№ 5
гр. Велико Търново, 03.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, IV СЪСТАВ, в публично
заседание на петнадесети ноември през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:КИРИЛ ХАДЖИТАНЕВ
при участието на секретаря ИВАНКА Д. ТРИФОНОВА
като разгледа докладваното от КИРИЛ ХАДЖИТАНЕВ Административно
наказателно дело № 20214110201224 по описа за 2021 година
Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба от Д. В. В., ЕГН ********** против
Наказателно постановление № 938 от 23.06.2021 г., издадено от началник
отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално тол управление към
Агенция „Пътна инфраструктура“ гр. София с което за нарушение на 139,
ал.7 от ЗДвП на основание чл.179, ал.3а от ЗДвП е наложено
административно наказание глоба в размер на 1800 лева.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се
представлява..
Въззиваемата страна се представлява от ю.к. ***. Пледират за
законосъобразност на НП. Претендират разноски.
Съдът, след като обсъди приобщените по делото доказателства,
намери за установено от фактическа и правна страна следното :
Административно наказателното производство е започнало със
съставянето на акт за установяване на административно нарушение № 938 от
дата 19.01.2021 г. с актосъставител С. ИВ. Г. на длъжност инспектор в сектор
„Контрол и правоприлагане в присъствието на свидетеля Д. Д. СТ..
АУАН е връчен на жалбоподателя.
1
В АУАН не е вписано възражение. Не е подадено писмено
възражение.
Въз основа на АУАН е издадено обжалваното НП.
В НП се приема за установено, че на 23.01.2021 г. в 13:02 часа. на
път ІІ-66. км. 28+080. пътен участък гр. Сливен гр. Нова Загора, в посока на
движение гр. Нова Загора, oт страна на контролните органи е извършена
проверка на пътно превозно средство с peг. номер ***. вид товарен
автомобил, марка и модел Рено Маскот 110.60. с обща техническа допустима
максимална маса 6000 кг., управлявано от жалбоподателя.
В хода на така извършената проверка е установено, че на 19.01.2020
т.. в 13:12 часа. горепосоченото пътно превозно средство (ППС) с
регистрационен № *** попада в категорията па пътно превозно средство, за
което е дължима, но не е заплатена такса по чл. 10. ал. 1. т. 2 от Закопа за
пътищата (ЗП). Цитираното превозно средство е засечено на 19.01.2020 г., в
13:12 часа, на път І-5, км 107 + 250, в посока на движение - гр. Велико
Търново, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото
ПМС не е заплатена пътна такса, съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата (ЗП).
Като място на нарушението е посочен път І-5. км 107 + 250. тол
сегмент 5:5302/05-Велико Търново-2. за който се събира такса за изминато
разстояние тол такса, съгласно приложение към т. 1 на Решение № 101 на
Министерски съвет от 20 февруари 2020 г. за приемане на Списъка на
републикански те пътища, за които се събира такса за изминато разстояние
тол такса.
В хода на извършената служебна проверка на
административнонаказателната преписка, се установило, че за ППС с peг. №
*** не са изпълнени законовите изисквания за преминаване по
републиканската пътна мрежа, свързани със заплащането на дължимите
мътни такси. За дата 19.01.2021 г. за процесното пътно превозно средство не
са подавани тол декларации през пелия ден. Също така не е била налице
валидно закупена маршрутна карта, която да включва преминаване през
сегмент **********. в границите на който се намира контролно устройство с
идентификатор № 20532. В хода на образуваното
административнонаказателно производство, като доказателство е създаден и
приложен към настоящата преписка доклад от електронната система по чл.
167а. ал. 3 от ЗДвП, доказващ обстоятелството, че ППС с peг. № *** и с обща
технически допустима максимална маса до 12 тона и е засечено па 19.01.2021
г., в 13:12 часа, по път 1-5, км 107 + 250, като за посоченото ППС е
регистрирано тип нарушение - няма маршрутна карта или бордово
2
устройство.
При така описаната фактическа обстановка, наказващият орган е
приел, че е налице нарушение на 139, ал.7 от ЗДвП и на основание чл.179,
ал.3а от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 1800
лева.
АУАН и НП са издадени от оправомощени за това лица, в рамките
на законоустановените срокове.
Съдът счита, че административно наказателното производство е
протекло без съществено нарушение на процесуалните правила.
Съдът счита, че наказващият орган правилно е установил
относимата към казуса фактология. Фактическата обстановка приета за
установена в обстоятелствената, част на обжалваното наказателно
постановление се потвърждава от събраните в рамките на съдебното
следствие писмени и гласни доказателства.
Правилно наказващият орган е определил приложимия материален
закон, като е приел, че е налице нарушение на 139, ал.7 от ЗДвП. Посочената
норма въвежда задължение за водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата преди движение по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за
участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и
заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата,
освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице. В настоящия казус
е установено безспорно, че жалбоподателят не е изпълнил тези си
задължения, и към датата и часът на установеното нарушение се е движил по
платената пътна мрежа без заплащане на необходимата тол такса както и че
не са подавани тол декларации за ППС от трето лице.
Не е налице предпоставка за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като
случаят не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност.
Правилно наказващият орган е определил санкционната разпоредба –
чл.179, ал.3а от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер
на 1800 лева, какъвто е твърдият размер предвиден в закона.
По изложените съображения съдът приема, че обжалваното
наказателно постановление е законосъобразно и като такова следва да се
3
потвърди.
При този изход на спора в полза на Национална агенция по
приходите, следва да се присъдят разноски за юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева, съобразно размерите определени в чл.63,
ал.5, вр. чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ, вр. чл.27е от Наредба за
заплащането на правната помощ, а именно от 80 до 120 лева.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 938 от 23.06.2021
г., издадено от началник отдел "Контрол и правоприлагане" в Национално тол
управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ гр. София с което на Д. В.
В., ЕГН ********** за нарушение на 139, ал.7 от ЗДвП на основание чл.179,
ал.3а от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 1800
лева.
ОСЪЖДА Д. В. В., ЕГН ********** да заплати на Агенция „Пътна
инфраструктура“ гр. София сумата от 80 лева, представляваща направени по
делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския
административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено и обявено.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
4