Решение по дело №1795/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2174
Дата: 30 октомври 2019 г. (в сила от 19 ноември 2019 г.)
Съдия: Дичо Иванов Дичев
Дело: 20197180701795
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И E №2174

гр. Пловдив, 30.10.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пловдив, II състав, в открито заседание на тридесети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:                      

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:       ДИЧО ДИЧЕВ 

ЧЛЕНОВЕ:                 ЙОРДАН РУСЕВ 

                                     АЛЕКСАНДЪР МИТРЕВ

 

 

при секретаря ВАНЯ ПЕТКОВА и с участието на прокурора ГЕОРГИ ПЕНЕВ, като разгледа докладваното от съдия Дичев адм. д. № 1795 по описа на съда за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното: 

Производството е образувано по протест на прокурор от Окръжна прокуратура - Пловдив против чл.87, ал.1; чл.90, предл.2 и чл.95, ал.1 и ал.2 от Наредба за управление на отпадъците на територията на община Пловдив (Наредбата), приета с решение № 215, взето с Протокол № 12/10.07.2014 г. от Общински съвет – Пловдив. В СЗ прокурор от ОП – Пловдив поддържа протеста. Претендират се разноски.

         Ответникът Общински съвет - Пловдив, редовно призован, не се представлява. В молба-становище Председателят на ОбС – Пловдив оспорва протеста.

         Административен съд – Пловдив намира протеста основателен, по следните съображения:

1. Съгласно чл.87 ал.1 от наредбата „При повторно нарушение от същия вид, размерът на глобата или имуществената санкция се удвоява“. От една страна цитираната норма е в противоречие с множество разпоредби на ЗУО, който регламентира наказанията за съответните нарушения, извършени при условията на повторност /чл.133 ал.6, чл.134 ал.3, чл.136 ал.6, чл.137 ал.2, чл.138 ал.2 и ал.4, чл.139 ал.2, чл.140 ал.2, чл.142 ал.2 и др./, като предвижда специален минимум и максимум, в рамките на които може да бъде наложено наказанието. От друга страна съгласно чл.22, ал.1 от ЗУО „Общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси.“ Очевидно е, че липсва делегирано от закона правомощие на ответника за приемането на разпоредби с административно-наказателен характер. Приемайки протестираната разпоредба, общинският съвет е излязъл извън делегираната му със специалния ЗУО компетентност, при което оспорената разпоредба е нищожна.

2. Съгласно чл.90 от наредбата „Който не допусне длъжностно лице от контролните органи в подлежащите на контрол обекти или не предостави на контролните органи документи или информация с цел възпрепятстване на проверката, се наказва с глоба от 200 до 1 000 лв., а юридически лица и еднолични търговци с имуществена санкция в размер от 5 000 до 10 000 лв.“. От една страна цитираната норма в оспорената част е в противоречие с чл.135, ал.4 от ЗУО, който предвижда по-висок максимум на глобата, която може да бъде наложена на юридически лица и еднолични търговци при извършване на конкретното административното нарушение. От друга страна съгласно чл.22, ал.1 от ЗУО „Общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси.“ Очевидно е, че липсва делегирано от закона правомощие на ответника за приемането на разпоредби с административно-наказателен характер. Приемайки протестираната разпоредба, общинският съвет е излязъл извън делегираната му със специалния ЗУО компетентност, при което оспорената разпоредба е нищожна. Тъй като обаче е оспорена само частта от разпоредбата относно уредената имуществена санкция, която се налага на юридически лица и еднолични търговци, съдът следва да се произнесе само в тази част.

3. Съгласно чл.95, ал.1 от наредбата „За други нарушения на тази наредба, които не съставляват престъпления, физическите лица или длъжностните лица се наказват с глоба от 500 до 3 000 лв., а на юридическите лица или едноличните търговци се налага имуществена санкция от 1 000 до 6 000 лв.“ Съгласно чл.95, ал.2 от наредбата „При повторно нарушение размерът на глобата или имуществената санкция е в двойния размер по ал.1“.  Съгласно чл.22, ал.1 от ЗУО „Общинският съвет приема наредба, с която определя условията и реда за изхвърлянето, събирането, включително разделното, транспортирането, претоварването, оползотворяването и обезвреждането на битови и строителни отпадъци, включително биоотпадъци, опасни битови отпадъци, масово разпространени отпадъци, на територията на общината, разработена съгласно изискванията на този закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му, както и заплащането за предоставяне на съответните услуги по реда на Закона за местните данъци и такси.“ Очевидно е, че липсва делегирано от закона правомощие на ответника за приемането на разпоредби с административно-наказателен характер. Приемайки протестираните разпоредби, общинският съвет е излязъл извън делегираната му със специалния ЗУО компетентност, при което оспорените разпоредби са нищожни.

Поради изложеното следва да бъде постановено решение, с което да бъде прогласена нищожността на чл.87, ал.1; чл.90, предл.2 и чл.95, ал.1 и ал.2 от Наредба за управление на отпадъците на територията на община Пловдив (Наредбата), приета с решение № 215, взето с Протокол № 12/10.07.2014 г. от Общински съвет – Пловдив. При този изход на делото следва да бъде осъден  Общински съвет - Пловдив да заплати на Окръжна Прокуратура – Пловдив разноски в размер на 20 /двадесет/ лв. На основание чл.194 АПК настоящото съдебно решение следва да се обнародва от ответния орган, за негова сметка и по начина, по който е била обнародвана наредбата.

Мотивиран от горното, Административен съд – Пловдив, II състав

 

Р      Е      Ш      И :

 

ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТТА  на чл.87, ал.1; чл.90  - в частта „а юридически лица и еднолични търговци с имуществена санкция в размер от 5 000 до 10 000 лв.“; и чл.95, ал.1 и ал.2 от Наредба за управление на отпадъците на територията на община Пловдив (Наредбата), приета с решение № 215, взето с Протокол № 12/10.07.2014 г. от Общински съвет – Пловдив.

ОСЪЖДА Общински съвет - Пловдив да заплати на Окръжна Прокуратура – Пловдив разноски в размер на 20 /двадесет/ лв.

        На основание чл.194 АПК настоящото съдебно решение след изтичане сроковете за оспорването му следва да се обнародва от Общински съвет – Пловдив, за негова сметка и по начина, по който е била обнародвана наредбата.

         РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от съобщаването му.

 

                                 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                          ЧЛЕНОВЕ:        1.

 

 

                                                                                    2.