Решение по дело №525/2006 на Окръжен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 юли 2009 г.
Съдия: Добрин Пеев Кючуков
Дело: 20062300800525
Тип на делото: Фирмено дело
Дата на образуване: 8 юни 2006 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ  №61

                           

                                  гр. Ямбол,  23.07.2009г.

                                

                              В ИМЕТО НА НАРОДА

Ямболският окръжен съд, фирмено отделение в закрито заседание на      ДВАДЕСЕТ и ТВЕТИ ЮЛИ   през две хиляди и девета година, като

разпреда докладваното фирмено дело № 525 по описа за 2006 г. от

 

                                     ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: Д. КЮЧУКОВ

за да се произнесе взе предвид следното:

ЯОС е постъпило заявление от Д.П.С. с ЕГН ********** в качеството му на представляващ ЧИТАЛИЩЕ "ДИАНА" със седалище и адрес на управление гр. Ямбол, ул. "Серес" №15, рег. по ф.д." № 525/206г. по описа на ЯОС, с което се иска вписване на нови обстоятества по партидата на читалището, а именно:освобождаване на членовете на Настоятелството и Председателя на ЧН, както и освобождаване на членовете на Проверителната комисия и Председателя на ПК и вписване на новоизбраните състави; както и вписване на актуализиран Устав на Читалището, приет на Общо събрание, проведено на 20.06.2009г.

Към заявлението са приложени следните документи: копие от поканата за свикване на Общо събрание; протокол от Общото отчетно изборно събрание проведено на 20.06.2009г.; Устав на читалището; списък на членовете, присъствали на Общото събрание, проведено на 20.06.2009; образец от подписа на Председателя на Читалищното настоятелство - нот. заверен; декларации на членовете на Настоятелството и Проверителната комисия за роднински връзки, свидетелства за съдимост.

В закрито заседание Съдът установи, че са налице, както материално-правните, така и процесуалните предпоставки за допускане на исканото вписване, в предвид на което намира същото за законосъобразно.

Воден от посочените съображения и на основание чл.9, ал.3 от Закона за народните читалища и чл.18, ал.1, т.3 от ЗЮЛНЦ ЯМБОЛСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД

 

РЕШИ:

 

ВПИСВА в регистъра за юридическите лица с нестопанска цел при ЯОС по партидата на ЧИТАЛИЩЕ "ДИАНА" със седалище и адрес на управление гр. Ямбол, ул. "Серес" №15, рег. по ф.д. № 525/2006г. по описа на ЯОС, следните нови обстоятелства:

ВПИСВА актуализиран Устав на читалището, приет на Общо събрание, проведено на 20.06.2009г.

ОСНОВНИ ЦЕЛИ

развитие и обогатяване на културния живот, социалната и образователната дейност в населеното място, където осъществява дейността си;

запазване на обичаите и традициите на българския народ;

разширяване на знанията на гражданите и приобщаването им към ценностите и постиженията на науката, изкуството и културата;

възпитаване и утвърждаване на националното самосъзнание;

осигуряване на достъп до информация. ОСНОВНИ ДЕЙНОСТИ

уреждане и поддържане на библиотеки, читални, фото-, фоно-, филмо- и видеотеки, както и създаване и поддържане на електронни информационни мрежи;

развиване и подпомагане на любителското художествено творчество

организиране на школи, кръжоци, курсове, клубове, кино- и видеопоказ, празненства, концерти чествания и младежки дейности;

събиране и разпространяване на знания за родния край;

създаване и съхраняване на музейни колекции съгласно Закона за културното наследство;

предоставяне на компютърни и интернет услуги.

Народно читалище „Диана" може да развива и допълнителна стопанска дейност, свързана с предмета на основната му дейност, в съответствие с действащото законодателство, като използва приходи те от нея за постигане на определените в устава му цели. Народното читалище не разпределят печалба.

Народното читалище няма право да предоставя собствено или ползвано от него имущество възмездно или безвъзмездно:

за хазартни игри и нощни заведения;

за дейност на нерегистрирани по Закона за вероизповеданията религиозни общности и юридически лица с нестопанска цел на такива общности;

за постоянно ползване от политически партии и организации;

на председателя, секретаря, членовете на настоятелството и проверителна та комисия и на членовете на техните семейства.

Народното читалище може да се сдружава за постигане на своите цели, за провеждане на съвместни дейности и инициативи при условията и по реда на този закон.

ЧЛЕНСТВО И УПРАВЛЕНИЕ

Членовете на читалището са индивидуални, колективни и почетни.

Индивидуалните членове са български граждани. Те биват действителни и спомагателни:

действителните членове са лица, навършили 18 години, коита участват в дейността на читалището, редовно плащат членски внос и имат право да избират и да бъдат избирани;

спомагателните членове са лица до 18 години, които нямат право да избират и да бъдат избирани; те имат право на съвещателен глас.

Колективните членове съдействат за осъществяване целите на читалището, подпомагат дейностите, поддържането и обогатяването на материалната база и имат право на един глас в общото събрание.

Колективни членове могат да бъдат:

професионални организации;

стопански организации;

търговски дружества;

кооперации и сдружения;

културно-просветни и любителски клубове и творчески колективи.

Почетни членове могат да бъдат български и чужди граждани с изключителни заслуги за читалището.

Органи на читалището са общото събрание, настоятелството и проверителната комисия.

Върховен орган на читалището е общото събрание.

Общото събрание на читалището се състои от всички членове на читалището, имащи право на глас.

Общото събрание:

изменя и допълва устава;

избира и освобождава членовете на настоятелството, проверителната ко мисия, председателя и секретаря;

приема вътрешните актове, необходими за организацията на дейността на читалището;

изключва членове на читалището;

определя основни насоки на дейността на читалището;

взема решение за членуване или за прекратяване на членството в читалищно сдружение;

приема бюджета на читалището;

приема годишния отчет до 30 март на следващата година;

определя размера на членския внос;

отменя решения на органите на читалището;

взема решения за откриване на клонове на читалището след съгласуване с общината;

взема решение за прекратяване на читалището;

взема решение за отнасяне до съда на незаконосъобразни действия на ръководството или отделни читалищни членове.

Решенията на общото събрание са задължителни за другите органи на читалището.

Редовно общо събрание на читалището се свиква от настоятелството най-малко веднъж годишно. Извънредно общо събрание може да бъде свикано по решение на настоятелството, по искане на проверителната комисия или на една трета от членовете на читалището с право на глас. При отказ на настоятелството да свика извънредно общо събрание, до 15 дни от постъпването на искането проверителната комисия или една трета от членовете на читалището с право на глас могат да свикат извънредно общо събрание от свое име.

Поканата за събрание трябва да съдържа дневния ред, датата, часа и мястото на провеждането му и кой го свиква. Тя трябва да бъде изпратена не по-късно от 7 дни преди датата на провеждането по списък, утвърден от секретаря на читалището. В същия срок на врататта на читалището и на други общодостъпни места в общината, където е дейността на читалището, трябва да бъде залепена поканата за събранието.

Общото събрание е законно, ако присъстват най-малко половината от имащите право на глас членове на читалището. При липса на кворум събранието се отлага с един час. Тогава събранието е законно, ако на него присъстват не по-малко от една трета от членовете при редовно общо събрание и не по-малко от половината плюс един от членовете при извънредно общо събрание.

Решенията по чл. 8, ал. 1, т. 1, 4, 10, 11 и 12 от Устава се вземат с мнозинство най-малко две трети от всички членове. Останалите решения се вземат с мнозинство повече от половината от присъстващите членове.

Две трети от членовете на общото събрание на народното читалище могат да предявят иск пред окръжния съд по седалището на читалището за отмяна на решение на общото събрание, ако то противоречи на закона или устава.

Искът се предявява в едномесечен срок от узнаването на решението, но не по-късно от една година от датата на вземане на решението.

Прокурорът може да иска от окръжния съд по седалището на читалището да отмени решение на общото събрание, което противоречи на закона или устава, в едномесечен срок от узнаване на решение то, но не по-късно от една година от датата на вземане на решението.

Изпълнителен орган на читалището е настоятелството, което се състои от пет члена, избрани за срок до 3 години. Същите да нямат роднински връзки по права и съребрена линия до четвърта степен. Настоятелството: свиква общото събрание;

осигурява изпълнението на решенията на общото събрание; подготвя и внася в общото събрание проект за бюджет на читалището и ут върждава щата му;

подготвя и внася в общото събрание отчет за дейността на читалището; утвърждава длъжностната характеристика на секретаря на читалището. Настоятелството взема решение с мнозинство повече от половината на членовете си.

Председателят  и   секретаря   на   читалището   са   членове   на   настоя­телството и се избират от общото събрание за срок до 3 години. Председателят:

организира дейността на читалището съобразно закона, устава и решенията на общото събрание;

представлява читалището;

свиква и ръководи заседанията на настоятелството и председателства общото събрание;

отчита дейността си пред настоятелството;

сключва и прекратява трудовите договори със служителите съобразно бюджета на читалището и въз основа решение на настоятелството. Секретарят на читалището:

организира  изпълнението  на  решенията  на  настоятелството,  включително решенията за изпълнението на бюджета;

организира текущата основна и допълнителна дейност; отговаря за работата на щатния и хонорувания персонал; представлява читалището заедно и поотделно с председателя. подписва финансово-счетоводни документи и банков песимент

Секретарят не може да е в роднински връзки с членовете на настоятелството и на проверителната комисия по права и по съребрена линия до четвърта степен, както и да бъде съпруг/съпруга на председателя на читалището.

Проверителната комисия се състои от трима членове, избрани за срок до З години.

Членове на проверителната комисия не могат да бъдат лица, които са в трудовоправни отношения с читалището или са роднини на членове на настоятелството, на председателя или на секретаря по права линия, съпрузи, братя, сестри и роднини по сватовство от първа степен.

Проверителната комисия осъществява контрол върху дейността на настоятелството, председателя и секретаря на читалището по спазване на закона, устава и решенията на общото събрание.

При констатирани нарушения проверителната комисия уведомява общото събрание на читалището, а при данни за извършено престъпление - и органите на прокуратурата.

Не могат да бъдат избирани за членове на настоятелството и на проверителната комисия, и за секретари лица, които са осъждани на лишаване от свобода за умишлени престъпления от общ характер.

Членовете на настоятелството, включително председателят и секретарят, подават декларации за конфликт на интереси при условията и по реда на Закона за предотвратяване и разкриване на конфликт на интереси. Декларациите се обявяват на интернет страницата на съответното читалище.

ИМУЩЕСТВО И ФИНАНСИРАНЕ

Имуществото на читалището се състои от право на собственост и от други вещни права, вземания, ценни книжа, други права и задължения.

Читалищата набират средства от следните източници:

членски внос;

културно-просветна и информационна дейност;

субсидия от държавния и общинските бюджети;

наеми от движимо и недвижимо имущество;

дарения и завещания;

други приходи.

Предложенията за годишната субсидия за читалищата по общини, нормативите и механизмът за нейното разпределяне се разработват от Министерството на културата съгласувано с областните администрации и общините.

С решение на общинския съвет читалищата могат да се финансират допълнително над определената по чл.16, по ал. 1 субсидия със средства от собствените приходи на общината.

Гласуваната от общинския съвет субсидия за народните читалища, определена на основата на нормативи и по реда на чл.16 ал. 2, не може да се отклонява от общината за други цели.

Предвидените по държавния и общинския бюджет средства за читалищна дейност се разпределят между читалищата от комисия с участието на представител на , съответната община, на всяко читалище от общината и се предоставят на читалищата за самостоятелно управление.

При недостиг на средства за ремонта и поддръжката на читалищна сграда средствата се осигуряват от общинския съвет. Читалищата не могат да отчуждават недвижими вещи и да учредяват ипотека върху тях

Движими вещи могат да бъдат отчуждавани залагани, бракувани или заменени с по-доброкачествени само по решение на настоятелството.

Недвижимото и движимото имущество, собственост на читалищата, както и приходите от него не подлежат на принудително изпълнение освен за вземания, произтичащи от трудови правоотношения.

Читалищното настоятелство изготвя годишния отчет за приходите и разходите, който се приема от общото събрание.

Отчетът за изразходваните от бюджета средства се представя в общината, на чиято територия се намира читалището.

Председателят на народното читалище на територията на община Ямбол ежегодно в срок до 10 ноември представя на кмета предложения за своята дейност през следващата година.

Кметът на-общината внася направените предложения в общинския съвет, който приема годишна програма за развитие на читалищната дейност в съответ ната община.

Програмата по чл.20 , ал. 2 се изпълнява от читалищата въз основа на финансово обезпечени договори, сключени с кмета на общината.

Председателят на читалището представя ежегодно до 31 март пред кмета на общината и общинския съвет доклад за осъществените читалищни дейности в изпълнение на програмата по чл.20, ал. 2 и за изразходваните от бюджета средства през предходната година.

Докладите по чл.20, ал. 4 на читалищата на територията на една община се об съждат от общинския съвет на първото открито заседание след 31 март с участието на представителите на народните читалища - вносители на докладите

ПРЕКРАТЯВАНЕ НА ЧИТАЛИЩЕТО

Читалището може да бъде прекратено по решение на общото събрание, вписано в регистъра на окръжния съд. То може да бъде прекратено с ликвидация или по решение на окръжния съд, ако:

дейността му противоречи на закона, устава и добрите нрави;

имуществото му не се използва според целите и предмета на дейността на читалището;

е налице трайна невъзможност читалището да действа или не развива дейност за период две години. В тези случаи министърът на културата изпраща сигнал до прокурора за констатирана липса на дейност на читалище;

не е учредено по законния ред;

е обявено в несъстоятелност.

Прекратяването на читалището по решение на окръжния съд може да бъде постановено по искане на прокурора, направено самостоятелно или след подаден сигнал от министъра на културата

Прекратяването на читалището по искане на прокурора се вписва служебно.

Читалищното сдружение, в което е членувало прекратеното читалище, не

може да претендира за разпределянето на имуществото на това читалище.

При прекратяване на читалищно сдружение се прилагат съответно чл. 27 и 28 от ЗЮЛНЦ.

За неуредените в този закон случаи се прилага Законът за юридическите лица с нестопанска цел.

Заличава вписаните членове на Читалищното Настоятелство и Председателя на ЧН.

Вписва новоизбраното Настоятелството в състав:

Д.П.С. с ЕГН ********** - Председател

Г.Б.В. с ЕГН **********- секретар

Ж.Н.Л. с ЕГН **********

Т.С.И. с ЕГН **********

Г.Т.Х. с ЕГН**********

Заличава вписаните членове на Проверителната комисия и Председателя на ПК.

Вписва Проверителна комисия в състав:

В.Д.Д. с ЕГН ********** - Председател

К.Г.А.с ЕГН **********

А.И.К.с ЕГН **********

Читалището ще се представлява от Председателя на Настоятелството - Д.П.С. с ЕГН **********

Решението не подлежи на обжалване.

ОКРЪЖЕН СЪДИЯ: