Решение по дело №3063/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260307
Дата: 4 юни 2021 г. (в сила от 15 октомври 2021 г.)
Съдия: Милена Савова Рибчева Дочева
Дело: 20205530203063
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

            Р Е Ш Е Н И Е

 

                    04.06.2021 година      град Стара Загора

 

                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд           ОСМИ наказателен състав

На двадесет и втори април           Година: 2021

В публичното заседание в следния състав:

 

                            Председател: МИЛЕНА РИБЧЕВА

                     Съдебни заседатели:

 

Секретар: АЛЕКСАНДРА ТАНЕВА

Прокурор:

разгледа докладваното от съдията Милена Рибчева

а.н.дело № 3063 по описа за 2020 година

и за да се произнесе, съобрази:

        

     Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 24-002765 от 28.10.2020 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора.

     Жалбоподателят Й.П.Й. *** твърди, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено. В съдебно заседание чрез упълномощения си представител поддържа направеното с жалбата искане.

     Въззиваемата страна Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора счита, че жалбата е неоснователна и моли НП да бъде потвърдено като законосъобразно.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

            С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 24-002765 от 28.09.2020 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.414, ал.3 от КТ – Кодекс на труда (Работодател, който наруши разпоредбите на чл.61, ал.1, чл.62, ал. 1 или 3 и чл.63, ал. 1 или 2, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., а виновното длъжностно лице – с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв., за всяко отделно нарушение) за нарушение на чл.61, ал.1 от КТ (Трудовият договор се сключва между работника или служителя и работодателя преди постъпването на работа), изразяващо се в това, че в качеството си на работодател (вж. пар.1, т.1 от ДР на КТ) – физическо лице в стопанисван от него обект – “Краварник“, находящ се в с.П., община Стара Загора, на 21.09.2020 год. приел на работа В.С.И., с ЕГН ********** на длъжност “животновъд“, без преди това да сключи с него трудов договор, като в НП изрично е отразено, че в хода на проверката е бил представен граждански договор от 20.09.2020 год. между ЗП “Й.П.Й.“ и В.С.И..

В случая няма спор между страните, че към момента на проверката в стопанисвания от жалбоподателя обект – краварник в с.П., община Стара Загора (по времето и на мястото, посочени в НП като време и място на извършване на нарушението) е било установено лицето В.С.И., намиращ се в обекта.

     Според актосъставител Д.Д. и свидетеля по акта св.Д. В., лицето В.И. им заявил, че е трудово ангажиран в краварника, като е започнал работа на 01.09.2020 год., като заявените от последния данни били отразени в попълнената по време на проверката по данни на лицето В.С.И. поради неграмотност декларация по чл.402, ал.1, т.3 от КТ (л.9 от делото).

     Свидетелката М.С.Й., разпитана в хода на проведеното съдебно следствие отрича твърденията на свидетелите по акта и твърди, че в действителност  стопанисващия процесния обект е имал желание и готовност да наеме на работа лицето В.С.И. поради нужда от помощ в обекта и нуждата от финансови средства от страна на лицето И., но поради неадекватното държане, неграмотност и непостоянство до наемането на лицето и съответно до сключване на постоянен договор не се е стигнало. Същата установява, че в деня на проверката лицето В.И. се е намирал в проверявания обект, запознавайки се с работата, която се изисква от него и се предлага, но същият “не правеше нищо“. В унисон с нейните показания са и показанията на св.П. Й., който установява, че лицето В. не е извършвал труд в проверявания обект, тъй като “се държи неадекватно и въобще не знае какво да прави“.

     Във връзка със сключения и представен с преписката граждански договор от 20.09.2020 год. между жалбоподателя Й.Й. и В.С.И., подписан от страните беше назначена съдебно-почеркова експертиза. Предвид обстоятелството, че при извършена от експерта проверка в сектор “лични документи“ при ОД на МВР Стара Загора се установява, че няма такова лице, същият не може да бъде установен и издирен, няма пенсионно досие и не се е разписвал никъде, е в невъзможност да се открие сравнителен материал, за да бъде изготвено поставеното заключение. За изясняване на тези обстоятелства се положиха усилия в хода на съдебното следствие за откриване на лицето, с оглед установяване наличието на трудови правоотношения между него и жалбоподателя, останали без резултат.

     При тези данни съдът намира, че доколкото информацията, въз основа на която е бил съставен АУАН и впоследствие издадено НП, не е била събрана и удостоверена от проверяващите по начин, позволяващ извод за нейната достоверност, поради което и доколкото тя не се потвърждава или отрича от лицето, от което според проверяващите тази информация е била събрана, т. е. по надлежния ред, съдът намира, че не се установи по несъмнен и категоричен начин към момента на проверката лицето В.С.И. да е престирал трудова сила за жалбоподателя, респективно – между тях да е било налице трудово по същността си правоотношение, ако и да не е било оформено по законовия ред чрез сключването на писмен трудов договор, което означава, че жалбоподателя не е извършил или поне не се доказа да е извършил нарушението, за което е била санкциониран.

От друга страна, тъй като спорът между страните се свежда до това в какво се е изразявала предоставяната работна сила от лицето В.И. и налице ли е било предоставяне от лицето, намиращ се в обекта по време на извършване на проверката, респективно – налице ли е било трудово правоотношение за тези дни, отразени в декларацията, което неправилно да е било уредено като гражданско такова.

Съгласно разпоредбата на чл.405а от КТ, когато се установи, че работна сила се предоставя в нарушение на чл.1, ал.2 от КТ, съществуването на трудовото правоотношение се обявява с постановление (в което се определя началната дата на възникване на същото - ал. 1), издадено от контролните органи на инспекцията по труда. Развива се специално административно производство, при което на съдебен контрол по реда на АПК, подлежат издадени в тази връзка актовете на контролните органи.

С цитираната норма законодателят е определил както правомощията на контролните органи, така и последиците от нарушението. С постановление тези органи обявяват отношението между страните за трудово, като определят и неговата начална дата. Други действия не са предвидени, като липсва препращане по някакъв начин към санкционни последици. Това не е случайно и напълно кореспондира със свободата на икономическо сдружаване. Нещо повече, предвидено е специално производство, включващо и съдебен контрол, с което е изключено чрез директно администриране, или при някакъв друг, включително инцидентен съдебен контрол, отношенията между страните да се уреждат като трудови.

Така нормативно е определено, че нарушаването на чл.1, ал.2 от КТ може да бъде установено и отстранено само по разписан с кодекса ред. Последицата е само една - независимо от желанието на страните отношението им се определя като трудово, с произтичащите от това права и задължения. Не е предвидена административнонаказателна санкция, защото до завършване на производството по чл.405а от КТ (в този смисъл е и предписанието за определяне на начална дата), липсва правно основание това отношение да се третира като трудово. Съответно от определената с постановлението начална дата, то ще се оценява като такова и от този момент ще са налице правните фигури на работодател и работник, съответно всеки от тях ще бъде субект на правата, задълженията и отговорностите в това си качество.

В конкретния случая, към момента на издаване на процесното наказателно постановление, жалбоподателят все още няма качеството на работодател, поради което не може да бъде и субект на приложената санкционна разпоредба на чл.414, ал.3 от КТ, предвиждаща наказание за работодател. Необходимо е да се допълни, че в случая наличието на някакво сходството с други норми на КТ, указващи задължително поведение на страните и конкретно на работодателя при възникване на трудови отношения е неотносимо към настоящия казус. При тези хипотези се санкционира бездействието при вече налично трудовото правоотношение, докато в случая то тепърва следва да бъде установено и обявено по съответния ред.

По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

По тези съображения съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено, като на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания) въззиваемата страна следва бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на сумата от 400 лева, представляваща платено адвокатско възнаграждение на представлявалия го упълномощен защитник съобразно представения договор за правна защита и съдействие, и по сметка на РС Стара Загора сумата в размер на 98 лева, представляваща направени по делото разноски по назначената съдебно-почеркова експертиза.

Водим от горните мотиви, съдът  

 

                        Р  Е  Ш  И :

 

     ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 24-002765 от 28.10.2020 год. на Директора на Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора, като незаконосъобразно.

 

ОСЪЖДА Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора да заплати на Й.П.Й. ***, с ЕГН ********** сумата в размер на 400 (четиристотин) лева, представляваща направени разноски по АНД № 3063/2020 год. по описа на Старозагорския районен съд.

ОСЪЖДА Дирекция ”Инспекция по труда” град Стара Загора да заплати в полза на Държавата по сметка на Районен съд Стара Загора сумата в размер на 98.00 (деветдесет и осем лева), представляваща направените по делото съдебни разноски по назначената съдебно-почеркова експертиза.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

 

 

                    РАЙОНЕН СЪДИЯ: