Протокол по дело №574/2023 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1161
Дата: 20 юли 2023 г. (в сила от 20 юли 2023 г.)
Съдия: Христо Георгиев
Дело: 20235220100574
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 1161
гр. Пазарджик, 14.07.2023 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, XII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на четиринадесети юли през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Христо Г.
при участието на секретаря МАРИЯ Й. ЧАМОВА
Сложи за разглеждане докладваното от Христо Г. Гражданско дело №
20235220100574 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 09:30 часа се явиха:
Ищцовото дружество „Йеттел България“ ЕАД, с предишно
наименование „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД, редовно призовано, не изпраща
процесуален представител.
Ответника Й. Г. Г., редовно призован, не се явява лично, както и не
изпраща процесуален представител.
СЪДЪТ счита, че не са налице процесуални пречки по хода на делото,
поради което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО:
На основание чл. 143, ал. 1 от ГПК пристъпва към изясняване на делото
от фактическа страна на спора.
СЪДЪТ докладва на страните постъпилата молба- становище от ищеца
с вх. № 17295/13.07.2023 г. С подадената молба ищцовото дружество е
направило искане за постановяване на неприсъствено решение срещу
ответникът, и е изразило становище по проекта за доклад по делото.
Изложени са съображения в подкрепа на предявените искове, като се
претендира присъждането на съдебно- деловодни разноски.
НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 145, АЛ. 3 ОТ ГПК, СЪДЪТ ПРИКАНВА
СТРАНИТЕ КЪМ СПОГОДБА.
1
Тъй като страните не се явяват, спогодба няма как да бъде постигната.
НА ОСНОВАНИЕ ЧЛ. 146 ОТ ГПК СЪДЪТ ПРИСТЪПВА КЪМ
ДОКЛАДВАНЕ НА ДЕЛОТО:
Предявен е иск с правно основание чл. 415, във вр. с чл. 422 от ГПК, вр.
с чл. 92 ЗЗД, вр. с чл. 79 ЗЗД.
Въз основа на подадено заявление за издаване на заповед за изпълнение
на парично задължение е образувано ч. гр. д. № 2338/2022 г. на Районен съд -
гр. Пазарджик, 19-ти състав против длъжника е издадена Заповед за
изпълнение на парично задължение в размер на 436.78 лв., от които:
потребени и незаплатени месечни абонаментни такси за потребление на
мобилни услуги- 2.32 лв., незаплатени лизингови вноски- 249.17 лв., както и
неустойка за предсрочно прекратяване на договори за мобилни услуги- 185.29
лв.
Във връзка с връчване на заповедта за изпълнение на парично
задължение на длъжника при условията на чл. 47, ал. 5 ГПК, от името на
моите доверители предявява на основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК иск
за установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение в размер
на 436.78 лв., така както е посочено по-горе.
Сочи се, че длъжника Й. Г. Г. е абонат на дружеството-доставчик на
мобилни услуги „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД със сключени договори, както
следва: По Договор за мобилни услуги от дата 08.06.2018 г. абонатът е
предпочел мобилен номер ************ с абонаментна програма Тотал+
30,99 със срок на действие 24 месеца до 08.06.2020 г. Съгласно последно
сключено към него Допълнително споразумение от дата 03.03.2020 г.
абонатът е предпочел нов абонамент - Тотал+ 24,99, със срок на действие 24
месеца до 03.03.2022 г.; По Договор за мобилни услуги от дата 10.01.2020 г.
за мобилен номер ************* абонатът е предпочел абонанент Тотал+
27.99 със срок на действие 24 месеца до 10.01.2022 г.
Във връзка с предпочетения абонамент ответникът е сключил и договор
за лизинг от същата дата 10.01.2020 г., съгласно който е получил мобилно
устройство ALCATEL ЗХ 2019 Black+Thomson 43 SmartTV за период от 23
месеца срещу месечна цена в размер на 29.99 лв., съгласно уговорения
погасителен план по лизинговия договор, както и с правото на абоната след
изтичане на 23-месечния срок на договора срещу заплащане на допълнителна
2
сума в размер на 29.99 лв. да придобие собствеността върху лизинговата вещ
/чл. 1, ал. 2 от договора за лизинг/. Видно е от т. 7 от договора, че
устройството е предоставено на абоната на обща лизингова цена 719.76 лв.,
при стандартна такава в размер на 889.90 лв., т. е. направената на абоната
отстъпка възлиза на сума в размер на 170.14 лв.
Въз основа на посочените договори ответникът е ползвал
предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е
фактурирано под клиентския номер на абоната № ....................
Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „ при
ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните
услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на
името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки
потребител -страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която
ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава
потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. “.
За потребените от абоната-ответник услуги за периода 20.09.2020 до
дата 19.12.2020 г. Теленор България ЕАД е издал:
- Фактура №**********/20.10.2020 г. за отчетния период на
потребление от 20.09.2020- 19.10.2020 г. с дължима стойност за плащане в
размер на 2.32 лв., от които:
- за мобилен номер ***********: 17.49 лв. без ДДС за месечен
абонамент, от които в производството се претендират 2.32 лв., и
- за мобилен номер *************: в производството не се претендира
сума.
Дължимата сума е платима в срок до 04.11.2020 г. Към фактурата е
приложено извлечение от потреблението на ползваните мобилни номера.
Дължимата сума е платима в срок 04.11.2020 г. Абонатът е потребил и не е
заплатил мобилни услуги на обща стойност 2.32 лв. Към всяка от фактурите
има приложено извлечение-детайлизирана справка от потреблението на
ползвания номер. За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е
изпълнил задължението си да заплати на Теленор България ЕАД дължимите
месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги в общ размер на
2.32 лв. Неизпълнението на абоната-ответник да заплати стойността на
потребените и фактурирани услуги на стойност 2.32 лв., е ангажирало
3
договорната отговорност на абоната по т.11 от процесиите договори за
услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 196, в) от ОУ на мобилния оператор,
Теленор България ЕАД е прекратил едностранно индивидуалните договори на
ответника за ползваните абонаменти и е издал крайна фактура № **********
от дата 20.12.2020 г. За посочените месечни отчетни периоди длъжникът не е
изпълнил задължението си да заплати на Теленор България ЕАД сумите за
месечни абонаменти, съобразно използваните от него услуги, така както са
фактурирани. При наличието на неплатени месечни задължения на абоната,
Операторът го уведомява по реда на чл. 31а от Общите условия. След
изтичането на срока за плащане, указан във всяка от издадените месечни
фактури и при нерегистрирано плащане на дължимата сума, последователно
се ограничават първо изходящите обаждания, впоследствие и входящите
обаждания на абоната, като операторът неколкокоратно праща смс -
напомняне за налична незаплатена месечна фактура. При нерегистрирано
плащане, въпреки напомнянията от страна на Оператора, ползваният
телефонен номер е двустранно спрян, за което абонатът е уведомен с поредно
смс- известяване. Предоставен е пореден шанс за плащане на дължимите
месечни суми. След като страните са уговорили дължимите по договора
плащания да бъдат платими в определен срок, то сумата става изискуема след
изтичането на този срок. Когато денят за изпълнение на задължението е
определен, длъжникът изпада в забава след изтичането му /чл. 84, изр. първо
ЗЗД/.
Сочи се, че съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор има право да
получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното
количество и на уговореното място. Съгласно чл. 75 от Общите условия при
неспазване на което и да е задължение по част XIII от Общите условия или в
случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите или при условията на т. 19 б буква в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него. Нито законът, нито договорените между страните условия,
вменяват задължение на кредитора да кани закъснелия длъжник да изпълни
задължението си. При това положение за мобилня оператор е възникнало
потестативното право едностранно да прекрати договора за мобилни услуги,
при това без необходимост да волеизявява изрично пред абоната намерението
4
си за прекратяване, предвид неколкократните напомняния чрез смс-
известяване до този момент.
Датата на деактивация на процесиите абонаменти е 02.10.2020 г., като
същата се генерира автоматично по вградената електронна система на
Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми
след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане
и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.
Така, абонатът е в неизпълнение на договорите си, като същият не е
спазил крайния срок за ползване на абонаментите, както следва:
- Тотал+ 20,99 за мобилен номер ************ до 03.03.2022 г., съгласно
договора за мобилни услуги от дата 03.03.2020 г.;
- Тотал+ 27.99 за мобилен номер ************* до 10.01.2022 г.,
съгласно договора за мобилни услуги от дата 10.01.2020 г.
Незаплащането на предоставените услуги в срок е обусловило правото
на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната,
съгласно изричната клауза, съдържаща се в т.11 от договорите, като начисли
в крайната издадена фактура неустойка за предсрочно прекратяване на
сключения абонамент. Предвид влизане в сила на постигната Спогодба между
Теленор България ЕАД и Комисия за защита на потребителите относно
начина на формиране на неустойките, претендирани при предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, начислената на абоната неустойка в
размер на 185.29 лв. е формирана съобразно новите правила за изчисление,
уговорен в т.11/раздел 2 от договорите.
Претендираната неустойка в размер на 185.29 лв. представяваща
стойността на три месечни абонаменти такси на ползваната програма за всеки
ползван номер. Съгласно т. 11 от договорите, в случай на прекратяване на
подписан договор преди изтичане на уговорения срок по вина или инициатива
на Потребителя или по нарушение на задълженията му по договора или
приложения/документи свързани с него, същият е длъжен да заплати за всяка
СИМ карта, по отношение на която е налице прекратяване (1) неустойка в
размер на всички стандартни месечни абонаменти за периода от прекратяване
на договора до изтичане на уговорения срок, като сумата не може да
надвишава трикратния размер на стандартните месечни абонаменти, взети без
ДДС, (2) а в случай, че е предоставяна отстъпка от цената на месечния
5
абонамент, потребитялят дължи и възстановяване на част от стойността на
ползваните отстъпки, съотствщи на оставащия срок на договора. (3) В
случаите, в които на абоната е предоставено мобилно устройство за ползване
на услуги, съгласно посоченото в подписания договор или по предходно
подписан документ, чийто срок не е изтекъл, Потребителят дължи такава част
от разликата между стандартната цена на устройството (в брой и без
абонамент) съгласно ценовата листа, действаща към момента на сключване на
договора и заплатената от него при предоставянето му (в брой или съответно
обща лизингова цена по договора за лизинг), какъвто съответства на
оставащия срок на договора., Видно е, че уговорената клауза е в унисон с
предписанията на Комисия за защита на потребителите и с уговореното в
постигнатата Спогодба.
Неустойката в размер на 185.29 лв. се формира за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент, както следва:
- 79.99 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 03.03.2020 г. за мобилен номер ************,
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси без ДДС-
- 105.30 лв. за неустойка за предсрочно прекратяване на договорен
абонамент от дата 10.01.2020 г. за мобилен номер *************.
представляваща стойността на 3 месечни абонаментни такси без ДДС- 98.24
лв. и 7.06 лв., представляваща неустойка за предоставено устройство
ALCATEL ЗХ 2019 Black+Thomson 43 SmartTV, с отстъпка от стандартната
цена в размер на 170.14 лв., съгласно т.7 от договора за мобилни услуги от
дата 10.01.2020 г.
Поради прекратяване на договора за мобилни услуги и преустановяване
на предоставяните услуги, на основание т.12, ал,2 от Общите условия,
приложени към лизинговия договор, дължимите месечните вноски за
предоставените на абоната мобилни устройства и базовите аксесоари са
обявени за предсрочно изискуеми.
Съгласно чл. 3 (2) от договораза лизинг, сключен към абонамента за
мобилния номер „Месечните лизингови вноски се фактурират от
лизингодателя и заплащат от лизингополучателя съгласно сроковете,
условията и начина за плащане на задълженията на лизингополучателя в
качеството му на абонат на м обич ни услуги, съгласно сключения между
6
страните договор за предоставяне на такива услуги и Общите условия на „
Теленор България" ЕАД'.
При сключване на процесиите договори е посочена предпочетена дата
на фактуриране на услугите 25-то число от месеца. Така, падежът на
лизинговите вноски е указания в месечните фактури срокза заплащане на
фактурираните услуги.
Поради неизпълнението на абоната да заплати в указаните срокове
дължими към оператора месечни плащания, довело до предсрочното
прекратяване по вина на абоната на индивидуалния му абонамент за
ползвания мобилен номер, на основание чл.12, ал.2 от Общите условия към
договора за лизинг /„Месечните вноски и други плащания стават предсрочно
изискуеми в случай на прекратяване на договорите за мобилни или
фиксирани услуги, както и в случай на забава на дължими съгласно тези
договори плащания“/, са обявени за предсрочно изискуеми лизинговите
вноски, дължими от месеца на издаване на крайната фактура- месец 11 /2020
г. до края на уговорения погасителен план по всеки договор, както следва:
- За мобилно устройство марка ALCATEL ЗХ 2019 Black+Thomson 43
SmartTV се дължи цената в размер на 449.85 лв., представляваща 14 бр.
незаплатени лизингови вноски, дължими за периода от месец 10/2020 г. до
месец 12/2021 г. в размер на419.86 лв., съгласно уговорения погасителен
план, както и една допълнителна вноска за изкупуване на устройството в
размер на 29.99 лв.;
Като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния
оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ“ ЕАД ответникът се е съгласил и е приел
Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на
мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор
има право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в
уговореното количество и на уговореното място. Според чл.71 „Потребителят
е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за
плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й“.
Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за
ползваните мобилни услуги е обусловило правото на Теленор /чл.75 от ОУ/
да прекрати едностранно индивидуалния договор на ответника. При
7
неспазване на което и да е задължение по част ХШ от тези Общи условия или
в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на
потребителя, Теленор има право незабавно да ограничи предоставянето на
услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно
индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов
договор с него“.
Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и
задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни
услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните
общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите,
индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от
страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите
условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.
В чл.20 от Общите условия е посочено, че, всички услуги се заплащат в
зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова
листа на Теленор. Съгласно чл. 23, б) месеченния абонамент осигурява
достъп до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва
разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя
ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен
план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не
освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума.
Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви
допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания,
които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия
плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на
фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При
неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на
законната лихва за всеки ден закъснение.
Твърди се, че в конкретният случай ответникът е подписал договор за
услуги с мобилния оператор, ползвал е процесиите мобилни номера и не е
изпълнил задължението си по договор да заплаща стойността на
предоставените услуги, като с това си поведение е изпаднал в забава.
Издадени са фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическият
състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът
8
следва да понесе отговорността си. Представените фактури сами по себе си,
не са основание за плащане, но длъжникът- ответник е сключил договор и е
ползвал съответната далекосъобщителна услуга, задължил се е да заплаща
цената на предоставеното устройство, съгласно уговорения погасителен план,
респ. същият е в неизпълнение на договора си.
Оформен е петитум с който се иска от съда на основание на чл. 415 във
вр. с чл. 422 от ГПК да постанови решение, с което да признае за установено
по отношение на ответника Й. Г. Г., ЕГН: ********** е адрес: 4405, с.
..........................., че към него съществува изискуемо вземане на ищеца
„Йеттел България“ ЕАД с ЕИК ********* /с предишно наименование
„Теленор България“/, със седалище и адрес на управление в град София,
район „Младост“, ж.к. „Младост 4“, Бизнес Парк София, сграда 6,
представлявано от Джейсън Кристос Кинг и Марек Слачик, в размер на
436.78 лв. (четиристотин тридесет и шест лева и 78 ст.), от които:
- 2.32 лв. (два лева и 32 ст.), представляваща дължими и незаплатени
месечни абонаментни такси за потребление на мобилни услуги, за които е
издадена фактура № **********/20.10.2020 г. за периода от 20.09.2020 г. до
19.10.2020 г., ведно със законната лихва върху общодължимата сума, считано
от подаването на заявлението по чл. 410 ГПК до окончателно заплащане на
дължимата сума;
- 249.17 лв. (двеста четиридесет и девет лева и 17 ст.), представляваща
незаплатени лизингови вноски по Договор за лизинг от дата 10.01.2020 г.,
сключен във връзка с договорен абонамент за номер *************.
- 185.29 лв. (сто осемдесет и пет лева и 29 ст.) неустойка за
предсрочно прекратяване на договорен абонамент, от които:
- 79.99 лв. (седемдесет и девет лв. и 99 ст.) - неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 18.03.2020 г. за мобилен номер
************;
- 105.30 лв. (Сто и пет лв. и 30 ст.) за неустойка за предсрочно
прекратяване на договорен абонамент от дата 10.01.2020 г. за мобилен номер
*************;
Моли съда да постанови осъдителен диспозитив спрямо ответника за
разноските, положени в настоящото исково производство, представляващи
доплатена държавна такса- 125.00 лв. и адвокатски хонорар- 480.00 лв.
9
В условията на евентуалност, в случай, че искът бъде отхвърлен и
ответната страна е направила искане за присъждане на разноски, то моли съда
същите да бъдат съобразени с разпоредбите на Наредбата за минималните
адвокатски възнаграждения, като бъдат присъдени такива в минимален
размер.
Сочи доказателства. Прави доказателствени искания.
В законоустановения срок по чл. 131 от ГПК не е постъпил отговор на
исковата молба от ответника Й. Г. Г..
По доказателствената тежест съдът указва на страните, че всяка от тях
носи доказателствена тежест за установяване на фактите и обстоятелствата,
на които основава своите искания и възражения. Ищцовото дружество следва
да докаже основанието и размера на претенциите си, както и да докаже, че
съответните услуги са били доставени на потребителя.
С Определение № 1365/26.05.2022 г. съдът е приел представените от
ищеца писмени доказателства, както и материалите по ч.гр.д. № 2338/2022 г.
по описа на РС – Пазарджик.
СЪДЪТ следва да се произнесе по направеното от ищеца искане за
постановяване на неприсъствено решение, което се явява допустимо и
основателно. Налице са предпоставките на чл. 238 и чл. 239 от ГПК, тъй като
ответникът не е представил в срок отговор на исковата молба, не се явява в
първото заседание по делото, както и не е направил искане за разглеждането
му в негово отсъствие. От друга страна ищцовото дружество изрично е
поискало постановяване на неприсъствено решение срещу ответникът, на
страните са били указани последиците от неспазването на срокове и
неявяването им, като искът е вероятно основателен с оглед на представените с
исковата молба доказателства.
Предвид гореизложеното и на основание чл. 238, ал. 1, във вр. с чл. 239,
ал. 1 от ГПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОБЯВЯВА на страните, че ще се произнесе по делото с неприсъствено
решение срещу ответника.
СЪДЪТ счита, че делото е изяснено от фактическа и правна страна,
поради липсата на други доказателствени искания, поради което
10
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ:
ДАВА ХОД НА УСТНИТЕ СЪСТЕЗАНИЯ:
На основание чл. 149, ал. 2 от ГПК съдът обявява устните състезания за
приключени и посочва, че ще обяви решението си в законоустановения
едномесечен срок, не по-късно от 14.08.2023 г.

Протоколът написан в съдебно заседание, което приключи в 09.47 часа.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
11