Решение по дело №2747/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 132
Дата: 7 февруари 2022 г. (в сила от 14 март 2022 г.)
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20217040702747
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№:132                                 07.02.2022г.                             гр.Бургас,

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                                         VІІ-ми състав

На двадесет и пети януари                          две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

Председател:….Румен Йосифов

Секретар: Сийка Хардалова

Прокурор:

като разгледа докладваното от Румен Йосифов

административно дело № 2747 по описа за 2021 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.156, вр. чл.144, ал.1 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), вр. чл.4, ал.1 и чл.9б от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ).

Образувано е по жалба на Д.П.П., ЕГН-**********,***, П.Г.С., ЕГН-**********,*** и И.Н.Н., ЕГН-**********,***, против протокол № **********/29.09.2021г. на старши експерт в отдел „Обслужване на данъкоплатци“ в Община Бургас, потвърден с решение № 94-01-37764/2/02.11.2021г. на директора на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ към Община Бургас, с който им е отказана обработка на декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№ ********** от 29.09.2021г. за недвижим имот с проектен кадастрален идентификатор 07079.604.333, находящ се в гр.Бургас, ПЗ Север.

Жалбоподателите твърдят, че са собственици на процесния имот, като няма никакъв спор за това. Първоначално производството започнало по заповед от 1999г. за нанасяне в кадастъра на реституирания им имот, която била частично отменена. До сега преписката стои открита и процедурата по реституцията на имота им в реални граници не е завършена, констатирано от Апелативен съд - Бургас в решение от 2014г. През 2018г. след окончателно произнасяне на ВКС, са били отхвърлени претенциите на Българската държава за отмяна на констативен нотариален акт от 2009г. и признаване на държавата за собственик на 4047/5043 кв.м. ид.ч. от поземлен имот с идентификатор 07079.604.57, находящ се в гр.Бургас, ул.Янко Комитов №4, който е част от реституирания имот. Тази част е идентична с претендирания от жалбоподателите имот с проектен идентификатор 07079.604.187 с проектна площ от 1662  кв.м. Поради изложеното те считат, че съдът е упражнил косвен съдебен контрол за законосъобразност и общината е длъжна да се съобрази със съдебното решение. През 2018г. след проведена среща със служители на общината, последните заявили, че няма пречки за завършването на земеделската реституция в полза на жалбоподателите, като единствен проблем създава липсата на компетентност на общината за разгледа и уважи искането за нанасяне в кадастъра на имота, тъй като от 2009г. е влязла в сила кадастрална карта за гр.Бургас и сега компетентен е друг орган. За целта е нужна данъчна оценка, за която жалбоподателите получават изричен отказ от Община Бургас. С това се пречи на процедурата по завършването на реституцията в стари реални граници, като общината заема абсурдната позиция, че имотът бил общинска собственост и въпросът бил решен със силата на присъдено нещо. Жалбоподателите искат от съда да отмени отказа за обработка на декларацията им по чл.14 от ЗМДТ, а данъчната им оценка им е необходима за снабдяване с констативен нотариален акт и нанасянето в кадастралните карта и регистър.

Пред съда жалбоподателите, чрез редовно упълномощения от тях адвокат Е.А. от АК-Бургас, поддържат жалбата и пледират за уважаването й с присъждане на сторените по делото разноски. Адвокат А. представя писмена защита в която доразвива тезите си.

Ответникът – директор на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ към Община Бургас, чрез редовно упълномощения юрисконсулт Ефтим М., оспорва жалбата.  Твърди, че ако подадената декларация бъде обработена, ще бъдат генерирани данъчни задължения за несобственици, което е в противоречие с принципа за законността. Доколкото жалбоподателите свързват процесния отказ с искането им за издаване на данъчна оценка, заявява, че в ЗМДТ и съответната наредба на общината издаването на данъчна оценка е различна административна услуга, но жалбоподателите не са поискали данъчна оценка със съответно заявление-бланка. Пледира за потвърждаване на оспорения отказ и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Административен съд - Бургас намира за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят П.Г.С. подал в общинската администрация данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№ ********** от 29.09.2021г. (л.104) за земя в гр.Бургас, която идентифицирал по ПУП като имот 07079.604.333, одобрен на 30.01.2009г. Посочил, че е придобил имота по реституция, въз основа на съдебно решение, скица-проект №15-6444296/16.06.2021г. (л.37) и набор документи за собственост. Придобил го е от Община Бургас, а останалите жалбоподатели са му съсобственици при съответни квоти. Датата на придобиване е 16.06.2021г., а площта на имота е 1526 кв.м.

Към декларацията е представено удостоверение за наследници изх.№ 94-01-4646/09.02.2021г. (л.109), съгласно което жалбоподателите са наследници на П.С. ***, починал на 17.12.1993г. Представен е и нотариален акт от 1942г., с който П.С. Паскалев и Иринка П. Сократова са закупили лозе от 40 дка и празно място от 5 дка в местност Мадика, землището на гр.Бургас.

Представено е по преписката решение № 25 от 16.02.1999г. по гр.д.№ 1421/1998г. на Районен съд - Бургас (л.101), с което по жалба на П.С. Паскалев и др., против решения на поземлената комисия за отказ за възстановяване на имота от 45 дка, в една част този отказ е бил отменен и е постановено възстановяване на описани части от имота. Съдържанието на това съдебно решение е приповторено и от Поземлена комисия-Бургас с решение № 9834/21.05.1999г. (л.43).

Съгласно решение от 04.12.2001г. по адм.д.№ 587/1999г. (л.99), издадена по искане на наследниците на П.С. Паскалев заповед за въвеждането на реституираните имоти по кадастралния план под № 432/17.05.1999г., е била отменена по жалба на няколко юридически лица, с мотив, че е налице спор за материално право между тях и наследниците. По делото не са ангажирани доказателства този спор да е бил разрешен в полза на настоящите жалбоподатели.

Вместо това те са предявили иск с правно основание чл.53, ал.2 от Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), против Община Бургас за част от имотите. Същият е бил отхвърлен с решение № 449/24.04.2014г. по гр.д.№ 1442/2011г. на Окръжен съд - Бургас, потвърдено с решение № 87/19.09.2014г. по в.гр.д.№ 191/2014г. на Апелативен съд - Бургас (л.58-76). Като решаващ мотив е посочено от въззивната инстанция, че процедурата по реституция не е завършена поради невъвеждането на имотите в кадастъра. Не е споделен мотивът на окръжния съд, че била налице пречка за възстановяване по чл10б, ал.1 от ЗСПЗЗ и в патримониума на наследниците не е възникнало право на собственост.

Последвало издаването на решение № 551/04.01.2017г. по гр.д.№ 1968/2015г. на Окръжен съд - Бургас, потвърдено с решение № 43/18.05.2017г. по гр.д.№ 99/2017г. на Апелативен съд - Бургас и определение № 247/11.05.2018г. по гр.д.№ 3546/2017г. на ВКС с което не е допуснато касационно обжалване (л.45-57). То е постановено по предявен ревандикационен иск от Българската държава против наследниците за част от реституираните имоти, който е бил отхвърлен с основен мотив позоваването на тълкувателно решение № 5 от 14.01.2013г. на ВКС по тълк.д.№ 5/2011г., ОСГК. Според него държавата е обвързана от съдебното решение за възстановяване на правото на собственост върху земеделски земи и гори по реда на ЗСПЗЗ и ЗВСГЗГФ и е недопустимо упражняването на косвен съдебен контрол за нищожност на административен акт за възстановяване на земеделски земи и гори по предявен иск за собственост от или срещу държавата, когато върху него е упражнен пряк съдебен контрол. Изрично в решението на окръжния съд е отбелязано, че по възстановяването е постановено решение № 25 от 16.02.1999г. по гр.д.№ 1421/1998г. на Районен съд - Бургас, което е влязло в сила и е задължително за държавата и нейните органи.

Съгласно цитираната по-горе скица-проект №15-6444296/16.06.2021г. и представените с нея проект и удостоверение за приемането му (л.37-42) в СГКК-Бургас е инициирана процедура за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Бургас в частта, относно поземлени имоти с идентификатори 07079.604.85 и 07079.604.58, първият с отреждане за второстепенна улица, площ от 8089кв.м. и собственик Община Бургас, вторият за друг вид застрояване, площ от 978кв.м. без данни за собственост. Предвидено е създаването на два нови обекта – процесния, за който е постановен атакувания отказ за обработка на декларация по чл.14 от ЗМДТ, имот с идентификатор 07079.604.333, при отреждане за второстепенна улица, площ от 1526кв.м. и втори имот с идентификатор 07079.604.332, при отреждане за друг вид застрояване, площ от 895кв.м.

При тези данни Габриела Веселинова Иванова, на длъжност старши експерт в отдел „Обслужване на данъкоплатци“ в Община Бургас, с предоставени й правомощия на орган по приходите по смисъла на чл.4, ал.3 и 4 от ЗМДТ, съгласно заповед № 1681/01.07.2014г. (л.113), издала протокол № **********/29.09.2021г. (л.103). С него тя отказала да обработи подадената от жалбоподателите данъчна декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№ **********/29.09.2021г. за недвижим имот с проектен идентификатор 07079.604.333, гр.Бургас, ПЗ Север. Като мотив за отказа е изложено заявеното от лицата, че са собственици на имота по силата на съдебно решение от 16.02.1999г. При извършената служебна проверка било установено, че са били водени други съдебни дела, приключили с влязло в сила решение № 449/24.04.2014г. с което със сила на присъдено нещо е прието, че те не са собственици на имотите, част от които са сега декларираните терени. Поземлените имоти са общински и единият от тях (б.а. процесният) е улица. Съгласно чл.10, ал.2 от ЗМДТ улицата е необлагаем обект. Също така не налице условието на чл.11, ал.1 от ЗМДТ, т.е. лицата да са собственици на имота, поради което те не са данъчно задължени и подадената декларация не следва да се обработва.

Жалбоподателите, недоволни от постановения отказ го оспорили пред горестоящия орган със същите аргументи, които са изложили и в сезираща съда жалба.

Директорът на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ към Община Бургас, компетентен съгласно заповед № ЧР-105/10.02.2014г. (л.114) и чл.4, ал.5 от ЗМДТ, издал решение № 94-01-37764/2/02.11.2021г. с което отхвърлил жалбата. Като мотиви той е посочил, че жалбоподателите твърдят, че са собственици на имот с идентификатор 07079.604.333, който ще се образува след промяна на кадастралната карта и ще замести част от имоти с идентификатори 07079.604.85 и 07079.604.58. С решение № 449/24.04.2014г. по гр.д.№ 1442/2011г. на Окръжен съд - Бургас са били отхвърлени техни собственически претенции за конкретни имоти, включително и посочените два имота. Поради това директорът е намерил за правилна преценката на органа по приходите, че обработката на декларацията не може да се извърши при наличието на влязлото в сила съдебно решение. Посочил е, че дори при спор за собственост, същият не може да се разреши от органите на общината, а при положение, че не са представени категорични доказателства за изясняването на собствеността, то би било неправилно да се начисляват публични вземания от несобственик.

Решението е връчено на заявителя П.С. лично на 09.11.2021г., а сезиращата съда жалба е подадена на 23.11.2021г.

 

При така изяснената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, подадена от легитимирано лице, в установения 14-дневен срок по чл.156, ал.1 от ДОПК.

Разгледана по същество, същата е неоснователна.

В чл.4, ал.1 от ЗМДТ е предвидено, че установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци се извършват от служителите на общинската администрация по реда на ДОПК; обжалването на свързаните с тях актове се извършва по същия ред; според ал.3 в производствата по ал.1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители; според ал.4, служителите по ал.3 се определят със заповед на кмета на общината, а според ал.5 кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152, ал.2 ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община - на териториален директор на Националната агенция за приходите.

В конкретния случай се касае за обжалване на акт във връзка с определяне на задължение за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци по реда на чл.107, ал.3 от ДОПК, поради което ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община осъществява функциите на териториален директор на НАП, което от своя страна води до извод, че при обжалването на акта по административен ред компетентен орган да разгледа жалбата е ръководителят на звеното за местни приходи при съответната община.

Правомощията на конкретният приходен орган издал обжалваният акт произтичат от заповед № 1681/01.07.2014г. на кмета на Община Бургас (л.113), издадена на основание чл.44, ал.2 от ЗМСМА, чл.4, ал.3 и ал.4 от ЗМДТ и чл.8, ал.5 и чл.12, ал.1 от ДОПК.

Актът е потвърден с решение № 94-01-37764/2/02.11.2021г. на директора на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ към Община Бургас, който по смисъла на чл.4, ал.5 от ЗМДТ е ръководителят на звеното за местни приходи в съответната община с придадени от закона правомощия на териториален директор на Националната агенция за приходите. По делото е представена и заповед № ЧР-105/10.02.2014г. (л.114) на кмета на Община Бургас за назначаването на Шарпов на длъжност директор.

В този смисъл обжалваният акт е издаден от компетентен орган.

Съдът не установи нарушения във формата на атакувания акт – същият напълно отговаря на изискванията на чл.59, ал.2 от АПК, като включително са налице част от фактическите и правните основания за неговото издаване, които се споделят от настоящия съдебен състав. В тази част той е и съобразен с материалния закон.

Съгласно чл.10 от ЗМДТ с данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на страната сгради и поземлени имоти в строителните граници на населените места и селищните образувания, като с оглед разпоредбата на чл.11, ал.1 от ЗМДТ, субекти на това задължение (данъчно задължени лица) са собствениците на облагаеми с данък недвижими имоти. Задълженията за данък върху недвижимите имоти имат своето основание и следват от факта на принадлежността на правото на собственост върху съответния недвижим имот. Именно данъчнозадължените лица са тези, които подават данъчна декларация, в случая по чл.14 от ЗМДТ.

В лимитативно изброени от законодателя случаи – разпоредбите на чл.10, ал.2-4 и чл. 24 ЗМДТ е предвидено, че определени обекти, както и някои субекти, ще бъдат необлагаеми, респ. освободени от данък. По аргумент от чл.64, ал.1, вр. чл.11 от ЗМДТ, собствениците на необлагаеми с данък недвижими имоти, не дължат за тях и такса битови отпадъци. Следователно за необлагаемите обекти и освободените от данък лица няма задължение за подаване на декларация по чл.14 от ЗМДТ, защото те не са задължени лица по смисъла на чл.11, ал.1 от ЗМДТ.

Иначе неправилна е преценката на органа по приходите и горестоящия орган, че с решение № 449/24.04.2014г. по гр.д.№ 1442/2011г. на Окръжен съд - Бургас е отречено правото на собственост на жалбоподателите върху имотите. То е било постановено по предявен иск с правно основание чл.53, ал.2 от ЗКИР, в тогавашната му редакция, по повод нуждата от въвеждането в кадастъра на вече реституираните имоти с решение № 25 от 16.02.1999г. по гр.д.№ 1421/1998г. Основния мотив за отхвърлянето на иска, посочен от въззивната инстанция в решение № 87/19.09.2014г. по в.гр.д.№ 191/2014г. на Апелативен съд - Бургас е, че реституцията не е била завършена поради невъвеждането на имотите в кадастъра, а не липсата на реституционни права.

Правата на жалбоподателите върху имотите не само, че не са отречени с представените по преписката съдебни решения, а изрично са признати с последното постановено решение № 551/04.01.2017г. по гр.д.№ 1968/2015г. на Окръжен съд - Бургас и потвърждаващите го съдебни актове на горните инстанции. Те, на основание тълкувателно решение № 5 от 14.01.2013г. на ВКС по тълк.д.№ 5/2011г., ОСГК, са постановили, че проведената реституция по решение № 25 от 16.02.1999г. по гр.д.№ 1421/1998г. е задължителна за държавата и нейните органи.

Ето защо при констатираните реституционния права на жалбоподателите върху имотите по цитираните съдебни решения, неправилен е изводът на органа по приходите и горестоящия орган, че не са били представени категорични доказателства за изясняването на собствеността. Това обаче не се отразява на констатирания факт, че процесният имот с проектен кадастрален идентификатор 07079.604.333 е отреден за второстепенна улица. Като такъв той не е необлагаем обект по смисъла на чл.10, ал.2 от ЗМДТ, поради което неговите собственици, дори и те да са жалбоподателите, не са задължени лица по смисъла на чл.11, ал.1 от ЗМДТ. Като такива за тях не съществува правна възможност да декларират този имот по чл.14 от ЗМДТ и отказът за обработка на подадената от тях декларация се явява законосъобразен единствено на това основание, посочено в протокол № **********/29.09.2021г. на органа по приходите.

В контекста на изложеното настоящата инстанция намира, че оспореният акт е законосъобразен, което предпоставя отхвърляне на оспорването по предявената жалба.

По делото искане за присъждане на разноски е направено и от двете страни. Предвид изхода на спора и на основание чл.161, ал.1, изречение трето от ДОПК във връзка с чл.4 от ЗМДТ следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на 500 лева, определени по реда на чл.8, ал.3 от Наредба № 1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран от горното и на основание чл.160, ал.1 от ДОПК, Административен съд - Бургас, VІІ-ми състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.П.П., ЕГН-**********,***, П.Г.С., ЕГН-**********,*** и И.Н.Н., ЕГН-**********,***, против протокол № **********/29.09.2021г. на старши експерт в отдел „Обслужване на данъкоплатци“ в Община Бургас, потвърден с решение № 94-01-37764/2/02.11.2021г. на директора на дирекция „Местни приходи от данъци, такси и реклама“ към Община Бургас, с който им е отказана обработка на декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№ ********** от 29.09.2021г. за недвижим имот с проектен кадастрален идентификатор 07079.604.333, находящ се в гр.Бургас, ПЗ Север.

ОСЪЖДА Д.П.П., ЕГН-**********,***, П.Г.С., ЕГН-**********,*** и И.Н.Н., ЕГН-**********,***, да заплатят на Община Бургас сумата от  500 (петстотин) лева, за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14-дневен срок, от съобщаването на страните пред Върховен административен съд.  

 

                              

       

                                                                            СЪДИЯ: