Решение по дело №554/2023 на Районен съд - Шумен

Номер на акта: 136
Дата: 18 април 2023 г.
Съдия: Валентина Любенова Тонева
Дело: 20233630200554
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 136
гр. Шумен, 18.04.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ШУМЕН, VIII-И СЪСТАВ ( Н ), в публично
заседание на единадесети април през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Валентина Люб. Тонева
при участието на секретаря Й.Р.К.
като разгледа докладваното от Валентина Люб. Тонева Административно
наказателно дело № 20233630200554 по описа за 2023 година
Настоящото производство е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление №7/20.02.2023г. на Директора на РИОСВ
Шумен, с което е наложена имуществена санкция на “Соло текстил» ООД, ЕИК *********,
гр. Шумен, управител И.Й. седалище и адрес: Ш.******************* в размер на 2 000
лв., за нарушение на чл.135, ал.1, т.1, пр. 1 от ЗУО, вр. чл. 44 от ЗУО.
Жалбоподателят, иска да се отмени НП като незаконосъобразно, като алтернативно
навежда доводи за приложение на чл. 28 от ЗАНН.
В съдебно заседание се явява процесуален представител на административно -
наказващия орган, издал наказателното постановление, призован съгласно императивната
разпоредба на чл.61, ал.1 от ЗАНН, като оспорва жалбата и моли съда да отхвърли същата
като неоснователна.
Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна, отговаря на
изискванията на чл.84 от ЗАНН, във вр. чл.320 от НПК, поради което се явява процесуално
допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна.
ШРС, след като взе предвид събраните по делото доказателства и становища на
страните, преценени поотделно и в тяхната съвкупност и като съобрази разпоредбите на
закона, намира за установено от фактическа страна следното:
На 07.10.2022г. била извършена планова проверка на «Соло текстил» ООД, ЕИК
*********, гр. Шумен, управител И.Й. седалище и адрес: Ш. ул.»***** Проверката на
РИОСВ била свързана с изпълнение на задълженията на дружеството съгласно ЗУО и
подзаконовата нормативна уредба.
За извършената проверка бил съставен Констативен протокол № ДЙ-68 от
07.10.2022 г.
В същия е посочено, че за образуваните отпадъци дружеството води отчетност в
заверена в РИОСВ гр. Шумен отчетна книга на хартиен носител по образец, съгласно
приложение №1 от наредба № 1 от 04.06.2014г. за реда за образците, по които се
предоставя информация за дейностите по отпадъците.
Съгласно наличните в нея данни, през 2021г. са образувани: от код 15 01 01-2,05т.,
предадени в същото количество и от код 15 01 02 -3,26т., предадени в същото количество.
От код 20 01 11 са образувани и предадени 0,1т.
През 2022г . до момента на проверката са образувани и предадени от код 15 01 01
1
са образувани и предадени 0,5 т. и от код 15 01 02 са образувани и предадени 1,4 т.Всички
количества са предадени на „Метарекс“ ООД, на база сключен договор по чл. 8, ал.1 от
ЗУО от 25.03.2019г. За всяко предаване са представени приемно предавателни протоколи,
удостоверяващи предадените количества отпадъци .
Към момента на проверката, в Национална информационна система „Отпадъци „-
НИСО няма данни относно генерираните и предадените количества отпадъци. Съгласно
изискванията на чл. 11 от Наредба № 1 от 04.06.2014г. за дейности с отпадъци ,
отчетните книги по чл. 7 от същата наредба се водят по електронен път в НИСО,
поддържана от Изпълнителна агенция по околна среда, при наличие на квалифициран
електронен подпис.
В Констативен протокол № ДЙ-68 от 07.10.2022 г., на дружеството са дадени
задължителни предписания- Да се нанесат в НИСО данни, за образуваните и предадени
през 2022 г. количества отпадъци. Да се води отчетност в съответствие с изискванията
на Наредба № 1 от 04.06.2014 г. за реда и образците по които се предоставя информация
за дейности с отпадъци, както и реда за водене на публични регистри (обн. ДВ бр.
51/20.06.2014 г., изм. и доп. бр. 82/01.10.2021 г.). За изпълнение на предписанието, писмено
да се уведоми РИОСВ гр. Шумен. Отговорно лице за изпълнението е управителят на
дружеството, а поставеният срок - 21.10.2022 г.
На 21.11.2022г. бил съставен АУАН № ДЙ-11, в който контролните органи приели, че
в периода от 01.01.2022 г. до 07.10.2022 г., установено на 07.10.2022 г., ул. „Цветан Зангов“
№ 3, гр. Шумен, общ. Шумен, обл. Шумен, е осъществен съставът на нарушението по чл.
135, ал. 1, т. 1, предложение първо от Закона за управление на отпадъците (обн. ДВ бр.
53/2012 г., изм. и доп. бр. 17/2022 г.), във връзка с чл. 44, ал. 1 от ЗУО.
В АУАН е посочено:От дейността на дружеството се образуват отпадъци с кодове: 15
01 01 - хартиени и картонени опаковки, 15 01 02 - пластмасови опаковки и 20 01 11 -
текстилни материали, които са класифицирани по реда на Наредба № 2 от 23.07.2014 г. за
класификация на отпадъци.
От началото на 2022 г. до момента на проверката, на площадката са образувани и
предадени на лице притежаващо документ по чл. 35 следните количества отпадъци: от код
15 01 01 са образувани и предадени 0,5 т. и от код 15 01 02 са образувани и предадени 1,4 т.
За гореописаните количества образувани и предадени отпадъци, дружеството не е
водило отчетност в Националната информационна система „Отпадъци“ (НИСО).
Съгласно чл. 44, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, лицата, чиято дейност е
свързана с образуване, събиране, транспортиране и/или третиране на производствени и/или
опасни отпадъци, както и лицата, притежаващи разрешение, комплексно разрешително или
регистрационен документ по чл. 35 и извършващи дейности по събиране и транспортиране
и/или третиране на битови и/или строителни отпадъци, са длъжни да водят отчетни книги,
заверени от компетентния орган за издаване на разрешението или регистрационния
документ, а лицата, притежаващи комплексно разрешително - от директора на РИОСВ, на
чиято територия се извършва дейността.
Според изискванията на чл. 11 от Наредба № 1 от 04.06.2014г. за реда и образците, по
които се предоставя информация за дейности с отпадъци, както и реда за водене на
публични регистри (обн. ДВ бр. 51/20.06.2014 г., изм. и доп. бр. 82/01.10.2021 г.), отчетните
книги се водят по електронен път в НИСО, поддържана от Изпълнителната агенция по
околна среда (ИАОС), при наличие на квалифициран електронен подпис по смисъла на чл.
13, ал. 3 от Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги
(ЗЕДЕУУ).
Към момента на проверката, в Националната информационна система „Отпадъци“-
НИСО не са налични данни относно генерираните и предадени от дружеството отпадъци.
С писмо с вх. № ОА-3118/18.10.2022 г., дружеството е уведомило, че предписанието е
изпълнено.
С оглед гореизложеното, е прието, че дружеството „Соло текстил“ ООД, е извършило
административно нарушение- не е водило отчетност за образуваните от дейността си
отпадъци, в съответствие с изискванията на чл. 44, ал. 1 от Закона за управление на
отпадъците (обн. ДВ бр. 53/2012 г., изм. и доп. бр. 17/2022 г.) и Наредбата по чл. 48, ал. 1 от
ЗУО.
С това деяние е прието, че е осъществен съставът на чл. 135, ал. 1, т. 1, предложение
първо от Закона за управление на отпадъците (обн. ДВ бр. 53/2012 г., изм. и доп. бр. 17/2022
г.), във връзка с чл. 44, ал. 1 от ЗУО.
За съставянето на АУАН нарушителят бил поканен с писмо изх. ОА-3245 от
02.11.2022г., получено на 04.11.2022г., видно от известие за доставяне.
2
АУАН бил съставен в присъствие на представителя и връчен на 21.11.2022г. на
управителя, като са отразени възражения:“Нямахме представа, че за 2021г. трябва да
имаме електронен регистър и по електронен път да се попълва“.
Жалбоподателят не се е възползвал от законното си право и не е депозирал писмени
възражения.
Въз основа на така съставения акт и съобразявайки материалите в административно-
наказателната преписка, е издадено наказателно постановление №7/20.02.2023г. на
Директора на РИОСВ Шумен, с което е наложена имуществена санкция на “Соло текстил»
ООД, ЕИК *********, гр. Шумен, управител И.Й. седалище и адрес:
Ш.******************* в размер на 2 000 лв., за нарушение на чл.135, ал.1, т.1, пр. 1 от
ЗУО вр. чл. 44 от ЗУО.
Така установената фактическа обстановка се потвърждава от всички събрани по
делото писмени доказателства и от разпита в съдебно заседание на актосъставителя,
свидетеля, както и от присъединените на основание разпоредбата на чл.283 от НПК,
писмени доказателства.
Съдът приема, че както АУАН, така и НП са издадени от компетентните органи по
смисъла на ЗАНН и от ЗУО и в рамките на техните правомощия и компетенции.
Съгласно нормата на чл. 6 от ЗАНН, административно нарушение е това деяние
/действие или бездействие/, което нарушава установения ред на държавното управление,
извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по
административен ред. По делото е ангажирана отговорността на юридическо лице, поради
което и съдът съобрази обстоятелството, че предвидената в чл. 83 от ЗАНН имуществена
отговорност на юридическо лице за неизпълнение на задължение към държавата или
общините е обективна и безвиновна и за налагане на имуществената санкция е нужно да се
установи задължението на юридическото лице, което не е изпълнено, като не се търси
виновно поведение на конкретно физическо лице.
По делото са разпитани актосъставителят и свидетелят, присъствал при
установяване на нарушението, както и свидетелят присъствал при съставяне на АУАН .
Нормата на чл. 135, ал.1, т.1 от ЗУО предвижда, че се наказва с имуществена санкция
в размер от 2000 до 6000 лв. едноличен търговец или юридическо лице, с изключение на
лицата по чл. 14, ал. 2, което не води отчетност на отпадъците или не предостави документи
относно отчета или информация за управление на дейностите по отпадъците съгласно
изискванията на този закон или наредбата по чл. 48, ал. 1 .Съобразно нормата на чл. 44 от
ЗУО лицата, чиято дейност е свързана с образуване, събиране, транспортиране и/или
третиране на производствени и/или опасни отпадъци, както и лицата, притежаващи
разрешение, комплексно разрешително или регистрационен документ по чл. 35 и
извършващи дейности по събиране и транспортиране и/или третиране на битови и/или
строителни отпадъци, са длъжни да водят отчетни книги, заверени от компетентния орган за
издаване на разрешението или регистрационния документ, а лицата, притежаващи
комплексно разрешително - от директора на РИОСВ, на чиято територия се извършва
дейността. Търговците и брокерите на отпадъци са длъжни да водят отчетни книги, заверени
от директора на РИОСВ, на чиято територия е седалището им, а за чуждестранните лица - от
директора на РИОСВ - София.
Безспорно се установява по делото, че дружеството – жалбоподател, към датата на
проверката 07.10.2022г. води отчетност в заверена в РИОСВ гр. Шумен отчетна книга на
хартиен носител по образец, съгласно приложение №1 от Наредба № 1 от 04.06.2014г. за
реда за образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците.
Съгласно наличните в нея данни през 2021г. са образувани : от код 15 01 01-2,05т.
предадени в същото количество и от код 15 01 02 -3,26т. предадени в същото количество
.От код 20 01 11 са образувани и предадени 0,1т.
През 2022г. до момента на проверката са образувани и предадени от код 15 01 01 са
образувани и предадени 0,5 т. и от код 15 01 02 са образувани и предадени 1,4 т.Всички
количества са предадени на „Метарекс“ ООД на база сключен договор по чл. 8 ал.1 от
ЗУО от 25.03.2019г. За всяко предаване са представени приемно предавателни протоколи
удостоверяващи предадените количества отпадъци.
Безспорно е установено също, че към датата на проверката и за проверявания период
посочен в АУАН, в Национална информационна система „Отпадъци „ -НИСО няма данни
относно генерираните и предадените количества отпадъци от дружеството - жалбоподател,
съгласно изискванията на чл. 11 от Наредба № 1 от 04.06.2014г. за дейности с отпадъци,
съобразно които отчетните книги по чл. 7 от същата наредба се водят по електронен път в
НИСО поддържана от Изпълнителна агенция по околна среда, при наличие на
3
квалифициран електронен подпис. По този начин, като не е водило отчетност съгласно
изискванията на чл. 11 от Наредба № 1 от 04.06.2014г. за дейности с отпадъци, съобразно
които отчетните книги по чл. 7 от същата наредба се водят по електронен път в НИСО,
поддържана от Изпълнителна агенция по околна среда, при наличие на квалифициран
електронен подпис, е осъществило описаното в АУАН и НП нарушение.
Същевременно от материалите по делото се установява също, че даденото с КП №
ДЙ-68 от 07.10.2022г. предписание да се води отчетност съобразно изискванията на Наредба
№ 1 от 04.06.2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейности с
отпадъци, както и реда за водене на публични регистри (обн. ДВ бр. 51/20.06.2014 г., изм. и
доп. бр. 82/01.10.2021 г.) е било изпълнено преди издаването на процесния АУАН и е
изрично отразено него .
Съобразявайки всичко гореизложено, съдът намира, че в хода на административно -
наказателното производство не са били допуснати съществени процесуални нарушения.
Описанието на нарушението е в достатъчна степен пълно и ясно, поради което съдът
намира, че в хода на производството не са допуснати нарушения на процесуалните правила,
които да са ограничили правото на защита на нарушителя.
Съдът намира, че е налице "маловажен случай" на административното нарушение по
смисъла на чл. 28 от ЗАНН, макар да е налице формално осъществяване на вмененото
нарушение. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни за
всеки конкретен случай – вид на нарушението, начин на извършването му, вида и
стойността на предмета му, вредоносните последици, степента на обществена опасност и т.
н., при съобразяване с характера и целите на административно – наказателната отговорност.
Предвид горните критерии, фактите, установени по делото сочат, че са налице безспорно
предпоставките на чл. 93, т. 9 от НК, във връзка с чл. 11 от ЗАНН, за определяне на
извършеното административно нарушение като маловажно.
В процесния случай съдът приема, че е осъществено описаното нарушение,
същевременно категорично се установява, че нарушението е отстранено още в хода на
проверката / писмо вх. № ОА -3118/18.10.2022 година на РИОСВ – Шумен/. Липсват данни
за извършени други административни нарушения от същия вид, няма нанесени щети.
Поради това съдът намира , че установеното нарушение се явява такова със значително по –
ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от
този тип и би следвало наказващият орган, като прецени тези обстоятелства, което не е било
сторено, да не санкционира субекта на нарушението, а да процедира по предвидения за това
ред в чл. 28, б. "а" от ЗАННчл. 28 от ЗАНН е предвидено, че в "маловажни случаи" на
административни нарушения наказващият орган може да не наложи наказание, като
предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението
ще му бъде наложено административно наказание.
В Тълкувателно решение № 1/12.12.2007 г. по тълк. н. д. № 1/2005 г. ОС на НК на
ВКС се приема, че преценката на административно-наказващия орган за "маловажност" на
случая по чл. 28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол.
Ако съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 от ЗАНН са налице, а административно-
наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното
постановление. Легалната дефиниция на понятието "маловажен случай" се съдържа в чл. 93,
т. 9 от Наказателния кодекс, чиито разпоредби, съгласно чл. 11 от ЗАНН, се прилагат
субсидиарно по въпросите за отговорността. Според чл. 93, т. 9 от НК, "маловажен случай" е
този, при който извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните
последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по – ниска степен
на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния
вид.
Настоящата съдебна инстанция счита, че с оглед на конкретната тежест на
нарушението, фактът че същото е първо по рода си и обстоятелството, че е отстранено преди
издаване на АУАН, както и липсата на настъпили каквито и да било вредни последици за
околната среда се касае до извършено административно нарушение с незначителни
обществено опасни последици и същото съставлява маловажен случай по смисъла на чл. 28,
б. "а" от ЗАНН. Без да се отрича значимостта на въпросите относно опазването на околната
среда и мерките, които следва да бъдат предприети в тази насока, не може изначално да се
приеме, че всяко едно противоправно поведение, насочено против този обществен порядък и
обявено от закона за административно нарушение, е изключено от обхвата на нормата на чл.
28 б. "а" от ЗАНН. Такъв подход не е предпочетен от законодателя, поради което и всеки
един конкретен случай съобразно и задължителното тълкуване на закона, дадено с
цитираното Тълкувателно решение, следва да бъде преценен, съобразно конкретно
4
установената фактическа обстановка, както това не е сторено от състава на районния съд.
По тези съображения, наказателното постановление е издадено от наказващия
орган в нарушение на чл. 53, ал.1 от ЗАНН, която разпоредба задължава последният да
извърши преценка за приложението на чл. 28 от ЗАНН. Преценката за "маловажност" следва
да се прави на база фактическите данни по конкретния казус – вида на нарушението, начина
на извършването му, на вредните последици, степента на обществена опасност и т. н., но
следва да се отчита и същността, както и целите на административно наказателната
отговорност за постигане на преследваните от законодателя легитимни цели, инкорпорирани
в генералната и специалната превенции при този вид юридическа отговорност.
От изложеното следва, че административното нарушение, за което е издадено
наказателното постановление, предмет на съдебен контрол на осн. чл. 63 ал.4 от ЗАНН,
следва да бъде отменено, а дружеството - жалбоподател да бъде предупредено, че при
извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо
маловажен случай, в едногодишен срок от влизането в сила на съдебния акт, за това друго
нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Водим от горното и на осн. 63 ал.4 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №7/20.02.2023г. на Директора на РИОСВ
Шумен, с което е наложена имуществена санкция на “Соло текстил» ООД, ЕИК *********,
гр. Шумен, управител И.Й. седалище и адрес: Ш.******************* в размер на 2 000
лв., за нарушение на чл.135, ал.1, т.1, пр. 1 от ЗУО вр. чл. 44 от ЗУО.
ПРЕДУПРЕЖДАВА “Соло текстил» ООД, ЕИК *********, гр. Шумен, управител
И.Й. седалище и адрес: Ш.******************* че при извършване на друго
административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в
едногодишен срок от влизането в сила на съдебния акт, за това друго нарушение ще му бъде
наложено административно наказание.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред
Административен съд - Шумен в 14-дневен срок от съобщението за страните.

Съдия при Районен съд – Шумен: _______________________
5