Определение по дело №331/2019 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 431
Дата: 26 юли 2019 г. (в сила от 21 август 2019 г.)
Съдия: Йоланда Мильова Цекова
Дело: 20191500200331
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 27 юни 2019 г.

Съдържание на акта

О  П   Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

                     г р. Кюстендил 26.07.2019 г.

                                                В   и м е т о   н а   н а р о д а

 

Кюстендилският окръжен съд наказателна колегия в закрито заседание на двадесет и шести юли две хиляди и  деветнадесета година в състав:

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОЛАНДА ЦЕКОВА

като разгледа докладваното от съдия Цекова ЧНД № 331 по описа за 2019 г. и, за да се произнесе взе предвид следното:

   Производството е по реда на чл. 243 ал. 5 и 6 НПК и е образувано по жалба на Е.К.Г.-Б. и Б.Й.Б., в качеството им на наследници на ЙОРДАН Б.Б., срещу Постановлението на КнОП № 1403/2018 г. от 15.05.2019 г., с което е прекратено наказателното производство по ДП № 73/2018 г. по описа на КнОП, ДП № 93/2018 г. по описа на ОСлО при ОП-Кюстендил, водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.343 ал.1 б.”в” във вр. с чл.342 ал.1 НК, в условията на чл.24 ал.1 т.1и т.4 НПК. В жалбата са релевирани оплаквания за необоснованост, непълнота и  незаконосъобразност на прекратителното постановление, изразяващи се в следното: не е изяснена скоростта на движение на л.а.”Хонда”, управлявана от пострадалия Б. – не са взети предвид в експертизата показанията на свидетелите Д.Б., М.М., Ж.М., Н.П.и Д.Т.;  неизяснен е механизма на ПТП – не е взет предвид протокола за оглед и  изготвения фотоалбум, които отразяват положението на двата автомобила след ПТП и не е обсъдено, че таксиметровият автомобил е бил издърпан от”Хондата” след удара, тъй като започнал да пуши и не е установено разстоянието, на което е бил преместен, а положението на автомобилите говори за различна от възприетата фактическа обстановка поради липса на следи таксито да е било в неговата лента; не е обсъден въпроса за съобщеното от св.Т. аварийно спиране и в протокола за оглед не са отбелязани следи от такова, както и не е изяснен въпроса за спирачната система на таксиметровия автомобил и дали е разполагал с ABS блок. Поддържа се още в жалбата, предвид установеното от огледа спирачните следи на снимки №№ 7,8 и 9 в лентата за движение в посока Дупница не са оставени от л.а. на пострадалия, а от автомобила на св.Пешев и че данните от протокола за оглед говорят за различна от възприетата фактическа обстановка и че не е разпитана  като свидетел Лидия Александрова, приятелката на св.Пешев. По тези съображения жалбоподателите намират извода на прокурора, че причината за настъпилото ПТП е субективното поведение на Йордан Б., движил се със скорост, с която не е имал възможност за премине комфортно през десния завой на посоката му на движение и това е довело до навлизането на автомобила му в пътната лента за движение на таксиметровия автомобил”Дачия”, за категорично необоснован, неправилен и незаконосъобразен. Моли се за отмяна на прекратителното постановление и връщане делото на Окръжна прокуратура за продължаване на процесуално-следствените действия, като  се извърши повторен разпит на всички свидетели и се назначи повторна АТЕ.

 

 

    КнОП не е изразила становище по жалбата.   

    КнОС, след внимателно запознаване с доводите в жалбата и събраните материали в досъдебното производство, в рамките на визираните от разпоредбата на чл. 243 ал.5 и 6 НПК правомощия, прие следното от фактическа и правна страна:

    1.По допустимостта на жалбата.

      Жалбата изхожда от надлежно легитимирани от разпоредбата на чл.243 ал.3 НПК лица. Видно от Удостоверението за наследници на починалия  Й. Б. жалбоподателите са негови наследници като родители и следователно са оправомощени да обжалват прекратеното наказателно производство с предмет чл. чл.343 ал.1 б.”в” във вр. с чл.342 ал.1 НК. Поради това жалбата се явява допустима и съдът ще я разгледа по същество.

    2.По основателността на жалбата.

      Досъдебното производство е образувано по чл.212 ал.2 НПК за престъпление по чл. 343 ал.1 б.”в” във вдр. с чл.342 ал.1 НК - за това, че на 26.08.2018 г. около 14,11 часа в гр.Дупница, ул.”Патриарх Евтимий”, в района на подстанция”Марек”, при управление на л.а. „Хонда сивик” с рег.№ КН 58 09 АТ, е допуснал причиняването по непредпазливост смъртта на Й. Б.Б., от гр. Дупница.

     В проверяваното постановление е приета фактическа обстановка, съгласно която на 26.08.2018 г. около 14,11 часа в гр.Дупница по ул.”Патриарх Евтимий” се движел в посока от с.Бистрица за гр.Дупница л.а.”Хонда Сивик” с рег.№ КН 58 09 ВР, управляван от пострадалия Йордан Б., със скорост от 96 км/час.

     По същото време в обратна на посочената посока се движел таксиметров л.а.”Дачия Логан” с рег.№ КН 50 08 АТ, управляван от св.Д.Т., в който л.а. пътували свидетелите М.М., дъщеря му Ж.М. и внуците на първия Д.Б. и М.М..

     В района на подстанция ”Марек” водачът на л.а. „Хонда” навлязъл в десен за посоката му на движение завой със скорост от 96 км/час, която е по-висока от комфортната за съответните пътни условия скорост, загубил напречна устойчивост, при което лявата задна зона се понесла наляво, водачът направил опит да възстанови движението в дясната си пътна лента и завил надясно, което довело до навлизане в пътната лента на насрещно движение на л.а.”Дачия”. Водачът на л.а.”Дачия”нямал техническа възможност да осъществи спиране преди мястото на удара. Ударът за л.а.”Дачия” е челен в дясната странична зона на л.а.”Ходна”, като вследствие на голямата скорост на л.а. „Хонда” двата автомобила се преместили в лентата за движение на л.а. „Хонда”. Л.а. „Дачия”   се установил на  мястото, намерен при огледа от компетентните органи, а л.а.”Хонда” се ударил с предната си лява зона в мантинелата отляво на посоката му ан движение.

     Очевидец на ПТП станал св.Николай Пешев, който се движел зад л.а.”Хонда” , притекъл се  помощ и се обадил на тел.112.

     Водачът на л.а.”Хонда” починал вследствие на удара, а пътниците в таксиметровия л.а.

Получили различни по степен увреждания, с най-общата характеристика лека телесна повреда, описани подробно в постановлението.

   От СМЕ на труп е установено, че смъртта на Й. Б. се дължи на тежки травматични увреждания на жизненоважни органи/тежка гръдна травма с разкъсвания и контузии на сърце и бял дроб и десностранен пневмохемоторакс, разкъсвания на черен дроб и бъбрек, контузии на главен мозък и субарахноидален кръвоизлив и др/, довели до тежки нарушения на сърдечно-съдовата и дихателната дейности с последващото им спиране. Установените увреждания са причинени по механизма на удари и/или натиск с или върху твърди тъпи-топъръбести предмети с различна форма и големина, за повечето от тях с по-голяма сила и отговарят да са получени по време и начин, за които се съобщава – вътреавтомобилна травма на водач на лек автомобил, блъснат от друг автомобил – от директни удари и/или натиск на пострадалия в части от вътрешността на автомобилното купе/прибори за управление, деформирали и”хлътнали навътре към водача” части в резултат на удара на друго МПС, както и общо сътресение на тялото на пострадалия в момента на удара между автомобилите. Смъртта е настъпила бързо, но не мигновено.    

    Назначената в ДП тройна АТЕ сочи и така е прието в постановлението, че причина за ПТП е субективното поведение на водача на л.а.”Хонда” Й. Б., който се е движел със скорост, с която не е имал техническа възможност да премине комфортно през десния за посоката му завой, довело до навлизане в пътната лента на таксиметровия л.а.”Дачия”, с посочено в експертизата и в постановлението място на удара по дължината и ширина на пътното платно. Скоростта на л.а.”Хонда” в района на произшествието е била около 96 км/час, а в момента на удара около 66 км/час. При движение с разрешената за конкретния пътен участък скорост от 60 км/час и адекватно въздействие на органите за управление на автомобила   водачът на л.а.”Хонда” е имал техническа възможност през десния за посоката му завой, без ад премине в насрещната лента, с което е могъл ад предотврати удара. Водачът на таксиметровия автомобил е предприел намаляване на скоростта/движел се е с 50 км/час/, като в момента на удара скоростта му е била 11 км/час и той не е имал техническа възможност да предотврати удара.

    В заключение в постановлението е прието, че смъртта на Й. Б. се дължи на собственото му неправомерно поведение като водач на МПС, изразило се в движение с превишена скорост, вследствие на което е загубил управлението на автомобила и е последвало ПТП  -  удар с таксиметровия автомобил, от което са настъпили тежките последици – ПТП, причинило неговата смърт. В постановлението е прието също, че няма данни за наличие на връзка между леталния изход и непровомерно поведение на други лица и поради невъзможност да се ангажира наказателна отговорност на пострадалия, на основание чл.199 и чл.243 ал.1 т.1 във вр. с чл.24 ал.1 т.1 и 4 НПК е прекратено наказателното производство  и е постановено връщане на собствениците на двата леки автомобила.

   В ДП са събрани множество доказателства: СМЕ на пострадалия и на останалите пътували в таксиметровия автомобил лица, ФХЕ за липса на алкохол у двамата водачи, тройна АТЕ, показания на свидетели: Д.Б., М.М., Ж.М., Д.Т._/водачът на таксиметровия автомобил/, Н.Пешев/непосредствен и единствен очевидец на ПТП/. Изготвен е фотоалбум и снимков материал.

    Тройната АТЕ/на л.68 и сл. от том ІІІ на ДП/ е изготвена на база свидетелските показания, както и фотоалбум и протокол за оглед според записаното в нея.

    Обжалваното постановление съдържа всички изискващи се от разпоредбата на чл.199 ал.2  НПК реквизити, съдържа възприетата фактическа обстановка и фактически и правни съображения за настъпилото ПТП, неговия механизъм и причини, така, както са посочени в АТЕ.

     Но настоящият състав намира, че тройната АТЕ е непълна и е изготвена, като не са отчетени някои важни за механизма на ПТП детайли от свидетелските показания. Не става ясно, въпреки записването, че се използва метода делта V, как е определена на 50 км/час скоростта на движение на таксиметровия автомобил преди ПТП, както например е ясно посочено как е определена скоростта на движение и на двата автомобила в момента на удара. Също несъвсем ясно е определена скоростта на движение на 96 км/час на лекия автомобил на пострадалия”Хонда”, като това е сторено не по метода делта V, а по критичната скорост на критично плъзгане и са цитирани показанията на св.Н.П., което според съда е в рамките на негова субективна преценка. Според съда скоростта на движение се определя по визираните в теорията научнообосновани методи и наличие на обективни находки по делото, каквито в случая са налице, а не по свидетелски показания.

      Но пък експертизата не е взела предвид друг важен според съда момент от тези показания. Този свидетел, практически единственият очевидец на ПТП, е заявил нещо много важно, което изобщо не е споменато в експертизата – че след ПТП капакът на таксиметровия автомобил „се беше заклещил в дясната част на Хондата…Завързахме и двете таксита  и със здравото такси издърпахме удареното такси”/ т.ІІ л.16 ДП/.. Т.е. таксиметровият автомобил е бил преместен след ПТП, преди пристигане на компетентните органи и преди изготвяне на огледния протокол. А механизмът на ПТП следва да се изясни въз основа на положението на двата автомобила непосредствено след ПТП, като в тази връзка се вземат предвид показанията на единствения очевидец св.Н. П..

    АТЕ не е взела предвид или поне не е направила коментар на заявеното от водача на таксиметровия автомобил с.Д.Т.:”Аз бях спрял плътно вдясно. Ударът на въпросната кола беше едновременно и в моя автомобил, и в мантинелата”/ т.ІІ, л.9 ДП/. Т.е. следва да се установи с точност къде и в какво положение се е намирал таксиметровият автомобил в момента на удара – спрял ли е или е бил в движение.

  Свидетелите М.М. и Ж.М. говорят за видяно от тях „завъртане” на лекия автомобил „Хонда” след излизане от завоя, които показания изобщо не са обсъдени в експертизата. Св. М.М. е казал:”Когато излизахме от завоя, автомобилът, движещ се срещу нас, се завъртя, навлезе в нашто платно и с дясната си част се удари в таксито, а с предната-в мантинелата”. Св.Ж.М. е заявила:”Автомобилът в един момент се завъртя и тръгна странично към таксито”.

  На легендата към изчертаната скица в експертизата/вж л.75 от том ІІІ на ДП/ под № 10 е посочено:”дъговидна следа от гуми с дължина 10,4 м”. И тази „следа” изобщо не е обсъждана в експертизата – от кой автомобил е оставена и има ли тя отношение към скоростта на движение на съответния автомобил, ако е оставена от единия от участниците в ПТП. Т.е. важно е за обективната истина по делото да се посочи изрично от експертите освен по метода делта V тази спирачна следа би ли спомогнала за определяне на скоростта на съответния автомобил.

   Поставените по-горе въпроси, релевантни за установяване на обективната истина по делото, следва да се установят с поставяне на допълнителни задачи на тройната АТЕ, които към настоящия момент не са изяснени и което обуславя извода, че прекратителното постановление е постановено при непълнота на доказателства.

   Затова постановлението на КнОП за прекратяване на наказателното производство следва да се отмени и делото да се върне на прокурора. След връщането, в изпълнение разпоредбите на чл. 14 ал.1 и чл.107 ал.1 НПК, в ДП следва да се поставят допълнителни задачи на тройната АТЕ за изясняване на посочените по-горе релевантни за обвинението въпроси, както и да се отговори на поставените въпроси във въззивната частна жалба с точност, яснота и категоричност.

    Защото съдът, респ. в настоящия етап от разследването органите на ДП следва да установят в пълнота обективната истина и тя да бъде убедителна за всички участници в това производство.

     Като обобщение съдът не намира за необходимо да се извършва повторен разпит на всички свидетели, както е поискано във въззивната частна жалба. Би могло да се разпита като свидетел приятелката на свН.Пешев, окято од момента не е разпитвана. Но задължително следва да се поставят допълнителни задача на тройната АТЕ, а именно:

       = 1/. вещите лица да отговорят на поставените във въззивната частна жалба въпроси;

        = 2/.вещите лица да изяснят поставените в настоящото определение въпроси:

    оставената ”дъговидна следа от гуми с дължина 10,4 м” от кой автомобил е оставена и ако е от участник в ПТП, има ли дължината й отношение към определяне скоростта на движение на този автомобил преди ПТП, освен вдлъбнатините на автомобилите по метода делта V;

     да се посочи как е определена скоростта на движение на таксиметровия автомобил от 50 км/час – по кой метод и какви изчисления; 

     настъпило ли е твърдяното от свидетелите М. и М. „завъртане” на лекия автомобил „Хонда” след завоя;

     какво е било положението на пътното платно на таксиметровия л. а.”Дачия” непосредствено преди удара – бил ли е спрял плътно вдясно, както твърди водачът му, или се е движел;

     каква е била разрешената скорост за конкретния пътен участък и каква е била съобразената скорост в съответствие с пътните условия на 26.08.2019 8 г.

     След даване отговор на горните въпроси вещите лица следва отново да посочат механизма на протичане на ПТП, причините за него и било ли е то предотвратимо за двамата водачи. При изясняване механизма на ПТП задължително трябва да се вземе предвид заявеното от св.Н.П. за положението на л.а.”Хонда” и л.а.”Дачия” непосредствено след ПТП – „След ПТП капакът на таксиметровия автомобил се беше заклещил в дясната част на „Хондата”. Защото положението на двете МПС-та на изчертаната скица е след преместването на л.а.”Дачия”, както е посочил св.Н.Пешев.

    След изясняване в пълнота на тези въпроси прокурорът следва да упражни правомои6щята си по чл.242 ал.1 НПК.

   Предвид изложеното частната жалба се явява основателна, като съдът в изпълнение на служебното начало изложи на свое собствено основание и подлежащите за изясняване на обективната истина според него релевантни въпроси, различни от сочените в жалбата.

    Мотивиран от горното и на основание чл.243 ал.5 и ал.6 т.3 НПК, Кюстендилският окръжен съд

                                              О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

    

    ОТМЕНЯ Постановлението на КнОП № 1403/2018 г. от 15.05.2019 г., с което е прекратено наказателното производство по ДП № 73/2018 г. по описа на КнОП, ДП № 93/2018 г. по описа на ОСлО при ОП-Кюстендил, водено срещу неизвестен извършител за престъпление по чл.343 ал.1 б.”в” във вр. с чл.342 ал.1 НК, в условията на чл.24 ал.1 т.1и т.4 НПК.

    ВРЪЩА делото на прокурора със задължителни указания по приложение на закона, посочени в мотивите на определението.

    Определението може да се обжалва и протестира пред САС в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

     

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ: