Решение по дело №198/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 154
Дата: 19 април 2021 г. (в сила от 6 май 2021 г.)
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20207240700198
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                 

                                   19.04.2021г.      град Стара Загора

       

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

            Старозагорският административен съд, ІІІ  състав, в публично съдебно заседание на тринадесети април през две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                                 

СЪДИЯ: ИРЕНА ЯНКОВА

       

 

при секретар  Минка Петкова                                                                              

и с участието на прокурора                                                                                                        като разгледа докладваното от съдия ИРЕНА ЯНКОВА

административно дело № 198 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

                                                

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 33а, ал.6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.    

Образувано е по жалба на Д.Н.Р. ***, подадена чрез пълномощника му адв. Д.Д. ***, против Заповед № РД-09-228 от 28.02.2020г., издадена от Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2019, в частта й, с която извън обхвата на одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019, са останали заявени за подпомагане от земеделския производител Д.Р. площи - 1.08ха, от БСЗ 61995-261-2-1, находящ се в землището на с. Ракитница, общ. Стара Загора, целия от 2,44 ха.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на административния акт в оспорената му част, по съображения за постановяването му при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила; при неспазване на императивните изисквания по чл.59, ал.2, т.4 от АПК досежно съдържанието на акта; в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателят поддържа, че упражненото административно правомощие е необосновано от фактическа страна, тъй като от съдържанието на заповедта по никакъв начин не могат да бъдат установени фактическите основания, съотв. мотивите за невключването в одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 на площта от- 1.08ха, от БСЗ 61995-261-2-1, находящ се в землището на с. Ракитница, общ. Стара Загора  Твърди, че в нарушение на процесуалните изисквания по чл. 35 и чл.36 от АПК, административният акт е издаден без да са изяснени всички факти и обстоятелства от значение за случая. Счита, че неизвършването на проверка на място, е довело до формирането на неправилен и необоснован извод, че заявените за подпомагане площи не се поддържат в добро земеделско състояние и съотв. че са недопустими за подпомагане. По подробно изложени в жалбата съображения, вкл. и такива за неспазване на основни принципи на административния процес, е направено искане Заповед № РД-09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, да бъде отменена в оспорената й част, като незаконосъобразна и преписката да бъде върната на административния орган за произнасяне съобразно дадени указания за тълкуването и прилагането на закона.

            Ответникът по жалбата – Министър на земеделието, храните и горите,не се явява , не се представлява и не взема становище по подадената жалба

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

            Жалбоподателят в настоящото производство – Д.Н.Р.  е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл.4, параграф 1, б. ”а” от Регламент (ЕС) №1307/ 2013, регистриран с УРН 644169 в ИСАК.

            На 25.03.2019г. Д.Р. е подал Общо заявление за подпомагане  вх. № 18971426 и Заявление за подпомагане 2019 форма за физически лица с УИН: 24/17061914448 за кампания 2019г. Със същото е заявил подпомагане по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), по Схемата за преразпределително плащане (СПП), по Схемата за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), по Схема за  млади земеделски стопани и по схемата за обвързано подпомагане за плодове. Към искането е приложена и таблицата за използваните парцели 2019 година, от която е видно , че той кандидатства за подпомагане с БЗС 61995-262-2-1с площ 2,44 ха . заявен като култура с код 2222040. Към заявлението са приложени и съответните относими към подпомагането по посочените схеми и мерки декларации, подписани от Д.Н.Р..

            На въведените в заявлението за подпомагане данни е извършена автоматична проверка, като съгласно „Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2019“ /л.88 по делото/, в раздел „грешки“ е отразена констатация, че БЗС № 61995-261-2 в размер на 0,05 ха не подлежи на подпомагане.

            Със Заповед № РД 46-485 от 27.11.2019г. на Министъра на земеделието, харните и горите, на основание чл.16б, ал.1 от Наредба № 105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен проект на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019, като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), обновен за 2019г. Разпоредено е заповедта да се публикува на интернет страницата на МЗХГ и Държавен фонд „Земеделие“, като бъдат уведомени кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ през 2019г. за възможността да се запознаят с актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г. и да подадат възражение срещу конкретни части от него, по реда на чл.16б, чл.16в и чл.16г от Наредба № 105/ 2006г.

            Земеделският производител не е оспорил тази заповед.  

 С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите, на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрациятачл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019, като част от Система за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), който е актуализиран за 2019г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019г.; отразяване на резултатите от теренни проверки, извършени през годината от Техническия инспекторат на ДФЗ-РА и областните и общински структури на МЗХГ, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед № РД 46-485 от 27.11.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите.  В одобрения със заповедта окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019, не са включени 1.08ха – заявени за подпомагане от земеделския производител Д.Р. площи от  парцел БЗС 61995-262-2-1, целия от 2,44 ха , находящ се в землището на с. Ракитница, общ. Стара Загора.

            Представени и приети като доказателства са заварени копия от подаденото от Д.Н.Р. Заявление за подпомагане 2019 форма за физически лица с УИН: 2417061914448, ведно с таблица на използваните парцели 2019г., декларации, Резултати от автоматични проверки на въведените данни в заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2019 и др. Като доказателства са приети и договор за наем на земеделска земя от 12.05.2015 година за предоставяне под наем на Р. на овощна градина с площ от 14,760 дка, находяща се в землището на с. Ракитница и договор за аренда на земеделска земя, от който е видно, че на Р. е предоставена за ползване под аренда на земеделска земя- овощна градина с площ 9,700 дка, в землището на село Ракитница за шест стопански години.

Назначена, изпълнена и изслушана е съдебно-техническа експертиза и допълнителна такава, заключението по които, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано. Съгласно заключението със Заявление за подпомагане 2019 г. за кампания 2019г., заявителят е заявил за подпомагане площи по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), по Схемата за преразпределително плащане (СПП), по Схемата за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания (ЗДП), по Схема за млади фермери и по схемата за обвързано подпомагане за плодове БСЗ 61995-2, съответно парцел от ИСАК номер 61995-261-2-1, в землище на с. Ракитница с площ от 2,44 ха . Общата за деклариран площ за всяка дка по схемите е 2,44 ха Имоти с идентификатори ПИ 61995.82.35 и 61995.82.36 са заявени за подпомагане за кампания 2019 година като композитен парцел с номер 61995-261-2-1 Тези два имота са били заявявани от Р. и за предишните кампании 2017година и  2018 година и не за заявявани за пръв път от земеделския производител. Те не за заявявани от други кандидати. Със заявление вх. № 40014 от 25.06.2019 година по ОСЗ гр. Стара Заора ПИ 82.35 с площ 9,701 дка и 82.36 с площ 14,759 дка, с. Ракитница са овощни градини и заявената култура за обработване в посочените имоти  е череши. Според цифровата орфокарта 1,08 ха от процесния БЗС е останала извън допустимия слой поради липса на живи дървета в парцела. Това и е било установено чрез канцеларско дешифриране – сравнявайки снимките от сателит на 2019 година на 05.07.2019 година. За процесния парцел не е правена теренна проверка. Според заснемането е прието, че 1,08 ха от парцела не се ползва като овощна градина. При извършен оглед на място вещото лице е установила, че в частта от  парцел 61995-261-2-1, определена като недопустима за подпомагане има млади дръвчета-череши. От назначената по делото съдебно-агротехническа експертиза се установи, че в останалата извън подпомагане площ на парцела има налични 360 броя черешови дръвчета  на възраст пет години. В него има 65 изсъхнали дървета , което представлява 18 процента от площта му.

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната му част на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 33а, ал. 6 от ЗПЗП /в приложимата й редакция ДВ, бр. 77 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г./, заповедта на министъра на земеделието, храните и горите, с която се одобрява или изменя окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане", подлежи на обжалване пред съответния административен съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, от което следва, че заповедта подлежи на обжалване в установения в чл. 149, ал. 1 от АПК 14-дневен срок, считано от датата на съобщаването/обнародването й в Държавен вестник, както е указано и в самата заповед. Оспорената Заповед № РД-09-228 от 28.02.2020г. на Министъра на земеделието, храните и горите е обнародвана в ДВ, бр. 21 от 13 март 2020г., а жалбата срещу заповедта е постъпила в Административен съд – Стара Загора на 23.03.2020г. Жалбата е подадена от лице, чиито права и законни интереси са неблагоприятно засегнати от заповедта в оспорената й част. С оглед на което съдът приема че оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо. 

 

       Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г. /. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой ПДП, се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална ЦОФК, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган. Съобразно разпоредбата на чл. 33а, ал. 2, изр. 2 от ЗПЗП, обхватът на специализирания слой ПДП се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите. Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. В производството по издаване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

 

    Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че съдържанието на оспорената заповед не съответства на императивните законови изисквания по чл.59, ал.2, т.4 от АПК. Посочени са както материалноправните основания за упражненото административно правомощие - чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, така и фактическото основание за извършеното одобряване на окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019, като част от СИЗП, а именно: актуализация на обхвата на специализирания слой за 2019г. чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019г.; отразяване на резултатите от теренни проверки, извършени през годината от Техническия инспекторат на ДФЗ-РА и областните и общински структури на МЗХГ и проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане", одобрен със Заповед № РД 46-485 от 27.11.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите. С оглед спецификата на административния акт /за одобряване на окончателния специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна за съответната кампания/, очевидно е обективно невъзможно излагането на мотиви за невключването в специализирания слой на заявени за подпомагане площи по отношение на всеки един парцел, останал извън обхвата на одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, като е достатъчно да се съдържат данни за начина, по-който е определен специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане". Константна е съдебната практика, че съображенията за изключване на парцели /части от парцели/ от одобрения специализиран слой се съдържат в дешифрираните цифрови ортофото карти /изображения от самолетно или сателитно заснемане/, като именно данните от последните позволяват на съда с помощта на специалисти да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта. В случая съображенията за невключването в одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 на заявения за подпомагане от Д.Р. площ от - 1.08 ха, съставляващи парцел БЗС 61995-261-2-1  землището на с. Ракитница, се съдържат в дешифрираната цифрова ортофото карта – дешифрираната снимка от извършеното на 05.07.2019г. сателитно заснемане, представена като файл на CD.

Съгласно чл.30, ал.1 от ЗПЗП, за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), състояща се от отделни системи, една от които е Системата за идентификация на земеделските парцели /СИЗП/ - чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП. Съгласно разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от ЗПЗП /в приложимата й редакция/, Системата за идентификация на земеделските парцели е географска информационна система и се създава въз основа на ортоизображения чрез дигитализиране на физическите блокове и блоковете на земеделските стопанства. В системата се включват данни от картата на възстановената собственост и регистрите към нея или от кадастралната карта и регистрите към нея. В ал. 2 на чл.33 от ЗПЗП е предвидено, че Министърът на земеделието, храните и горите организира създаването и актуализирането на цифрова ортофото карта за територията на страната. Съответно в разпоредбата на чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП е регламентирано, че Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40, а именно Наредба № 2 от 26.03.2018г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Според ал. 2 на чл.33а от ЗПЗП /в приложимата й редакция/, данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 от ЗПЗП с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите, като обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6 /Наредба № 105 от 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на  Интегрираната система за администриране и контрол. Съгласно разпоредбата на чл. 9 от Наредба № 105 от 22.08.2006г., Министърът на земеделието, храните и горите организира актуализирането на ЦОФК за територията на цялата страна в СИЗП за период не повече от четири години. Ежегодно, с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и екологично насочени площи, се обновяват в т.ч чрез дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП /чл.15, ал.2 от Наредба № 105/ 2006г./ Съответно процедурата за одобряване на специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане", е разписана в чл.16б, чл.16в и чл.16г. от Наредба № 105/ 2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на  Интегрираната система за администриране и контрол.

 

Въз основа на така очертаната правна уредба, съдът приема, че в случая са спазени нормативно регламентираните процесуални правила и изисквания за образуването, провеждането и приключването на административното производство  по одобряване на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019г. След извършено обновяване на данните съгласно чл.15, ал.2, т.1 и т.2 от Наредба № 105/ 2006г., чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2019г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общинските структури на МЗХГ, със Заповед № РД 46-485 от 27.11.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите, на основание чл.16б, ал.1 от Наредба № 105 от 22 август 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол, е одобрен проект на обновения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019, като част от СИЗП. Заповедта е публикувана на интернет страницата на МЗХГ на 02.12.2019г., с предоставена на кандидатите за подпомагане по схемите и мерките за плащане на площ през 2019г.  възможност да се запознаят с актуализирания специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 и да подадат възражение срещу конкретни части от него, по реда на чл.16б, чл.16в и чл.16г. от Наредба № 105/ 2006г.

Оспорената заповед е издадена  в нарушение на материалния закон по отношение на част от парцела на оспорващия БСЗ с идентификатор 61995-261-2-1  със заявена площ от 2, 44 ха.

По делото от приетата съдебно-техническа експертиза /чрез дешифриране на сателитната снимка. и оглед на място/ е установено, че в частта от 1,08 ха от  парцела има черешови дървета на 5 годишна възраст, отсъстват храсти, парцелът е изоран и поддържан в добро земеделско състояние. Предвид установеното и с оглед разпоредбата чл. 9, ал. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., съгласно която трайните насаждения са допустими за подпомагане, когато 1. най-малко 70 % от растенията в парцела след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10 са живи (неизсъхнали); 2. почвената повърхност в междуредията се поддържа с подходящи обработки или косене според прилаганите системи (угарна, чимово-мулчирна, мулчирна или ливадно зачимяване, се налага извод, че парцелът на оспорващия е допустим за подпомагане и следвало да бъде включен в специализирания слой "ПДП".

Съдът счита, че при различието между установеното от административния орган и заключението на вещото лице следва да се кредитира установеното от вещото лице за наличие на допустима за подпомагане площ на целия процесния парцел от 2, 44 ха. Съдът счита заключението за обективно, компетентно изготвено и съобразено с доказателствата по преписката и че част от  парцелът с № 61995-261-2-1  неправилно е бил изключен от обхвата на окончателния слой ПДП 2019 г., е изцяло допустим за подпомагане.

В този смисъл е налице отменително основание по чл. 146, т. 4 АПК, с оглед на което оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения окончателен специализиран слой "ПДП" необосновано е изключен  част от БЗС 61995-261-2-1 от 1,08 ха. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно установеното от съда.

С оглед изхода на спора и предвид уважаването на жалбата, Министерство на земеделието, храните и горите следва да бъде осъдено да заплати на оспорващия направени по делото разноски в размер на 2200 лева, от които 10 лева държавна такса за образуване на дело, 700 лева за изплатено адвокатско възнаграждение и 1490 лева за назначените експертизи.

    

                        Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2,  от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-228 от 28.02.2020 г. на Министъра на земеделието, храните и горите  по жалба на Д.Н.Р. ***, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2019 са останали следните площи:1,08 ха от  БЗС 61995-261-2-1   целият от 2,44 ха, находящ се в землището на с. Ракитница, област Стара Загора.

ИЗПРАЩА преписката  на Министъра на земеделието, храните и горите за ново произнасяне при спазване на дадените в мотивите указания.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите да заплати на Д.Н.Р. ***  сумата от 2200 (две хиляди и двеста лева/, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

.

 

 

                                                                                  СЪДИЯ: