Решение по дело №2091/2024 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 105
Дата: 11 февруари 2025 г.
Съдия: Светослава Михайлова Цонева
Дело: 20244430202091
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 ноември 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 105
гр. Плевен, 11.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на петнадесети януари през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Светослава М. Цонева
при участието на секретаря ДАНИЕЛА В. ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от Светослава М. Цонева Административно
наказателно дело № 20244430202091 по описа за 2024 година
ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59 от ЗАНН
Обжалвано е Наказателно постановление № 24-1772-000078 от
27.03.2024 година на Началник сектор в ОДМВР - Плевен, Първо РУ - Плевен,
с което на основание чл. 177 ал. І т. 1 от ЗДвП на М. С. М., ЕГН ********** от
*** е наложено административно наказание глоба в размер на 150 лева за
извършено нарушение по чл. 150А ал. І от ЗДвП.
ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ - редовно призован се явява лично. Моли съда да
постанови решение, с което да отмени изцяло наказателното постановление
като незаконосъобразно, тъй като не счита, че е извършил нарушение.
ОТВЕТНИКЪТ ПО ЖАЛБАТА - редовно призован, не се представлява в
съдебно заседание и не взема становище по основателността на така
депозираната жалба.
СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и
в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на
жалбоподателят, намира за установено следното:
ЖАЛБАТА е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. ІІ
от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.
По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:
1
Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен,
място и материя орган. Видно от приложената към делото в заверено
ксерокопие Заповед № 8121з – 1632 от 02.12.2021 година на Министъра на
вътрешните работи е, че началниците на сектор ПП при ОД на МВР са
овластени да издават наказателни постановления за извършени нарушения по
ЗДвП.
На 08.03.2024 година на жалбоподателя бил съставен акт за извършено
административно нарушение, а именно: за това, че на същата дата в ***,
управлявал собствения си лек автомобил СААБ с регистрационен № ***, с
невалидно свидетелство за управление на МПС след като е лишен от това
право по административен ред във връзка с писмо с регистрационен №
316000-21886 от 2023 година на ИААА и Заповед № РД 01-212 от 2023 година
за анулиране на категория „В“ - нарушение по чл. 150А ал. І от ЗДвП. Актът за
установяване на административно нарушение бил съставен в присъствието на
водача и връчен му лично. Жалбоподателят М. го подписал без възражения.
Впоследствие било издадено и обжалваното наказателно постановление,
което санкционира жалбоподателя с глоба в размер на 150 лева за извършено
нарушение по чл. 150А ал. І от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от
представените по делото писмени доказателства - акт за установяване на
административно нарушение серия GA № 122651 от 08.03.2024 година на
инспектор при ОДМВР - Плевен, Първо РУ - Плевен; наказателно
постановление № 24-1772-000078 от 27.03.2024 година на Началник сектор в
ОДМВР - Плевен, Първо РУ - Плевен; Заповед № 8121з-1632 от 02.12.2021
година на Министъра на вътрешните работи; Заповед № 316з-2933 от
29.07.2022 година на Директора на ОД на МВР – Плевен; справка за
нарушител на името на жалбоподателя М. С. М..
В подкрепа на възприетата и изложена по-горе фактическа обстановка
са и показанията на свидетелите В. Ц., К. М. и В. П., разпитани
непосредствено в съдебно заседание.
При така приетото за установено от фактическа страна СЪДЪТ намери
депозираната от М. М. жалба по реда на чл. 59 ЗАНН за неоснователна по
следните съображения:
2
Наказателното постановление е издадено при спазване на всички
изисквания на процесуалния закон.
Административно наказателното производство въвежда строги правила
за осъществяването му както в основния закон – ЗАНН, така и в
специализираните закони, които определят различните видове
административни нарушения и наказания за тях. Ето защо и особено важно е
за държавните органи, които прилагат административно наказателните
разпоредби да извършват това при стриктно съблюдаване на законовите
разпоредби. Това се налага не от обстоятелството, че прилагането на нормите,
които определят отговорността на всеки нарушител е самоцелно, а от
обстоятелството, че стриктното им спазване е гаранция за справедливост на
процедурата и липсата на произвол. Във всеки конкретен случай когато
държавните органи искат да ангажират административно наказателна
отговорност на конкретен субект, извършител на административно
нарушение, са задължени съобразно чл.6 от ЗАНН да опишат това нарушение
както от обективна, така и от субективна страна с неговите признаци, които
сочат че е осъществено, както и с настъпилия вредоносен резултат, както и
конкретно да посочат законовите разпоредби, които са нарушени.
Изпълнението на тези изисквания е от важно значение не само за защитата на
жалбоподателя, който има право да научи в цялост какво точно нарушение е
извършил, за да организира защитата си, но и с оглед на спазването на
принципа на законосъобразност, който стои в основата на административното
право.
В процеса на проверка на законосъобразността на наказателното
постановление съдът прие, че са спазени всички процесуални правила,
визирани в разпоредбите на чл. 34, чл. 40 и чл. 57 ал. 1 ЗАНН.
Съдът намери, че наказателното постановление е издадено и в
съответствие с материалния закон.
Според разпоредбата на чл. 6 ЗАНН административно нарушение е това
деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на
държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с
административно наказание, налагано по административен ред.
Съгласно разпоредбата чл. 150а, ал.1 от ЗДвП за да управлява моторно
превозно средство, всеки водач трябва да притежава свидетелство за
3
управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него
моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно
превозно средство по съдебен или административен ред, както и
свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно
отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-
процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено,
откраднато или повредено.
На 17.03.2022 година Началник сектор ПП при ОД на МВР- Плевен
издал СУМПС № ***/17.03.2022 година за категория В на името на
жалбоподателя М. С. М..
Със Заповед № РД 01-212/2023г на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" , влязла в законна сила
на 12.05.2023 г., били анулирани резултатите на М. М. от проведените
теоретичен и практически изпит за придобиване на правоспособност за
управление на МПС от категория "В", с което отпаднало и основанието за
издаване на първоначалното му СУМПС със задна дата, както и основанието
за издаване и на всички последващи СУМПС на това лице.
С Решение № 524/22.11.2023 година на Административен съд Плевен,
постановено по Адм. Д № 661/2023 година по описа на същия съд била
обявена нищожността на волеизявлението на Началник сектор Пътна полиция
при ОД на МВР- Плевен и на издаденото въз основа на него СУМПС №
***/17.03.2022 година за категория В на името на жалбоподателя М. С. М..
С Решение № 4272/09.04.2024 година, на Върховен административен
съд, постановено по АД № 1017/2024 година по описа на същия съд било
потвърдено изцяло Решението на Административен съд Плевен било и
същото влязло в законна сила.
Деянието - предмет на настоящото производство, квалифицирано като
нарушение по чл. 150 а ал.1 ЗДП е извършено на 08.03.2024 година след
проверка от страна на контролните органи на полицията.Съдът приема
изводите на наказващият орган за извършено нарушение по чл. 150 а ал. 1 ЗДП
за правилни и законосъобразни. Към дата 08.03.2024 година жалбоподателят
М. не е притежавал въобще свидетелство за управление на МПС от
съответната категория предвид настъпилата изначално нищожност на
волеизявлението на Началник сектор ПП при ОД на МВР- Плевен от
4
17.03.2022 година да бъде издадено СУМПС на името на жалбоподателя,
въпреки че същата е била обявена впоследствие с Решение на
Административен съд Плевен, потвърдено и с Решение на Върховен
административен съд. Нищожността на административните актове е
изначална и поради това и изявлението на Началник сектор ПП при ОД на
МВР Плевен за придобита от М. правоспособност през месец март на 2022
година не е породило изначално целените правни последици.
Съдът приема, че към датата на извършената проверка – 08.03.2024
година у жалбоподателят М. не е било налице валидно СУМПС, тъй като
представеното от него СУМПС е било нищожно. Осъществен е състав на
нарушение по чл. 150 а ал. 1 ЗДП.
При определяне вида и размера на наказанието, което следва да бъде
наложено на жалбоподателя наказващият орган е приложил санкционната
разпоредба на чл. 177 ал. 1 т. 1 ЗДП. Същата обаче предвижда санкция за
водач, който управлява МПС, след като е лишен от това право по съдебен или
административен ред. В конкретния случай е безспорно, че изначално
СУМПС на жалбоподателя като водач на МПС е било нищожно, не е било
валидно за категорията МПС. Такова неправомерно поведение санкционира от
разпоредбата на чл. 177 ал. 1 т. 2 ЗДП.
Предвид горното съдът намери, че са налице основанията за
приложение на разпоредбата на чл. 63 ал. 7 т. 1 ЗАНН. И във фазата на
въззивното производство не е налице съществено изменение на
обстоятелствената част на нарушението, налице са основания за приложение
на закон за същото нарушение, но в съответствие със санкционната
разпоредба на чл. 177 ал. 1 т. 2 ЗДП.
Наказателно постановление № 24-1772-000078 от 27.03.2024 година на
Началник сектор в ОДМВР - Плевен, Първо РУ - Плевен, с което на основание
чл. 177 ал. І т. 1 от ЗДвП на М. С. М., ЕГН ********** от *** е наложено
административно наказание глоба в размер на 150 лева за извършено
нарушение по чл. 150А ал. І от ЗДвП следва да бъде изменено като на
жалбоподателя следва да бъде определено и наложено наказание на основание
чл. 177 ал. 1 т. 2 ЗДП а именно глоба в размер на 100 лева.
Водим от горното и на основание чл. 63 ал.7 т. 1 от ЗАНН, СЪДЪТ
5
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 24-1772-000078 от 27.03.2024
година на Началник сектор в ОДМВР - Плевен, Първо РУ - Плевен, с което на
основание чл. 177 ал. І т. 1 от ЗДвП на М. С. М., ЕГН **********, от *** е
наложено административно наказание глоба в размер на 150 лева за
извършено нарушение по чл. 150А ал. І от ЗДвП КАТО ОПРЕДЕЛЯ
НАКАЗАНИЕ на основание чл. 177 ал. 1 т. 2 ЗДП – ГЛОБА В РАЗМЕР НА 100
ЛЕВА.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено пред Административен съд - Плевен.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
6