Решение по дело №237/2019 на Районен съд - Котел

Номер на акта: 4
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 14 август 2020 г.)
Съдия: Йовка Желязкова Бъчварова
Дело: 20192210200237
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

Номер  4., 10 април 2020 г. , град  КОТЕЛ

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН  СЪД  КОТЕЛ, наказателен състав, на единадесети февруари през две хиляди и двадесета година, в публично съдебно заседание, в следния състав:

СЪДИЯ : ЙОВКА  БЪЧВАРОВА

секретар Нелли Митева, като разгледа докладваното от съдията АНД № 237 по описа на РС Котел за 2019 год., за да се произнесе, съобрази следното:

              Производството по делото е образувано по жалба на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД с искане за отмяна на наказателно постановление (НП) № 10 / 14.10.2019 г. на Директора на Регионалната здравна инспекция (РЗИ) Сливен с твърдения, че материално и процесуално незаконосъобразно.

              В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. С.Р. ***, който поддържа жалбата и доразвива отменителните основания, както следва : при вземане на пробите били допуснати нарушения на процедурата; дадените от административнонаказващия орган указания били изпълнение; налице били основанията на чл.28 от ЗАНН за квалифициране на случая като маловажен.

              Въззиваемата страна се представлява от старши юрисконсулт Д.П., който оспорва жалбата.

              Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът намира за установено следното от фактическа страна:

Жалбоподателят „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД доставя вода за питейни нужди в село Жеравна, община Котел. Определените точки за мониторинг на водата в селото са в кмеството, здравната служба и хранителен магазин.

На 14.08.2019г. св. Г.Й. – здравен инспектор в отдел „Държавен здравен контрол“ при дирекция „Обществено здраве“ при РЗИ Сливен, взела проба от водата, изтичаща от чешмата в кмеството. При извършената на място проба с реактив, свидетелката не установила наличие на остатъчен хлор. В епруветка наляла вода, която била дадена същия ден за изследване в Лабораторен изпитвателен комплекс при РЗИ Сливен. Резултатите от изследването са обективирани в протокол № 0583/19.08.2019г.

От писмото с изх. № РД-04-1316, изпратено на 04.09.2019г. от „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД до РЗИ Сливен, е видно, че съществуващите до 20.08.2019г. проблеми с дозаторната помпа, подаваща дезинфектант, са отстранени и оттогава е възстановена нормалната схема на обеззаразяване на питейната вода в селото.

На 20.08.2019г. св. Й. съставила Предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки № 81, в което изложила следните мотиви : взетите на 14.08.2019г. проби вода от село Жеравна не съответстват на изискванията на Наредба № 9 (Наредба № 9 от 16.03.2001 г. за качеството на водата, предназначена за питейно-битови цели, издадена от министъра на здравеопазването, министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на околната среда и водите, обн., ДВ, бр. 30 от 28.03.2001 г., ) по показател коли форми 82 CFU/ml при норма 0/100 CFU/ml. Прието е, че е нарушена разпоредбата на чл.3 от Наредбата във връзка с с чл.31 от Закона за здравето (ЗЗдр.) и на основание чл.38, ал.1 от ЗЗдр. е предписано на управителя на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД да осигури незабавно и постоянно обеззаразяване на питейната вода на село Жеравна, като се осигури остатъчен свободен хлор от 0,3-0,4 мг/л в първия и всички междинни пунктове на хлориране и питейната вода да отговоря на стойностите на показателите, определени в Наредбата. На задълженото лице е указана възможността да обжалва предписанието по реда на АПК и изрично е постановено, че обжалването не спира изпълнението. Препис от предписанието е връчен на 26.08.2019г. на св. М.Д. – ръководител пречистване на питейни и отпадъчни води при „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД. По делото няма данни предписанието да е било оспорено.

Извършвайки собствен мониторинг, представител на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД взел на 28.08.2019г. две проби в село Жеравна – от чешмите в кметството и от магазина и при извършената на място проба се установило наличие на остатъчен хлор 0,4 мг. За извършеното изследване в лабораторията на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е съставен протокол № 150/28.08.2019г., в който е отразено, че не е открито наличие на колиформи, ешерихия коли, ентерококи, клостридиум перфрингенс и други микроорганизми, а остатъчният хлор е 0.4 мг.

На 02.09.2019г. представител на РЗИ Сливен взел контролна проба от чешмата в кмеството, при изследването на която на място не се доказало наличие на остатъчен хлор. Същия ден пробата е предоставена за изследване в Лабораторен изпитвателен комплекс при РЗИ Сливен. Резултатите от изследването са обективирани в т.8 от протокол № 0615/05.09.2019г., където под т.11 е посочено, че съдържанието на коли форми е 10/100 CFU/ml при допустима стойност 0/100 CFU/ml., микробното число е 126 CFU/ml при допустима стойност до 100 CFU/ml.

С писмо изх. № РД-04-1318/04.09.2019 г. „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е уведомило кмета на Община Котел, че дебитът на водоизточниците на селата Жеравна и Ябланово е силно намален, налагащо преминаване към режимно водоснабдяване от 02.09.2019г., както и издаване на заповед за ограничение във водоползването, като забраната да включва режим на водоподаването и ограничения при ползването на питейна вода за напояване, поливане на зелени площи, миене на улици, плочници, балкони, МПС и други, които не са свързани в питейно-битови нужди.

На 09.09.2019г. Кметът на Община Котел издал заповед № 392, с която забранил ползването на питейна вода за напояване и поливане на обществени и индивидуални градини и дворни места, миене на МПС, на улици, площадки, балкони и други, поради въведен режим на водоподаване за селата Жеравна и Ябланово.

На 12.09.2019г. във „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е получена покана, отправена до управителя му, да се яви на 30.09.2019г. в 15:00 часа в сградата на РЗИ Сливен за съставяне на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) за констатирани несъответствия в качеството на питейната вода на селата Катунище и Жеравна.

Във връзка с поканата управителят на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД упълномощил св. М.Д. да присъства при съставяне на АУАН.

На 30.09.2019 г. св. Г.Й., в присъствието на двама свидетелите, както и на св. М.Д., съставила АУАН, в който описала следното : При извършен мониторинг на 02.09.2019г. на качеството на питейната вода на село Жеравна, община Котел и взетите проби се констатира, че не се извършва обеззаразяване на подаваната питейна вода – измерен остатъчен хлор в пункт кметство – 0 мг/л при норма 0,3-0,4 мг/л. Взетите проби вода не отговарят на изискванията на Наредбата № 9 по показател коли форми - 10 CFU/ml при норма 0/100 CFU/ml и микробно число 126 CFU/ml при норма до 100 CFU/ml, видно от протокол за изпитване № ДКЗ-0615/05.09.2019 г. на ЛИК при РЗИ Сливен. Актосъставителят е приел, че не са изпълнени указанията, дадени с предписание № 81/20.08.2019г. на РЗИ Сливен. За нарушена е посочена разпоредбата на чл.44 от ЗЗдр. АУАН е подписан от актосъставителя и от присъстващите свидетели. Св. Д. получила препис. 

            На 14.10.2019 г. Директорът на РЗИ Сливен издал оспореното НП, в което е приел, че е извършено административно нарушение по чл.44 от ЗЗдр, поради което на основание чл.212, ал.3 вр. ал.44 от ЗЗдр. на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД е наложена имуществена санкция в размер на 1500.00 лева. НП е съобщено на наказаното лице на 16.10.2019 г.  Жалбата срещу него е подадена по пощата на 23.10.2019 г. при спазване на преклузивния седемдневен срок.

            При така установената фактическа обстановка съдът стигна до следните правни изводи :

              Жалбата е подадена в срок и от лице, имащо правен интерес да обжалва, поради което производството по делото е надлежно образувано и е допустимо. Разгледана по същество, жалбата се явява неоснователна.

При издаване както на АУАН, и на обжалваното НП не са допуснати нарушения на процесуалните правила, установени в ЗАНН и в специалните закони, които да затрудняват или ограничават правото на защита на санкционираното дружество и поради това като съществени да водят до опорочаване на обжалваното НП и до неговата отмяна. АУАН и НП са връчени надлежно на проверяваното дружество, спазени са процесуалните срокове за издаването им. Административнонаказващият орган, а преди това и актосъставителят, е изложил в НП фактическа обстановка, която по своя обем и съдържание е достатъчна, за да очертае рамките, в които дружеството може да осъществи правото си на защита по административнонаказателната преписка.

Съгласно чл.44 от ЗЗдр., физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол.

Описаното по – горе предписание е задължително за жалбоподателя по силата на чл.38, ал.1 от ЗЗдр.

Св. Г.Й., издавайки предписанията, е действала в качеството на държавен здравен инспектор.

Независимо че към датата на контролната проверка – 02.09.2019г., предписанието, имащо характер на индивидуален административен акт, не е било влязло в сила, то е било задължително за изпълнение, тъй като подлежи на предварително изпълнение.

Установи  се, че към датата на контролната проверка питейната вода на село Жеравна не е отговаряла на показателите на Наредба № 9 и така жалбоподателят не е изпълнил предписанията, дадени от държавния здравен инспектор.

Установените при собствения мониторинг на 28.08.2019г. показатели в норма не могат да доведат до извод за отпадане на административнонаказателната отговорност, тъй като задължението за изпълнение на указанията не е за еднократно действие.

За неоснователни съдът преценява възраженията за ненадлежно пробовземане и оттам за обективна несъставомерност на деянието. И св. Й., и св. Д. заявиха, че първо оставят водата да се изтече достатъчно време, преди да вземат пробите. Св. К. заяви, че точно тогава бил въведен режим на водоподаването в село Жеравна и в такава ситуация било много трудно установимо дали има остатъчен хлор, тъй като трябвало да измине дълго време водата да се насити с дезинфектант от момента, в който водоподаването се възстанови. Липсват обаче доказателства, че точно към момента на пробовземането вече е бил въведен режим на водоподаване. Съгласно §2 от ДР от Наредба № 4 от 14.09.2004г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи, издадена от министъра на регионалното развитие и благоустройството, обн., ДВ, бр. 88 от 8.10.2004 г., при пресъхване или силно намаляване на дебита на водоизточниците и съобразно изискванията на тази наредба операторът уведомява териториалните органи на изпълнителната власт и предлага да се предприемат действия за въвеждане на три мерки, две от които са режим на водоползването (т.1), както и ограничения във водоползването, като забрана на ползването на питейна вода за напояване, поливане на зелени площи, миене на улици, моторни превозни средства, балкони и др. (т.3). Следователно режимът на водоползването следва да се въведе със заповед на кмета на съответната община по реда на 41, ал.3, т.4 от същата наредба, докато с коментираната по-горе заповед кметът на община Котел е въвел само мерките, очертани по т.3 и то от 09.09.2019г.

 

 

 

 

Съдът, с оглед заявеното искане и след като се съобрази със задължението да извърши служебна проверка за наличието на основанията на чл.28 от ЗАНН, не установи да са налице предпоставките за приложението му. Случаят разкрива типичната за този вид административни нарушения обществена опасност и не се отличава с липса или незначителността на вредните последици, нито пък са налице други смекчаващи отговорността му обстоятелства. Липсата на стриктно обеззаразяване на питейната вода в село Жеравна в летния сезон е изключително сериозно нарушение, тъй като поставя в опасност здравето и живота на гражданите и гостите в селото, още повече че през втората половина на месец август се провежда традиоционен фолклорен фестивал с висока посещаемост.

Административнонаказващият орган правилно е наложил имуществена санкция по реда на чл.212, ал.3 от ЗЗдр., но неправилно е определил нейния размер. Размерът на санкцията е предвиден в границите от 1000.00 до 3000.00 лева. Не са изложени съображенията, които са го мотивирали да наложи размер над минималния и тъй като и в хода на съдебното следствие не се изложиха такива, нито се представиха някакви доказателства в тази насока, съдът следва да измени размера на санкцията, като я намали до размера на минималния предвиден от 1000.00 лева.

            Ръководен от гореизложеното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

Р   Е   Ш   И :

 

ИЗМЕНЯ  наказателно постановление № 10 / 14.10.2019 г. на Директора  на РЗИ Сливен, с което на „Водоснабдяване и канализация – Сливен“ ООД, ЕИК *********, седалище град Сливен, ул. Шести септември 27, по реда на чл.212, ал.4 от ЗЗдр. е наложена имуществена санкция в размер на 1500.00 лева за административно нарушение по чл.44 от ЗЗдр., като намалява размера ù на 1000.00 (хиляда) лева и ПОТВЪРЖДАВА наказателното постановление в останалата му част.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано с касационна жалба пред АС Сливен в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.

                                  

С Ъ Д И Я :