Р Е Ш Е Н И Е
№ 3
гр.Габрово, 25.01.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито заседание на тринадесети януари две хиляди двадесет
и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ГАЛИН КОСЕВ
ДАНИЕЛА ГИШИНА
при секретаря Мариела
Караджова и в присъствието на прокурора Надежда Желева като разгледа
докладваното от председателя к.н.а.д.
№ 122 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството
по делото е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс
(АПК).
Касационното производство е
образувано по депозирана в законния срок жалба на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, представлявана от надлежно
упълномощен процесуален представител, срещу Решение № 260019 от 20.10.2020г. на
Районен съд – Севлиево, постановено по АНД № 299 по описа за 2020 година, с което
е отменено Наказателно постановление № НЯСС-79 от 10.06.2020г. на Заместник-председателя
на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор- София, с което на Община
Севлиево с ЕИК ********* с адрес Севлиево, пл. Свобода 1 за нарушение на чл.141,
ал.1, т.1, от Закона за водите /ЗВ/, на основание чл.200, ал.1, т.38 от същия
закон е наложено административно наказание имуществена санкция в размер 10.000,-
лева.
В жалбата се твърди, че обжалваното
решение било неправилно, необосновано и незаконосъобразно. Развиват подробни доводи,
че неправилно районният съд бил възприел че налице противоречие между
изложеното в акта за установяване на административно нарушение и в
наказателното постановление. Такова противоречие липсвало. Административното
нарушение било установено по несъмнен начин. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на наказателното постановление. В съдебно заседание касаторът не се представлява.
Ответникът – Община Севлиево,
в писмен отговор на касационната жалба оспорва същата. В съдебно заседание се
представлява от упълномощен адвокат, който заявява, че оспорва жалбата,
поддържа доводите изложени в отговора. Моли оспореното съдебно решение да бъде
оставено в сила. Претендират се разноски.
Представителят на Окръжна прокуратура – Габрово дава заключение за неоснователност
на жалбата и правилност на решението на районния съд, поради което последното
следвало да бъде оставено в сила.
Касационната
жалба е допустима като подадена в срок и от процесуално легитимирано лице.
Съдът, като прецени доказателствата по делото,
доводите и възраженията на страните и извърши служебна проверка за валидността,
допустимостта и съответствието с материалния закон на обжалваното решение /чл.
218, ал. 2 от АПК вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН/, намира касационната жалба за основателна
по следните съображения:
Община Севлиево е наказана за извършено нарушение на чл.141, ал.1, т.1 от Закона за водите,
изразяващо се в това, че като собственик на язовир *** не е поддържала в
изправност основния изпускател, явяващ се техническо съоръжение към посочения
язовир. Неизправността на основния изпускател е безспорно установена. Това, че
съоръжението е неизправно е отразено в констативния протокол за извършен есенен
технически преглед от 27.09.2010г. който преглед е извършен само и единствено
от служители на Община Севлиево. Същата констатация се съдържа и в Доклад за
анализ на техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея на
язовир ***/ от 14.02.2020г., в който е
отразено, че основния изпускател не работи. Докладът е утвърден от Кмета на
Общината. При проверката от страна на контролните органи осъществена на 28.11.2019г.
не е извършена манипулация с основния изпускател въпреки искането на
проверяващите, посредством която би се установила изправността на същия.
Настоящата инстанция не споделя
изводите на въззивния съд, че не е налице идентичност при описание на фактическите
обстоятелства в АУАН и в НП. И в двата акта се твърди че основния изпускател е
неизправен, което всъщност е административното нарушение за което е наказана Община
Севлиево – неподдържаното от нейна страна на съоръжение към притежавания от нея
язовир. И двата акта се позовават на един същ протокол. Разликата е, че в АУАН
протоколът е описан като Констативен протокол ….по заповед № 0225/18.03.2019г.
на Кмета на Община Севлиево, а в НП е посочен като протокол от 27.09.2019г.
изготвен по заповед № 0225/18.03.2019г. Касационната инстанция не споделя и
мотива, че е необходимо да бъде посочено какви точно дейности е следвало да
извърши наказаната община. Такова описание би било необходимо ако деецът е
наказан за неизпълнени предписания. В случая общината е наказана за
бездействието си, за неизпълнението на задължението да поддържа язовирните
съоръжения в изправност, поради което правилно с наказателното постановление е
ангажирана административнонаказателната отговорност на общината.
Решението на Районен съд – Севлиево следва да бъде касирано.
Наказателното постановление, обаче следва да бъде изменено по следните
съображения:
Несъмнено Община Севлиево е осъществила описаното нарушение на чл. 141,
ал.1, т.1 от ЗВ. Санкционната норма на чл.200, ал.1, т.38 от същия закон
предвижда диапазон на възможната саанкция от 1.000,- до 10.000,- лева. С обжалваното
наказателно постановление е определена санкция в максималния размер - 10.000,-
лева. В случая
наказателното постановление е незаконосъобразно в частта му с която е определен
размер на имуществената санкция над минималния предвиден в санкционната норма.
Във всички случаи когато санкционния орган налага наказание, различно от
предвидения в закона минимум, той е длъжен да изложи мотиви, от които да стане
ясно защо при индивидуализацията на конкретното наказание е определил точно
този размер. В процесното наказателно постановление не са изложени никакви
мотиви които да обосновават определения от наказващия орган размер на
имуществената санкция. Неизлагането на мотиви в този смисъл, опорочават
санкционния акт, което налага неговото изменение и определяне на имуществената
санкция в размер равен на законовия минимум – 1.000,- лева.
При този изход на делото основателна се явява
претенцията на ответната община за присъждане на разноски. В полза на общината
следва да бъдат присъдени 90 % от направените разходи, пропорционално на
намалението на имуществената санкция.
Водим от горното и на основание чл.
221, ал. 2, от АПК съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 260019 от 20.10.2020г. на Районен съд – Севлиево, постановено по АНД
№ 299 по описа за 2020 година.
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № НЯСС-79
от 10.06.2020г. на Заместник-председателя на Държавната агенция за метрологичен
и технически надзор- София, с което на Община Севлиево с ЕИК ********* с адрес Севлиево,
пл. Свобода 1 за нарушение на чл.141, ал.1, т.1, от Закона за водите /ЗВ/, на
основание чл.200, ал.1, т.38 от същия закон е наложено административно
наказание имуществена санкция в размер 10.000,- /десет хиляди/ лева., като
намалява размера на наложеното наказание имуществена санкция на 1,000.- /хиляда/ лева.
ОСЪЖДА Държавната агенция за метрологичен и технически надзор
– София,
бул. Г.М. Димитров № 52А да заплати на Община
Севлиево с ЕИК ********* с адрес Севлиево, пл. Свобода 1 сумата 896,40 /осемстотин
деветдесет и шест лева и четиридесет стотинки/, разноски за тази инстанция.
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.