АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
Р Е Ш Е Н И Е № 152 |
|||||||||||
гр. Видин,25.11.2019 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд –
Видин, |
Четвърти административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
тридесет и първи октомври |
||||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Биляна Панталеева |
||||||||||
при секретаря |
Вержиния Кирилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Биляна Панталеева |
|
|||||||||
Административно дело № |
290 |
по описа за |
2019 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Делото е образувано по жалба
на М.В.М. *** против Заповед за прилагане на ПАМ № 19-0953-000888/15.09.2019г.,
издадена от мл.автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР-Видин, с
която на осонвание чл.171,т.2а от ЗДвП спрямо жалбоподателя е наложена ПАМ „прекратяване
на регистрацията на МПС“ с рег.№ ВН7378АК за срок от 12 месеца. Твърди се в жалбата, че заповедта
е незаконосъобразна, тъй като изложената фактическа обстановка е непълна ,
неточна и не отговаря на обективната истина. Сочи се , че не съдържа
фактическа обстановка и пълно възпроизвеждане на описаното в акта , доколкото
има препращане към него. Сочи се , че
и срокът не е посочен съобразно изискванията на закона. Иска се от съда да отмени оспорваната
заповед. Претендират се и разноските за производството. В съдебно заседание
подържа жалбата като се иска от съда по негова преценка да определи срок
съобразно закона. Ответникът по делото, чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата като неоснователна и моли да се
остави в сила обжалваната заповед. Претендира се и ю.к. възнаграждение. Съдът, като прецени
доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира за
установено следното от фактическа страна: Видно от АУАН № 92409 от 15.09.2019г.
на 15.09.2019г. около 18,15ч. служители на сектор „Пътна полиция“ при ОД на
МВР-Видин извършили проверка на жалбоподателя М. , управляващ лек автомобил
БМВ530И с рег.№ ВН7378АК в гр.Видин , по бул.“Панония“ . На водача е
извършена проверка за наличие на алкохол в кръвта като с алкотест дрегер е
установено количество на алкохол в издишания въздух 2,70 промила. Издаден му
е талон за медицинско изследване, като видно от същия и приложения по делото
протокол за медицинско изследване, на водача е извършен преглед в СО при
„МБАЛ Св.Петка“-гр.Видин , но същият е отказал да даде кръв за проба за
алкохол. На водача М. е издадена
процесната ПАМ , с която за управление на МПС –лична собственост, под
въздейдствие на алкохол е наложена ПАМ-прекратяване на регистрацията на
управляваното от него лична собственост МПС за срок от 12м. на основание
чл.171,т.2а от ЗДвП като са отнети регистрационните табели на автомобила. При така установената
фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното : Жалбата е допустима като
подадена от лице, което има правен интерес да обжалва оспорения
административен акт и в 14-дневния срок за оспорване. Разгледана по същество,
същата е неоснователна. Заповедта е издадена от
компетентен орган-мл.автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ при ОД на
МВР-Видин. Съгласно чл. 172, ал. 1 от
ЗДвП принудителните административни мерки се прилагат с мотивирана заповед от
ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната
компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Със Заповед №
8121з-1524 от 09.12.2016г. на министъра на вътрешните работи са определени
структурите на МВР, които да осъществяват контрол по ЗДвП, като в т. 3 са
посочени областните дирекции на МВР. Видно от Заповед № 368з-125/27.01.2017г.
на Директора на ОД на МВР – Видин, същият е оправомощил посочените в
заповедта служители , вкл. назначените по график служители на длъжност
„мл.автоконтральор“ в сектор „ПП“ при ОД на МВР-Видин да прилага процесната принудителна
административна мярка/т.2.1 от заповедта/.
Заповедта е издадена в
предписаната от закона форма, при
спазване на административно производствените правила , в съответствие с
материалния закон и целта на закона. Съгласно чл. 171,т.2а, б.б
от Закона за движение по пътищата за осигуряване на безопасността на
движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения
една от принудителните административни мерки, които се прилагат, е прекратяване на регистрацията на пътно
превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с
концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил
наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена
проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на
алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не
изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за
медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на
химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване
на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични
вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година. Видно от посочената
разпоредба същата се прилага спрямо собственик на автомобила при различни
хипотези, като една от тях е същият да управлява МПС с концентрация на
алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда. В
случая е налице посочената предпоставка за приложение на процесната
ПАМ-управление на МПС с концентрация на алкохол над 0,5 промила . Установява се
от събраните по делото доказателства, че водачът М. е управлявал процесното
МПС с концентрация на алкохол 2,70 промила , установена с алкотест дрегер с №
1230, като констатациите в съставения акт за административно нарушение не са
оспорени и същият се ползва с материална доказателствена сила на основание чл.189,ал.2
от ЗДвП. Констатациите не се опровергават, а се потвърждават и от събраните по делото писмени доказателства,
които не установяват противното. Резултатите от установената концентрация на
алкохол чрез измерване на същата в издишания въздух не са опровергани, тъй
като същият е отказал да изпълни предписанието за медицинско изследване и
вземане на биологична проба за извършване на лабораторно изследване за
установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му. Предвид горното са налице
предвидените в чл.171,т.2а,б.“б“ от ЗДвП за прилагане на процесната ПАМ. В
заповедта са изложени фактическите и правни основания за издаването и като
липсата на пълно описание на обстоятелствата , при които е установено и
извършено нарушението , не влече незаконсъобразност на обжалваната заповед.
Същата е издадена въз основа на АУАН № 92409/15.09.2019г., съдържащ пълно
описание на нарушението и обстоятелствата , при които е извършено . Съгласно ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ, което
не е изгубило сила , мотивите към административния акт могат да бъдат
изведени и от предхождащите издаването на акта документи , какъвто е
съставеният за нарушението АУАН. Възражението , че не е
индивидуализирана продължителността на ПАМ съобразно разписаното в закона, не
се възприема от съда. Видно от цитираната по-горе законова разпоредба,
продължителността на ПАМ е от 6 месеца до една година, а не е обвързана с
решаването на въпроса за административно-наказателната отговорност. С оглед приложената
справка за нарушител, от която е видно , че водачът и собственик на
автомобила има и влезли в сила присъди/споразумения за управление на МПС с
концентрация на алкохол в кръвта – чл.343б от НК, с оглед високата
концентрация на алкохол в кръвта, основание за търсене на наказателна
отговорност , с оглед времето на извършване на деянието-около 18,00ч. ,
когато е завишена обществената опасност при управление на МПС с подобна
концентрация, с оглед възрастта на нарушителя , за постигане на целите на
превенцията , за осигуряване на безопасността на движението и защита на
другите участници в движението и най-вече децата , участници в движението , продължителността
на мярката е адекватна и е съобразена
с рамките , поставени от закона. Предвид гореизложеното,
жалбата е неоснователна. Заповедта е законосъобразна, като издадена от
компетентен орган , в съответствие с материалния закон , при спазване на
административно-производствените правила
, в предвидената форма и най-вече в съответствие с целта на закона,
поради което липсват основания по чл.146 от АПК за нейната отмяна. От ответника са поискани
разноски по делото за ю.к. възнаграждение. Същите следва да бъдат определени
съобразно чл.37 от Закона за правната помощ във вр. с чл.78,ал.8 от ГПК , в
сила от 28.01.2017г. На основание чл.25,ал.1 от
Наредба за заплащане на правната помощ с оглед изхода на делото на ответника
следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер
на 100 лв. На основание чл. 172,ал.2
АПК Съдът РЕШИ: ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.В.М.
*** против Заповед за прилагане на ПАМ № 19-0953-000888/15.09.2019г.,
издадена от мл.автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР-Видин, с
която спрямо М.В.М. е наложена ПАМ на основание чл.171,т.2а от ЗДвП-„прекратяване
на регистрацията на МПС“ с рег.№
ВН7378АК за срок от 12 месеца , като неоснователна. ОСЪЖДА М.В.М. ***, да
заплати на Областна дирекция на МВР-Видин разноски по делото за процесуално
представителство в размер на 100/сто/ лв. Решението не подлежи на
обжалване. Препис от решението да се изпрати
на страните. Административен
съдия: |
|||||||||||
|
|||||||||||
Решение по дело №290/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 152 |
Дата: | 25 ноември 2019 г. (в сила от 25 ноември 2019 г.) |
Съдия: | Биляна Спасова Панталеева Кайзерова |
Дело: | 20197070700290 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 27 септември 2019 г. |