Решение по дело №763/2022 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 36
Дата: 15 февруари 2023 г.
Съдия: Десислава Цветкова
Дело: 20221630200763
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 36
гр. Монтана, 15.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ТРЕТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА
при участието на секретаря НИКОЛИНКА Г. АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа докладваното от ДЕСИСЛАВА ЦВЕТКОВА Административно
наказателно дело № 20221630200763 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
С Електронен фиш № **********/ 06.08.2020г. на Агенция „Пътна
инфраструктура” /АПИ/ град София на „ТЛ“ ЕООД със седалище и адрес на
управление град Бургас, представлявано от Т. Н., управител е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 2 500.00 лева
на основание чл.179 ал.3б във връзка с чл.187а ал.1 и ал.2 т.2 от ЗДвП.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление е останал
„ТЛ“ ЕООД със седалище и адрес на управление град Бургас, представлявано
от Т. Н., управител, който чрез Адвокатство дружество „ЛП“, чрез
процесуалния си представител адв.К. И. А., АК-Хасково обжалва същото с
оплакване за незаконосъобразност, като излага конкретни доводи. В съдебно
заседание пълномощникът не се явява, но представя писмено
становищедоразвива доводите изложени в жалбата. Представя писмени
бележки.
Въззиваемата страна чрез своя процесуален представител взема
становище, че жалбата е неоснователна, а атакуваното НП-законосъобразно.
Представя и писмена защита.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и
1
гласни доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата
основания, намира за установено следното:
Жалбата е допустима: подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН в
съответствие с изискуемото от закона съдържание и от страна, имаща правен
интерес и процесуална възможност за въззивно обжалване, а разгледана по
същество се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по
делото писмени и гласни доказателства, намира за установено следното от
фактическа страна:
От събраните в хода на производството доказателства по несъмнен
начин се установява, че на 06.08.2020г, в 18.19 часа, е установено нарушение
с пътно превозно средство /ППС/: влекач ДАФ ХФ 460 ФТ, с peг. № А ХХХХ
НА, с технически допустима максимална маса 20 500 кг, брой оси 2,
екологична категория: ЕВРО 6А, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща
технически допустима максимална маса на състава от превозни средства 44
000 кг, за движение по първи клас път 1-1, /Е-79/, км 96+749, община
Монтана, с посока: намаляващ километър, включен в обхвата на платената
пътна мрежа, като за ППС частично не е била заплатена пътна такса по чл. 10,
ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата /ЗП/, тъй като за посоченото ППС има гол
декларация за преминаването, но платената категория е била по-малка от
измерената. Нарушението е установено с устройство № 20232,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси
по чл. 10, ал. 1 от ЗП, намиращо се на път I-1, /Е-79/, км 96+749, община
Монтана.
Като място на нарушението е посочен първокласен път I-1, Е 79, км
96+749, община Монтана, който е включен в Списъка на републиканските
пътища, посочен в приложението към т. 1 на Решение № 101 на
Министерския съвет от 20.02.2020г, за които се събира такса за изминато
разстояние - тол такса.
С измененията на Закона за движението по пътищата и Закона за
пътищата /ДВ, бр. 105/2018 г./ е предвиден нов начин на заплащане на такси
за преминаване по платената пътна мрежа, при която се въвежда смесена
система за таксуване на различните категории пътни превозни средства -
винетни такси и такси на база време и на база изминато разстояние - тол
2
такси. Това изменение въвежда съответно и различни санкционни последици
за нарушенията, свързани с неплащане на дължимите такси.
От 1 март 2020г. пътните превозни средства с обща технически
допустима максимална маса над 3,5 т, каквото е и настоящото ППС, се
таксуват за ползване на платените участъци от републиканската пътна мрежа
на база на изминато разстояние съгласно разпоредбата на чл.10 ал.1 т.2 от
Закона за пътищата..
Размерът на тол таксите зависи от общата технически допустима
максимална маса на превозното средство, екологичната му категория и броя
оси, както и от вида на пътя - автомагистрали, първи или втори клас пътища
/за последните, считано от 01.07.2022 г./.
Отчитането и плащането на изминатите километри може да стане по два
начина - 1.) чрез договор с дружество - Национален доставчик на услуга за
събиране на пътни такси /НДУ/ или с доставчици на Европейска услуга за
електронно събиране на такси /ЕУЕСТ доставчици/ или 2.) чрез маршрутна
карта.
При първия вариант дружеството - НДУ или ЕУЕСТ доставчиците
предоставят бордово устройство за всеки от камионите или автобусите, чрез
което ще се отчитат изминатите тол сегменти. Бордовото устройство генерира
данни /тол декларации/, необходими за изчисляване на дължимата тол такса.
Данните се обработват от НДУ или от ЕУЕСТ доставчиците, с които както
потребителят, така и лицето събиращо пътни такси Агенция „Пътна
инфраструктура“ /АПИ/, имат сключени договори. След обработката на
данните доставчиците на услуги /НДУ и ЕУЕСТ/ ги изпращат на АПИ.
Електронната система потвърждава получените тол декларации, като посочва
за всяка от декларираните данни дали е приета или не. Всяка редовно
подадена от доставчика /НДУ и ЕУЕСТ/ и потвърдена от НТУ тол декларация
се преработва от Електронната система за събиране на пътни такси в такса,
дължима за съответната последователност от тол сегменти, през които е
преминало съответното ППС. Въз основа на извършеното изчисление на база
на Тарифата на таксите, които се събират за преминаване и ползване на
платената пътна мрежа, Агенция „Пътна инфраструктура“, чрез Електронната
система за събиране на пътни такси, генерира и изпраща на съответния
доставчик в електронен формат тарифна ставка за тол сегмента/ите, за
3
преминаването през който/ито се дължат съответните такси. Доставчиците на
услуги гарантират заплащането на дължимата тол такса от крайния
потребител. Условията и периодичността на плащането зависят от клаузите в
договора.
В случай, че превозното средство разполага с GPS тракер и
собственикът желае той да бъде използван и за тол таксуването, следва да
провери дали фирмата, която е предоставила GPS тракера, или т. нар.
доставчик на декларирани данни, е вписана в публично оповестен списък на
Агенция „Пътна инфраструктура“. От своя страна, доставчиците на
декларирани данни трябва да имат договор с НДУ, на който подават
генерираните „сурови“ данни от GPS устройството. След обработката на
данните доставчиците ги изпращат на АПИ. Дължимата такса за съответното
пътно превозно средство се изчислява от АПИ, а доставчиците на
декларирани данни гарантират заплащането й от крайния потребител.
При втория вариант - Маршрутната карта е предплатена услуга -
превозвачът избира начална и крайна точка на разстоянието, което иска да
измине, както и до четири междинни, по желание. Маршрутната карта дава
права на ползвателя на пътя да извърши еднократно пътуване по зададения от
него маршрут. Водачът трябва да следва строго определения маршрут, като
има 24 часа от момента на активиране на маршрутната карта, за да го
премине.
В случай че превозното средство се движи по платената пътна мрежа
без предварително купена маршрутна карта за съответния участък или без да
е оборудвано с бордово устройство или валиден GPS тракер, или същите не са
включени и не предават данни в реално време, електронната система отчита
това за нарушение.
Електронната система установява нарушенията автоматично и в случай,
че нарушителят не бъде спрян от тол контрол на пътя, се издава Електронен
фиш автоматично от електронната система за събиране на пътни такси.
Електронният фиш /ЕФ/ се издава на собственика или на ползвателя на
превозното средство, съответно същите трябва да са вписани в документите
за регистрация на ППС, за което чрез камерите на тол системата е установено
нарушение и фишът се изпраща на собственика/ вписания ползвател по
пощата.
4
Електронният фиш е документ за наложена глоба или имуществена
санкция за нарушение - движение по платената пътна мрежа без платена
пътна такса - винетка или тол, установено от електронната система за
събиране на пътни такси. За нарушението е генериран доказателствен запис.
В случай, че в 14-дневния срок от получаване на електронния фиш не
бъде платена компенсаторна такса, включително и ако електронният фиш
бъде обжалван по съдебен ред и потвърден с влязло в сила съдебно решение,
собственикът/ вписаният ползвател на превозното средство дължи пълния
размер на посочената глоба/ имуществена санкция.
Заплащането на компенсаторна такса при връчен електронен фиш има
същите последици като при съставен АУАН освобождаване от
административнонаказателна отговорност.
Предвид събраните в хода на производството писмени доказателствата
съдът намира за безспорно доказано, че на 06.08.2020г, в 18.19 часа, е
установено нарушение с пътно превозно средство /ППС/: влекач ДАФ ХФ 460
ФТ, с peг. № А ХХХХ НА, с технически допустима максимална маса: 20500
кг, брой оси 2, екологична категория: Евро 6А, в състав с ремарке с общ брой
оси 5, с обща технически допустима максимална маса на състава от превозни
средства 44 000 кг, за движение по първи клас път I-1, /Е-79/, км 96+749,
община Монтана, с посока: намаляващ километър, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като за ППС частично не е била заплатена пътна
такса по чл.10 ал.1 т.2 от Закона за пътищата /ЗП/, тъй като за посоченото
ППС има тол декларация за преминаването, но платената категория е била по-
малка от измерената.
За извършеното деяние, регистрирано в Електронната система за събиране на
пътни такси като нарушение, е съставен доклад с приложени статични
изображения във вид на снимков материал относно ППС, табелата с
регистрационния му номер, датата, часа и мястото на движението му по
участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата. Приложени
към делото са и справки от Електронната система за събиране на пътни такси.
И докладът и справките, приложени по настоящото дело, сочат за извършено
административно нарушение.
Разпоредбата на чл.139 ал.5 от ЗДвП предвижда, че движението на
5
пътни превозни средства по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, се извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с
установяване размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП.
Според нормата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата
на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са
изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане
на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП, според категорията на
пътното превозно средство.
Съгласно чл.139 ал.7 от ЗДвП водачът на пътно превозно средство от
категорията по чл.106 ал.3 от ЗП е длъжен преди движение по път, включен
в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за
участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни
съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и
заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за
пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице.
Тези разпоредби задължават собствениците, респективно ползвателите
на пътни превозни средства, да осигурят заплащането на дължимите пътни
такси при движение на превозните им средства по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, като това движение може да се осъществи след
изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване размера и
заплащане на пътните такси. Тези задължения са регламентирани в ЗП и в
Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на
смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни
средства на база време и на база изминато разстояние /Наредбата/, приета на
основание чл.10 ал.7 от ЗП.
Разпоредбата на чл.10 ал.1 т. 2 от ЗП предвижда, че за преминаването по
платената пътна мрежа се въвежда смесена система за таксуване на
различните категории пътни превозни средства и такси на база време и на
база изминато разстояние - тол такса, като таксата за изминато разстояние се
дължи за пътни превозни средства по чл. 106, ал. 3 от ЗП. Съгласно
последната разпоредба тол таксата се заплаща от собственика или
ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни превозни
средства с обща технически допустима максимална маса над 3, 5 тона,
6
извън тези по чл. 10а, ал. 9, като заплащането и дава право на пътното
превозно средство, за което е заплатена, да измине определено разстояние
между две точки. Алинея 4 от разпоредбата на чл. 106 от ЗП предвижда, че
размерът на дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на
реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в
наредбата по чл. 10, ал. 7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна
карта, която дава право на ползвателя на пътя да измине предварително
заявено от него разстояние по определен маршрут. Тол таксата се определя
в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от
изминатото разстояние, категорията на пътното превозно средство, броя на
осите и от екологичните му характеристики и се определя за всеки отделен
път или пътен участък.
Неизпълнението на горните задължения е скрепено със санкцията,
предвидена в разпоредбата на чл.179 ал.36 от ЗДвП. Според последната,
собственик на пътно превозно средство от категорията по чл. 106, ал. 3 от
ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10
ал.1 т.2 от ЗП, включително в резултат на невярно декларирани данни,
посочени в чл. 106, ал. 1 от ЗП, се наказва с глоба в размер 2500 лева.
Глобата се налага на вписания ползвател на пътното превозното средство,
ако има такъв. Ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо
лице, се налага имуществена санкция в размер 2500 лева.
Не се спори, че собственик на процесното пътно превозно средство е
дружеството - жалбоподател. Нарушението е установено въз основа на
генерирания доклад по чл.167а, ал. 3 от ЗДвП от електронната система за
събиране на пътни такси, който заедно с приложените към него изображения
във вид на снимков материал представляват доказателство за отразените в
него обстоятелства относно пътното превозно средство, регистрационния
номер, часа и мястото на движение по участък от път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, както и местонахождението на техническото средство
№ 20232, представляващо елемент от електронната система за събиране на
пътни такси, както и съгласно чл.189е, ал. 8 от ЗДвП данни за липса или
наличие на декларирани тол данни и наличие или липса на заплащане на
дължимите такси.
По настоящото дело безспорно се установи, че при преминаване на
7
процесното пътно превозно средство през контролно устройство № 20232,
представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси,
същата е регистрирала нарушение за описания влекач, тъй като за него е била
налице тол декларация за преминаването, но платената категория е била по-
малка от измерената. Декларираната категория в тол декларацията е за ППС с
технически допустима максимална маса над 12 тона с 2 оси, а заснетото ППС
е с обща технически допустима максимална маса на състава от превозни
средства над 12 тона с 5 оси. Следователно - декларираната категория е била
по-малка от заснетата. Това се потвърждава както от представеното по делото
становище с изх. № 09-99-2986/ 06.07.2022 г. от отдел „Управление на
информационната система и инфраструктура“ при Национално тол
управление, така и от приложените изображения във вид на снимков
материал със засеченото движение на влекача с две оси и прикаченото към
него ремарке с три оси, т.е. общо пет оси.
Неоснователно е твърдението на процесуалния представител на
дружеството - жалбоподател за пороци на електронния фиш. Електронният
фиш е издаден от компетентен орган и в рамките на неговите правомощия,
съгласно ЗАНН и ЗДвП. Същият отговаря на образеца на електронен фиш,
приет с протокол № 28765/21 от заседание на УС на Агенция „Пътна
инфраструктура“. Същият отговаря на изискванията на чл.189ж ал.1 от ЗДвП,
установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него. В
разпоредбата на чл.189ж ал.1 изр.второ са изчерпателно изброени
задължителните реквизити на електронния фиш - данни за: мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
пътното превозно средство, собственика или вписания ползвател, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, възможността за заплащане на таксата
по чл.10 ал.2 от Закона за пътищата, размера на глобата, срока и начините за
доброволното й заплащане. В конкретния случай, всички тези реквизити са
надлежно отразени в процесния електронен фиш. Единственото препращане в
тази разпоредба към ЗАНН е единствено и само по отношение на реда за
обжалването на издаденият електронен фиш. Не е предвидено да се прилагат
разпоредбите на ЗАНН относно съдържанието на наказателното
постановление. Следва да се отбележи, че производството по налагане на
административна наказание по ЗДвП с електронни фишове е различно от
производството по налагане на административни наказания, чрез съставянето
8
на акта за установяване на административно нарушение и издаването на
наказателно постановление по аргумент от разпоредбата на чл.39 ал.4 от
ЗАНН.
Препис от електронния фиш е връчен на управителя на дружеството, с
което е изпълнена процедурата по чл. 189ж от ЗДвП. В тази връзка съдът
намира, че при издаването на ЕФ не са допуснати съществени процесуални
нарушения.
Неоснователно е становището на жалбоподателя, че е изпълнил точно
всички свои задължения от Закона за пътищата по отношение на ППС с
регистрационен № А2375НА. От приложения договор в жалбата № 24662 с
дата на съставяне 18.05.2020г. и с дата на подписване 20.05.2020 г., и
приложенията по него е видно, че за влекач ДАФ ХФ 460 ФТ, с peг. № А
ХХХХ НА е вписан с два броя оси. От представените доказателства се
установява, че за конкретната дата - 06.08.2020г, процесното ППС е било
обурудвано с допълнително ремарке с три оси, като по този начин осите
стават пет. По този начин е извършено нарушението, описано в издадения
електронен фиш.
Неоснователно е твърдението за проблеми в техническата годност на
устройството, с което е установено спорното нарушение и за липса на
покритие. Легалното определение на ЕФ се съдържа в т. 65 от ДПР от ЗДвП -
„Електронен фиш“ е електронно изявление, записано върху хартиен,
магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства или системи.
Следователно ЕФ може да бъде издаден въз основа на данни от
автоматизирани технически средства или въз основа на данни от системи.
Съгласно чл.189ж ал.1 от ЗДвП ЕФ, издавани от НТУ, се издават при
нарушение по чл.179, ал. 3 от ЗДвП, както и при нарушения по чл.179 ал.3а и
3б от ЗДвП /по аргумент на чл. 187а, ал. 4 от ЗДвП/, установени и заснети от
електронната система по чл. 167а, ал. 3 от ЗДвП.
Легално определение на системата се съдържа в чл.10 ал.1 от Наредбата
- Електронната система за събиране на тол такси е съвкупност от
централни и периферни софтуерни продукти, интегрирани компютърни
системи и технически средства, чрез които се осъществява събиране,
9
пренос, обмен и обработване на данни относно геопозиционирането и
изминатото разстояние от пътните превозни средства в рамките на
платената пътна мрежа, масата им, декларираните за пътното превозно
средство тол данни, изчисляване на дължимите такси за изминато
разстояние, установяване на размера им и тяхното събиране. Отделно от
това, разпоредбата на чл.167а, ал. 3 от ЗДвП регламентира нейните функции -
създаване на доклади за всяко установено нарушение по чл.179 ал.3 - 3в от
ЗДвП, към които автоматично се прилагат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения -видеозаписи. Докладите,
заедно с приложените към тях статични изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно
средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, и
местонахождението на техническото средство - част от системата. Системата
не измерва конкретна величина, която да бъде сравнявана с други от същия
вид, подари което и не е обект на проверка от Българския институт по
метрология.
Никъде не е предвидено изискване системата и нейните компоненти да
са преминали проверка по Закона за измерванията. Не се установява
предвидено законово изискване за сертифициране или одобрение на
Системата.
Всичко гореизложено налага извода, че електронната система за
събиране на тол такси представлява съвкупност от централни и периферни
софтуерни продукти, която не представлява автоматизирано техническо
средство, и за нея не съществува изискване за сертификат и одобрение от
Българския институт по метрология.
По отношение това дали в случая е налице маловажност по чл. 28 от
ЗАНН, следва да се отбележи, че разпоредбата на чл. 28, ал. 7 от ЗАНН
предвижда, че разпоредбите на чл.28 ал.1 до ал.6 от ЗАНН са неприложими,
когато в закон е предвидено друго. Разпоредбата на чл.189з от ЗДвП /Нов -
ДВ, бр. 109 от 2020 г., в сила of 23.12.2021 г./ изключва приложението на
чл.28 и чл.58г от ЗАНН за нарушения по ЗДвП. Съобразявайки това, съдът
намира, че деянието не може да бъде квалифицирано като маловажен случай
10
на административно нарушение, и да потвърди обжалвания електронен фиш.
На следващо място, съдът намира, че не са изтекли давностните срокове
по чл.34 от ЗАНН, поради което и тази насока възражението на
жалбоподателя се явява неоснователно.
Предвид изхода на делото и на основание чл.63 от ЗАНН жалбоподателя
следва да заплати на въззиваемата страна направените по водене на делото
разноски в размер на 120.00 лева за юристконсултско възнаграждение.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН
Районен съд - Монтана

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш № **********/ 06.08.2020г. на
Агенция „Пътна инфраструктура” /АПИ/ град София, с което на „ТЛ“ ЕООД
със седалище и адрес на управление град Бургас, представлявано от Т. Н.,
управител е наложено административно наказание имуществена санкция в
размер на 2 500.00 лева на основание чл.179 ал.3б във връзка с чл.187а ал.1 и
ал.2 т.2 от ЗДвП., като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА ТЛ“ ЕООД със седалище и адрес на управление град Бургас,
представлявано от Т. Н., управител, с ЕИК ХХХХ да ЗАПЛАТИ на Агенция
„Пътна инфраструктура” /АПИ/ град София на основание чл.63 от ЗАНН
направените по водене на делото разноски в размер на 120.00 лева за
юристконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана в
14-дневен срок от съобщението на страните.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
11