Решение по дело №384/2019 на Районен съд - Асеновград

Номер на акта: 127
Дата: 17 септември 2019 г.
Съдия: Иван Димитров Бедачев
Дело: 20195310200384
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 май 2019 г.

Съдържание на акта

                               Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                          № 127

                                     гр. Асеновград  17.09.2019 г.

 

                               В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

       Асеновградският  районен съд, ІІ  наказателен състав в публично заседание на осми юли  през две хиляди и деветнадесета    година в състав:

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН БЕДАЧЕВ

 

      При  участието на секретаря Мария Ацалова , като разгледа АНД  № 384/2019 г. по описа на Асеновградския  районен съд, за да се произнесе взе в предвид следното:

      Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

      Обжалвано  е наказателно  постановление  № НЯСС-98  от 11.04.2019 г., издадено от Заместник председателя на ДАМТН- гр. София – Кирил Михайлов Войнов , с което на Община Асеновград, със седалище и адрес на управление - гр. Асеновград, пл. ”Академик Николай Хайтов” № 9, ЕИК:*********, представлявана от Е. В. К. – кмет на общината, на основание  чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.39 и ал.4 от Закона за водите, е наложена  имуществена санкция в размер на 5000 лв. за извършено нарушение по чл.190а ал.2 , във вр. с ал.1 т.3 от Закона за водите.

       В жалбата и в съдебно заседание чрез пълномощника Гергана Гогова се навеждат основания за неправилност и незаконосъобразност на наказателното постановление, като се сочат аргументи за допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила в процедурата по издаването му, както и в задължителното му съдържание. Навеждат се твърдения и за неправилно приложение на материалния закон и за прекомерност на санкцията. Искането към съда е за пълната му отмяна или алтернативно за редукция на санкцията  в  законовия минимум.         

        Въззиваемата страна, ДАМТН- гр. София, редовно призована, не изпраща представител, но в депозираното писмено становище по същество чрез  пълномощника си юрист Елена Златева моли за потвърждаване на НП като правилно и законосъобразно.  

        Съдът на базата на доказателствата приема за установено следното от фактическа страна:

         На 13.12.2018 г. била  извършена проверка от служители ДАМТН- гр. София, сред които и актосъставителят Г.К.  на язовир „Колева чешма-Червен 1 “ , находящ се в землището на  с.Червен , община Асеновград , собственост на Община Асеновград, при която било констатирано чрез обход и оглед на малка  язовирна стена и съоръженията към нея , че въздушния  откос е силно обрасъл с дървесна и  храстовидна  растителност , което затруднява огледа и своевремнното установяване на неизправности застрашаващи сигурността на язовирната стена. При тези констатации било установено и че на практика не е изпълнено от собственика на язовир „Колева чешма-Червен 1“ задължително предписание дадено в констативен протокол № 07-01-106 /07.09.2018 г. на ГД „ Надзор на язовирните стени и съоръженията при тях“, което било именно с такъв предмет - „ Да се почисти въздушния откос на язовирната стена от дървесна и храстовидната  растителност , за който при предходната проверка било констатирано, че е бил силно  обрасъл с дървесна и храстовидна растителност. Адресат на предписанието бил собственика на язовира Община Асеновград, а срокът на изпълнение бил до 30.11.2018 г. За констатираното нарушение в Регионален отдел НЯСС ЮЦБ – гр. Пловдив бил съставен АУАН. За съставянето на Акта била изпратена надлежна покана до кмета на Община Асеновград, като за съставянето на АУАН се явил упълномощен представител – Елена Цветанова. Същата го подписала и получила, без да отрази писмени възражения в съответната графа. В срока по чл. 44 ал.1 от ЗАНН било депозирано писмено възражение от кмета на Община Асеновград,  но същото било счетено за неоснователно и въз основа  на АУАН било издадено и атакуваното НП № НЯСС-98 от 11.04.2019 г.

       При така установената фактическа обстановка съдът направи следните изводи от правна страна: Жалбата е подадена в срок, срещу подлежащ на съдебен контрол акт, поради което е процесуално ДОПУСТИМА и следва да се разгледа по същество. Разгледана по същество тя е ЧАСТИЧНО основателна,   но само досежно размера на имуществената санкция .

         При проверка на процедурата съдът намери, че както АУАН, така и НП са издадени от компетентни органи, в изискуемата от закона форма са и               съдържат необходимите реквизити по ЗАНН и с тях надлежно е установено извършено административно нарушение. Правилно описаното нарушение е квалифицирано по чл. 190а, ал.1, т.3 от ЗВ, която норма определя, чеПредседателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение“. Правилно нарушението, което се състои в неизпълнение на дадено задължително предписание от надлежен контролен орган е съотнесено към приложимата санкционна разпоредба – чл.200, ал.1, т.39 и ал.4 от Закона за водите, в която е предвидена санкцията. Тъй като нарушението е извършено при условията на повторност по смисъла на Пар.1 ал.1 т.22 от ЗВ правилно същото е квалифицирано по ал.4 на посочената санкционна разпоредба, която предвижда , при повторно нарушение се наказва с глоба или имуществена санкция в размер от 1000 до 50000 лв., който не изпълни предписание по чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. В случая адресат на издаденото задължително предписание е била Община Асеновград, която е юридическо лице, следователно правилно е определен вида на наказанието, като е наложена имуществена санкция.      

      При определяне размера на наложеното административно наказание – имуществена санкция, административно-наказващият орган не е приложил прецизно  основния критерий при определяне на наказанието залегнал в  чл.27 от ЗАНН, а именно тежестта на нарушението. За да се наложи  имуществена санкция в размер на  5000 лв. следва и тежестта на нарушението да е сравнително голяма за съответния вид, което с оглед малкия диапазон от време от крайния срок за изпълнение на предписанието до момента на откриване на нарушението , съдът намира, че не е налице. Освен това административно-наказващият орган  не е изложил никакви мотиви, които да обосноват тази строгост при оразмеряване на санкцията, нито са ангажирани други доказателства за това, които да я обосноват, а в тежест на АНО е да докаже не само извършването на нарушението, но и всички обстоятелства, които са релевантни за определяне размера на наказанието. Не е отчетено и наличието на смекчаващи отговорността обстоятелства, а именно факта че от деянието не са настъпили вредни  последици извън съставомерните и  такива не се посочват. Ето защо съдът намира , че  наложеното  наказание е леко завишено, а  възражението на жалбоподателят, в това отношение  се явява частично основателно, поради което и с оглед  на гореизложеното наказателното постановление следва да бъде изменено, като бъде редуцирана  наложената имуществена санкция с насоченост към минималния  размер на предвидения в закона диапазон,  а именно  в размер на  3000 лв. 

       Неоснователно е възражението, за порок в административно- наказателната процедура състоящ се в неспазването на сроковете по чл.34 ал.1  от ЗАНН ,  преклудиращи възможността за съставянто на АУАН. В конкретния случай АУАН е съставен в рамките на тримесечния срок от откриването на нарушителя ,  което е станало при проверката на 13.12.2018 г.,  а АУАН е съставен на 28.01.2019г. Спазен е и преклузивния  срок по чл. 34 ал.3 от ЗАНН, за издаване на НП в шестмесечен срок от съставянето на АУАН.

        Ето защо Поради изложените съображения на  основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                                 Р    Е    Ш    И :

 

        ИЗМЕНЯВА   наказателно  постановление  № НЯСС-98  от 11.04.2019 г., издадено от Заместник председателя на ДАМТН- гр. София – Кирил Михайлов Войнов , с което на Община Асеновград, със седалище и адрес на управление - гр. Асеновград, пл. ”Академик Николай Хайтов” № 9, ЕИК:*********, представлявана от Е.В.К. – кмет на общината, на основание  чл. 201 ал.12 и чл. 200 ал.1 т.39 и ал.4 от Закона за водите, е наложена  имуществена санкция в размер на 5000 лв. за извършено нарушение по чл.190а ал.2 , във вр. с ал.1 т.3 от Закона за водите, като НАМАЛЯВА размера на имуществената санкция на 3000 лева.

        Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд- гр. Пловдив.

 

 

 

                                                    РАЙОНЕН СЪДИЯ :