Решение по дело №967/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1102
Дата: 13 октомври 2022 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20227040700967
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1102/13.10.2022 година, град б.,

 

Административен съд – б., в съдебно заседание на тринадесети септември две хиляди двадесет и втора година,  в състав:

Съдия: Веселин Енчев

при секретар Г. С.,

разгледа адм. дело № 967/2022 година.

 

Производството е по реда на глава десета раздел първи от АПК.

Образувано е по жалба от П.А.А., ЕГН **********, с адрес ***, против заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ПАМ) № 22-0769-0000007/04.01.2022 година на полицейски инспектор в сектор „Пътна полиция“ при ОД – б. на МВР.

Със заповедта, на основание чл. 171 т. 2 б. „а“ от ЗДвП, на А. е наложена принудителна административна мярка „временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на неизправността“. Принудителната административна мярка е наложена на жалбоподателя за нарушение на чл. 105 ал. 1 от ЗДвП и чл. 10 ал. 1 т. 6 б. „в“ от ППЗДвП.

Жалбоподателят оспорва заповедта. Твърди, че същата е незаконосъобразна, неоснователно и необосновано наложена, както и че са налице допуснати съществени нарушения на процесуални правила при издаването ѝ.

Иска отмяна на заповедта.

Ответникът – полицейски инспектор към ОД – б. на МВР, сектор „Пътна полиция“, представя административната преписка.

След като се запозна с твърденията, изложени в жалбата и доказателствата в административната преписка, съдът приема за установена следната фактическа обстановка.

На 03.01.2022 година, около 11:50 часа в град б., ж.к. „Меден рудник“ по булевард „Александър Георгиев Коджакафалията“ в посока бл. 543, на Г.Д.П., в качеството на водач на МПС „БМВ 330 ХД“ с рег. № ***** (собственост на П.А.А.), е била извършена полицейска проверка от младши автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД – б. на МВР. При проверката, било установено, че автомобилът е технически неизправен, тъй като предните странични стъкла на автомобила са допълнително затъмнени, чрез фолио, с което е ограничена видимостта през тях.

За установените факти бил съставен АУАН, в който П. отразил, че е запознат със съдържанието на акта, но не е съгласен (лист 23).

Въз основа на съставения АУАН, ответникът е издал оспорената заповед за прилагане на ПАМ.

Издадено е и наказателно постановление, което е оспорено пред Районен съд – б..

С решение № 471/09.05.2022 година постановено по н.а.х.д. № 863/2022 година по описа на БРС наказателното постановление е отменено (лист 26). Решението на Районен съд – б. не е обжалвано пред Административен съд – б. и е влязло в сила на 25.05.2022 година.

За установяване на компетентността на ответника е представена заповед № 251з – 3805/26.08.2021 година на директора на ОД – б. на МВР.

По делото като свидетел е разпитан Г. П. – управлявал спрения от движение автомобил на жалбоподателя. Той заявява, че в съответния ден, в квартал „Меден рудник“, е паркирал автомобила на паркинг, където му е била извършена проверка от полицейски служители, заявили, че колата ще бъде спряна от движение, тъй като е със затъмнени стъкла. Свидетелят твърди, че стъклата са затъмнени „в завода - производител“, където е извършено „тонирането на стъклата“. Сочи, че полицаите по никакъв начин не са измерили тонирането на стъклата. 

Въз основа на така установената фактическа обстановка и след като в изпълнение на изискването на разпоредбата на чл. 168 ал. 1 от АПК, провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът приема от правна страна следното.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок, от надлежна страна – адресат на оспорения административен акт.

Заповедта е издадена от компетентен орган в предвидената от закона писмена форма и формално съдържа всички реквизити, по чл. 59 ал. 2 от АПК.

В нея са изложени конкретни фактически основания за издаването ѝ. В заповедта, като описание на констатираното нарушение, е посочено, че в град б., ж. к. „Меден рудник“ по булевард „Александър Георгиев Коджакафалията“ в посока блок 543, собствения на жалбоподателя лек автомобил „БМВ 330 ХД“ с рег. № ***** е управляван от Г.Д.П., като водачът е управлявал технически неизправно МПС, тъй като предните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, са облепени с тъмно фолио, с което е прието, че е намалена прозрачността им в нарушение на чл. 105 ал. 1 от ЗДвП и е прието, че е нарушено качеството им при натрошаване – парчетата на счупеното стъкло да са такива, че рискът от нараняване да е минимален - техническа неизправност на моторното превозно средство по смисъла на чл. 10 ал. 1 т. 6 б. „в“ предложение 3 от ППЗДвП, във връзка с правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на ООН за единни условия относно одобряване на безопасни стъкла и материали от стъкло, приложимо на основание решение 97/836/ЕО на Съвета от 27 ноември 1997 година с оглед на присъединяването на Европейската общност към споразумението на икономическата комисия за Европа на ООН за приемане на единни технически предписания за колесните превозни средства, оборудване и части, които могат да се монтират и/или да се използват на колесните превозни средства, и условията за взаимно признаване на одобренията, получени въз основа на тези предписания (резервирано споразумение от 1985 година), в частност присъединяването към правила № 1, 3, 4, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 25, 26, 28, 31, 34, 37, 38, 39, 43, 44, 46, 48, 58, 66, 73, 77, 79, 80, 87, 89, 90, 91, 93, 97, 98, 99 и 102 на ИКЕ на ООН, както и във връзка с Директива 2007/46/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 5 септември 2007 година за създаване на рамка за одобрение на моторните превозни средства и техните ремаркета, както и на системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за такива превозни средства (Рамкова директива) и по специално член 34 параграф 2 от нея и Регламент (ЕО) № 661/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 13 юли 2009 година относно изискванията за одобрение на типа по отношение на общата безопасност на моторните превозни средства, техните ремаркета и системи, компоненти и отделни технически възли, предназначени за тях, и по специално член 14 от него.

Настоящият състав приема следното по приложението на материалното право.

Съгласно чл. 171 ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ.

В хипотезата на чл. 171 т. 2 б. „а“ от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага временно спиране от движение на пътно превозно средство до отстраняване на неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно.

В тежест на административния орган е да докаже наличието на законово регламентираната материалноправна предпоставка по чл. 171 т. 2 б. „а“ от ЗДвП, с която правна норма се свързва издаването на заповед за прилагане на принудителна административна мярка – „временно спиране от движение на моторно превозно средство“.

Съгласно разпоредбата на чл. 105 от ЗДвП, забранява се ограничаване на видимостта през челното, задното и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им. В ал. 2 и 3 от същата разпоредба са допуснати следните изключения: ал. 2 - ограничаване на видимостта, както и намаляване на прозрачността на стъкла, различни от челното и стъклата на предните странични врати, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила и ал. 3 - намаляване прозрачността на стъклата по ал. 1 се допуска само в границите на стойностите, определени в Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на Организацията на обединените нации.

В т. 4.2.1 „Безопасни стъкла, необходими за предното поле на видимост на водача“ на Приложение № 21 към Правило № 43 на Икономическата комисия за Европа на ООН, подточка 4.2.1.1, е предвидено, че безопасните стъкла, през които се получава предното поле на видимост на водача, определено в точка 2.18.1 от настоящото правило, трябва да имат нормална светлопропускливост, равна на поне 70 %.

В конкретния случай, от описанието на нарушението в процесната ПАМ не може да бъде установено по какъв начин е констатирано от контролните органи на МВР  намаляването на прозрачността на стъклата на управлявания от П. автомобил и как е преценено, че намалената пропускливост е под цитираните 70 %, въпреки принципно съществуващите технически възможности такова измерване да бъде извършено в хода на административното производство. Липсата на констатации в оспорения акт относно степента на светлопропускливост на стъклата препятства адресата на заповедта да реализира в пълен обем и пълноценно защитата си, препятства и съда да осъществи контрол за наличието или липсата на конкретното материалноправно основание за прилагане на процесната мярка. Това не може да бъде установено от събраните в настоящото производство доказателства, нито да бъде констатирано със свидетелски показания, отразяващи субективната представа на (евентуално) разпитания свидетел за степента, в която стъклата са били затъмнени. В този смисъл оспорената заповед е лишена от конкретност на мотивите и възможност за проверимост на изводите на административния орган, което съставлява съществено нарушение и отменително основание.

Предвид изложеното, оспорената заповед за налагане на ПАМ следва да бъде отменена.

Затова, на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0769-000007/04.01.2022 година на полицейски инспектор в сектор „Пътна полиция“ при ОД - б. на МВР.

 

Решението е окончателно.

 

СЪДИЯ: