Решение по дело №171/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 октомври 2019 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20197220700171
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    168

 

Гр. Сливен, 28.10.2019 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на девети октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                              

                                                      ЧЛЕНОВЕ: ГАЛЯ ИВАНОВА

                                                                     ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                    

                                     

при участието на прокурора Христо Куков

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова КАНД № 171 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по касационна жалба срещу решение по АНД № 1554 по описа на Районен съд Сливен за 2018 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.

С Решение № 353/24.07.2019 г. по АНД № 1554/2018 г. на Районен съд Сливен е отменено Наказателно постановление № 54/19.11.2018 г. на  Директора на РИОСВ – гр. Стара Загора, с което на „Топлофикация – Сливен“ ЕАД, ЕИК ……………, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, бул. „Стефан Караджа“ № 23, пр. от изп. д. К. Т. Т., за нарушение по чл. 125 ал. 1 т. 2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и на основание чл. 164 ал. 1 от ЗООС е наложена имуществена санкция в размер на 12 000,00 (дванадесет хиляди) лева.

Недоволен от така постановеното решение е останал касационният жалбоподател Регионална инспекция по околната среда и водите – гр. Стара Загора, която чрез упълномощен представител го обжалва в срок, като в жалбата се навеждат доводи за незаконосъобразност на съдебния акт. Твърди се, че както в АУАН, така и в НП било извършено пълно и точно описание на извършеното нарушение, което обуславяло необоснованост на изводите на Районния съд. Необосновано съдът приел още, че в наказателното постановление са описани две различни нарушения. В случая било несъмнено, че е налице неизпълнение на Комплексно разрешително. Моли съда да отмени първоинстанционното решение и потвърди наказателното постановление.

В открито съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно и своевременно призован, не изпраща представител.

В открито съдебно заседание ответникът по касационната жалба, редовно и своевременно призован, не изпраща представител.

В открито съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура Сливен поддържа, че жалбата е основателна, а решението на Районния съд – незаконосъобразно, което налага неговата отмяна.    

Настоящата съдебна инстанция, след като обсъди доводите в жалбата, изслуша становищата на страните и анализира събраните по делото доказателства, намери касационната жалба за подадена в срок и процесуално допустима, но по същество – неоснователна.

В жалбата са наведени твърдения за незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт. За да се отговори на същите, касационната инстанция следва да обсъди всички събрани по делото доказателства, от които е видно, че:

На 25.09.2018 г. длъжностни лица – експерти към РИОСВ Стара Загора извършили извънредна проверка на горивна инсталация за производство на електрическа и топлинна енергия на „Топлофикация – Сливен“ ЕАД, резултатите от която обективирали в Констативен протокол № 005474/25.09.2018 г. Съгласно същия, проверката била провокирана от сигнал на тел. 112 за пожар на територията на предприятието, като проверяващите установили следното: в скарната пещ се подава смес от биомаса от отпадъци с код 1912.10, с температура на изгаряне в пещта 1290-1300 градуса, към енергиен котел ЕК2 газовете са с температура 950 градуса, към 12:00 часа се подават около 450 кг. Смес от отпадъци на час; Съгласно условие 9.6 се извършва СНИ на ИУ1 на емисиите вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух; На място към момента на проверката данните от СНИ са: SO₄ -960 мг/куб.м., СО – 44 мг/куб.м., СО₂ - 3 мг/куб.м.,   HF – 3,11 мг./куб.м., HCl – 0,28 мг/куб.м., NO – 123 мг/куб.м., NO₂ - 10 мг/куб.м., NOX – 326 мг/куб.м., прах – 91 мг/куб.м., дебит на газовете – 1831; Работят 3 броя рециркулационни помпи за подаване на варова суспензия; Извършен оглед на площадката за съхранение на въглища, налични са 1 фигура въглища и 1 фигура шисти, на юг от площадката за съхранение на въглища са разположени бали от слама, които горят; На изток от същата площадка има около 450-500 тона бали със слама; Балите със слама на юг и на изток са разположени на места, които не са определени с Комплексното разрешително като място за съхранение на отпадъци от биомаса, предназначени за изгаряне в предкамерна скарна пещ към ЕК2 по условие от КР 11.5.4 е определена площадка № 14, съгласно представената схема; Същото количество слама налично на площадка преди възникване на пожара е 1788,96 тона към дата 25.09.2018 г. по приложена справка от ПТО към дружеството; Към момента на проверката на площадка № 14  от КР на оператора се съхранява отпадък с код 191210 в бункер и 500 т. биомаса (слама); Съгласно представена отчетна книга, за 2018 г. за получен отпадък с горния код има два записа за количества 18,5 т. и 16,88 т.; Към момента на проверката не са представени други отчетни книги и договори за доставка на отпадъци; От дружеството са предприети действия за потушаване на локализираните огнища на пожара, неорганизирани емисии извън границите на площадката не са констатирани; В периода от възникване на пожара до момента на проверката няма превишение на средноденонощни и средночасови норми по контролираните от АИС Сливен замърсители; Съгласно изискванията на условие 14.6 от КР № 510-Н1/2018 г., операторът е информирал РИОСВ за възникване на пожар към 20:00 ч. на 24.09.2018 г. за непланирни емисии с вх. № КОС-11-4692/25.09.2018 г. С цитирания КП било дадено предписание до представляващия дружеството в срок да представи в РИОСВ налични договори за доставка на отпадъци – RDF и биомаса (слама) за 2018 г. и отчетните книги със съответните записи за тези отпадъци за проверка.

Въз основа на горните констатации длъжностно лице при РИОСВ съставило Акт за установяване на административно нарушение срещу „Топлофикация – Сливен“ ЕАД № 54/15.10.2018 г. Съгласно същия, като нарушение от фактическа страна било вписано, че на 25.09.2018 г. при извършената проверка се установило неизпълнение на следното Условие от Условие 11 „Управление на отпадъците“ от Комплексно разрешително № 510-Н1/2018 г.: Условие 11.5. и Условие 11.5.4., с описание, идентично с това в КП и повдигнат с курсив текст: „Балите със слама на юг от площадката за съхранение на въглища (които горят) и тези, намиращи се на изток от нея са разположени на места, които не са разрешени с КР“ като място за съхранение на отпадъци от биомаса, предназначени за изгаряне в предкамерна скарна пещ към  ЕК2 и Водогрен котел КВГМ; По условие 11.5.4. е определена площадка № 14 и прлощадка № 15, съгласно представената в РИОСВ схема „Генплан на площадки за предварително съхранение на отпадъци“; Към дата 25.09.2018 г. общото количество слама, налично на площадката преди възникване на пожара е 1 788,96 тона, с което условието не се изпълнява и по разрешеното максимално моментно количество (моментен капацитет) от 550 тона. В АУАН така описаното било квалифицирано като нарушение по чл. 125 ал. 1 т. 2 от ЗООС. Срещу установяванията в акта представляващият дружеството подал до наказващия орган Възражение, в което заявил, че проверяващите не са съобразили причините, поради които балите със слама са били разположени именно на това място, което било обусловено от факта, че същите са временно разтоварени там до транспортирането им на двете разрешени площадки, но последното е било възпрепятствано от метеорологичните условия и възникналия пожар. Въз основа на съставения акт, на 19.11.2018 г. Директорът на РИОСВ – гр. Стара Загора издал Наказателно постановление № 54/19.11.2018 г., с което на „Топлофикация – Сливен“ ЕАД, ЕИК ……………., със седалище и адрес на управление гр. Сливен, бул. „Стефан Караджа“ № 23, пр. от изп. д. К. Т. С., за нарушение по чл. 125 ал. 1 т. 2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и на основание чл. 164 ал. 1 от ЗООС наложила имуществена санкция в размер на 12 000,00 (дванадесет хиляди) лева.  

Към доказателствата по делото е приобщено Комплексно разрешително № 510-Н1/2018 г., издадено на „Топлофикация – Сливен“ ЕАД от Министерство на околната среда и водите за експлоатация на инсталации и съоръжения във връзка с осъществяваната производствена и търговска дейност. Съгласно представена по делото справка, преди пожара остатъкът в наличност на слама е 1 788,82 т., а след пожара – 919 т.

По доказателствата пред първата съдебна инстанция е приложена Заповед № 103/06.06.2018 г. на Изпълнителния директор на „Топлофикация – Сливен“ ЕАД, с която е разпоредено ЕК1 и ЕК2 да бъдат спрени за периода от 09.06.2018 г. – 15.10.2018 г.

С писмо изх. № 05-66/08.06.2018 г. представляващият дружеството уведомил РИОСВ – Стара Загора, че от 09.06.2018 г.започва цялостно извеждане на работещите съоръжения, поради годишен планов ремонт.

За да отмени Наказателното постановление, Районният съд е формирал следните мотиви:

Прието е, че АУАН е съставен, а НП е издадено в нарушение на чл. 42 т. 3, 4 и 5 и чл. 57 ал. 1 т. 5 и 6 от ЗАНН, съставляващо съществено нарушение на процесуалните правила. Решаващият съд е приел, че както в акта, така и в наказателното постановление следва изрично да е посочена датата на извършване на нарушението, описание на същото, обстоятлствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават и нарушените законови разроредби. В случая не била посочена датата на извършване на нарушението, за да се съобрази разпоредбата на чл. 34 от ЗАНН. Собразно мотивите на съда, в акта и НП били посочени две различни административни нарушения на Условие 11.5.4 от КР – нарушено място за съхранение на слама и че общото количество слама на площадката преди пожара е 1 788,96 тона, при разрешено максимално количество 550 тона. При определяне на една правна квалификация – чл. 125 ал. 1 т. 2 от ЗООС и прилагане на една санкционна норма – чл. 164 ал. 1 от ЗООС не ставало ясно за което точно от двете нарушения е издадено наказателното постановление. В тази връзка съдът е приел, че с непосочване на вида и размера на наказанието за всяко едно от нарушенията, наказващият орган е допуснал нарушение по чл. 57 ал. 1 т. 7 от ЗАНН и на общия принцип по чл. 18 от ЗАНН. Така мотивиран, съдът е приел, че процесното наказателно постановление е незаконосъобразно и е отменил същото.  

Решението на Районен съд Сливен е допустимо, валидно и правилно. Първоинстанционният съд правилно е установил фактическата  обстановка, като е формирал изводи, които са съответни на доказателствата и на действащите, към постановяване на решението правни норми.

Видно от административнонаказателната преписка, като нарушение от РИОСВ се сочи действащата към 25.09.2018 г. /момента на проверката/ разпоредбата на чл.125 ал.1 т.2 от ЗООС, съгласно която операторът на инсталацията е длъжен да изпълнява условията в комплексното разрешително. С Държавен вестник брой 98 от 2018 г., в сила от 27.08.2019 г. разпоредбата на чл.125 ал.1 т.2 от ЗООС е отменена. В случая е настъпил нов, по-благоприятен закон преди влизане в сила на наказателното постановление, с който е отменена нормата, която да визира нарушението т. е.  фактите, възприети от АНО като основание за носене на административно наказателна отговорност вече не осъществяват състав на административно нарушение по смисъла на новия закон. Основен принцип на административно наказателната отговорност е нейната законоустановеност, както и възможността дадена от законодателя в чл. 3, ал. 2 от ЗАНН до влизане в сила на наказателното постановление да се приложи по-благоприятния закон, а ако деянието към този момент вече не представлява нарушение, то наказание не следва и да бъде налагано. С отпадане на деянието като нарушение, законодателят е презюмирал, че такива деяния са с ниска обществена опасност, поради което същите не се квалифицират като административни нарушения.

Само на това основание НП подлежи на отмяна. Като е отменил НП, макар и на друго основание, РС Сливен като краен резултат е постановил правилен и законосъобразен съдебен акт.

По изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221 ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 353/24.07.2019 г. на Районен съд Сливен, постановено по АНД № 1554/2018 г. по описа на същия съд.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: