Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 122
04.02.2022 година гр. Бургас
В И М Е Т
О Н А
Н А Р О Д А
Бургаският
административен съд, четиринадесети състав, на двадесет и седми януари две
хиляди и двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА РАДИКОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА
2.АТАНАСКА
АТАНАСОВА
при секретаря И. Г., в присъствието на прокурора Дарин
Христов, като разгледа докладваното от съдията Атанасова касационно административно
наказателно дело № 2462 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е по реда на
чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр. 2 от ЗАНН и е образувано по повод
постъпила касационна жалба от Г.Й.Т. с ЕГН ********** против решение № 469 от 11.08.2021
г., постановено по АНД № 2933/2021 г. по описа на Районен съд- Бургас.
В жалбата са наведени доводи
за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение на закона, съставляващо
касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК. В нея се сочи, че
административнонаказателното производство е образувано и водено в нарушение на
чл. 261, ал. 1 от ЗОП, като актът за установяване на административното
нарушение е съставен след изтичане на установения в нормата преклузивен срок. По
същество се иска да отмяна на решението и на потвърденото с него наказателно
постановление.
В съдебното заседание не се
явява представител на касатора, редовно уведомен. Не се сочат нови
доказателства.
Ответникът не изпраща
представител в съдебното заседание, редовно уведомен. Не заявява становище по касационната
жалба.
Прокурорът от Окръжна прокуратура-
Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.
Жалбата е подадена от
надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При
разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:
С решението, предмет на
касационната проверка, е потвърдено наказателно постановление № 11-01-588/2020/31.03.2021
г., издадено от директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, с което
на основание чл. 254, ал. 1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) е наложено
на касатора Г.Й.Т. административно наказание- глоба в размер на 5000 лева за
нарушение по чл. 112, ал.1, т. 2, вр. чл. 67, ал. 6 от същия закон. Прието е от
съда, че нарушението е довършено на 21.08.2018 г., а нарушителят е открит
най-рано със започване на инспекцията (22.04.2020 г.), поради което и
съставеният на 02.10.2020 г. АУАН е съобразен със сроковете по чл. 261, ал. 1
ЗОП. Прието е, че нарушението е индивидуализирано в степен, позволяваща на нарушителя
да разбере в какво е обвинен, правилно са посочени нарушените материалноправни
норми, а размерът на наказанието е законосъобразно определен.
Решението е правилно.
От фактическа страна по
делото е установено, че касаторът Г.Й.Т. заема длъжността изпълнителен директор
на „Водоснабдяване и канализация“ ЕАД и в това качество е възложител на
обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 4, т. 1, вр. § 2, т. 42 от ДР на
ЗОП (Обн. - ДВ, бр. 13/16.02.2016г., в сила от 15.04.2016 г.). С решение на
същия от 27.02.2018 г. е открита процедура за възлагане на обществена поръчка
за строителство с peг. № 00571-2018-0003, с обща прогнозна стойност на поръчката
е 19 000 000 лв. без ДДС и предмет: „Сключване на Рамково споразумение за
изпълнение на ремонтно- възстановителни СМР на територията на област Бургас за
срок от 2 години“ с шест обособени позиции, съгласно техническа спецификация:
ЛОТ 1- Строително монтажни работи, ремонт и/ или реконструкция на водопроводни
мрежи на територията на област Бургас, с прогнозна стойност - 9 000 000 лв. без
ДДС; ЛОТ 2- Строително монтажни работи, ремонт и/или реконструкция на
канализационни мрежи на територията на област Бургас с прогнозна стойност- 4
000 000 лв. без ДДС; ЛОТ 3- Строително монтажни работи, ремонт и/или
рехабилитация и реконструкция на сгради и съоръжения на дружеството на
територията на област Бургас с прогнозна стойност- 3 000 000 лв. без ДДС; ЛОТ
4- Подмяна и/или ремонтно- рехабилитационни дейности- част електротехническа и
автоматизация, на сгради на дружеството на територията на област Бургас с
прогнозна стойност - 500 000 лв. без ДДС; ЛОТ 5- Подмяна и/или
ремонтно-рехабилитационни дейности- част машини и съоръжения на дружеството на
територията на област Бургас с прогнозна стойност - 2 000 000 лв. без ДДС; ЛОТ
6 - Строително монтажни работи, направа хоризонтални сондажи за прокарване на
комуникации на територията на област Бургас с прогнозна стойност- 500 000 лв.
без ДДС. Предвидено е рамковото споразумение да се сключва за всяка обособена
позиция с няколко оператора с максимален брой на участниците- 7.
С Решението е одобрено
обявлението за оповестяване откриването на процедурата и документацията, която
участниците в процедурата следва да представят. Предвидено е изискване за
представяне на: Удостоверение за вписване в Централния професионален регистър
на строителя (ЦПРС) за изпълнение на строежи за съответните групи и категории
съобразно съответната обособена позиция/ЛОТ (съгласно Наредба №1/30.07.2003г.
за номенклатурата на видовете строежи) и/ или ако е чуждестранен участник да
има еквивалентно право; Застраховка „Професионална отговорност“ съгласно чл.171
от Закона за устройство на територията (ЗУТ). Определени са минималните
изисквания по отношение на техническите и професионални способности на
участниците, според които участникът следва да разполага с персонал и/или с
ръководен състав с определена професионална компетентност за изпълнението на
поръчката, както следва:
1) ключов експерт 1,
ръководител по договора- университетско инженерно-техническо и/ или
икономическо образование или еквивалентно; най-малко 5 (пет) години опит по специалността;
2) ключов експерт 2-
технически ръководител на обекта- минимум завършено образование- съгласно
изискванията на чл.163а ЗУТ или еквивалентно и най-малко 5 (пет) години опит
като технически ръководител;
3) ключов експерт 3-
отговорник за контрола на качеството- университетско инженерно-техническо
образование или еквивалентно такова и най-малко три години опит в областта на строителството;
4) ключов експерт 4-
координатор по безопасност и здраве в строителството- университетско
инженерно-техническо или средно техническо образование или еквивалентно такова
(преминат обучение, курс за „Координатор по безопасност и здраве в
строителството”), притежаващ удостоверения за „Координатор по безопасност и
здраве в строителството”, с най-малко две години опит като координатор на
строителни обекти по ЗБУР;
5) петима работници с
квалификация по дейности.
Решението за откриване на
процедурата и обявлението са изпратени на 27.02.2018 г. до Агенцията по
обществени поръчки за вписване в Регистъра по електронен път, ID 832171 и ID
832172, публикувани на 01.03.2018 г. и на същата дата са публикувани в Профила
на купувача. На 01.03.2018 г. Обявлението е публикувано под № 2018/S 042-092664
в Официален вестник на Европейския съюз и на същата дата документацията е
публикувана в Профила на купувача. Със заповед № РД-09-116-1/03.04.2018 г.,
изм. със заповед № РД-09-116-2/28.05.2018 г. е назначена комисия за
разглеждане, оценка и класиране на подадените оферти. За работата на комисията
са съставени съответните протоколи и доклад, утвърден от възложителя. С Решение
№ РД-09-116-4/10.07.2018 г. на изпълнителния директор на търговското дружество
е обявено класирането по „ЛОТ 2- Строително монтажни работи, ремонт и/или
реконструкция на канализационни мрежи на територията на област Бургас“ и е
сключено рамково споразумение № ЗОП-65/21.08.2018 г. с класираните на първите
седем места изпълнители, а именно: „Аква системс“ АД, „Северни води“ ООД,
„Торкрет“ ЕООД, „Водоканалстрой- Костови“ ЕООД, „Пома груп Бургас“ ЕООД,
„Андезит-Марков“ ДЗЗД и „Бест-2“ ЕООД.
При извършена проверка от
служител на АДФИ е установено, че за участие в процедурата за възлагане на
обществена поръчка са представени от
„Бест-2“ ЕООД копие от Свидетелство за съдимост с peг. № 3813 от 13.11.2017
г., издадено от Районен съд- Самоков, което е с изтекъл 6-месечен срок на
валидност и не е актуално към момента на сключване на рамковото споразумение.
Констатирано е също, че в приложения Списък на персонала, предвиден за
изпълнение на обществена поръчка за ЛОТ 2, съставен на 26.07.2018 г., са посочени
само три лица: технически ръководител, машинист ПСМ и строителен работник,
което не съответства на критериите за подбор, посочени в документацията и в
обявлението за обществената поръчка- според тях участникът следва да разполага минимум
с: 1) ключов експерт 1- ръководител по договора, с университетско
инженерно-техническо и/или икономическо образование или еквивалентно; 2) ключов
експерт 2- технически ръководител на обекта със завършено образование съгласно
изискванията на чл.163а ЗУТ или еквивалентно; 3) ключов експерт 3- отговорник
за контрола на качеството с университетско инженерно-техническо образование или
еквивалентно такова; 4) ключов експерт 4- координатор по безопасност и здраве в
строителството с университетско инженерно-техническо или средно техническо
образование или еквивалентно такова; 5) петима работници с квалификация по
дейности. След констатация, че правомощията на изпълнителния директор на дружеството
да организира и/или да възлага обществени поръчки по реда чл. 7, ал. 1 от ЗОП
не са делегирани на друго длъжностно лице, е съставен срещу последния АУАН №
11-01-588/02.10.2020 г. за нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 2 ЗОП (в приложимата
редакция), въз основа на който е издадено обжалваното наказателно постановление.
Наказателното постановление е
издадено от компетентен орган- директор на Агенцията за държавна финансова
инспекция, овластен с нормата на чл. 35, ал. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция. Издадено е при спазване на процесуалните правила и в срока
по чл. 261 от ЗОП.
Според нормата на чл. 112,
ал. 1, т. 2 от ЗОП (в приложимата редакция, обн. ДВ бр. 13 от 2016 г., в сила
от 15.04.2016 г.), възложителят сключва с определения изпълнител писмен договор
за обществена поръчка, при условие че при подписване на договора определеният
изпълнител изпълни задължението по чл. 67, ал. 6 от същия закон- преди
сключване на договор за обществена поръчка, на рамково споразумение или
възлагане на поръчка въз основа на рамково споразумение, да изиска от
участника, определен за изпълнител актуални документи, удостоверяващи липсата
на основанията за отстраняване от процедурата, както и съответствието с
поставените критерии за подбор. Неспазването на горното изискване съставлява
нарушение по чл. 254, ал. 1 от ЗОП. От данните по делото е видно, че по
отношение на „Бест-2“ ЕООД не е изпълнено изискването да представи актуално
свидетелство за съдимост на управителя К.П., участвал при подписване на
рамковото споразумение. Не е удостоверено от посоченото дружество и
изпълнението на минималните изисквания по отношение на техническите и
професионални способности, в частта относно необходимия персонал. Въпреки
посочените несъответствия, участникът не е отстранен и с него е подписано
рамково споразумение, в нарушение на чл. 112, ал. 2, т. 2 вр. ал. 1, т. 2 ЗОП,
поради което законосъобразно е ангажирана отговорността на възложителя.
Касаторът счита, че административнонаказателното
производство е образувано и водено в нарушение на чл. 261, ал. 1 от ЗОП, поради
съставяне на акта за установяване на административното нарушение след изтичане
на установения в нормата преклузивен срок. Тези доводи са неоснователни. Срокът
за образуване на административнонаказателното производство е регламентиран с
чл. 261, ал. 1 от ЗОП, според който актовете за установяване на нарушения се
съставят от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова инспекция в срок
6 месеца от деня, в който нарушителят е
открит от органи на агенцията при
извършване на финансова инспекция или проверка, но не по-късно от три
години от извършването на нарушението. В случая нарушението е установено при
извършена от АДФИ проверка, започнала на 22.04.2020 г., като това е и най-ранният
момент, в който контролният орган е могъл да установи извършеното нарушение и
неговия автор. От тази датата до датата на съставяне на АУАН- 02.10.2020 г. не е изтекъл установеният в чл.
261, ал. 1 от ЗОП 6-месечен срок. Ирелевантно е обстоятелството, че
информацията за обявените от „ВиК“ ЕАД обществени поръчки е публикувана на
поддържаната от дружеството интернет страница, доколкото съдържанието на представените
от участниците в процедурата документи не е публично достъпно. В тази връзка
БРС е изложил подробни мотиви, които напълно се споделят от касационната
инстанция.
В заключение, не се
установяват наведените в жалбата касационни основания, поради което обжалваното
решение, като постановено при съблюдаване на съдопроизводствените правила и в
съответствие с материалния закон, следва да се остави в сила.
Мотивиран от горното, Бургаският
административен съд,
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА решение № 469 от 11.08.2021 г., постановено по АНД №
2933/2021 г. по описа на Районен съд- Бургас.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.