Определение по дело №127/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 259
Дата: 25 септември 2023 г. (в сила от 9 ноември 2023 г.)
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20237090700127
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 юли 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 82

В ИМЕТО НА НАРОДА

гр. Габрово, 25.09.2023 г.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО, в закрито заседание на двадесет и пети септември, две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

 

като разгледа докладваното от председателя адм. дело № 127 по описа на съда за 2023 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Делото е образувано по жалба вх. № СДА-01-1245 от 13.07.2023 г., подадена от «****» ЕАД, София, ЕИК: *********, против «индивидуален административен акт, под формата на принудителна административна мярка, инкорпориран в писмо рег. Индекс № АУ0203-356 от 22.12.2022г.» на зам. кмета на Община Габрово.

С процесното писмо до 12 адресата, сред които и жалбоподателят, във връзка с постъпило искане за издаване на виза за проектиране на преместваем обект на същото дружество, зам. кмета на Община Габрово е посочил, че поставянето на такъв обект – павилион за охрана, се разрешава по реда на чл. 56 от ЗУТ и Наредбата за реда и условията за поставяне на преместваеми обекти на територията на Община Габрово. Съгласно действащ ПУП процесният ПИ с идентификатор 14218.508.386 по КККР на гр. Габрово е отреден за УПИ I – фабрика «***», прилежащи улици и УПИ I – за озеленяване и трафопост. Посочено е какви са изискванията за поставяне на такъв обект. Счетено е, че искането не е подадено съгласно изискванията на чл. 10 от тази Наредба по отношение собствеността на имота и необходимата изходна информация /местоположение, параметри, вид, захранване за планирания обект/, поради което не може да бъде разгледано по съответния ред. Посочено е, че на основание чл. 5в от ЗУТ е необходимо в 14-дневен срок заявителят да представи исканите документи, след което ще се разгледа от ОЕСУТ и след положително становище ще се одобри. Във връзка с подаденото искане бил извършен и оглед на място, като се установило, че в имота се извършват строителни работи по сгради с идентификатори 14218.508.386.4 – 8 по КККР, за които в общината не е налице документация и информация. С цел осигуряване законосъобразност на извършваните дейности авторът на писмото е изискал в 14-дневен срок да се представи информация относно собствеността и конкретните инвестиционни намерения и до изясняване на обхвата и видовете СМР същите следва да бъдат преустановени.

С жалбата си „****“ ЕАД възразява срещу частта от това писмо, която счита за ИАА, а именно – ПАМ, с който се налага забрана за продължаване на СМР - „до изясняване обхвата и видовете СМР, следва същите да бъдат преустановени“.

 

Ответната страна оспорва допустимостта на депозираната жалба, като намира, че писмото няма белезите на административен акт и не подлежи на обжалване по реда на АПК.

 

За да разгледа делото по същество, съдът следва да прецени първо дали производството е редовно и допустимо.

За да се произнесе по този въпрос докладчикът по делото взе предвид следното:

По делото няма спор, че жалбоподателят е съсобственик на процесния имот, в който се намират и посочените в писмото пет броя сгради.

С Констативен протокол /КП/, съставен на 16.12.2022 г. от служители при Община Габрово, по повод на подадено искане за издаване на виза за поставяне на преместваем обект, е проведен оглед на място и е установено, че в пет сгради в имота на жалбоподателя се осъществяват СМР, за които в общината не е налице информация, нито строителна документация, поради което следва да се предоставят данни и информация относно собствеността и конкретните инвестиционни намерения във връзка със строителството. Процесното писмо е издадено след този оглед и съставения при него КП.

На 12.01.2023 г. е съставен следващ Констативен протокол от служителите на Община Габрово, с който се установява, че в тях се извършват СМР, описани в протокола, като е приложен и снимков материал. С последващ КП от 13.02.2023 г. отново е направен оглед на същите обекти и резултатите от него са отразени в документа.

Със Заповед № 394 от 28.02.2023 г. на кмета на Община Габрово /л. 55 и сл./ в процесния имот е установено незаконно строителство, поради което е разпоредено спиране на изпълнението му и се забранява достъпа до същия до издаване и влизане в сила на заповед по чл. 225а, ал. 1 от ЗУТ за премахване на незаконния строеж. Адресати на този ИАА са адресатите и на процесното уведомително писмо, сред които и „****“ ЕАД.

На 14.03.2023 г. е издаден Констативен акт № 2 /л. 61/ по отношение на същия имот и извършените в него строителни дейности, като при огледа са констатирани нарушения.

Издадена е Заповед № 662 от 07.04.2023 г. на кмета на Община Габрово, с която е разпоредено премахването на незаконен строеж, като адресат на заповедта е настоящият жалбоподател /л. 49 и сл./.

И двата ИАА /заповедите № 394 и № 662/ са обект на обжалване и производствата по тях са висящи в АС – Габрово.

Процесното писмо е издадено по искане с вх. № АУ-02-03-356 от 07.12.2022 г. /л. 129/ за издаване на виза за поставяне на преместваем обект в същия ПИ. До издаването на процесното писмо не са налице данни за постановяване на отказ или издаване на такава виза. Следва да се приеме, че на искането е отговорено с процесното писмо от 22.12.2022 г. В частта от същото, в която се отразява съдържанието на искането и приложимата нормативна уредба несъмнено то не съставлява ИАА, а и жалбоподателят не го оспорва в тази негова част.

В писмото е отразено, че искането следва да съдържа проектна схема за поставяне на ПО и информация относно предназначението на обекта, а при необходимост от инженерно захранване – и предварително съгласуване на временните връзки. Искането не съдържа тази информация и не може да бъде разгледано по определения за това ред, поради което е необходимо в 14-дневен срок да се представят посочените документи, след което то ще може да бъде разгледано и след положително становище ще се одобри. В тази си част писмото също няма белезите на ИАА, т.к. то е само част от процедурата за издаване на виза, респективно – отказ за издаването на такава и с него не се прегражда пътят на заявителя за приключване на това производство, а единствено се реализират правомощия на административния орган за изясняване в пълнота на релевантните факти и събиране на доказателства в хода на процедурата.

На следващо място е отразено, че в хода на процедурата по искането е извършена проверка с оглед на място, при която било установено, че се извършват строителни работи в имота по сгради, находящи в същия, с посочени идентификатори. „С цел законосъобразността на дейностите, в които се извършват, с приложимите нормативни изисквания, следва в 14-дневен срок да ни предоставите данни и информация относно собствеността и конкретните инвестиционни намерения. До изясняване обхвата и видовете СМР следва същите да бъдат преустановени.“. В тази, именно, част жалбоподателят оспорва процесното  писмо, като намира, че същото е с белезите на ИАА.

Процесното писмо в оспорената част също не съставлява ИАА по смисъла на чл. 223, ал. 1 от ЗУТ, във вр. с чл. 21 от АПК. С него не се създават директно права и задължения, нито се засягат свободи на жалбоподателя. Същият само е уведомен, че по отношение на установени СМР, извършвани към момента на проверка, реализирана преди неговото издаване, са установени строителни дейности, за които не е налице документация и информация в общината и „с цел законосъобразност“ на същите се препоръчва те да бъдат преустановени. С използване на израза „същите следва да бъдат преустановени“ не се установява задължение за адресатите по така посочената нормативна разпоредба, такова се създава по-късно, с издаване на горецитираната Заповед № 394 от 28.02.2023 г. на кмета на Община Габрово, с която на адресатите, посочени в нея, вече конкретно и на посочени правни и фактически основания се забранява изпълнението на СМР и достъпа до строежа.

В писмото не е конкретизирано за какви точно видове СМР става въпрос. Съобщава се само, че са констатирани такива и се изисква информация за тях. С него не се спират нито конкретни строежи, нито части от тях, нито конкретни СМР. Упомената се само в какви сгради са извършвани такива, но това е недостатъчно, за да се счита то за ИАА, подлежащ на изпълнение, вкл. принудително такова. Обективно е невъзможно да се спре изпълнението на СМР без такива конкретни уточнения. Не се забранява и достъп до такива обекти, нито се забранява ползването им, не се разпорежда тяхното премахване. Писмото не съдържа конкретно властническо волеизявление, което е годно да засегне пряко правната сфера на жалбоподателя, от него директно не могат и не произлизат каквито и да било правни последици за същия. То не подлежи и на принудително изпълнение при липса на доброволно такова, т.к. липсата на конкретен предмет прави такова едно изпълнение невъзможно. С такива цели е издадена именно така посочената по-горе Заповед № 394. Тя се явява крайният административен акт, срещу който жалбоподателят вече е упражнил правото си на жалба и в АСГ е образувано дело за нейната действителност и законосъобразност. Такава е и другата цитирана по-горе Заповед № 662 от 07.04.2023 г. на кмета на Община Габрово, с която се разпорежда премахване на конкретно посочени части от строежи и СМР, срещу която дружеството също е упражнило процесуалното си право на жалба и в АСГ е висящо производство против същата.

С оглед така изложеното съдът намира, че в случая не е налице годен за съдебно обжалване административен акт, поради което жалбата се явява недопустима и следва да се остави без разглеждане, а делото да бъде прекратено.

 

Воден от изложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, Административен съд- Габрово

 

ОПРЕДЕЛИ:

ОТМЕНЯ ДАДЕНИЯ ХОД ПО СЪЩЕСТВО.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ Жалба с вх. № СДА-01-1245 от 13.07.2023 г., подадена от «****» ЕАД, София, ЕИК: *********, против принудителна административна мярка, приложена с писмо рег. № АУ0203-356 от 22.12.2022г. на зам. кмета на Община Габрово.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по делото.

 

Препис от съдебния акт да се изпрати на страните, в едно със съобщенията.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба, подадена в 7-дневен срок от съобщаването чрез Административен съд – Габрово до Върховен Административен съд.

 

 

 

 

         СЪДИЯ:

     /ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА/