Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали,
23.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в открито
заседание на тридесет и първи май през две
хиляди двадесет и втора година в състав:
СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
при секретаря Мариана Кадиева,
като разгледа докладваното от съдия Шефки адм. дело №
135/2022 г. по описа на КАС и за да се
произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.124, ал.1 от Закона за държавния служител /ЗДСл./. Образувано е по жалба от А.Ф.И. от ***, подадена чрез пълномощник, срещу Заповед №290/31.03.2022 г., издадена от кмета на община Джебел.
Жалбоподателката
твърди незаконосъобразност на оспорената заповед, като издадена
в нарушение на административнопроизводствените правила
и в несъответствие с материалния
закон. Счита, че в случая
липсва реално съкращаване на заеманата от нея
длъжност - ***, тъй като същата продължава да се изпълнява,
като система от функции,
задължения и
изисквания, от началника
на новосъздадения отдел „***“. Твърди, че е налице припокриване
на функциите, изпълнявани от горните две
длъжности. Сочи нарушения на чл.2, ал.2
от ЗДСл и чл.6, ал.1 и ал.2 от АПК. Иска отмяна на оспорената
заповед. В о.с.з., лично и чрез
процесуалния си представител, поддържа подадената жалба
и излага допълнителни доводи, че дейността на закрития отдел „***“ продължава да се осъществява от общинската администрация, както и че е следвало да
остане на работа, тъй като притежава най-добра квалификация, измежду всички
служители в закрития отдел. Подробни съображения са изложени и в представеното по делото писмено
становище. Претендират се направените по делото разноски.
Ответникът
по жалбата – Кмет на община Джебел, чрез процесуалния си представител, намира жалбата
за неоснователна. В съдебно заседание и в представените по делото писмени бележки
изразява становище за законосъобразност на оспорената заповед. Сочи, че в утвърдената
от ОбС-Джебел структура на общинската администрация, в
Устройствения правилник, както и в длъжностното разписание
на горната администрация, всичките в сила от 01.04.2022 г., не фигурират длъжностите
от закрития отдел „***“, в т.ч. и длъжността ***. Сочи също, че считано от
01.04.2022 г., отдел „***“ е преименуван в отдел „Хуманитарни дейности“, поради
което отдел „Хуманитарни дейности“ не е новосъздаден, а съществуващ. Излага доводи за необоснованост на твърденията
на жалбоподателката за припокриване на функциите на отдел
„***“ и отдел „***“, респ. на функциите, изпълнявани от длъжностите: *** и ***.
Излага подробни съображения за законосъобразността на оспорената заповед. Претендира
деловодни разноски, съобразно представен списък.
Съдът, като взе предвид постъпилата жалба с наведените в нея оплаквания и прецени
събраните по делото доказателства, както и с оглед разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено
от фактическа и правна страна следното:
Жалбата
е подадена в установения от закона срок и от лице, имащо правен интерес от оспорването,
поради което е процесуално допустима, а разгледана
по същество е неоснователна.
С обжалваната
заповед, на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл., кметът на община Джебел е прекратил
служебното правоотношение с жалбодателката А.И., заемаща
длъжността ***, считано от 01.04.2022 г. Заповедта е мотивирана с промените в структурата
и числеността на общинска администрация - Джебел, считано от 01.04.2022 г., извършени
с Решение №272/28.02.2022 г. на Общински съвет – Джебел. Посочено е, че в резултат
на тези промени е съкратена длъжността *** в Дирекция „Местни данъци и такси и общинска
собственост“, поради което следва да се прекрати служебното правоотношение с държавния
служител, заемащ горната длъжност. За неспазения срок на предизвестие е наредено
да се изплати обезщетение в размер на основната месечната заплата, съгласно чл.106,
ал.4 от ЗДСл. Наредено е и изплащане на обезщетение
за неползван отпуск за 28 работни дни. На
31.03.2022 г., видно от отбелязаното в заповедта, същата е връчена на жалбоподателката.
Съгласно чл. 108, ал.
1 от ЗДСл, служебното правоотношение се прекратява от органа по назначаването с
административен акт, който се издава в писмена форма и трябва да съдържа правното
основание за прекратяване, дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба.
Съгласно чл. 44, ал. 1, т.3 от Закона
за местното самоуправление и местната администрация, /ЗМСМА/, кметът на общината
назначава и освобождава от длъжност началниците и служителите в общинската администрация, поради което оспорената заповед е издадена
от компетентен орган и при спазване на предвидената писмена форма.
Настоящият състав не констатира и допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила при издаване на оспорената заповед. Същата съдържа изискуемите реквизити по чл. 108, ал. 1, изр.
1 ЗДСл., като са посочени правното
основание за прекратяване, дължимите обезщетения и придобития
ранг на държавна
служба. Изложени са и конкретни фактически основания, от които става ясно, че прекратяването на служебното
правоотношение е по причина – съкращение на заеманата от жалбоподателката
длъжност, в резултат на промени в структурата и числеността на общинската администрация,
извършени с решение на ОбС-Джебел.
По отношение спазването на материалния закон:
С разпоредбата на чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА, на общинския съвет са вменени правомощията
по определяне на общата численост
и структурата на общинската администрация, а според чл.44, ал.1, т.7 и т.17 от ЗМСМА, организирането на изпълнението
на актовете на общинския съвет
и утвърждаването на устройствения правилник на общинската администрация,
е правомощие на
кмета на общината.
По делото е приложено Решение №272/28.02.2022 г. на Общински съвет – Джебел,
видно от което, считано от 01.04.2022 г. е променена структурата и числеността на общинската
администрация, както следва: 1. закрит е отдел “Социални дейности“ в Дирекция „МДТ
и общинска собственост“; 2. Одобрена е общата численост на общинска администрация
– Джебел, като същата е намалена от 109 на 108 щатни бройки; 3. Променено е наименованието
на отдел „Образование, култура, спорт и здравеопазване“, на отдел „Хуманитарни дейности;
4. Одобрена е структурата на общинската администрация, съгласно приложение 1. С
горното решение, на кмета на община Джебел е възложено утвърдждаването на ново
длъжностно разписание и отразяването на извършените промени в Устройствения правилник на общинска администрация-Джебел.
В изпълнение на влязлото
в сила Решение №272/28.02.2022 г. на Общински съвет – Джебел, са издадени Заповед
№ 242/24.03.2022 г. /на л.303/ и Заповед № 245/25.03.2022 г. на кмета на община
Джебел, като с първата заповед е утвърден Устройствен
правилник на общинска администрация-Джебел, в сила от 01.04.2022 г., а с втората
е утвърдено ново длъжностно разписание на служителите в общинска администрация
- Джебел и кметствата, считано от 01.04.2022 г. Според
предвиденото в последното длъжностно разписание, общата численост на общинската администрация е
108 служители.
Доколкото в разглеждания
случай, оспорената заповед е издадена на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 ЗДСл., според
който органът по назначаването може да прекрати едностранно служебното правоотношение
при съкращаване на длъжността, съдът съобрази следното:
Съгласно легалното определение, съдържащо се в чл. 2, ал. 1 от Наредбата за
прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията /приета с ПМС № 129
от 26.06.2012 г., обн., ДВ, бр. 49 от 29.06.2012 г./,
длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно
или по трудово правоотношение, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана
е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции,
задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната характеристика.
Според приетото в теорията и съдебната практика, съкращаването на длъжността, по смисъла на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, предполага пълно премахване на дейността, функциите, задачите
и изискванията за тази длъжност (като отпадане на тази длъжност или намаляване на
щатните бройки, които я изпълняват) или такова съществено изменение на функциите,
задачите и изискванията, при което новата съвкупност да налага извод за наличието
на качествено нова длъжност.
В тежест на административния орган е да установи изискуемите предпоставки, които
обосновават приложението на хипотезата на чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл: 1. съкратената
длъжност вече не фигурира в длъжностното разписание на съответната администрация,
като дейност и система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностната
характеристика или 2. при запазването й като такава, е предвидено да се изпълнява
от по-малък брой служители.
Установи се в случая, че по силата
на Решение №272/28.02.2022 г. на Общински съвет – Джебел, Заповеди №№ 242/24.03.2022 г. и № 245/25.03.2022 г. на кмета на община Джебел, считано
от 01.04.2022 г. е променена структурата и числеността на общинската администрация,
утвърден е Устройствен правилник на общинска
администрация-Джебел,
както и ново длъжностно разписание на служителите
в общинска администрация – Джебел, като числеността на администрацията е намалена от 109 на 108 служители.
От
анализа на представените Устройствени правилници на общинска
администрация - Джебел, в сила от 22.06.2020 г. /чл.42 и чл.46/ и от 01.04.2022
г. /чл.45/ се установява, че на отдел "Хуманитарни дейности" са вменени
както функциите на отдел „Образование, култура, спорт и здравеопазване“, така и
тези, изпълнявани от закрития отдел „***“. При съпоставка на поименните щатни разписания
в сила от 01.07.2020г. и от 01.04.2020 г. се установява също, че и тримата служители
– *** в съществувалия отдел „Социални дейности“, фигурират в новото поименно щатно
разписание, в отдел „Хуманитарни дейности“.
При сравнение на относимите към
спора длъжностни разписания /ДР/ на общинска администрация - Джебел, в сила от 01.07.2020 г. и от 01.04.2022 г. се установява,
че по ДР от 01.07.2020 г. числеността на служителите в Дирекция
"МДТОС", в която се е намирала
длъжността ***, заемана от жалбоподателката, е 18 щ. бр., в т.ч. директор на дирекция и началник
отдел – 2 щ.бр. Дирекцията е била
организирана в три отдела: отдел „Общинска собственост
и горско стопанство“,
отдел „МДТ“ и
отдел „Социални дейности“, като последният отдел
е наброявал четирима служители, в т.ч. началник отдел и трима старши специалисти.
Считано от
01.04.2022 г., числеността на служителите в Дирекция "МДТОС", е 13 щ. бр., вкл. директор на дирекция и началник
отдел - 1 щ.бр. Дирекцията е организирана
в два отдела: отдел „Общинска собственост и горско стопанство“ и отдел „МДТ“. Отдел
„Социални дейности“, съществувал по предходното длъжностно разписание /в сила от
01.07.2020 г. до 01.04.2022 г./, е изцяло премахнат и не съществува в новото длъжностно
разписание. С последното ДР, в рамките на специализираната администрация, вместо
съществувалия преди отдел „Образование, култура, спорт и здравеопазване“ със 7 служители,
вкл. началник отдел и секретар на МКБСППМНТА, фигурира отдел „Хуманитарни дейности“
с 8 служители, в т.ч. началник на отдела, старши специалист – 5 щ. бр. и специалист
– 2 щ. бр., като длъжността секретар на МКБСППМНТА е отнесена към ръководните и
експертни длъжности на пряко подчинение на кмета на общината. От горните данни следва,
че с длъжностното разписание, в сила от 01.04.2022 г., е намален броят на служителите,
заемащи длъжността „началник отдел“, както в рамките на Специализираната администрация
/от 5 щ. бр. на 4 щ. бр./, така и в рамките на ,Дирекция "МДТОС" /от
2 щ.бр. на 1 щ.бр./, като е запазена длъжността началник отдел „Финансово счетоводен“
в рамките на Общата администрация. Или, въпреки че длъжността „началник отдел“,
се запазва като нормативно определена позиция /наименование/ и в новото длъжностно
разписание, то щатните бройки за тази длъжност са намалени от 6 щ. бр. на 5 щ. бр.
в новата структура на общинската администрация, в сила от 01.04.2022 г., като това намаление е в резултат на премахването на
длъжността *** в Дирекция "МДТОС",
заемана от жалбоподателката.
Предвид значителните разлики във функциите, изпълнявани от началник отдели: „Финансово счетоводен“,
„Общинска собственост и горско стопанство“, „ТСУ, екология и чистота“ и „Европейски
програми и туризъм“, видно и от Устройствените правилници на общинска администрация - Джебел,
в сила преди и след 01.04.2022 г., съдът намира, че между горните длъжности и заеманата
от жалбоподателката длъжност - ***, не е налице припокриване
на функции.
При съпоставяне на
длъжностните характеристики за длъжността
*** /утвърдена на 04.08.2020 г./ и длъжността началник отдел „Хуманитарни
дейности“ /утвърдена на 01.04.2022 г./, се установява, че в длъжностната характеристика
на началник отдел „Хуманитарни дейности“, предвид препращането към дейностите и
функциите на отдела /като последните са посочени в чл.45 от Устройствения
правилник, в сила от 01.04.2022г./, се запазват основните функции и задължения,
изпълнявани от ***. В длъжностната характеристика
за длъжността началник отдел „Хуманитарни дейности“ обаче, е налице значително разширяване,
както на областите на дейност, така и на преките задължения на последната длъжност,
като са добавени нови такива по координиране, контролиране и ръководство на дейности,
свързани с образованието, културата и спорта, които не са били част от областите
на дейност и преките задължения на жалбоподателката. Респ.,
налице е частична идентичност, но не и припокриване между функциите и задълженията
на заемана от жалбоподателката длъжност и тези, за длъжността
началник отдел „Хуманитарни дейности“. Има различие и в изискванията за заемане
на двете длъжности. В изискванията за заемане на длъжността *** е предвидена квалификация
в областите: „Социални дейности“, „Публична администрация“ и „Икономика“, а за длъжността
началник отдел „Хуманитарни дейности“ е предвидена професионална квалификация „Учител“
или педагогическа правоспособност, каквито жалбоподателката
не притежава, според данните от приложеното по делото служебно досие.
При тези данни съдът приема, че изменението на
функциите, задълженията и изискванията за длъжността, заемана от жалбоподателката е толкова съществено, че новата им съвкупност
налага извод за наличието на качествено нова длъжност. Респ., обратно на твърдяното
в жалбата, заеманата от жалбоподателката длъжност не съществува,
като съвкупност от функции, задължения и изисквания, в новото длъжностно разписание
към момента на издаване на процесната заповед.
Предвид изложеното, налице е съкращаване на заеманата от жалбоподателката длъжност, по смисъла
на чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл. При извършената
структурна промяна е закрито структурното звено – отдел „Социални дейности“, а длъжността
***, заемана от жалбоподателката, е престанала да съществува, като функционална
съвкупност.
Във връзка с възраженията
в жалбата следва да се посочи също, че в ЗДСл, за разлика от предвиденото в Кодекса
на труда, няма изискване за извършване на подбор при съкращаване на длъжността,
нито задължение за предлагане на други свободни
длъжности на съкратения служител. С разпоредбата на чл. 82 от ЗДСл. е предвидена
възможност за преназначаване на държавен служител в същата администрация, ако същия
притежава съответната квалификация. Последната възможност обаче, е в рамките на
оперативната самостоятелност на органа по назначаване и не подлежи на съдебен контрол.
Отделно
от изложеното, към датата на прекратяване на служебното правоотношение, в общинската
администрация не е съществувала вакантна длъжност, с функции, задължения и изисквания,
сходни с изпълняваната от жалбоподателката, видно и от
представените длъжностни и поименни разписания и устройствени
правилници, поради което не е налице и твърдяната несъразмерност при прекратяване
на правоотношението и нарушение на чл.6, ал.1 и ал.2 от АПК.
Спазена е и целта на закона, тъй като съкращението е следствие
от премахването на длъжността, заемана от
жалбоподателката, като служебното правоотношение е прекратено
след извършване на съответните структурни промени с цел оптимизиране на дейността
на общинската администрация, и е свързано с
повишаване ефективността на администрацията.
По изложените
съображения съдът намира, че обжалваната заповед е законосъобразна, а подадената
срещу нея жалба следва да бъде отхвърлена.
С
оглед изхода на спора, своевременно направеното искане и липсата на възражение за
прекомерност, на ответната страна се дължат разноски за адвокатско възнаграждение
в размер на 1 200 лв. с ДДС, договорени и изплатени видно от ДПЗС №**/*** г. и извлечение
от банкова сметка към 03.06.2022г.
Водим
от горното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.Ф.И. срещу Заповед №290/31.03.2022 г., издадена от кмета на община Джебел, като
неоснователна.
ОСЪЖДА А.Ф.И., с постоянен адрес *** да заплати на Община Джебел,
деловодни разноски в размер на 1 200 лв.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Република България в 14 -дневен срок
от съобщаването му.
С Ъ Д И Я :