Определение по дело №157/2024 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 688
Дата: 17 май 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247270700157
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 април 2024 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 688

Шумен, 17.05.2024 г.

Административният съд - Шумен - , в закрито заседание на седемнадесети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: БИСТРА БОЙН

Като разгледа докладваното от съдия БИСТРА БОЙН административно дело № 20247270700157 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Съдебното производство е по реда на чл.145 и следващите от АПК, във връзка с чл.105 ал.1 от Закон за здравето, във връзка с чл.10 ал.1 от Правилник за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи.

Делото е образувано по жалба на „МБАЛ- Велики Преслав“ с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление в [населено място], [улица], представлявана от управителя д-р Й. Н. Ж.- Р. срещу Заповед № РД-02-23/10.04.2024г., допълнена със Заповед № РД-02-29/19.04.2024г., издадени от Директор на РЗИ-Шумен, с които е разпоредено разкриване на ТЕЛК с код 2713 към болничното заведение и е даден срок до 19.04.2024г. на управителя да предприеме съответните мерки. В жалбата се сочи, че предвид безпрецедентната кадрова криза в болничното заведение е абсолютно невъзможно кадрово да бъде окомплектована ТЕЛК. Поради което е налице обективна причина в „МБАЛ- Велики Преслав“ ЕООД да не се формира ТЕЛК, като се моли оспорената заповед бъде отменена, като постановена в нарушение на Кодекса на труда.

Съдът служебно следи за наличието на абсолютната задължителна положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното производство, а именно- оспореният акт да подлежи на съдебен контрол и съответно правният интерес от предприетото оспорване.

От съдържанието на жалбата е видно, че се оспорва законосъобразността на Заповед № РД-02-23/10.04.2024г., допълнена със Заповед № РД-02-29/19.04.2024г. за разкриване на ТЕЛК, с оглед евентуални нарушения на разпоредби на Кодекса на труда при изпълнението ѝ. Изложени са и основания за оспорване по целесъобразността на Заповедта, по смисъла на § 1 т.3 на ДР на АПК, като се твърди, че Заповедта е неправилна и неосъществима.

Съгласно чл.105 ал.1 и ал.2 от Закона за здравето, Териториалните експертни лекарски комисии са структурни звена на лечебните заведения, към които са открити и същите се откриват и закриват от директорите на регионалните здравни инспекции, съгласувано с министъра на здравеопазването, към държавни и общински лечебни заведения за болнична помощ, центрове за психично здраве, центрове за кожно-венерически заболявания и комплексните онкологични центрове. Съгласно чл.10 от Правилник за устройството и организацията на работа на органите на медицинската експертиза и на регионалните картотеки на медицинските експертизи, Териториалните експертни лекарски комисии се откриват и се закриват със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция след съгласуване с министъра на здравеопазването. Според ал.2 на чл.10, изменена с ДВ, бр.23 от 2024г., Териториалните експертни лекарски комисии се създават във всички държавни и общински многопрофилни лечебни заведения за болнична помощ (с изключение на лечебните заведения по чл.5, сред които не попада жалбоподателят) и комплексните онкологични центрове. Съгласно чл.9 т.20 и т.24 от Устройствен правилник на РЗИ, Директорът на РЗИ организира, ръководи и контролира медицинската експертиза на територията на съответната област, създава със заповед комисии, като при осъществяване на своите правомощия издава индивидуални административни актове /чл.10/.

Като съобрази жалбата и относимите законови разпоредби, съдът намира, че задължението за разкриване на ТЕЛК към всички държавни и общински многопрофилни лечебни заведения за болнична помощ, сред които е и „МБАЛ-Велики Преслав“ ЕООД произтича от закона, а не от оспорената заповед. Съответно не е налице правен интерес от предприетото обжалване по съдебен ред. Предвид изложеното, съдът намира, че депозираната жалба е подадена срещу акт, който не подлежи на оспорване, въпреки посочената възможност и срок за обжалване в самата Заповед, и като недопустима жалбата следва да се остави без разглеждане, като производството по делото бъде прекратено.

С оглед горното и на осн. чл.159 т.1 и т.4 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх.№ ДА-01-1107 от 26.04.2024год. по описа на ШАС, депозирана от „МБАЛ- Велики Преслав“ с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление в [населено място], [улица], представлявана от управителя д-р Й. Н. Ж.- Р. срещу Заповед № РД-02-23/10.04.2024г., допълнена със Заповед № РД-02-29/19.04.2024г., издадени от Директор на РЗИ-Шумен, с които е разпоредено разкриване на ТЕЛК с код 2713 към болничното заведение и е даден срок до 19.04.2024г. на управителя да предприеме съответните мерки.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 157 по описа за 2024г. на Административен съд-гр.Шумен, като недопустимо.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщението пред ВАС.

Съдия: