№
…………………………………..2020 година, гр. Варна
ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в закрито заседание на двадесет
и втори юни две хиляди и двадесета година, в състав
СЪДИЯ:
ДАНИЕЛА НЕДЕВА
като разгледа докладваното от
съдията адм.дело № 1147/2020 г. по описа на Административен съд – Варна, за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по искова молба от И.К.Г. ЕГН********** *** с
посочено правно основание чл.128 ДОПК с искане да бъде осъден ответника да
възстанови надвзета сума от 3033 лева, съставляваща недължимо платени данъци за
апартамент в гр.*** за периода от 2004г. до 2020г.
С разпореждане №5471/05.06.2020г. съдът е оставил без движение
производството по делото с указания до ищеца в седмодневен срок от съобщението
да отстрани констатираните от съда нередовности.
Към
исковата претенция и уточняващо заявление с.д. №6564/16.06.2020г. са приложени
доказателства за внесена държавна такса и писмени доказателства. Ищецът изрично
сочи, че не подава жалба, не посочва административен акт предмет на оспорване
като поддържа, че подава искова молба със заявеното искане по реда на чл.128 ДОПК.
Съдът
намира исковата претенция за недопустима поради неприложимост на търсения ред
за защита по чл. 128 ДОПК. Налице е специален правен
ред за възстановяване в случай на недължимо платени суми, този по чл. 128 - 132 ДОПК.
Нормата
на чл. 128, ал.1 от ДОПК постановява, че недължимо платени или събрани суми за
данъци, задължителни осигурителни вноски, наложени от органите по приходите
глоби и имуществени санкции, както и суми, подлежащи на възстановяване съгласно
данъчното или осигурителното законодателство, се прихващат от органите по
приходите за погасяване на изискуеми публични вземания.
Процесуалният
ред за връщане на недължимо платени местни данъци и такси е този по чл. 129 и
сл. от ДОПК, във вр. с чл.4 ал.1 и чл. 9б от ЗМДТ. Съгласно чл.4 ал.1 от ЗМДТ,
установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от
служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като обжалването на
свързаните с тях актове се извършва по същия ред. Същият ред е предвиден и за
установяването, обезпечаването, събирането и обжалването на местните такси по
ЗМДТ. Предвид препращащите разпоредби на чл. 4, ал.1 и чл. 9б ЗМДТ,
разпоредбите на ДОПК се приемат за приложими и по отношение на процедурата за
прихващане или възстановяване на недължимо внесени местни данъци и такси,
доколкото тази процедура е следствие от установяването и събирането на
публичните задължения, каквито съгласно разпоредбата на чл.162 ал.2 т.1 и 3 от ДОПК са и задълженията за съответния вид местни данъци и такси. Допълнителен
аргумент в тази насока е и разпоредбата на чл. 129, ал.4 от ДОПК, която изрично
третира начина на възстановяването на суми, свързани с прилагането на ЗМДТ.
Необходимо е да се посочи, че възстановяването на недължими суми, внесени от
задължения субект или събрани въз основа на подадена от него декларация, се
осъществява по негово искане. Общият ред за подаване на искането и
компетентността на органа са регламентирани в чл. 129 и чл. 130 от ДОПК.
Съгласно чл.
129, ал.3 от ДОПК, след постъпване на искането се извършва проверка или
ревизия, като в първата хипотеза се издава Акт за прихващане или възстановяване
/АПВ/, с който се уважава искането /изцяло или частично/ или се постановява
отказ за възстановяване или прихващане изцяло или частично на поисканите суми. Горните
актове подлежат на обжалване по административен ред, а решението на решаващия
орган по съдебен ред. Според чл. 129, ал.7 от ДОПК, актовете за прихващане или
възстановяване се обжалват по реда за обжалване на ревизионните актове. От своя
страна нормата на чл. 4, ал.1 от ЗМДТ регламентира, че установяването,
обезпечаването и събирането на местните данъци се извършват от служители на
общинската администрация по реда на ДОПК, а обжалването на свързаните с тях
актове се извършва по същия ред. Според чл. 4, ал.5 във вр. с ал.1 от ЗМДТ и
чл. 152, ал.2 от ДОПК, кметът на общината упражнява правомощията на решаващ
орган по ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната
община - на териториален директор на Националната агенция за приходите. Правата
и задълженията на органи по приходите във връзка с установяването,
обезпечаването и събирането на местни данъци по ЗМДТ по реда на ДОПК се
възлагат от Кмета на Общината на изрично посочени служители /чл. 4, ал.4 от ЗМДТ/.
От представените по
делото доказателства се установява, че претендираната от ищеца сума по този
иск, следва да бъде предмет на производство по чл.128 и сл. ДОПК. Поради това
настоящият състав намира, че е налице друг процесуален ред за защита и
наличието на такъв друг ред съответно изключва възможността за разглеждане на
претенцията в посоченото от ищеца исково производство по чл.128 ДОПК.
Специалното производство
предвижда задължителна процедура на обжалване по административен ред, тъй като
препраща за обжалването на актовете към реда за ревизионните актове - чл.129 ал.7 ДОПК. Оспорването по административен ред на
АПВ, респ. отказа е задължителна предпоставка за допустимост на съдебното
производство. Правата си ищецът следва да защити в рамките на това производство
и исковата молба не следва да бъде разгледана по предявения ред. С оглед
изложеното и така действащо законодателно разрешение, предявената искова молба
е недопустима и на това основание следва да бъде оставена без разглеждане, а производството
по делото прекратено.
Водим от горното, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ и
връща исковата молба на И.К.Г. ЕГН********** *** с
посочено правно основание чл.128 ДОПК с искане да бъде осъден ответника да
възстанови надвзета сума от 3033 лева, съставляваща недължимо платени данъци за
апартамент в гр.*** за периода от 2004г. до 2020г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по адм. дело №1147 по описа на Административен съд – Варна
за 2020г.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба в седмодневен срок от получаване на
съобщението до страните пред Върховен административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: