Решение по дело №10/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 30
Дата: 15 март 2021 г. (в сила от 15 март 2021 г.)
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20217280700010
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 30/15.3.2021 г.

 

гр. Ямбол

 

В    ИМЕТО    НА   НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, първи касационен състав, в публично заседание на осемнадесети февруари 2021 г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

ЧЛЕНОВЕ: 1. ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                                                                                          2. ВАНЯ СТОЯНОВА

 

при Секретаря Стела Гюмлиева и с участието на прокурора Димитринка Георгиева, като разгледа докладваното от Председателя КАНД № 10 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, вр. с чл. 208 и сл. от АПК.

Образувано е по касационна жалба на Главния архитект на община Ямбол С.К.Ж. против Решение № 260121 от 01.12.2020 г. по АНД № 1095/2020 г. на ЯРС, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № Я-19 от 06.10.2020 г. на Началника на РДНСК-Ямбол. Със санкционния акт е ангажирана административнонаказателната отговорност на С.К.Ж. в качеството му на Главен архитект на община Ямбол за извършено нарушение на чл. 148, ал. 4 от ЗУТ, като на основание чл. 232, ал. 1, т. 2, предложение трето от с.з. му е наложено наказание „глоба“ в размер на 1 000 лева.

В жалбата се сочи, че решението е незаконосъобразно, неправилно и необосновано, поради което се иска отмяна на съдебния акт и на потвърденото с него наказателно постановление. Излагат се подробни съображения по съществото на спора, като се оспорват изцяло изводите на съда досежно законосъобразността на санкционния акт, включително констатациите, нарушението и наложената санкция. Претендират се разноски пред двете съдебни инстанции.

В съдебно заседание касаторът, редовно и своевременно призован, не се явява, но се представлява от адвокат Пламена С., редовно упълномощена, която поддържа жалбата на посочените в нея основания и изложените там доводи, като заявява претенция за разноски съобразно списък по чл. 80 от ГПК.

За ответника по касацията – РДНСК, гр. Ямбол, редовно призован, се явява М.В., Главен експерт, редовно упълномощена, която застъпва тезата за неоснователност на жалбата и иска съдът да я отхвърли, респ. – да остави в сила атакуваното решение. Счита, че при разглеждане на делото в ЯРС не са допуснати съществени съдопроизводствени нарушения; решението е постановено в съответствие със събраните по делото доказателства, въз основа на които правилно и законосъобразно районният съд е потвърдил процесното НП. Твърди, че в конкретния случай още към датата на одобряване на проектите заявителите Д. и Т. Т.и не са имали качеството на възложители по смисъла на чл. 148, ал. 4 от ЗУТ, тъй като за одобряване на инвестиционните проекти са представили нотариален акт за собственост върху 29,20 кв.м, а искането е за разрешаване на преустройство на обект с обща площ 44,38 кв.м. В този смисъл според процесуалния представител на ответника по касацията разрешението за строеж безспорно е издадено на лица, които нямат качеството на възложители, въз основа на одобрени в нарушение на чл. 144, ал. 1, т. 1 от ЗУТ инвестиционни проекти, поради което счита, че на Главния архитект правилно и законосъобразно е наложено административно наказание „глоба“. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на ЯОП изразява становище за правилност и законосъобразност на решението на ЯРС и иска оставянето му в сила. Счита, че при съставянето на акта и издаването на наказателното постановление не са допуснати нарушения на процесуалните правила, не е ограничено по никакъв начин правото на защита, а от друга страна е приложен правилно и материалният закон.

ЯАС, първи касационен състав, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в предвидения от закона срок и като такава се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, тя се преценя като неоснователна по следните съображения:

С обжалваното решение - предмет на касационна проверка, ЯРС е потвърдил НП № Я-19 от 06.10.2020 г., издадено от Началника на РДНСК-Ямбол, с което е ангажирана административнонаказателната отговорност на С.К.Ж. в качеството му на Главен архитект на община Ямбол за извършено нарушение на чл. 148, ал. 4 от ЗУТ, като на основание чл. 232, ал. 1, т. 2, предложение трето от с.з. му е наложено наказание „глоба“ в размер на 1 000 лева.

Първата съдебна инстанция приема, че в административнонаказателното производство по издаване на АУАН и НП не са били допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване правото на защита на наказаното лице, както и че наказателното постановление е законосъобразно от материалноправна страна.

За да постанови своя съдебен акт, ЯРС е събрал всички необходими доказателства при строго спазване на процесуалните правила; обсъдени са всички гласни и писмени доказателства и са изложени подробни съображения за това кои от доказателствата съдът е кредитирал като безспорни и потвърждаващи законосъобразността на оспореното наказателно постановление. Приетата за установена фактическа обстановка е правилна, напълно се подкрепя от така събраните доказателства, поради което и се споделя от касационната инстанция. В подкрепа на изводите си въззивната инстанция посочва подробни и аргументирани доводи, изведени въз основа на задълбочен анализ на събраните доказателства, приложимия закон и становищата на страните.

ЯАС в настоящия си състав намира, че правилно и законосъобразно Ямболският районен съд е приел, че при съставянето на АУАН и при издаването на обжалваното пред него наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са ограничили правото на защита на санкционираното лице в степен да доведат до неговата отмяна и е обсъдил доводите на страната. Действително, АУАН и НП са издадени от компетентни органи в предвидените от закона срокове, същите са надлежно предявени на лицето, чиято административнонаказателна отговорност е ангажирана. В случая АУАН е бил съставен в отсъствие на нарушителя в съответствие с визираните в чл. 40 от ЗАНН правила – лицето е било надлежно поканено да присъства при съставянето на акта, като е оформена съответна покана за това, получена лично от Ж., но същият не се явил за съставяне на АУАН. В този смисъл по аргумент на чл. 40, ал. 2 от ЗАНН актът законосъобразно е съставен в отсъствие на нарушителя и това обстоятелство изрично е отразено в съставения акт, с който е установено вмененото нарушение. Настоящият съдебен състав споделя и извода на първата инстанция, че в конкретния случай АУАН е съставен при условията на чл. 40, ал. 4 от ЗАНН въз основа на Констативен протокол № РС-086/28.07.2020 г., който има качеството на официален удостоверителен документ. Наказателното постановление също е издадено от компетентен орган и отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН, като е надлежно връчено по реда на чл. 58, ал. 1 от с.з.

Съдът в настоящия си състав намира също, че са изпълнени изискванията на закона за индивидуализация на вмененото нарушение, тъй като и в АУАН, и в издаденото въз основа на него НП изчерпателно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението; правилно е посочена правната квалификация на нарушената разпоредба на чл. 148, ал. 4 от ЗУТ, като по ясен и категоричен начин е описано, че това нарушение – издаването на разрешение за строеж, е било извършено в разрез със закона, защото посочените в РС като възложители лица нямат това качество по смисъла на чл. 161, ал. 1 от ЗУТ за пълния обем на разрешеното строителство от 44,38 кв.м поради факта, че липсва титул за собственост за разликата от 15,18 кв.м. При това положение, правилно ЯРС е приел, че описаното по този начин нарушение по никакъв начин не създава неяснота за какво точно е била ангажирана отговорността на лицето, респ. – че не е нарушено правото му на защита.

Верен и съответен на доказателствата по делото е изводът на съда, че правилно и законосъобразно така описаното нарушение е подведено под нормата на чл. 232, ал. 1, т. 2, предложение трето от ЗУТ, предвиждаща налагане на глоба в размер от 1 000 лева до 5 000 лева на длъжностно лице, което съгласува, одобри или издаде строителни книжа в нарушение на ЗУТ, на актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на действащите устройствени планове. В тази връзка не може да бъде споделено застъпеното и пред касационната инстанция становище, че липсва състав на нарушение по съображенията, изложени в атакуваното съдебно решение, които ЯАС споделя изцяло, поради което не следва да ги преповтаря. Неоснователно е и възражението на касатора, че за разликата от 15,18 кв.м има издаден Акт за узаконяване № 3/20.02.1990 г., към който е приложена схема, видно от която обособеният обект на Т. Т. и Д. Т. е в описаните в документа им за собственост граници, но с различна площ. Актът за узаконяване, както правилно е посочил в своя съдебен акт първоинстанционният съд, не би могъл да установи собствеността на незаконния строеж, тъй като узаконяването касае единствено техническия статут на обекта-предмет на узаконяването (в този смисъл е и константната съдебна практика). Отделно от това, дори да се приеме, че с АУ № 3 от 20.02.1990 г. е направено заснемане на площ от 44,38 кв. м, то издаденият след него нотариален акт № 15/24.07.1990 г. е съставен и удостоверява собственост върху таванското помещение от 29,20 кв. м, а не върху площ от 44,38 кв. м. Не се споделят и доводите на касационния жалбоподател, че не следва да носи административнонаказателна отговорност предвид отмяната на процесното строително разрешение. Със Заповед № ДК-11-Я-001 от 03.08.2020 г. на Началника на РДНСК-Ямбол издаденото от Главния архитект разрешение за строеж за съответния обект е отменено като незаконосъобразно, същата не е оспорена от засегнатите страни, което сочи на извод, нарушението на жалбоподателя е доказано по категоричен начин. Този извод е верен, предвид следното: по отношение на главния архитект, в качеството му на издател на разрешението за строеж, заповедта за отмяната му с правно основание чл. 156, ал. 3 от ЗУТ се явява контролен акт, постановен от орган на ДНСК при упражненото му правомощие за служебен контрол – чл. 156, ал. 1 от ЗУТ. Предвид това и след отмяната на чл. 216, вр. изм. на чл. 215, ал. 5 ЗУТ (ДВ, бр. 25/2019 г.), главният архитект на общината не разполага с изрично предоставено правомощие да обжалва акта за отмяна на издаденото от него разрешение за строеж. Съдебноадминистративното производство в случая не е способ за разрешаване на спорове между различни държавни органи в това им качество. Въведеното изключение от това общо правило, по силата на което главният архитект в качеството му на орган по чл. 216, ал. 1 от ЗУТ разполагаше с активна процесуална легитимация, е отменено с новата редакция на чл. 215, ал. 5 от ЗУТ (ДВ бр. 25/2019 г.) Предоставената съгласно предходната редакция на нормата изрична процесуална легитимация на главния архитект е отнета, предвид което правото на оспорване не може да бъде надлежно упражнено от него по отношение контролния акт на органите на ДНСК, издаден по реда на чл. 156, ал. 3 ЗУТ и образуваното въз основа на такава жалба съдебно производство би било недопустимо. При липса на данни заповедта да е оспорена от засегнатите страни, следва извод за категорична установеност досежно извършителството на вмененото нарушение.

При категорична установеност за осъществен състав на административно нарушение по чл. 232, ал. 1, т. 2 от ЗУТ от наказаното лице, обосновани са изводите на първата инстанция досежно наложеното наказание и неговия размер в съответствие с предвиденото в посочената санкционна норма. Както правилно е възприел в своя съдебен акт ЯРС, за налагането на наказание по този текст е достатъчно само едно допуснато нарушение на нормите на ЗУТ при издаване на разрешението за строеж, каквото несъмнено е извършил касационният жалбоподател, след като е съгласувал и одобрил инвестиционен проект в разрез със законовите изисквания за това и въз основа на проекта е издал процесното строително разрешение, т.е. налице са две нарушения на нормите на ЗУТ при издаване на разрешението за строеж, тъй като свързаната с издаването му процедура се състои от два етапа: първият - в съгласуване и одобряване на технически или работни инвестиционни проекти, а вторият - в издаване на разрешение за строеж по реда на чл. 148, ал. 4 от ЗУТ. В конкретния казус наказаното длъжностно лице първо е извършило съгласуване и одобрение на инвестиционния проект в нарушение на закона (чл. 144, ал. 1, т. 1 от ЗУТ) и въз основа на така незаконосъобразното съгласуване и одобрение е издал незаконосъобразно разрешение за строеж, т.е. доколкото изпълнителното деяние е едно и се осъществява от обективна страна с издаването на разрешение за строеж, то за него следва да се наложи само едно административно наказание, което в случая е правилно определено по вид и размер – глоба в предвидения в нормата минимум от 1 000 лева.

По изложените съображения настоящата инстанция намира, че съдебното решение не страда от посочените в касационната жалба пороци - същото е съобразено с материалния закон и процесуалните правила и следва да бъде потвърдено.

При този изход на спора за ответника по касация се следват претендираните разноски за възнаграждение за юрисконсулт, чийто размер следва да бъде определен в минималния предвиден в чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ размер от 100 лева.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, ЯАС, първи касационен състав

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260121 от 01.12.2020 г. по АНД № 1095/2020 г. на ЯРС, с което е потвърдено Наказателно постановление № Я-19 от 06.10.2020 г. на Началника на РДНСК-Ямбол.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете

 

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ:      1./п/ не се чете

 

 

 

 

 

2./п/ не се чете