Решение по дело №53/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 ноември 2020 г. (в сила от 6 ноември 2020 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20207090700053
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 184

гр. Габрово, 06.11.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в открито съдебно заседание от тридесети октомври, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

Секретар: Радина Церовска, като разгледа материалите по адм. дело № 53 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /АСГ/ Жалба с вх. № СДА-01-387 от 26.02.2020 г., подадена от В.М.А. ***, с ЕГН: **********, чрез адв. М.А.А. от САК, против Мълчалив отказ за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмета на Община Априлци по Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация.  

В жалбата се сочи, че на 8.02.2020 г. жалбоподателката А. подала до ответника Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация, с което е поискала да й бъде предоставен такъв достъп по отношение на пет пункта, а именно:

1.Да й бъдат предоставени копия от сключени нетрудови договори през периода 2017– 2019 г. /граждански, консултантски, посреднически, преводачески и други/, за предоставяне на услуги на обща стойност над 1000.00 лв. без ДДС, с изключение на тези, които са сключени на основание ЗОП;

2.Предоставяне на копия от съответните документи, установяващи размера на заплатените от общината възнаграждения по посочените в т. 1 договори, както и документите, доказващи вида и количеството на предоставените по тези договори услуги;

3.В случай, че предоставянето на документите по т. 1 и т. 2 би затруднило общинската администрация или съществуват законови пречки за предоставянето им, моли да бъде информирана за това, какъв е предметът на всеки от тях, на какво правно основание са сключени, както е договорено и изплатено като възнаграждение от общината по всеки договор, както и какъв е видът и количеството на предоставените по тях услуги;

4.Да се предостави информация за конкретните причини, наложили сключването на тези договори и по какви критерии са избрани контрагентите на общината по тях;

5.Припокриват ли се задълженията на контрагентите по сключените договори със задълженията на лица, наети по трудови договори от общината, съгласно трудовите им характеристики.

Заявителката е посочила, че желае информацията де й бъде предоставена на посочен електронен адрес в удобен за адресата на заявлението формат.

В  жалбата се отстоява позицията, че исканата информация има характера на обществена такава – свързана е с обществения живот  в страната и дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължен по ЗДОИ субект. Сключването на договори и разходването на средства за тях от бюджета, вкл. общински и от европейските фондове, е част от дейността на общината и е свързано с обществения живот на страната, поради което информацията попада в приложното поле на чл. 2, ал. 1от закона. Чрез предоставянето на исканата информация заявителят и други лица могат да съставят мнение относно дейността и финансовата политика на задължения субект относно ефективното, отговорно, икономично и устойчиво управление на публичните финанси в съответствие с принципите на чл. 20 от Закона за публичните финанси, както и управлението и изпълнението на договорите, финансирани със средства по европейски проекти или програми или с бюджетни средства. Искането е формулирано така, че отговорите на поставените въпроси и предоставянето на исканата информация по никакъв начин не изисква предоставяне на защитена от правото информация, а именно – лични данни за трети лица. Предоставянето на информацията по т. 3 от заявлението изисква единствено неперсонализирана информация, поради което същата не може да се квалифицира като защитена от закона тайна. Така мотивирана, жалбоподателката моли за отмяна на оспорения от нея ИАА и връщане на преписката за ново разглеждане от административния орган, който да бъде задължен да предостави исканата информация.

В проведеното по делото открито съдебно заседание жалбоподателката не се явява. Представлява се от адв. А., който поддържа депозираната жалба.

Ответната страна е била представлявана в о.с.з. от адв. П.П. ***, който оспорва жалбата.

В свое Придружително писмо от 16.03.2020 г. кметът на Община Априлци изрично заявява, че заявлението на А. не е входирано в Общината /Общинска администрация - Априлци/.

Съдът извърши проверка по отношение наличието на посочените от жалбоподателя пороци на процесния ИАА, а на основание чл. 168, ал. 1, във вр. с чл. 146 от АПК - и за наличие на всички основания за прогласяване на нищожност или отмяна поради незаконосъобразност на същия.

От фактическа и правна страна съдът установи следното:

На 8.02.2020 г. жалбоподателката А. е изпратила по електронен път до ответника Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация, с което е поискала да й бъде предоставен такъв достъп по отношение на пет пункта, а именно:

            1.Да й бъдат предоставени копия от сключени нетрудови договори през периода 2017-2019 г. /граждански, консултантски, посреднически, преводачески и други/, за предоставяне на услуги на обща стойност над 1000.00 лв. без ДДС, с изключение на тези, които са сключени на основание ЗОП;

            2.Предоставяне на копия от съответните документи, установяващи размера на заплатените от общината възнаграждения по посочените в т. 1 договори, както и документите, доказващи вида и количеството на предоставените по тези договори услуги;

            3.В случай, че предоставянето на документите по т. 1 и т. 2 би затруднило общинската администрация или съществуват законови пречки за предоставянето им, моли да бъде информирана за това, какъв е предметът на всеки от тях, на какво правно основание са сключени, както е договорено и изплатено като възнаграждение от общината по всеки договор, както и какъв е видът и количеството на предоставените по тях услуги;

            4.Да се предостави информация за конкретните причини, наложили сключването на тези договори и по какви критерии са избрани контрагентите на общината по тях;

            5.Припокриват ли се задълженията на контрагентите по сключените договори със задълженията на лица, наети по трудови договори от общината, съгласно трудовите им характеристики.

            Заявителката е посочила, че желае информацията де й бъде предоставена на посочен електронен адрес в удобен за адресата на заявлението формат.

            Заявлението е подадено по електронен път, като е изпратено на електронна поща на адресата.

С оглед направеното от ответната страна възражение, че то не е получено в Общината и по искане на жалбоподателката АСГ е назначил съдебно-техническа експертиза, която да установи, дали заявлението е било надлежно изпратено от жалбоподателката и получено от ответника по електронен път. В тази връзка по делото е получена и приета експертиза, неоспорена от страните, в която вещото лице е отразило, че процесното заявление за достъп до обществена информация е изпратено по ел. поща на 8.02.2020 г. При направена на място в Община Априлци проверка е установено, че същото не се намира в пощенската кутия на ответника по официалния електронен адрес на същия, публикуван на официалната му електронна страница: ************@***.**. Вещото лице сочи, че за да не се намира писмото в пощенската кутия на получателя, е възможно то да не е получено; да е получено, но изтрито от него, като при наличие на проблеми в изпращането и получаването би следвало изпращачът да е получил съобщение за това, но и при него не е намерено такова, което следва да означава, че или не е получил такова съобщение, или, на свой ред, би могло и той да го е изтрил. От направените допълнителни проучвания на фирмата, поддържаща пощенската кутия на ответника, също не можа да се установи по несъмнен начин получаването на заявлението.

В заключение съдът приема, че няма безспорни данни, от които да може да се направи извода, че заявлението е постъпило в електронната пощенска кутия на ответника в деня на изпращането му или на по-късен етап. 

Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация са уредени в Закона за достъп до обществена информация /ЗДОИ/. Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от него, обществена информация по смисъла на този закон е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Задължени да предоставят информация по ЗДОИ са субектите, посочени в чл. 3, ал. 1 и ал. 2 ЗДОИ и Кметът на Община Априлци е задължен субект по смисъла на цитираната разпоредба. По този повод настоящият състав на АСГ намира, че исканата от А. информация е обществена по своя характер, тъй като касае дейността на публичен субект – Община Априлци и по-конкретно - начина за разходване на средства за граждански договори с цел, евентуално съответстваща на функциите на иначе наети по трудови правоотношения с общината лица, евентуално – дублиране на дейности и разходвани на публични средства в тази връзка. С получаването на исканата информация А. би могла да си състави мнение за функционирането на общината по отношение на този въпрос. По тази причина в случая ЗДОИ се явява приложим.

            Общините са задължени субекти, предоставящи обществена информация, по силата на чл. 3, ал. 2, т. 1 от ЗДОИ, а заявителката има право на достъп, като гражданин на Република България, на основание чл. 4, ал. 1, от същия нормативен акт. 

Процедурата за предоставяне на достъп до обществена информация е уредена в Глава трета от ЗДОИ. Съгласно чл. 24 и сл. от ЗДОИ достъпът се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване, каквото в случая е отправено от жалбоподателката.

Съгласно чл. 28, ал. 1 ЗДОИ заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след датата на регистриране, а съгласно ал. 2 на чл. 28 ЗДОИ в срока по ал. 1 органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. Тези процесуални норми не са спазени от ответника.

От събраните по делото доказателства обаче не се установява, че подаденото заявление от 8.02.2020 г. е получено от своя адресат, поради което и за последния не е формирано задължение за отговор.

С оглед на гореизложеното съдът намира жалбата за неоснователна.

Ответникът моли, с оглед изхода на спора, за присъждане на деловодни разноски, като на основание чл. 143, ал. 3 и 4 от АПК молбата се явява основателна. По делото своевременно са представени и доказателства за заплатен от ответника адвокатски хонорар на стойност 500.00лв. и приложен списък с разноски, поради което сумата следва да се присъди в полза на ответника.

 

Воден от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, Административен съд Габрово

Р Е Ш И:  

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ Жалба с вх. № СДА-01-387 от 26.02.2020 г., подадена от В.М.А. ***, с ЕГН: **********, чрез адв. М.А.А. от САК, против Мълчалив отказ за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмета на Община Априлци по Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация от 8.02.2020 г.  

ОСЪЖДА В.М.А. ***, с ЕГН: **********, с адрес: ***, да заплати на Община Априлци деловодни разноски в размер на 500.00 /петстотин/ лева, представляващи договорен и заплатен адвокатски хонорар.

 

Решението не подлежи на касационно обжалване на основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ.

 

Препис от настоящия съдебен акт да се връчи на страните в едно със съобщението за неговото изготвяне.

  

                                                                        

СЪДИЯ :

ЕМИЛИЯ  ТОДОРОВА