Решение по дело №86/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 242
Дата: 18 юни 2020 г. (в сила от 15 януари 2021 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20207240700086
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

174     18.06.2020 г.     град Стара Загора

 

 

                        В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на двадесети май през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                           

 

                                                                                  СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар  Пенка Маринова                                                                    и с участието  на прокурор                                                                                                               като разгледа докладваното от съдия Р. Тодорова административно дело № 86 по описа за 2020г., за да се произнесе съобрази следното:                                                         

        

         Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 124 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.   

 

         Образувано е по жалба на Ц.Н.Х. ***, подадена чрез пълномощника й – адв. А.П. ***, против Заповед № РД-10-20 от 14.01.2020г., издадена от Кмета на Община Павел баня. С оспорената заповед, на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, е прекратено служебното правоотношение на Ц.Н.Х. на длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” в общинска администрация Павел баня, считано от 14.01.2020г.  

         В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорената заповед, по съображения за постановяването й в противоречие и при неправилно приложение на материалноправните разпоредби на ЗДСл и на подзаконови нормативни актове; при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона. Жалбоподателката поддържа, че при издаването на заповедта не са спазени императивните формални и процесуални изисквания, регламентирани в ЗДСл. Твърди, че не е налице соченото от органа по назначаването материалноправно основание за прекратяване на служебното й правоотношение по чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, тъй като липсва  реално съкращаване на длъжността. В съдебно заседание и в представеното по делото писмено становище се обосновава, че основните функции, права и задължения на съкратената длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността”, в голямата си част се припокриват с тези по длъжностната характеристика на новосъздадената длъжност - Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ в Община Павел баня. Поддържа, че проведената процедура по преструктуриране на общинската администрация, в т. ч. и утвърденото длъжностно разписание, са в нарушение на изискванията на Закона за администрацията /ЗА/ и Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, при липса  на адекватна мотивировка за предложените, съответно за извършените промени в структурата на администрацията, в длъжностното и поименното щатното разписание. По подробно изложени  съображения за формална, процесуална и материална незаконосъобразност на оспорения акт, включително такива за несъответствието му с целта на закона от гл.т на принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК и че извършената реорганизация в структурата на общинската администрация не е свързана с оптимизиране на дейността, а релевира злоупотреба с предоставени правомощия от органа по назначаването и упражняване на компетентност при заобикаляне на закона, е  направено искане за отмяна на обжалваната Заповед № РД-10-20 от 14.01.2020г. на  Кмета на Община Павел баня.

 

            Ответникът по жалбата -  Кмет на община Павел баня, чрез процесуалния си представител по делото – адв. Х.П. от АК - Хасково, в съдебно заседание и в представеното писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че заповедта, като издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, в съответствие с изискванията по чл.108, ал.1 от ЗДСл за нейното съдържание, при правилно приложение на материалноправните разпоредби на които се основава и при спазване на административно-производствените правила, е законосъобразна. Твърди, че от доказателствата по делото по несъмнен начин се установява, че са били налице посочените в заповедта материалноправни предпоставки за прекратяване на служебното правоотношение на Ц.Х. в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл. Излага доводи, че извършването на промени и реорганизация в администрацията е в сферата на оперативната самостоятелност на органа по назначаването. Поддържа, че след като заеманата от Ц.Х.  длъжност, след одобряването с Решение № 73/ 19.12.2019г. на Общински съвет - Павел баня на общата численост и структурата на общинска администрация Павел баня и утвърждаване на новото щатно и длъжностно разписание, е престанала да съществува и като нормативно определена позиция и като система от функции, задължения и отговорности, следва да се счита, че е изпълнен правопораждащия за органа по назначаването фактически състав за прекратяване служебното правоотношение на жалбоподателката на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл – поради съкращаване на заеманата от държавния служител длъжност. Оспорват се като необосновани и недоказани твърденията на жалбоподателката, че основните функции, права и задължения на съкратената длъжност - Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността”, се припокриват с функционалните задължения на новосъздадената длъжност - Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ в Община Павел баня, като твърди, че тези задължения са разпределени съобразно виждането на ръководителя на администрацията между заместник-кметовете на Община Павел баня с утвърдения Устройствен правилник на Общинска администрация Павел баня.

 

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

         Жалбоподателката в настоящото производство - Ц.Н.Х., със Заповед № 17 от 24.10.2014г. на Кмета на Община Павел баня, е била назначена на длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” в Община Павел баня.

         С Доклад рег. инд. РД-04-1 от 03.12.2019г. на Секретаря на Община Павел баня, във връзка с чл. 14, ал. 1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, е аргументирана необходимостта от промяна на длъжностното щатно разписание в общинската администрация. С доклада, по съображения да бъде гарантирана по-добрата координация и взаимодействие между структурните звена за постигане на целите на администрацията и спазване на принципите за законност, откритост, отговорност, ефективност и безпристрастност, е направено предложение до Кмета на Община Павел баня да се закрият двете съществуващи дирекции, като се обособят три самостоятелно отдела и едно звено. Предложено е и увеличаване бройката на заместник-кметовете, като на последните да бъдат преразпределени ръководните функции на директорите на закритите дирекции. Като мотив за посочената реорганизация е посочено желанието за намаляване на административната тежест за гражданите, произтичащо от бъдещата облекчена процедура по движение на административните преписки.

         С предложение от 12.12.2019 г. до Председателя на Общински съвет – Павел баня, Кметът на община Павел баня е предложил приемането на решение за одобряването на общата численост и структурата на общинска администрация Павел баня, като е мотивирано извършването на структурна промяна в администрацията чрез закриването на двете съществуващи дирекции при обособяването на отдели и звена към тях, което ще гарантира по-добрата комуникация и взаимодействие между отделните структурни звена за постигането на целите на администрацията. Предложението е разгледано от съответните ресорни постоянни комисии на общинския съвет. С Решение №73 по Протокол № 4 от проведено на 19.12.2019г. заседание на Общински съвет – Павел баня /л.18 по делото/, на основание чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗМСМА общинският съвет е одобрил общата численост и структурата на общинска администрация Павел баня за 2020г., като във Функция „Общи държавни служби“, група „Изпълнителни и законодателни органи“, Дейност „Общинска администрация“, е одобрена обща численост от 54 човека, функционално структурирана в: 1. Изборни и кметски длъжности, кметски наместници, в т.ч трима Заместник-кметове; 2. Секретар на Община Павел баня; 3. Главен архитект; 4. Служител по сигурност на информацията; 5. Секретар на Комисия за борба с противообществени прояви на малолетните и непълнолетните; 6. Звено за вътрешен одит; 7 Отдел „АО, ГРАО и ТО“; 8. Отдел „Финансова-счетоводна дейност и човешки ресурси“, в т.ч Звено „МДТ“; 9. Отдел „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ и 10. Канцелария Общински съвет.   

         Със Заповед № РД-10-17 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня, на основание чл.44, ал.1, т.17 от ЗМСМА във вр. с чл.11 от ЗА, е утвърден нов Устройствен правилник за организацията и дейността на Общинската администрация в Община Павел баня, а със Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г., на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА и в изпълнение на чл.11 от Наредбата за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията  - ново длъжностно разписание, в сила от 14.01.2020г. /л.21–35/. Съгласно представените и приети като доказателства по делото длъжностно разписание и поименно щатно разписание на длъжностите, длъжността Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” не съществува, като не съществува и самото административно звено - Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността”. Въз основа на одобрената с решение на Общински съвет Павел баня структура на общинската администрация и създадените три нови отдела, в длъжностното разписание са включени длъжностите Началник отдел „АО, ГРАО и ТО“, Началник отдел „Финансова-счетоводна дейност и човешки ресурси“ и Началник отдел – Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“, при посочване вида на правоотношението, наименованието на длъжностното ниво от КДА/ КДД и минималните изисквания за заемането на всяка длъжност.  

 

         На 14.01.2020г. на жалбоподателката Ц.Х. е връчено предизвестие рег. инд. ЧР-25-1 от 14.01.2020г., с което Кметът на Община Павел баня на основание чл.106, ал.1 от ЗДСл е предизвестил държавния служител, че с изтичане на едномесечен срок от получаване на предизвестието, ще й бъде прекратено служебното правоотношение на основание чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, поради закриване щата на длъжността Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността”. /л. 7 по делото/.

         С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № РД-10-20 от 14.01.2020г., издадена от Кмета на Община Павел баня, на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, е прекратено служебното правоотношение на Ц.Н.Х. на длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” в общинска администрация Павел баня, считано от 14.01.2020г., като на основание чл. 106, ал. 4 от ЗДСл е разпоредено изплащане на обезщетение на  служителя за неспазения срок на предизвестието. От фактическа страна заповедта се основава на закриването на щата за длъжността Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” в общинска администрация Павел баня, в изпълнение на Решение №73 от 19.12.2019г. на Общински съвет Павел баня, с което е одобрена общата численост и структурата на общинска администрация Павел баня по функции и в съответствие със Заповед № РД-10-18 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня, с което е утвърдено новото длъжностно разписание при премахването на съществуващите две дирекции, съотв. съкращаването на двете щатни бройки за директори на дирекции. Посочено е и че при прилагането на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл за органа по назначаване липса законово задължение за извършване на подбор между служителите, чиито бройки са съкратени, както и че липсват въведени от закона или утвърдени от органа по назначаване правила и критерии за подбор в тази насока. Със заповедта е постановено и изплащане на служителя на обезщетение по чл. 106, ал.2 от ЗДСл - за времето на оставане без работа, но за не повече от два месеца.

 

            По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в служебното досие на държавния служител Ц.Н.Х.; утвърдените длъжностни разписания и поименни щатни разписания на длъжностните в общинска администрация Павел баня, към 01.01.2020г., съотв. към 14.01.2020г., Устройствен правилник за организацията и дейността на общинската администрация в Община Павел баня, утвърден със Заповед № РД-10-17/ 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня; длъжностни характеристика за длъжността „Главен инженер“ и за длъжността Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ в администрацията на Община Павел баня и др.  

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

Оспорването, като направено в законово установения срок, от легитимирано лице с правен интерес и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо. 

  

        Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

          Оспорената Заповед № РД-10-20 от 14.01.2020г. е издадена от материално компетентен орган – Кмета на Община Павел баня, в качеството му на орган по назначаването за служителите в общинска администрация Павел баня, при съблюдаване на съществените изисквания на чл.108, ал.1 от ЗДСл за форма и съдържание на акта за прекратяване на служебното правоотношение. Непосочването в заповедта на придобития от Ц.Х. ранг на държавна служба не представлява съществено нарушение на формалните изисквания за съдържание на акта, което да обуслови неговата незаконосъобразност на това основание.  

 

Съдебният контрол за материална законосъобразност на обжалвания административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти /изложени като мотиви в акта/ и доколко същите се субсумират в посочената като правно основание за неговото издаване норма и респ. дали се следват разпоредените с акта правни последици. В случая прекратяването на служебното правоотношение на Ц.Н.Х. се основава на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, която разпоредба регламентира правомощието на органа по назначаването едностранно с предизвестие да прекрати служебното правоотношение на държавен служител, при съкращаване на длъжността. Съгласно разпоредбата на чл.2, ал.1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, „длъжност в администрацията” е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, включително по правоотношение, възникнало на основание  ЗМВР, ЗОВСРБ, ЗИНЗС, ЗДС, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика. При прилагането на тази нормативна регламентация следва извода, че за да е налице „съкращаване на длъжността”, като материалноправно основание за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, е необходимо кумулативно да са изпълнени две условия, а именно: 1. Заеманата длъжност да е премахната като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание на съответната администрация и 2. Длъжността, разглеждана като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика, да не е запазена, включително под друго наименование.

        

            В случая оспорената заповед от фактическа страна се основава на  съкращаването на длъжността Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” /СПУС/ в общинската администрация на Община Павел баня, което съкращение следвало от одобрената с Решение №73 от 19.12.2019г. на Общински съвет – Павел баня нова структура на общинска администрация Павел баня и утвърденото със Заповед №РД-10-18 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня ново длъжностно разписание, в сила от 14.01.2020г.

 

         По аргумент от разпоредбата на чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА, одобряването на общата численост и структурата на общинската администрация, е в правомощията на съответния общински съвет. С нормата на чл.44, ал.1, т.17 от ЗМСМА, законът регламентира в материалната компетентност на кмета на общината утвърждаването на устройствения правилник на общинската администрация, уреждащ въпросите, свързани с организацията и функционирането на общинската администрация. Съгласно разпоредбата на чл.11, ал.2 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията,  длъжностното разписание отразява утвърдената организационно-управленска структура, като в него се определят конкретните длъжности, които ще се използват в администрацията, при спазване Класификатора на длъжностите в администрацията, разпоредбите на наредбата и специфичните изисквания, определени с нормативен акт. При тази нормативна регламентация следва извода, че утвърждаването на длъжностното разписание на длъжностите в общинската администрация от кмета на съответната община /при упражняване на правомощия по чл.11, ал.1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията, в качеството му на ръководител на администрацията/, следва да бъде извършено при съобразяване на утвърдената от общинския съвет по реда на чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА обща численост и структура на общинската администрация – т.е с длъжностното разписание се определят конкретните длъжности в рамките на одобрената от общинския съвет структура на администрацията. В този смисъл дали са спазени изискванията на чл.4 и чл.5 от Закона за администрацията, е въпрос, относим към законосъобразността на Решение №73 от 19.12.2019г. на Общински съвет – Павел баня, с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 2 от ЗМСМА е одобрена общата численост и структурата на общинска администрация Павел баня за 2020г., предвиждаща отпадането на двете дирекции – Дирекция „Обща администрация“ и Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” и обособяването при прилагането на чл.15, ал.2, изр. второ от ЗМСМА на три отдела - отдел „Административно обслужване, ГРАО и техническо обезпечаване, отдел „Финансова-счетоводна дейност и човешки ресурси“ и отдел „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“. Доколкото посоченото решение на ОбС – Павел баня не е оспорено по съответния процесуален ред, съдебен контрол за неговата законосъобразност не може да бъде осъществен в настоящото производство. Независимо, че това решение е обуславящо по отношение на утвърдения нов Устройствен правилник за организацията и дейността на общинската администрация в Община Павел баня и на утвърденото ново длъжностно разписание на длъжностите в тази администрация, дали одобрената с решението на ОбС – Павел баня по чл.21, ал.1, т.2 от ЗМСМА промяна в структурата на общинската администрация, е била съобразена със законовите изисквания, е ирелевантно за преценката на материалната законосъобразност на оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № РД-10-20 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня от гл.т наличието на реално „съкращаване на длъжността”, като материалноправно основание за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл. А и както беше посочено, съдът не е надлежно сезиран и съответно не може и не следва да осъществява инцидентен съдебен контрол върху акта на органа на местно самоуправление - Решение №73 от 19.12.2019г. на Общински съвет – Павел баня.

          

         От фактическа страна по делото не е спорно, а и се установява от представените доказателства, че заеманата от жалбоподателката Ц.Х. длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” в общинска администрация Павел баня, след утвърждаването на новото длъжностно разписание, в сила от 14.01.2020г., е премахната като нормативно определена позиция. Съобразно Решение №73 от 19.12.2019г. на Общински съвет – Павел баня и утвърденият със Заповед № РД-10-17 от 14.01.2020г. на Кмета на Община Павел баня нов Устройствен правилник за организацията и дейността на Общинската администрация в Община Павел баня, администрацията е структурирана в отдели и сектори като самостоятелни структурни звена, без да са включени в състав на дирекции, като са обособени три отдела – отдел „Административно обслужване, ГРАО и техническо обезпечаване“, отдел „Финансова-счетоводна дейност и човешки ресурси“ и отдел „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ с ръководител – Началник на отдел – „Главен инженер“.

За извършването на преценка дали заеманата от жалбоподателката длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността”, е премахната не само като нормативно определена позиция в общинска администрация Павел баня, след утвърждаването на новото длъжностно разписание, в сила от 14.01.2020г., но и е отпаднала като система от функции, задължения, изисквания и отговорности, следва да се анализират основните длъжностни функции и задължения по длъжностната характеристика за длъжността Директор на дирекция „СПУС“ и тези, определени за новите длъжности съобразно утвърдените за тях длъжностни характеристики, имащи отношение към основните вменени на Х. права и задължения и в частност тези, съдържащи се в длъжностната характеристика на Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“.

        Съгласно длъжностната характеристика за длъжността Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“ /л.106 и сл. по делото/, ръководно длъжностно ниво 6Б, при изискуем минимален ранг за заемане на длъжността III младши и минимален професионален опит за заемане на длъжността – 4 години, сред посочените основни цели на длъжността са ръководството, организацията и контрола на дейността на служителите в дирекцията за изпълнението на основните и специфичните дейности в областта на строителството, инвестициите и екологията, опазването на околната среда, туризма и транспорта, както и организацията, координацията и контрола на всички дейности свързани с управлението, стопанисването и разпореждането с общинска собственост и всички процедури, регламентирани в Закона за общинската собственост и подзаконовите нормативни актове. Основните задължения за длъжността са посочени в т. 5 от длъжностната характеристика, като са структурирани в 24 подточки. Видно от длъжностната характеристика за длъжността Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ /л.268 и сл./, ръководно длъжностно ниво 7Б, при изискуем минимален ранг за заемане на длъжността III младши и минимален професионален опит за заемане на длъжността – 4 години, основните цели на длъжността се свързват с разработването на годишната инвестиционна програма и програмата за текущи ремонти в общината, подпомагане на ръководството за успешното  осъществяването на инвестиционната политика в областта на инфраструктурата на общината, както и осъществяването на контрол върху техническото изпълнение на строителните обекти, финансирани със средства на общината, съобразно наличната строителна документация. Основните задължения за длъжността са посочени в т. 5 от длъжностната характеристика, структурирани в 15 подточки, включително такива, относими за длъжността Главен инженер, която според чл. 7, ал. 11 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията е свързана с осъществяването на определени с нормативен акт функции в общинската администрация.

При съпоставката на длъжностната характеристика за заеманата от Ц. Х. длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“ по длъжностно разписание от 01.01.2020г. и длъжностната характеристика за длъжността Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ по новото длъжностно разписание, се установява, че липсва идентичност или припокриване на основните преки задължения за двете длъжности, и йерархическото място на всяка от позициите, поради което не може да се обоснове извод, че системата от функции, задачи и преки задължения, залегнали в длъжностната характеристика за длъжността Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“, са определени да продължават да се изпълняват като вменени с утвърдена длъжностна характеристика за длъжността Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“. Липсва и съвпадение между определените с длъжностните характеристики за двете длъжности отговорности, изключая тези, свързани с естеството на ръководните позиции на двете длъжности и свързаните с тях общи ръководни функции – организиране, координиране и контролиране на възложената дейност и работата на служителите от съответното структурно звено.  Сходството в сферите на дейност при изпълнение на двете длъжности /касателно инвестиционната политика на общината/, се свързва с различни функционални задължения - Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ изготвя годишната инвестиционна програма на общината и контролира изпълнението й; осъществява контрол по строителството и инвеститорски контрол на обекти с инвеститор община Павел баня и т.н, а основните функции за длъжността Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“ са свързани като цяло с дейностите по планиране и привличане на инвестиции, усвояване на средства по оперативни програми, национални планове за развитие, програми и фондово осигуряване на външно финансиране, контролиране на дейността по разпореждане и управление с общинска собственост, контрол по сключените договори и актуване на общинската собственост, организация на административно-техническото обслужване в общината, съгласно изискванията на ЗУТ, дейности свързани участие в ресорни експертни комисии и консултативни съвети и т.н. Всъщност само по себе си извършеното кумулиране на длъжности и отговорности в длъжността Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“ /което кумулиране е в рамките на оперативната самостоятелност на органа по назначаването/, обуславя съществени различия в обема и естеството на сравняваните задължения и отговорности по горепосочените длъжностни характеристики. Очевидно е, че в случая не е налице транслиране на съкратената длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“ в новосъздадена такава, при което съвкупността от функции, задължения, изисквания, компетентности и отговорности, които я характеризират като „длъжност в администрацията”, да е определено да продължат да се осъществяват от заемащия длъжността Началник отдел - Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“. Що се отнася да сочената от пълномощника на жалбоподателката идентичност /или формулиране в еднакъв смисъл/ на предвидените в двете длъжностни характеристики умения и компетентности - свързани с познаване и ползване на нормативни документи за изпълнение на длъжност; познания в областта на местното управление и местната администрация, способност да планира и организира работата на другите; стремеж към успех и желание да развива собствения си потенциал, комуникативна способност и др., както и посочените като „Други отговорности“ отговорност за обективност, точност, пълнота, достоверност на подаваната информация, за законосъобразността на извършваната дейност и взетите решения и т.н – очевидно е, че се касае умения, компетентности и отговорности, относими към всички държавни служители, независимо от заеманата длъжност респ. към служителите, осъществяващи ръководни функции в администрацията.

         За наличието на реално съкращаване на длъжността, като материалноправна предпоставка за прекратяване на служебното правоотношение на държавния служител в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, е ирелевантно обстоятелството, че основни функции и отговорности, които са били вменени за длъжността Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“, съгласно утвърдения Устройствен правилник за организацията и дейността на Общинската администрация в Община Павел баня, са включени в правомощията и функциите на  Заместник кмета по „Стопански дейности“, на Заместник кмета по „Екология, общинска собственост, туризъм и европейски проекти и програми“ и на Заместник кмета по „Образование, социални дейности и финанси“, а именно функционалните задължения, свързани с организацията и управлението на проекти, финансирани със средства на ЕС; отговорности и дейности, свързани с общинската комисия по безопасност на движението; дейности свързани с разработването на общинската транспортна схема и издаване на разрешителни; дейности по развитие на туризма;  дейности по организация и управление на административно-техническото обслужване в общината и т.н. Определянето на функциите на заместник-кметовете е изцяло в правомощията на кмета на общината в рамките на неговата оперативна самостоятелност /чл.39, ал.1 от ЗМСМА/. Длъжността заместник-кмет не е включена в Класификатора на длъжностите в администрацията. Ето защо с разпределението на някои от основните функции и отговорности за длъжността Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“ на тримата заместник-кметове, не може да се приеме че е определено да продължат да се изпълняват като система от функции, задължения, изисквания и отговорности от длъжности, включени в Класификатора на длъжностите в администрацията и съотв. че не е налице реално съкращаване на длъжността.

 

С оглед на изложеното заеманата от жалбоподателката Ц.Х. длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността“, не се явява премахната само като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание на общинска администрация Павел баня, но и длъжността, разглеждана като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика, не се явява запазена под друго наименование – нито съкратената длъжност е транслирана в новосъздадена такава, при което съвкупността от функции, задължения, изисквания, компетентности и отговорности, които я характеризират като „длъжност в администрацията”, е определено да продължава да се изпълнява; нито тази длъжност е трансформирана в длъжност с друго наименование. Самият факт, че функциите, задачите и задълженията на съкратената длъжност са разпределени между други длъжности, обосновава наличието на реално съкращаване на длъжността. Ирелевантно е и соченото от жалбоподателката обстоятелство, че след извършване на структурната реорганизация липсва реално намаляване на щатната численост на администрацията. Всъщност след влизането в сила на Решение №73 от 19.12.2019г. на Общински съвет – Павел баня за одобряване на структурата на общинска администрация Павел баня, предвиждаща отпадането на двете дирекции – Дирекция „Обща администрация“ и Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” и обособяването при прилагането на чл.15, ал.2, изр. второ от ЗМСМА на три отдела - отдел „Административно обслужване, ГРАО и техническо обезпечаване, отдел „Финансова-счетоводна дейност и човешки ресурси“ и отдел „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“, очевидно няма как длъжностното разписание на общинска администрация Павел баня да предвижда длъжността Директор на несъществуващо административно звено – на закритата Дирекция „СПУС“. Следователно длъжността, заемана от Ц. Х., е престанала да съществува като позиция по длъжностното разписание и като система от изисквания за заемането й, функции и задължения, с оглед извършените структурни промени в общинската администрация.

 

Неоснователно е и възражението на жалбоподателката за неспазване от органа по назначаването на регламентирания в чл.6 от АПК принцип за съразмерността. Както беше посочено, в случая с утвърденото ново длъжностно разписание е премахната длъжността Директор на Дирекция „СПУС“, в резултат на закриването на посочената дирекция. Това съкращаване на длъжността не води до задължение на органа по назначаване за извършване на каквато и да било преценка, относно възможностите за заемане на друга подходяща позиция от Ц.Х. или за извършването на подбор - ЗДСл не предвижда такива задължения, а нормите на Кодекса на труда са неприложими при наличие на специална правна уредба на служебните правоотношения. Липсват утвърдени специални вътрешни правила и процедури за извършване на подбор при съкращаване на служители, включително такива не се съдържат и приложения в Колективен трудов договор, още повече че в случая не става въпрос за избор между няколко лица на идентични длъжности. Следователно органът по назначаването не е бил поставен в хипотезата на избор между две или повече законосъобразни възможности – след закриването на Дирекция „СПУС“ при прилагане на Решение №73 от 19.12.2019г. на Общински съвет – Павел баня за одобряване на новата структура на общинска администрация Павел баня, е извършено съкращаване на съответната щатна длъжност – Директор на Дирекция „СПУС“ и предприетите действия в тази насока при изпълнение на правомощията на органа по назначаването са резултат от извършеното реорганизиране дейността на администрацията.

 

            Неотносими към материалната и/или процесуалната законосъобразност на оспорената заповед за прекратяване на служебното правоотношение в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, са въпросите дали служителят, назначен на новосъздадената длъжност Началник на отдел – Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“, притежава изискуемите се образование, квалификацията и служебен стаж за заемането на длъжността; дали служителят, заемащ длъжността Началник на отдел – Главен инженер „Инженерна инфраструктура, благоустройство, проекти, общинска собственост и екология“, е бил назначен на датата на утвърждаване на поименното щатно разписание; дали извършените структурни промени в общинска администрация Павел баня са обосновани и целесъобразни и дали е спазено изискуемото се съотношение между числеността на общата и специализираната администрация. Ето защо направените от жалбоподателката възражения в посочения смисъл не следва да бъдат разглеждани и обсъждани.

 

            С оглед на изложеното съдът приема, че обжалваната заповед е  законосъобразна - издадена е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановена е в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби на които се основава, при спазване на административно-производствените правила и е съобразена с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена. 

        

         Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал. 1 от АПК, искането на ответника за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Ц.Н.Х. следва да бъде осъдена да заплати на Община Павел баня сумата от 700,00 лв., представляваща адвокатско възнаграждение за един адвокат, договорено и заплатено съгласно договор за правна защита и съдействие №2020008 от 30.01.2020г.

 

 

         Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал. 2, предложение последно от АПК, Старозагорският административен съд,  

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на Ц.Н.Х. ***, против Заповед № РД-10-20 от 14.01.2020г., издадена от Кмета на Община Павел баня, с която на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от ЗДСл, е прекратено служебното правоотношение на Ц.Н.Х. на длъжност Директор на Дирекция „Стопанска политика и управление на собствеността” в общинска администрация Павел баня, считано от 14.01.2020г., като неоснователна.

 

         ОСЪЖДА Ц.Н.Х. ***, ЕГН **********,*** сумата от 700 /седемстотин/ лева, представляваща направени по делото разноски.

        

         Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                                                             СЪДИЯ: