Решение по дело №336/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 512
Дата: 26 юни 2023 г. (в сила от 26 юни 2023 г.)
Съдия: Пенка Колева Костова
Дело: 20237260700336
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№512

гр. Хасково, 26.06.2023г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ХАСКОВО, в публично заседание на седми юни, през две хиляди и двадесет и трета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕНКА КОСТОВА

         ЧЛЕНОВЕ: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

                            БИЛЯНА ИКОНОМОВА

 

при секретаря Ангелина Латунова и в присъствието на прокурор Антон Стоянов от ОП- Хасково, като разгледа докладваното от съдия Костова АНД (К) № 336 по описа на съда за 2023 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба, подадена от Д.Ф.С. ***, подадена чрез адв. С.Ж.П., срещу Решение №48/20.02.2023г., постановено по АНД №29 по описа за 2023г. на Районен съд Хасково.

В касационната жалба се твърди, че обжалваното решение е неправилно и необосновано. Поддържа се, че в производството по издаване на електронния фиш е нарушен материалния закон, като са допуснати и съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди се, че във връчения на Д.Ф.С. екземпляр е дадена квалификация чл.182 ал.4 от ЗДвП, без да е посочена връзка със съответната норма на чл.182 ал.1, ал.2 или ал.3 от ЗДвП, към които изрично препраща чл.182 ал.4 от ЗДвП. Сочи се, че така административнонаказателната отговорност на лицето е ангажирана на основание чл.182 ал.4 от ЗДвП. В тази връзка се счита, че дадената в случая правна квалификация на нарушението от страна на административнонаказващия орган е непълна и неконкретна до степен, че липсва такава. Навеждат се доводи, че районният съд в решението си посочил пълната правна квалификация на извършеното нарушение и на приложимата санкционна разпоредба, без повторност, но това накърнявало правото на защита на санкционираното лице. Претендира се отмяна на обжалваното решение и на потвърдения с него електронен фиш.

В допълнително представена по делото писмена молба са изложени идентични съображения. Претендира се присъждане на разноски за двете съдебни инстанции.

Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР – Хасково, редовно призован, не се явява и не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура Хасково намира касационната жалба за неоснователна. Предлага да бъде оставено в сила решението на Районен съд – Хасково.

Административен съд – Хасково, след проверка на оспорваното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл.218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от надлежна страна и е допустима.

Разгледана по същество, е неоснователна.

С проверяваното решение състав на Районен съд - Хасково е потвърдил Електронен фиш Серия К №6762570 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, издаден от ОД на МВР Хасково, съгласно който на 08.12.2022г. в 10:13 часа в *** в посока към центъра на града, при разрешена стойност на скоростта 50 км/час, било установено и заснето с автоматизирано техническо средство /АТСС/ ARH CAM S1 нарушение за превишаване на разрешената скорост, извършено с лек автомобил марка * с рег. №***, който се движел с установена стойност на скоростта от 75 км/час след отчетен толеранс от минус 3 км/час при превишена стойност на скоростта от 25 км/час, като е отразено, че нарушението е извършено в условията на повторност в едногодишния срок от влизане в сила на ЕФ К/5617432. В електронния фиш е отразено, че се наказва Д.Ф.С., за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

При така установената фактическа обстановка, районният съд приел, че жалбоподателката е осъществила състава на вмененото административно нарушение.

При служебна проверка на електронния фиш съдът не е констатирал допуснати съществени процесуални нарушения, които да засягат правото на защита на наказаното лице. Съдът е установил, че електронният фиш съдържа законоустановените реквизити и не страда от пороците, твърдени в жалбата. Нарушението правилно е подведено под нормата на чл.21, ал.1 на ЗДвП. Установено е с годно техническо средство, с оглед на представените пред първоинстанционния съд доказателства. Правилно е определен размерът на наложеното наказание.

Решението е правилно.

Фактите по делото са обсъдени от районния съд поотделно и в тяхната съвкупност. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства. Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, районният съд е направил обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон. Правните изводи, формирани от районния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция, която на основание чл.221, ал.2, изр. второ от АПК ги възприема и препраща към тях.

Районният съд правилно е приел, че са налице всички законоизискуеми реквизити на ЕФ. Съобразно правилата, въведени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП – при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.

На следващо място, според § 1 т.1 от ДР на ЗАНН „електронен фиш“ е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или системи. Легалната дефиниция за автоматизирани технически средства и системи се съдържа в §6, т. 65 от ДР на ЗДвП, а именно - това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

Редът и условията за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата са разписани в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./. Според разпоредбите на същата, за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система /чл.3/. За осъществяване на контрол на участниците в движението по пътищата се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в действие по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт по метрология, като преди пускане в експлоатация АТСС преминават първоначална проверка, а след изтичане срока на първоначалната проверка АТСС преминават последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /чл.4/. Следователно за законосъобразността на електронния фиш е достатъчно да е изготвен чрез въведени по съответния ред автоматизирани технически средства или системи, при спазване на изискванията за тяхното използване.

Процесното нарушение е заснето именно с АТСС, за което е доказано, че отговаря на установените технически изисквания и е преминало съответната проверка. При това положение и от представената към електронния фиш разпечатка от заснетия материал се установява еднозначно извършването на вмененото на лицето нарушение.

В настоящия случай изходните данни от АТСС като доказателствен материал са годни за установяване на извършеното нарушение от обективна и субективна страна. В случая по делото са представени надлежни удостоверения и протоколи за изправността на автоматизираното техническо средство. Протоколирано и фотографирано е конкретното място на разполагане и използване на АТСС в образец по форма и реквизити съгласно чл. 10, ал.1 и ал. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Не може да има съмнение, че нарушението е установено именно с посочената в протокола АТСС от вида ARH CAM S1. Идентификационният номер на устройството е удостоверен в протокола от проверка на същото. При това положение не се създават каквито и да е съмнения по механизма на установяване на административното нарушение и автентичността на изготвения от АТСС доказателствен материал.

Не може да има съмнение, че нарушението е установено (на посочените в електронния фиш дата, място и час) именно с отразената в протокола АТСС. Това обстоятелство се потвърждава и чрез генерираните от АТСС координати за геолокация.

Съдържанието на електронния фиш и протокола за използване на автоматизирано техническо средство ясно обозначават: издателя - ОДМВР Хасково; мястото, датата, точния час на извършване на нарушението; временното позициониране на АТСС, местоположението на пътния участък; действащите правила за движение и ограничението на скоростта; установената скорост на движение на моторното превозно средство, което е индивидуализирано с регистрационен номер; собственикът, на когото е регистрирано превозното средство; описание на нарушението и нарушените разпоредби; размерът на глобата.

При това положение правилно е ангажирана отговорността на физическото лице, което е управлявало моторното превозно средство, като за извършеното нарушение законосъобразно му е наложено административно наказание в предвидения от закона вид и размер.

Неоснователни са наведените и пред настоящата инстанция възражения, че административнонаказателната отговорност на лицето е ангажирана на основание чл.182 ал.4 от ЗДвП, като дадената в случая правна квалификация на нарушението от страна на административнонаказващия орган е непълна и неконкретна до степен, че липсва такава. Съображения в тази насока са били сочени и пред районния съд, който е разгледал същите и правилно е приел, че доводите в тази насока, макар и обстойни, се явяват необосновани. Настоящата инстанция споделя тези изводи на районния съд, като за пълнота на изложението намира за необходимо да отбележи, че производството по делото пред Районен съд – Хасково е протекло в едно съдебно заседание, проведено на 09.02.2023г., за което жалбоподателката е била редовно призована, което не се спори, съответно в проведеното съдебно заседание съдът е дал ход на делото, докладвал е и е приел представените от административнонаказващия орган доказателства, като в производството по обжалване е представен по делото препис от електронния фиш и жалбоподателката е имала възможност да се запознае със същия и с всички негови реквизити, съответно, ако установи, че действително има разминаване с връчения ѝ екземпляр от оспорения електронен фиш, да докаже твърденията си в тази насока, като например поиска ангажиране на доказателства за изясняване на обстоятелството какво е довело до разминаването в съдържанието на двата екземпляра на ЕФ. В случая това не е направено и правилно районният съд е изградил фактическите си констатации и е направил правните си изводи въз основа на приложения в преписката от административнонаказващия орган електронен фиш. Обоснован е изводът на съда, че в ЕФ ясно е посочено основанието за налагане на глобата – чл.189 ал.4, във връзка с чл.182 ал.4 вр. ал.1 т.3 от ЗДвП.

От изложеното до тук следва, че като е потвърдил обжалвания пред него електронен фиш, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

Водим от гореизложеното и на основание чл.221, ал.2, предл. първо от АПК, съдът

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №48 от 20.02.2023г., постановено по АНД №29 по описа на Районен съд – Хасково за 2023 година.

Решението е окончателно.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                ЧЛЕНОВЕ:1.

 

 

                                                                                                     2.