Определение по дело №73/2022 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 март 2022 г.
Съдия: Соня Димитрова Камарашка
Дело: 20227140700073
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

 

O П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 83

гр.Монтана, 02.03.2022 год.,

 

Административен съд - Монтана ІІ – ри съдебен състав в закрито заседание на втори март през две хиляди двадесет и втора година в състав,

 

Административен съдия: Соня Камарашка

 

като разгледа докладваното от съдията Административно дело №73/2022г. по описа на Административен съд - Монтана, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.159, т.5 от Административно процесуален кодекс (АПК) във вр. с чл.149, ал.3 от АПК

 

Образувано е по повод подадена жалба от „КАМИРАТ“ ЕООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** представлявано от управителя Камелия Трифонова чрез пълномощника юрисконсулт М.Р. *** с e.mail***********@*****.*** против Уведомително писмо за одобрение на заявка за плащане №01/12/290720/88688/01 от 09.12.2020г. издадено от Заместник Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/ в частта с която на търговското дружество е наложена редукция по заявката за плащане по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.11.2020г. – 30.11.2020г. в размер на 3488,42лева без ДДС, след приключило производство по административно обжалване пред Министъра на земеделието.

Съдът след като се запозна с жалбата, изпратената административна преписка ведно със становище по нейната допустимост, при проверка допустимостта на жалбата намира следното:

Оспореното уведомително писмо за одобрение на заявка за плащане №01/12/290720/88688/01 от 09.12.2020г. заведено с Изх.№01-2600/1916 от 24.03.2021г. на ДФЗ е получено от жалбоподателя -„КАМИРАТ“ ЕООД с ЕИК ********* по пощата, видно от известие за доставка на 31.03.2021г. на л.77 от делото. В него изрично е указано, че уведомителното писмо може да бъде обжалвано в 14-дневен срок от съобщаването му пред министъра на земеделието, храните и горите по административен ред, респективно пред административен съд по седалището на дружеството.

Подадена е жалба пред по - горестоящия административен орган чрез ДФ „Земеделие“, заведена с вх.№ 01-2600/1916# от 13.04.2021г. до Министъра на земеделието, храните и горите /тогава/, видно от л.77 от делото.

С Изх.№ 01-2600/1916#2 от 20.04.2021г. на ДФ „Земеделие“, /л.77 от делото/, ведно с писмено становище жалбата с административната преписка, е изпратена на по - горестоящия административен орган Министъра на земеделието, храните и горите /тогава/, където е заведена с вх.№ 10-447 от 21.04.2021г., от които момент тече 14 дневния срок за произнасяне на министъра.

Съгласно чл.97, ал.1 от АПК горестоящият административен орган /едноличен/, е следвало да се произнесе в срок до 05.05.2021 г. вкл., но не го е направил. В този случай, съгласно чл. 97, ал. 5 от АПК законосъобразността на първоначалния административен акт може да се оспори пред съда. Срокът за обжалването му е 14-дневен и започва да тече от изтичане на срока за произнасяне на горестоящия орган, в случая от 06.05.2021 г. и е изтекъл на 20.05.2021 г. включително, присъствен ден четвъртък, жалбата до Административен съд - Монтана е депозирана на 17.02.2022г. заведена с вх.№363, след произнасяне на Министъра на земеделието със Заповед №РД20-26/24.01.2022г. с която е отхвърлена жалбата против оспореното уведомително писмо в частта в която е отказана финансова помощ.

При така установеното от фактическа страна съдът намира, че подадената жалба макар подадена от лице с правен интерес, за което издаденият административен акт е неблагоприятен пред съответния административен съд е недопустима като просрочена.

В хипотезата на чл. 97 АПК, в която по-горестоящ административен орган е сезиран с жалба срещу уведомителното писмо, непроизнасянето на органа няма характер на акт по презумпцията на чл. 58 АПК, но има значение за преценката на срока за подаване на жалбата срещу първоначалния административен акт при условията на чл. 149, ал. 3, предложение последно АПК.

Както се посочи по- горе след като се касае за едноличен орган - министър на земеделието съгласно чл. 97, ал. 1 от АПК тече двуседмичен срок за произнасяне, който е изтекъл на 05.05.2021 г. вкл. При непроизнасянето му от същата дата тече 14 дневен срок за оспорване пред съд съгласно нормата на чл. 149, ал. 3, предл. последно във вр. с ал. 1 от АПК и чл. 97, ал. 5 от АПК.

Началният момент на сроковете за произнасяне на по - горестоящия административен орган е определен в разпоредбата на чл. 97, ал. 1 от АПК - това е датата на получаване на преписката, която е изпратена от ДФЗ с писмо изх.№ 01-2600/1916#2 от 20.04.2021г. където изрично е отразено че се изпраща жалбата на „КАМИРАТ“ ЕООД с ЕИК ********* против Уведомително писмо за одобрение на заявка за плащане №01/12/290720/88688/01 от 09.12.2020г. издадено от Заместник Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, като е изразено и писмено становище по жалбата.

Съгласно Тълкувателно решение № 6 от 30.06.2015 г. на ВАС по т. д. № 4/2013 г., ОСС, І и ІІ колегия, съдебното оспорване по чл. 149, ал. 3 от АПК не е допустимо, когато по - горестоящият административен орган, след изтичане на срока за произнасяне по чл. 97, ал. 1 от АПК, се произнесе с решение, с което отхвърля жалбата или протеста срещу оспорения по административен ред индивидуален административен акт. По силата на чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт тълкувателният акт е задължителен за органите на съдебната власт и за всички органи, които издават административни актове.

В случая оспорващият не е бил уведомен за датата на постъпване на административната преписка при горестоящия административен орган, но следва да се отбележи, че законодателят определя постъпването на преписката при горестоящия орган като релевантен факт за изчисляване на срока за произнасяне, респ. за определяне на крайната дата, на която следва да се произнесе горестоящия орган при оспорване по административен ред, а не уведомяването на лицето за това – чл. 97, ал. 1 и чл. 149, ал. 3 от АПК.

Изложеното обуславя извода, че оспорването е направено след изтичане на преклузивния срок по чл. 149, ал. 3, във вр. с ал. 1 от АПК, което представлява отрицателна процесуална предпоставка за разглеждане на спора. В този смисъл е и практикта на ВАС, изразена в Определение № 12449 от 19.09.2019 г. на ВАС по адм. д. № 10461/2019 г., IV о., Определение № 1742 от 17.02.2015 г. на ВАС по адм. д. № 14810/2014 г., VII о., определение по адм. д. № 12992/2019 г. на ВАС и определение по адм. д. № 11040/2020 г. на ВАС.

Следва да се отбележи, че съобщаването на дружеството на постановеното след изтичане на срока по чл. 97, ал. 1 АПК решение в случая издадената Заповед №РД20-26/24.01.2022г. на Министър на земеделието явяващ се по-горестоящия административен орган не поставя в течение нов срок за оспорване на процесното уведомително писмо.

Сроковете за обжалване по чл. 149, ал. 3 вр. ал. 1 АПК са преклузивни. Спазването им е абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на жалбата. Изтичането на срока има за последица погасяване на субективното процесуално право на съдебно оспорване. Жалбата подадена от „КАМИРАТ“ ЕООД с ЕИК ********* срещу процесното Уведомително писмо за одобрение на заявка за плащане №01/12/290720/88688/01 от 09.12.2020г. издадено от Заместник Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/ в частта с която на търговското дружество е наложена редукция по заявката за плащане по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.11.2020г. – 30.11.2020г. в размер на 3488,42лева без ДДС е просрочена и същата следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

По изложените мотиви, на основание чл. 159, т. 5 от АПК настоящият състав на Административен съд Монтана

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „КАМИРАТ“ ЕООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** представлявано от управителя Камелия Трифонова чрез пълномощника юрисконсулт М.Р. против Уведомително писмо за одобрение на заявка за плащане №01/12/290720/88688/01 от 09.12.2020г. издадено от Заместник Изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/ в частта с която на търговското дружество е наложена редукция по заявката за плащане по схема „Училищен плод“ за отчетен период от 01.11.2020г. – 30.11.2020г. в размер на 3488,42лева без ДДС, след приключило производство по административно обжалване пред Министъра на земеделието.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по Адм. дело №73/2022год. по описа на Административен съд - Монтана.

 

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд в 7 - дневен срок от съобщението до страните.

 

Препис от Определението да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

 

Административен съдия: