О
П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 28.05.2020г. гр.Ямбол
Ямболският окръжен съд, гражданско отделение, втори състав
На 28.05.2020година
В закрито
заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ТАГАРЕВА
ЧЛЕНОВЕ: НИКОЛАЙ ИВАНОВ
ГАЛИНА ВЪЛЧАНОВА
Секретар
Прокурор
Като разгледа докладваното от съдия ТАГАРЕВА
Възз.
гр. дело №281по описа за 2020г.
За да се произнесе
взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл.258 и сл. ГПК.
Образувано е по въззивна жалба на ГД "Гранична полиция" при МВР -
гр.София, подадена от юр.к.Е.Т., против Решение №11/14.02.2020г.
на Елховски районен съд, постановено по гр.д.№812/2019г.
в частта, с която ГД "Гранична полиция"МВР - гр.София е осъдена да
заплати на Я.Д.В. ***, на основание чл.178,ал.1,т.3, вр.
с чл.187,ал.5,т.2 ЗМВР сумата 647,34,81лв., представляваща дължимо допълнително
възнаграждение за положен извънреден труд за периода 15.10.2016г.-30.09.2019г.,
получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд в дневен, ведно със
законната лихва върху сумата 609,00лв. от подаване на исковата молба, а върху
сумата 38,34лв. - от 01.11.2019г., на основание чл.86, ал.1 ЗЗД - да заплати
сумата 86,73 лева - лихва за забава върху главницата от 609,00лв. от забавата
до подаване на исковата молба, както и разноски по компенсация в размер на 209,32лв.
Решението е обжалвано и в частта, с която въззивникът
е осъден да заплати ДТ в размер на 50,00лв. и разноски в размер на 100лв. в
полза на ЕРС, както и 5лв. - ДТ за издаване на изпълнителен лист.
В изпълнение на задълженията си по чл.267 ГПК ЯОС констатира, че жалбата е
редовна и допустима, при което съдът следва да се произнесе по
доказателствените искания на страните и насрочи делото за разглеждане в открито
с.з., като преди това съгл. разпоредбата на чл.268 ГПК извърши доклад на въззивната жалба и отговора, както следва:
Оплакването на въззивника е за
неправилност на решението на първата инстанция, поради нарушение на материалния
закон и необоснованост. Излага се, че за процесния
период ищецът е изпълнявал служебните си задължения на 12-часови смени съгласно месечни графици, като отработеното
време се е изчислявало сумирано и чрез прихващане на положителните с
отрицателните разлики на отработеното време, е формиран резултат, който при
надвишаване на нормата работни часове, му е заплащан като извънреден труд на
основание чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР. Въззивникът изтъква, че при изчисляване на
времето, отработено от ищеца и за компенсиране на положения извънреден труд, е
приложима нормативната уредба по специалния закон - ЗМВР, като на основание
чл.187, ал.9 ЗМВР редът на организацията и разпределянето на работното време,
за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители
извън редовното работно време, се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, като за процесния период приложими са Наредба
№8121з-407/11.08.2014г., Наредба №8121з-776/29.07.2016г., Наредба №8121з-592 от
25.05.2015г. и Наредба №8121з-908 от 02.08.2018г. Това според въззивника е
нормативната база, която изчерпателно урежда основанието и реда за изплащане на
възнагражденията за нощен труд на държавните служители в МВР, като неправилно
районният съд е приел, че по отношение на държавните служители в МВР са
приложими разпоредбите на Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата (НСОРЗ), издадена на основание КТ. За неприложимостта на НСОРЗ следвало
да се има предвид, че защитата на служителите в МВР, полагащи нощен труд, се
изразява в предвиденото в ЗМВР по-високо заплащане и по- висока социална закрила от тези на
държавните служители по ЗДС и на работещите по трудово правоотношение по КТ,
като разпоредбата на ЗМВР, уреждаща формирането на основното трудово
възнаграждение на служителите на МВР отчита спецификата на тяхната дейност,
включително полагането на нощен труд и им гарантира по-високо основно
възнаграждение в сравнение с другите категории служители. Въззивникът изтъква,
че за нощния труд на служителите в МВР е неприложима разпоредбата на чл.9 от
НСОРЗ, тъй като, за да се въведе увеличение с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, са
необходими предвидените в нормата четири предпоставки, а в случая две от тези
предпоставки не са налице - продължителност на нощното работно време, по-малка
от продължителността на дневното, и трудово възнаграждение, заработено по
трудови норми, тъй като дневното и нощното работно време са с една и съща
продължителност от 8 часа и не е налице работа по трудови норми. Въззивникът
сочи, че при съпоставянето на ЗМВР и КТ е видно, че за разлика от КТ, който
ограничава нощния труд до 7 часа дневно, според ЗМВР нормалната продължителност
на работното време през нощта е 8 часа, при което е неприложимо правилото на
чл.9, ал.2 НСОРЗ за превръщането на нощния труд в дневен с коефициент 1,143,
получен като частно между дневния и нощния труд - 8:7. Именно защото за
държавните служители в МВР нормалната продължителност на дневния и нощния труд
съвпада и коефициентът би бил 1 (едно), в специалния ЗМВР и издадените
подзаконови актове не е предвидено превръщането на нощните часове в дневни и не
е създадена разпоредба, идентична с тази на чл.9, ал.2 от НСОРЗ. В този смисъл
били писмена консултация на проф.Мръчков и сочени
решения на окръжни съдилища в страната.
По тези съображения се моли за отмяна решението
на първата инстанция в обжалваната част и за постановяване на ново решение от
окръжния съд, с което предявените искове да бъдат отхвърлени изцяло, с
присъждане на разноските пред двете съдебни инстанции. Направено е и възражение
за прекомерност на адвокатското възнаграждение на въззиваемата
страна, с оглед фактическата и правна сложност на делото.
Въззиваемият Я.В., чрез пълномощника си адв.Д.М., е депозирал писмен отговор, с който е оспорил
въззивната жалба и по подробно изложени съображения, споделящи мотивите на
районния съд, е настоял за потвърждаване на първоинстанционното
решение в обжалваната част, като правилно и законосъобразно. Заявил е и претенция
за присъждане на разноските във въззивното производство.
Страните не са направили искания
за събиране на нови доказателства пред въззивната инстанция.
Предвид горното, ЯОС
О П Р Е Д Е Л И :
НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. на 11.08.2020г. от 9.30ч.
За с.з. да се призоват страните, на които да се връчат преписи от настоящото определение
за становища по доклада.
Определението не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.