представители на сдружението в гр.Банкя, организирано от НЦЕМПИ, под надслов "***", наличие на 18 члена, 7 доброволци и обособен екип от обучени и квалифицирани млади хора за писане и управление на проекти с доказан административен капацитет, участие в качеството на партньор в реализацията на два проекта с дейности, сходни със заложените дейности по този проект, финансирани по програма "***". В същия формуляр подсъдимият посочил  и целите на сдружението - идентични с посочените в съдебното решение за регистрация на сдружението - да се популяризира и промотира доброволчеството и неговите ценности сред младите хора в Община Плевен, Община Белене и Община Никопол, да се увеличи броя на младежите – доброволци към Сдружение "***" и се осигури признаване на придобитите знания, умения и опит, получени в хода на доброволческите дейности по проекта, да се проведат две реални доброволчески инициативи в полза на местните общности". За постигане на тези цели били посочени следните дейности - информация и публичност - популяризиране на проекта чрез рекламиране с транспаранти, плакати, пресконференция, изработване на интернет-страница, информационни дни за популяризиране на доброволчеството – презентации в трите общини, набиране и обучение на доброволци, организиране и провеждане на доброволческа инициатива "***" – изработване и поставяне в два парка на град Плевен на общо 30 къщички за птици, за подпомагане популациите на прелетни и непрелетни птици в град Плевен, организиране и провеждане на доброволческа инициатива "***" – изработка и отпечатване на 1000 бр. тематични флаери и раздаването им на гражданите и кръгла маса "Доброволчеството в Плевен" – запознаване на представители на местните власти, младежки организации и НПО с естеството, възможностите и резултатите от проекта. Към документите подс.Х. приложил и сметка за очакваните разходи по проекта по отделните дейности – общо 8610 лева. В последствие представляваното от подс.Х. сдружение  било одобрено за финансиране по проект № *** – "***" по Национална програма за младежта, подпрограма 3: "Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи" и на

 29.06.2012г. бил подписан договор за финансова помощ № 11-01-2/29.06.2012г. между Национален център "Европейски младежки програми и инициативи", представляван от изпълнителния директор И.М. и главния счетоводител Ю.М., и Сдружение "***", като бенефициент, представлявано от подсъдимия  Й.Ц.Х.. Съгласно договора, НЦЕМПИ предоставяло на бенефициента финансова помощ в размер на 4392 лева общо, от които 80% авансово , до 45 дни от подписване на договора, а остатъка – до 60 дни след представяне и одобрение от НЦЕМПИ окончателен финансов и съдържателен отчет за изпълнението на проекта.

С платежно нареждане от 11.07.2012г.  авансовата сума по договора, в размер на 3513.60 лева била преведена от НЦЕМПИ в сметката на Сдружение "***" в "***" АД – IBAN ***, преводът бил осчетоводен от ПИБ-АД на 12.07.2012г. и на същата дата сметката на сдружението била заверена с тази сума.  В периода от 19.07.2012г. до 24.07.2017г.  тази парична сума била напълно изтеглена от сметката, като на 19.07.2012г. на каса били изтеглени 1300 лева от лично от подсъдимия Й.Х., а останалите средства – с множество транзакции по безкасов път и на ПОС-терминал.

На 22.02.2013г.  свидетелката  - *** Е.С. при  НЦЕМПИ извършила мониторинг по телефона относно изпълнението на проекта, при който разговор Х. заявил, че крайният отчет ще бъде предаден до 01.03.2013г. В посочения период обаче, Х. не представил отчета . Затова от страна на НЦЕМПИ било изпратено писмо до сдружението, с което се изисквало същото да представи на крайния финансов отчет, който съгласно подписания договор следвало да се изготви до 20 работни дни след приключване на проекта "***" с № ***. Исканият отчет бил представен в НЦЕМПИ от подсъдимия на 18.04.2013г. Извършена била проверка на представения отчет от свид. Е.С., за която свидетелката съставила съответен контролен лист и формуляр.  

В крайния отчет  Х. бил описал извършените от организацията дейности през 2012г. - проведени доброволчески инициативи, изразяващи се в поставени информационни шатри в центъра на градовете Плевен, Белене и Никопол, проведени кампании за популяризирането на доброволчеството в общините Плевен, Белене и Никопол, посетени детски площадки и интернет-клубови от доброволци на сдружението, набиране и обучение на доброволци, изработване на 30 къщички за птици, провеждане на 10-дневна "***"-кампания в центъра на Плевен с раздаване на презервативи и рекламни флаери, организиране на кръгла маса с участие на Областна и Общинска администрация, Бюро по труда, младежки организации и др.

При извършената проверка от НЦЕМПИ по доклада и приложенията към него били констатирани и отразени редица нередности по изпълнението на проекта "***" с № ***, като възникнали и съмнения за редовността на някои от представените разходни документи – фактури и фискални бонове. Затова това изпълнителният директор на НЦЕМПИ И.М. изискал информация от  съконтрахенти на сдружението за автентичността и истинността на съдържанието на приложените фактури. Видно от  получените отговори  повечето от представените документи не били издадени от съответните търговци и не е имало облигационни отношения между посочените съконтрахенти. Затова с писмо от 18.09.2013г.о до ТД на НАП – София, изпълнителният директор на НЦЕМПИ И.М. поискал информация за автентичността на фискалните бонове, приложени към фактурите, представени от Сдружение "***". Видно от получения отговор, повечето от посочените доставчици на стоки и услуги имали регистрирани в НАП фискални устройства с различен идентификационен номер и различен номер на фискалната памет. С оглед така установеното, експертната комисия за разглеждане и приемане на междинни и окончателни отчети, назначена със заповед № РД-01-133/16.08.2013г. отказала да приеме крайния отчет и финансовата му част и да спре разглеждането на проекта.

За констатираните нередности бил подаден сигнал до Отдел "Икономическа полиция" към Главна дирекция "Национална полиция" от изпълнителния директор на НЦЕМПИ , била извършена проверка и образувано настоящото наказателно производство.

В хода на проведеното разследване било  установено, че 10 броя от представените от подсъдимия Х. общо 11 броя фактури с фискални бонове за отчитане на направени разходи по проекта не са били издадени от сочените от тях търговци и не са били извършвани описаните в тях доставки на услуги и доставки. Само фактура № 321/29.11.2012г., издадена от "***" ЕООД – София, БУЛСТАТ ***, относно печат на флаери -рекламни листовки, на стойност 410 лева, била  редовна. Видно от  заключението на вещите лица по назначената комплексна съдебно-техническа и почеркова експертиза, текстът в останалите фактури е бил изписан от подс.Х., но подписите не са били положени от него и не са на лицата, сочени като техни автори.

Видно от показанията на свидетелката Н.П. – управител на фирма "***" ЕООД – София през м.11.2012г.  била  изпълнена поръчка на сдружението за отпечатване на флаери на стойност 410 лв..Свидетелката установява също така , че тогава била помолена от Х. да му изработи печати и клишета на различни фирми, но тя отказала, като го информирала, че това е незаконно, а в последствие Х. и казал, че си е намерил съответната техника и сам си е изработил такива.

Установено било също така, че подсъдимият поискал и получил разрешение от Община Плевен  за поставянето на шатра с площ от 6 кв.м. в центъра на града, пред зелената площ на МОЛ-Плевен, за периода 13.09.2019г. до 16.09.2019г., във връзка с проект на Национална програма за младежта "***". От показанията на свидетеля Ц. Х. -баща на подс.Х.,  се установява, че на 01.12.2012г. синът му и други младежи раздавали презервативи в центъра на град Плевен, но други доказателства  за подобно състояло се събитие , установяващи цел, продължителност, брой ангажирани участници, разходи и др. няма. Видно от приложените по делото  от справки от Общини Белене и Никопол, през 2012г. от страна Сдружение "***" не са били организирани мероприятия, като провеждане на разяснителни и ***-кампании, информационни шатри, кръгли маси по въпросите на доброволчеството, не са били искани разрешения за поставяне на къщички за птици, залесяване с фиданки и др.подобни .

Установено, било че единствено по отношение на залегналата в проекта дейност - Организиране и провеждане на доброволческа инициатива  "***" – изработване и поставяне в два парка на град Плевен на общо 30 къщички за птици, за подпомагане популациите на прелетни и непрелетни птици в град Плевен", било работено по осъществяването й, но отчетените резултати и разходи не съответстват на залегналите в проекта и на представените разходни документи. Според планираното, е следвало да бъдат изработени 30 къщички за птици. Видно обаче от даденото разрешение от Община Плевен, е  че такова е предоставено за поставяне на 10 къщички за птици, а видно от приложената по делото справка от извършени оперативно-издирвателни мероприятия по делото, към месец октомври 2017г. били открити общо 5 къщички за птици от вида на изработените от сдружението, поставени в *** и в парка на ***.

От заключението на извършената по делото съдебно-оценителна експертиза се установява, че стойността на една къщичка за птици от типа на изработените и поставени от членовете на сдружението, възлиза на 8.00 лева, а само за вложени материали – 5.00 лева, което води до извода, че разходите за изработването на максималният брой къщички за птици според залегналото в проекта -30 , са по-малки  от посочените разходите в представената фактура за разходвани материали.

Видно от заключението на експерта по назначената комплексна съдебно –техническа и почеркова експертиза от представените от подсъдимия Й.Х. фактури за отчитане на направените разходи по проекта,  само една е истинска  и това е № 321/29.11.2012г., издадена от "***" ЕООД – София.  Останалите са неистински, повечето подписани като издадени от подс.Й.Х.,  текстът в тях също е изписан от него, и има  фактури с нередовни отпечатъци от печати -принтерен вместо мокър.

В показанията си свидетелят Х.К., установява, че той формално е участвал в сдружението, че  не е извършвал някаква дейност по предмета му, питал е Х. дали ще се развива някаква дейност и след като той му отговорил, че сдружението няма да работи, няма да развива дейност и ще подаде нулева декларация  напуснал сдружението.

От показанията на свидетеля В.Н. се установява, че формално е участвал в регистрацията на сдружението, а относно изработването и монтажа на къщичките за птици, свидетелят съобщава, че къщичките които били изработени и поставени били 10 броя – 3 бр. в ***, 3 бр. в ***, 4 бр. в началото на парк "***" и 3 бр. във ***. Съобщава, че не е участвал в кампании за набиране на доброволци, обучения, пресконференции, не знае нищо по въпроса за финансирането дейността на сдружението и разходването на средствата. В същата насока са и показанията на свидетеля И. Х., като същият установява и  че подсъдимия Х. се занимавал едновременно няколко проекта, които имали сходна дейност. Установява, че проектите се извършвали различни видове дейности - засаждане на фиданки, лекция на тема "Шистов газ", младежка конференция в гр.Варна и др.подобни, но не може да каже коя по кой проект е била. Такива дейности обаче не са били залегнали в проекта "***" и съответно не са били отчетени като извършени по този проект от Х.. В същата насока са и показанията на свидетеля Ц. Х. – баща на подсъдимия. От същите се установява, че е помагал за изработването на къщичките за птици, че е предоставил помещение за нуждите на сдружението,  че били закупени десетина фиданки за залесяване, за пътувания до Румъния на група младежи, за раздаване на презервативи в центъра на Плевен "на 1.12.2012г."

Видно е, също от приложеното по делото уведомление от МОМН – НЦЕМПИ до Сдружение "***" – Плевен, че не е одобрено финансирането на представения от сдружението проект "***",  с вх.№ ***към краен срок 01.02.2013г., като е посочено, че същата организация има друг проект, който е проблемен, с недобро изпълнение на дейностите и финансовия отчет на организацията, с оплаквания и жалби от партньорите по проекта от Полша, Румъния и Словения.

Така събраните и обсъдени доказателства водят до извода, че единствената цел, с която подс.Й.Х. е регистрирал сдружението "***" - юридическо лице с идеална цел, е била да получи за себе си имотна облага от средствата, отпуснати за финансиране на проект от държавата, като привидно е осъществявал някаква дейност по целите на сдружението за прикриване на истинските си намерения и за оправдаване на усвоената сума по проект № *** – "***" по Национална програма за младежта, подпрограма 3: "Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи".

С оглед изложеното, съдът счита, че с деянието подсъдимия Й.Ц.Х. е осъществил от обективна и субективна страна състава на престъпление по чл.259 от НК, като на 26.04.2012г.  в гр.Плевен създал юридическо лице с идеална цел- Сдружение „***“- гр.Плевен, което извършва привидно обявената при регистрацията му дейност и цел, за да получи имотна облага – финансова помощ в размер на 4392 лева за реализиране на проект № *** „***“ по национална програма за младежта 2011-2015г., подпрограма „Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи“.

От обективна страна безспорно се установи, че подсъдимият Х. е създал на 26.04.2012г. юридическо лице с идеална цел- Сдружение „***“- гр.Плевен,за да получи финансиране  на проекти по Националната програма за младежта. Безспорно установено е, че е получил лично сумата  4392 лева, отпусната за реализиране на проект № *** „***“ по национална програма за младежта 2011-2015г., подпрограма „Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи“ и че не е извършвал реално дейностите по целите на проекта и сдружението. Събраните по делото гласни и писмени доказателства, включително и заключенията на двете експертизи несъмнено сочат, че дейностите и целите , заради които е бил създадено сдружението са били само привидно извършвани и средствата не са използвани за дейностите по проекта и дейностите и целите на сдружението. За какво точно са използвани тези средства и как подс.Х. се е разпоредил с тях , след като са били преведени по сметката на сдружението, на което той е бил председател на управителния съвет и представляващ е ирелевнтно обстоятелство за обективната страна на вмененото му престъпление. За осъществяване на инкриминираното деяние е достатъчно получените пари да са на разположение на  бенефициента и да се използват за друга, различна от заложеното в проекта на бенефициента цел и дейност.

От обективна страна несъмнено е налице пряка причинна връзка между престъпната деятелност на подс.Х. и настъпилите целени от него обществено опасни последици – разходвани средства, безвъзмездно получени  от НЦЕМПИ към Министерството на образованието, младежта и науката на РБ, не за целите на проект № *** „***“ по национална програма за младежта 2011-2015г., подпрограма „Младежко доброволчество и участие в доброволчески инициативи“, за които са били предназначени.

От субективна страна подс.Х. е осъществил вмененото му деяние умишлено. Съзнавал е обществено опасния му характер и е искал и пряко е целял настъпването на обществено опасните последици.

Подбудите и причини за извършване на престъплението са стремежът за бързо и лесно облагодетелстване, незачитане на установения в страната правов ред свързан с получаването на средства  по Национална програма за младежта, изпълнявана  в Министерството на образованието, младежта и науката на РБ в периода 2011-2015г.

При определяне на наказанието, съдът взе предвид, че за престъплението по чл.259 от НК се предвижда наказание лишаване от свобода до три години, глоба от 3000 до 5000 лева и лишаване от права по чл.37, ал.1, т. 6 и 7 , подсъдимият е неосъждан, престъплението е формално и от него не може да има настъпили преки и непосредствени вреди и е задължително приложението на чл.78а от НК. За да определи размера на наказанието, което следва да се наложи на подсъдимия съдът отчете високата степен на обществена опасност на деянието, семейното и социално положение на подсъдимия – същият работи като ***, размера на получените и разходвани средства, което дава основание да бъда наложено наказание в хипотезата на чл.78а, ал.1 и ал.4  от НК, а именно глоба  в размер на 3000 лева и лишаване от правото да заема длъжността „***“ за срок от 1 година. Съдът намери, че целите на специалната и генералната превенция на закона по отношение на подс.Х. ще се реализират с такова по вид и размер наказание.

При този изход на делото на основание чл.189,ал.3 от НПК съдът възложи в тежест на подсъдимия направените в досъдебната фаза на делото разноски за експертизи в размер на 628,08 лева.

При тези доводи съдът постанови решението си.

 

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: