Решение по дело №297/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 426
Дата: 22 декември 2023 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20237120700297
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е 

В името на народа

гр. Кърджали, 22.12.2023 г.

 

Административен съд - Кърджали, в  публично съдебно заседание на единадесети декември две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря Мариана Кадиева

Като разгледа докладваното от съдия Божкова

Административно дело 297/ 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.226, ал.1 от АПК, във връзка с чл.166, ал.2 от ДОПК.

С Решение № 8071/ 24.07.2023 г. по адм.д. № 4090/ 2023 г. на ВАС, I о. е отменено решение № 74/ 21.02.2023 г. по адм.д. № 464/ 2022 г. на АС – Кърджали в частта, с която е отхвърлена жалбата на община Черноочене срещу Ревизионен акт № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП – Пловдив, потвърден с Решение № 473 от 07.10.2022 г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“-Пловдив при ЦУ на НАП относно допълнително установения спрямо Община Черноочене данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия в размер на: *** лева за 2016 г., *** лева за 2017 г., *** лева за 2018 г., *** лева за 2019 г. и *** лева за 2020 г. и съответните на тези задължения лихви, произтичащ от включените в данъчната основа суми, отчетени от Община Черноочене като приходи от концесии. Делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на АС –Кърджали.

Жалбоподателят се представлява от надлежно упълномощен адвокат, който поддържа жалбата и претендира присъждане на деловодни разноски.

Ответникът – директор на ДОДОП-Пловдив, не се явява и не се представлява. От пълномощник е постъпила писмена защита с изложени подробни съображения за неоснователност на жалбата срещу РА в частта за данък върху приходите от стопанска дейност на община Черноочене по чл.248 от ЗКПО в частта за издадени фактури от „В и К“ – *** за периода 2016 г.-2020 г.

ОП – Кърджали, уведомена за образуваното дело, не изпраща представител.

АС – Кърджали, за да се произнесе относно законосъобразността на Ревизионен акт № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП – Пловдив в частта за данък върху приходите от стопанска дейност на община Черноочене по чл.248 от ЗКПО, относно издадени фактури от „В и К“ – *** за периода 2016 г.-2020 г., съобрази следното:

В посочената част от РА е констатирано, че през ревизирания период Община Черноочене и „В и К“ ООД ***, извършват търговска сделка, при която възнаграждението е определено в стоки или услуги. Прието е, че е налице бартер, като всеки от доставчиците се явява продавач на това, което дава и купувач на това, което получава. Установено е, че Община Черноочене предоставя на „В и К" ООД, *** правото на ползване на водопроводната мрежа на общината, а „В и К“ ООД, *** предоставя на Община Черноочене подобрение на ползвания актив. Лихвите са начислени до 01.08.2022 г. съгласно таблица I към РА.

Посочено е, че за предоставеното от Община Черноочене на „В и К“ ООД, ***, са издадени фактури с предмет на доставка „Предоставени права на ползване на публични активи“, както следва: Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура  № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на  *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв. и Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.

Описани са и насрещно издадените фактури от „В и К" ООД ***  на Община Черноочене, с предмет „Извършени инвестиции на публични активи на Община Черноочене“, както следва: Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура  № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.; Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на  *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв. и Фактура № **/*** г., с данъчна основа в размер на *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв.

От ревизиращия екип е прието, че полученото от община Черноочене по фактури формира облагаем приход и следва да се включи при определяне на данъчната основа за облагане с корпоративен данък за съответната година, като е отбелязано, че РЛ не е включило тези приходи при определянето на полагащия се корпоративен данък.

При първоначалното разглеждане на делото съдът е приел, че законосъобразно в данъчната основа за определяне на дължимия данък върху приходите на община Черноочене, за съответния данъчен период (по смисъла на чл. 249 от ЗКПО), следва да се включи и стойността по фактурите без ДДС, издадени от „В и К“ ООД *** на Община Черноочене, за 2016 г., 2017 г., 2018 г., 2019 г. и 2020 г., за извършени инвестиции на активи на Община Черноочене, които суми представляват приход на Общината за съответния период по облагаема сделка – Договор с изх. № АВиК-01-15-26/17.03.2016 г. Стойността по всяка една от посочените фактури формира приход за Общината, като именно като такъв е отразен от РЛ по счетоводна сметка 71.24 – приходи от концесии.

В отменителното решение по  адм.д. № 4090/ 2023 г. на ВАС, I о. е прието, че липсват доказателства за това как е формирана цената на извършените инвестиции в активи от „В и К” ООД, *** и дали тя съответства на размера на отчетените разходи. Посочено е, че предвид разпоредбата на чл.198п, ал.3 от Закона за водите е следвало да изясни дали процесните инвестиции в инфраструктурата отговарят на начислените разходи за амортизации.

От прието, без оспорване от страните, заключение на ССчЕ се установява, че за направените инвестиции от „В и К“ ООД *** с ИН по ЗДДС *** са издадени следните фактури с получател Община Черноочене:

Фактура № ***/*** т. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/у слугата „Извършени инвестиции за 2016 г. на публични активи в Община Черноочене“.

Фактура № ***/*** т. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции за 2017 година на публични активи в Община Черноочене“.

Фактура № ***/*** т. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2018г. на публични активи съгласно договор с АВиК от 17.03.2016 г. на Община Черноочене“.

Фактура № ***/*** т. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции за 2019 г. на публични активи съгласно договор с А ВиК от 17.03.2016г. Общ.Черноочене“.

Фактура № ***/*** т. на стойност *** лв. и начислен ДДС в размер на *** лв., сума за плащане *** лв., с наименование на стоката/услугата „Извършени инвестиции 2020 г. на публични активи съгласно договор с АВиК от 17.03.2016г. общ.Черноочене“.

В хода на експертизата е потърсена информация от „В и К“ ООД *** за размера на начислените разходи за амортизации върху признатите в счетоводния му баланс имуществени права за предоставените за ползване от Община Черноочене активи, публична общинска собственост.

От получената информация се установява, че първоначално ръководството е взело решение и до 01.01.2021 г. „В и К“ ООД *** е прилагало препоръчителен подход по отношение на счетоводния модел на отчитане на договора от 17.03.2016 г. с Асоциация по В и К за обособената територия, обслужвана от него.

При него се признава нематериален актив за правото на ползване на публичните ВиК активи за целите на предоставяне на обществена, строго дефинирана и регулирана услуга - ВиК услуга. Това право се амортизира по линейния метод за срока на договора от 15 години. Счетоводното отчитане е съобразено с разпоредбите на: КРМСФО 12 „Споразумения за концесия на услуги” на общите положения на Концептуалната рамка на МСФО и на МСС 38 „Нематериални активи".

За Община Черноочене, минимално задължително ниво инвестиции от страна на „В и К“ ООД за срок от 15 години е в общ размер от *** лв., конкретно за изследваните години - *** лв. за 2016 г., *** лв. за 2017 г., *** лв. за 2018 г., *** лв. за 2019 г. и *** лв. за 2020 г.

От направените оповестявания към ГФО за 2016 г. и предоставената, с писмо, изх.№91-00-108# 1 от 10.11.2023 г. на „В и К“ ООД ***, информация се установява, че стойността на признатия нематериален актив - "права на достъп и експлоатация“, оценен по настоящата стойност на очакваните бъдещи плащания по задължения за реконструкция и модернизация срещу признаване на задължение за придобитите права, се отнася за всички публични ВиК активи по договора, включително предоставени от държавата и общините, който е *** лв.

В баланса на В и К оператора не са признавани нематериални активи за право на достъп и експлоатация на публични активи по отделни общини от обособената територия.

По тази причина експертизата не може да даде конкретен отговор дали инвестициите във ВиК инфраструктурата отговарят на начислените разходи за амортизации конкретно за Община Черноочене.

В заключението е записано, че е възможно да се направи съпоставка (в хил.лв.) между размера на направените инвестиции и дела от амортизациите, спрямо процентното съотношение на база поетия ангажимент за задължително минимално ниво на инвестиции в Община Черноочене към общия размер на инвестициите по години, доколкото именно въз основа на тези ангажименти от В и К оператора е определена и призната в баланса стойността на полученото право на ползване, което се амортизира.

В табл.4, ред 3 ВЛ е представило съотношението на инвестиционните разходи за Община Черноочене по програма спрямо общия обем на инвестиционната програма, а на ред 5 - съответстващия дял от амортизациите.

В заключението е посочено, че размерът на извършените инвестиции (табл.1) не отговаря на дела от амортизациите, определен пропорционално на база поетия ангажимент за задължително минимално ниво на инвестиции в Община Черноочене спрямо общия размер на инвестициите по години (табл.4).

След 01.01.2021 г. „ВиК“ ООД *** променя счетоводната си политика. Извършено е преизчисление на сравнителната информация за предходните периоди и начислените разходи за амортизации за нематериалния дълготраен актив „права на достъп и експлоатация“, капитализиран в отчета за финансовото състояние при влизане в сила на договора (01.04.2016 г.), са сторнирани.

АС – Кърджали приема, че жалбата срещу РА, в частта за допълнително определен данък върху приходите на община Черноочене по издадени фактури от „В и К“ ООД, ***, е основателна поради следните съображения:

В чл.1 от Договор, с дата 17.03.2016 г., за стопанисване, поддържане и експлоатация на ВиК системите и съоръженията и предоставяне на водоснабдителни и канализационни услуги, сключен между А „ВиК“ и „ВиК“ ООД , ***,  се съдържа определение на „Инвестиция“ по смисъла на този договор. Това са вложения на средства по създаването на изцяло нови активи или реконструкция, модернизация или подмяна на съществена част от съществуващи активи. Реконструкцията, модернизацията и подмяната следва да водят до повишаване на капацитета и/или значително удължаване на полезния живот. Инвестициите трябва да отговарят на изискванията, посочени в Приложение VIII.

В Приложение VIII, наименовано „Формат на критерии за определяне на инвестициите“, е предвидено, че Всички разходи, направени от Оператора, които са пряко свързани и необходими за придобиване / покупка, строеж, изграждане, подмяна на дълготрайни материални и нематериални ВиК активи, които се очаква да бъдат използвани за повече от един отчетен период в доставката на ВиК услуги следва да се третират като инвестиции в публични активи.

Всички разходи, направени във връзка с подобрения, модернизация и реконструкция, в резултат на които е налице промяна на функцията на публичните ВиК активи или резултират в пълна или частична промяна на ВиК активите, в увеличение на производствения капацитет, удължаване на полезният живот и/или подобряване на качеството на ВиК услуги следва да се третират като инвестиции в публични ВиК активи.

Инвестициите следва да се отчитат по цена на придобиване, която включва покупна цена и всички пряко свързани и необходими разходи, направени за привеждането на актива в предвиденото работно състояние.

Изброено е примерно какво може да включват разходите, както и инвестициите в публични дълготрайни ВиК активи.

В чл.7.1, б.“а“ от „Отговорност за инвестиране“ от Договора, сключен между А ВиК и „ВиК“ ООД, *** е предвидено следното: Освен ако друго е посочено в настоящия Договор или разпоредбите на действащото право, на основание чл. 198н, ал. 1 от Закона за водите Страните се съгласяват, че всички инвестиции във ВиК системата в Обособената територия, предвидени в Подробната инвестиционна програма, ще бъдат извършени от Оператора.

Съгласно чл.7.2, б.“а“ от Договора, Освен ако е предвидено друго в Договора, Инвестиционните програми, Бизнес плана и разпоредбите на действащото право, разходите за съответната инвестиция ще бъдат за сметка на Страната, отговорна за извършването на тази инвестиция.

От посочените разпоредби на договора, сключен между А „ВиК“ и „ВиК“ ООД, *** се установява, че разходите за инвестиции са за сметка на ВиК Оператора – „ВиК“, *** ООД. Поради това незаконосъобразно в проверяваната част от РА е прието, че сумите по издадените от „ВиК“ ООД, *** фактури с предмет „Инвестиции в публични активи съгласно Договор с А ВиК от 17.03.2016 г., представляват приход за община Черноочене.

В чл.198п, ал.3 от ЗВ е предвидено, че В и К операторите признават в счетоводния си баланс (отчета за финансовото състояние) имуществените права, предоставени им с договорите по ал. 1, върху предоставените им В и К системи и съоръжения – публична собственост, и начисляват разходи за амортизации за тях по реда на Закона за счетоводството. Тези амортизационни отчисления се реинвестират от В и К операторите в инфраструктурата в съответствие с одобрените инвестиционни програми към утвърдените им бизнес планове. Тъй като според заключението на ССчЕ не може да се даде конкретен отговор дали размерът на инвестициите отговаря на начислените разходи за амортизации конкретно за Община Черноочене, то РА следва да се отмени в частта за начислен допълнително данък върху приходите по чл.248 от ЗКПО на община Черноочене по издадени фактури от „ВиК“ ООД, ***.

          При този изход на делото в полза на жалбоподателя се дължат деловодни разноски. При определянето им следва да се вземе предвид възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, направено от пълномощник на директора на ДООДП-Пловдив в първоинстанционното и производството пред ВАС, като адвокатското възнаграждение по представените ДПЗС в двете инстанции се определи в минимума по чл.7, ал.2, т.5 от № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения на 9731, 74 лв. Съдът приема, че възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение е основателно, защото от по делото е изпратена административната преписка, назначена е експертиза, делото не се отличава с фактическа сложност, различна от други данъчни дела. При така определеното адвокатско възнаграждение, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят деловодни разноски, съобразно уважената част от жалбата, за настоящата инстанция в размер на 816,16 лв., включващ адвокатско възнаграждение от 9731,74 лв., възнаграждение за ВЛ по адм.д. № 464/ 2022 г. от 800 лв., държавна такса от 50 лв. и 400 лв. – възнаграждение за ВЛ по настоящото дело. Разноските за водене на делото пред ВАС, предвид уважената част от жалбата, са в размер на 843,82 лв., включващи заплатена държавна такса за касационна жалба в размер на 1016,35 лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 9731,74 лв. Общият размер на деловодни разноски в полза на жалбоподателя е 1705,98 лв., които следва да се възложат в тежест на НАП, София.

          Водим от горните мотиви и на основание чл.160, ал.1 от ДОПК АС – Кърджали

 

Р Е Ш И:

 

 

Отменя Ревизионен акт № Р-16000922000104-091-001/01.08.2022 г., издаден от органи по приходите при ТД на НАП – Пловдив, потвърден с Решение № 473 от 07.10.2022 г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“-Пловдив при ЦУ на НАП относно допълнително установения спрямо Община Черноочене данък върху приходите от стопанска дейност на бюджетни предприятия в размер на: 436,94 лева главница и 236,57 лв. – лихва за 2016 г.; 904,32 лева главница и 397,93 лв. – лихва за 2017 г.; 3 743,32 лева главница и 1267,63 лв. – лихва за 2018 г.; 1 886,62 лева главница и 399,37 лв. – лихва за 2019 г. и 631,67 лева – главница и 69,66 лв. – лихва за 2020 г.

Осъжда Национална агенция за приходите, град София да заплати на  община Черноочене с ЕИК *** и  административен адрес: ***, деловодни разноски в размер на 1705,98 лева (хиляда седемстотин и пет лева и 98 стотинки).

Решението подлежи на обжалване, с касационна жалба, пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.

Препис от решението да се изпрати на страните на основание чл.138, ал.3 от АПК.

            

 

                                                                                  Съдия: