Р Е Ш Е Н И Е
№ 09.04.2020 г. Гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА
НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА ТРЕТИ ГРАЖДАНСКИ състав
На 12 февруари 2020 г.
В публично заседание в следния състав:
Председател: ЕМИЛИЯ ЕНЧЕВА
Секретар: ДИАНА
СТОЯНОВА
Прокурор:
като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЕМИЛИЯ ЕНЧЕВА
гр. дело № 5269 по описа за 2019 година.
Предявени са искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 във вр. с чл.
179, ал.1 и 2 от ЗМВР и чл. 86 от ЗЗД.
Ищецът
С.А.Д. твърди, че е служител на МВР от 1997 год., като месец април 2014 год.
станал служител на сектор „Охрана на обществения ред в железопътния
транспорт" гр. Стара Загора към ЗОНАЛНО ЖАНДАРМЕРИЙСКО УПРАВЛЕНИЕ
Кърджали, при ДИРЕКЦИЯ „ЖАНДАРМЕРИЯ" в ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ
- МВР гр. София, ул. „Александър Малинов" № 1. Сочи, че бил назначен на
длъжност „Младши инспектор - полицай/старши полицай".
През
трите предхождащи настоящата искова претенция години, изпълнявал служебните си
задължения на сменен режим на работа, като полагал труд на смени по график с
продължителност от 12/дванадесет/ часа. Така положеният от него труд на
смени бил както през светлата част на
деня, така и през нощта от 20.00 часа до 08.00 часа. В този смисъл било налице
полагане на нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа на следващия ден. Обичайното
местоизпълнение на служебните му задължения бил в гр. Стара Загора.
Служебното
му правоотношение се уреждало от ЗМВР, който се явявал специален по отношение
на ЗДСл по аргумент от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. Разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР
регламентирала, че работното време на държавните служители се изчислявало в
работни дни - подневно, а за работещите на 8-,12- или 24-часови смени -
сумирано за тримесечен период. Според чл. 187, ал. 5 ЗМВР работата извън
редовното работно време се компенсирала с допълнителен платен годишен отпуск за
работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в
почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден; и с
възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период
- за служителите, работещи на смени. С оглед характера на заеманата длъжност
през процесния период полагал труд през нощта (22:00 - 06:00 часа), като
отработеното работно време се изчислявало сумарно. Счита, че в отношенията
между него и работодателя, би следвало да се уреждат съобразно разпоредбите на
чл. 187, ал. 5-6 ЗМВР, предвиждащи компенсиране на работата извън редовното
работно време с възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени.
Счита,
че в конкретния случай, следвало да се приложи разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, предвиждаща
преизчисление на положения нощен труд.
В
тази връзка според чл. 187, ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето
на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на
държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство,
времето за отдих и почивките за държавните служители се определяли с наредба на
министъра на вътрешните работи.
За
периода от 19.08.2014 г. до 01.04.2015 г. действала Наредба № 8121з-
407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014 г. отм.,
бр. 40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г. От 01.04.2015 г. до 29.07.2016
г. действала Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г., която била отменена с Решение №
8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по
адм. д. № 5450/2016 г., обн. в ДВ бр. 59 от 29.07.2016 г. От 02.08.2016 г. и
понастоящем действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. (обн., ДВ, бр. 60 от
02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г.). Текстовете на чл. 3, ал. 3 и в трите
наредби били идентични, като гласели, че при работа на смени било възможно
полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00 ч., като работните часове не
следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.
Съобразно
чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. (ДВ, бр. 69 от 19.08.2014
г., отм. ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г., в сила от 01.04.2015 г.) при сумирано
отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22:00 и
6:00 ч. за отчетния период се умножавали по 0,143.
В
следващите две Наредби № 8121з-592/25.05.2015г и № 8121з-776/29.07.2016 г.,
приложими към процесния период от 14.10.2016 г. до 14.10.2019 г., липсвала
изрична регламентация за преизчисляване на нощния труд в дневен. Липсата на
изрична норма обаче не следвала да се тълкува като законово въведена забрана за
преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а
представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Счита, че е налице
непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, като в този смисъл
би следвало субсидиарно да се приложила разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, която гласи, че
при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, или коефициент 1,143.
Във
връзка с гореописаното, предвид че основното му трудово възнаграждение било в
размер на 890.00 лева, а почасовото му възнаграждение в размер на 05.36 лева,
счита че от страна на работодателят била налице неизплатено възнаграждение за
положен от него извънреден труд, формиран след преизчисляването на положения от
него нощен труд с коефициент 1.143 и съответното му увеличаване с 50% /чл. 187,
ал. 6 ЗМВР/, както и мораторна лихва за същия предвид, разпоредбата на чл. 33,
ал. 1 от Наредба 8121з-776/29.07.2016 г. от края на месеца, следващ месеца в
който бил положен труда, а именно:
2016
год.
1. През месец октомври 2016 год. от
14.10.2016 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 24
часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен
извънреден труд размер на 3 /три/ часа. Почасовото му възнаграждение било в
размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева.
Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 24.00 лева.
Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец ноември и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.12.2016 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
08.47 лева.
2. През месец ноември 2016 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец декември и работодателят
изпаднал в забава, считано от 01.01.2017 год., като до датата на подаване на
настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 21.39 лева.
3. През месец декември 2016 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение бил в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец януари 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.02.2017 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
21.06 лева.
2017 год.
1. През месец януари 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 28-мо число на месец февруари 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.03.2017 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
20.66 лева.
2. През месец февруари 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец март 2017 год. и работодателят
изпаднал в забава, считано от 01.04.2017 год., като до датата на подаване на
настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 19.99 лева.
4. През месец март 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец април 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.05.2017 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
19.34 лева.
5. През месец април 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.06.2017 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
18.68 лева.
6. През месец май 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя
възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде
начислена и изплатена до 30-то число на месец юни 2017 год. и работодателят
изпаднал в забава, считано от 01.07.2017 год., като до датата на подаване на
настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 18.03. лева.
7. През месец юни 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец юли 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.08.2017 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължи мораторна лихва в размер на
17.36 лева.
8. През месец юли 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец август 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.09.2017 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
16.69 лева.
9. През месец август 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в
размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в
размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во
число на месец септември 2017 год. и работодателят изпаднал в забава, считано
от 01.10.2017 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция,
дължал мораторна лихва в размер на 16.04 лева.
10. През месец септември 2017 год. положил нощен
труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им
с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8
/осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след
увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя
възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде
начислена и изплатена до 31-во число на месец октомври 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.11.2017 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
15.37 лева.
11. През месец октомври 2017 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец ноември 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.12.2017 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
14.73 лева.
12. През месец ноември 2017 год. положил нощен
труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването им
с коефициент 1.143, счита че е налице положен извънреден труд размер на 8
/осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след
увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя
възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде
начислена и изплатена до 31- во число на месец декември 2017 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.01.2018 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
14.06. лева.
13.
През месец декември 2017 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в
размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил
налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му
възнаграждение бил в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер
на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на
64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на
месец януари 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от 01.02.2018
год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция, дължал
мораторна лихва в размер на 13.39 лева.
За
2018 год.
1. През месец януари 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 28-мо число на месец февруари 2018 год.
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.03.2018 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
12.79 лева.
2. През месец февруари 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя
възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде
начислена и изплатена до 31-во число на месец март 2018 год. и работодателят
изпаднал в забава, считано от 01.04.2018 год., като до датата на подаване на
настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 12.12 лева
3. През месец март 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец април 2018 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.05.2018 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
11.47 лева
4. През месец април 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2018 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.06.2018 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
10.81 лева.
5. През месец май 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение бил в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец юни 2018 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.07.2018 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
10.16 лева.
6. През месец юни 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец юли 2018 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.08.2018 год., като до датата на подаване
на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на 09.49 лева.
7. През месец юли 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец август 2018 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.09.2018 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
08.82 лева.
8. През месец август 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец септември 2018 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.10.2018 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
08.17 лева.
9.
През месец септември 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в
размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил
налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му
възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер
на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на
64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 31-во число на
месец октомври 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от
01.11.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция,
дължал мораторна лихва в размер на 07.50 лева.
10.
През месец октомври 2018 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в
размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил
налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му
възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер
на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на
64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 30-во число на
месец ноември 2018 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от
01.12.2018 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция,
дължал мораторна лихва в размер на 06.86 лева.
11. През месец ноември 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след преизчисляването
им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден труд размер на 8
/осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след
увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от работодателя
възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало да бъде
начислена и изплатена до 31-во число на месец декември 2018 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.01.2019 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
06.19 лева.
12. През месец декември 2018 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец януари 2018 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.02.2018 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
05.52 лева.
2019
год.
1.
През месец януари 2019 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в
размер на 56 часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил
налице положен извънреден труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му
възнаграждение било в размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер
на 08.00 лева. Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на
64.00 лева. Сумата следвало да бъде начислена и изплатена до 28-мо число на
месец февруари 2019 год. и работодателят изпаднал в забава, считано от
01.03.2019 год., като до датата на подаване на настоящата искова претенция,
дължал мораторна лихва в размер на 04.91. лева.
2. През месец февруари 2019 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец март 2019 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.04.2019 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
04.25 лева.
3. През месец март 2019 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец април 2019 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.05.2019 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
03.60 лева.
4. През месец април 2019 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец май 2019 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.06.2019 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
02.93 лева.
5. През месец май 2019 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 30-то число на месец юни 2019 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.07.2019 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
02.28 лева.
6. През месец юни 2019 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева. Сумата следвало
да бъде начислена и изплатена до 31-во число на месец юли 2019 год. и
работодателят изпаднал в забава, считано от 01.08.2019 год., като до датата на
подаване на настоящата искова претенция, дължал мораторна лихва в размер на
01.62 лева.
7. През месец юли 2019 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева.
8. През месец август 2019 год. положил
нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева.
9. През месец септември 2018 год.
положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 56 часа, след
преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен извънреден
труд размер на 8 /осем/ часа. Почасовото му възнаграждение било в размер на
05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева. Дължимото от
работодателя възнаграждение възлизало в размер на 64.00 лева.
10. През месец октомври 2019 год. до
14.10.2016 год. положил нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа в размер на 24
часа, след преизчисляването им с коефициент 1.143, счита че бил налице положен
извънреден труд размер на 3 /три/ часа. Почасовото му възнаграждение било в
размер на 05.36 лева, а след увеличението с 50% в размер на 08.00 лева.
Дължимото от работодателя възнаграждение възлизало в размер на 24.00 лева.
Предвид
изложеното, счита че е налице правен интерес да претендира заплащането на
възнаграждението за положеният труд над установеното, формиран след
преизчисляването на положения такъв нощен труд от 22.00 часа до 06.00 часа,
както и мораторната лихва за неизплащане в съответните предвидени срокове на
дължимото му възнаграждение. Както и признаването на положения извънреден труд
за осигурителен стаж.
Моли
съда да постанови съдебно решение, с което да осъди работодателя: Главна
дирекция „Национална полиция" МВР гр. София ЕИК: ********* със седалище и
адрес на управлениеггр. София, ул. „Александър Малинов" № 1,
представлявано от комисар Христо Терзийски - Директор, да му заплати,
неизплатени възнаграждения за положен извънреден труд и мораторни лихви по тях,
ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба до
окончателното им изплащане, както и направените по настоящото производство
разноски, както следва:
2016 год.
1. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец октомври 2016 год. в размер на 24.00 лева.
2. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец ноември 2016 год.
в размер на 64.00 лева.
3. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец декември 2016 год. в размер на 64.00 лева.
2017 год.
1.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2017 год. в размер на 64.00
лева.
2. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец февруари 2017 год. в размер на 64.00 лева.
3. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец март 2017 год. в размер на 64.00 лева.
4. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец април 2017 год. в размер на 64.00 лева.
5. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец май 2017 год. в размер на 64.00 лева.
6. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец юни 2017 год. в размер на 64.00 лева.
7. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец юли 2017 год. в размер на 64.00 лева.
8. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец август 2017 год. в размер на 64.00 лева.
9. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното септември 2017 год. в размер на 64.00 лева.
10. Трудово възнаграждение за положен труд
над установеното октомври 2017 год. в размер на 64.00 лева.
11. Трудово възнаграждение за положен труд
над установеното ноември 2017 год. в размер на 64.00 лева.
12. Трудово възнаграждение за положен труд
над установеното декември 2017 год. в размер на 64.00 лева.
За
2018 год.
1. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец януари 2018 год. в размер на 64.00 лева.
2. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец февруари 2018 год. в размер на 64.00 лева.
3. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец март 2018 год. в размер на 64.00 лева.
4. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец април 2018 год. в размер на 64.00 лева.
5. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец май 2018 год. в размер на 64.00 лева.
6. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец юни 2018 год. в размер на 64.00 лева.
7. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец юли 2018 год. в размер на 64.00 лева.
8. Трудово възнаграждение за положен
труд над установеното за месец август 2018 год. в размер на 64.00 лева.
9.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното септември 2018 год. в
размер на 64.00 лева.
10.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното октомври 2018 год. в
размер на 64.00 лева.
11.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното ноември 2018 год. в
размер на 64.00 лева.
12.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното декември 2018 год. в
размер на 64.00 лева.
2019
год.
1.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец януари 2019
год. в размер на 64.00 лева.
2.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец февруари 2019
год. в размер на 64.00 лева.
3.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец март 2019 год.
в размер на 64.00 лева.
4.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец април 2019
год. в размер на 64.00 лева.
5.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец май 2019 год.
в размер на 64.00 лева.
6.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юни 2019 год.
в размер на 64.00 лева.
7.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец юли 2019 год.
в размер на 64.00 лева.
8.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец август 2019
год. в размер на 64.00 лева.
9.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец септември 2019
год. в размер на 64.00 лева.
10.
Трудово възнаграждение за положен труд над установеното за месец октомври 2019
год. в размер на 24.00 лева.
Претендиралото
общо неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд за периода
14.10.2016 год. до 14.10.2019 год. е в размер: 2248 /две хиляди двеста
четиридесет и осем лева/ лева.
Мораторна
лихва за неизплатени възнаграждения за положен труд над установеното работно
време:
1. За периода от 14.10.2016 год. до
31.10.2016 год. - мораторна лихва от 01.12.2016 год.
до 14.10.2019 год. в размер на 07.44 лева.
2. За периода от 01.11.2016 год. до
30.11.2016 год. - мораторна лихва от 01.01.2017 год.
до 14.10.2019 год. в размер на 18.38 лева.
3. За периода от 01.12.2016 год. до
31.12.2016 год. - мораторна лихва от 01.02.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 17.83 лева.
4. За периода от 01.01.2017 год. до
31.01.2017 год. - мораторна лихва от 01.03.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 17.33 лева.
5. За периода от 01.02.2017 год. до
28.02.2017 год. - мораторна лихва от 01.04.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 16.78 лева.
6. За периода от 01.03.2017 год. до
31.03\2017 год. - мораторна лихва от 01.05.2017 год. до 14.10.2019 год. в размер
на 16.24 лева.
7. За периода от 01.04.2017 год. до
30.04.2017 год. - мораторна лихва от 01.06.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 15.69 лева.
8. За периода от 01.05.2017 год. до
31.05.2017 год. - мораторна лихва от 01.07.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 15.16 лева.
9. За периода от 01.06.2017 год. до
30.06.2017 год. - мораторна лихва от 01.08.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 14-61 лева.
10. За периода от 01.07.2017 год. до
31.07.2017 год. - мораторна лихва от 01.09.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 14.06 лева.
11. За периода от 01.08.2017 год. до
31.08.2017 год. - мораторна лихва от 01.10.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 13.53 лева.
12. За периода от 01.09.2017 год. до
30.09.2017 год. - мораторна лихва от 01.11.2017 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 12.97 лева.
13. За периода от 01.10.2017 год. до
31.10.2017 год. - мораторна лихва от 01.12.2017 год.
до 14.10.2019 год. в размер на 12.44 лева.
14. За периода от 01.11.2017 год. до
31.11.2017 год. - мораторна лихва от 01.01.2018 год.
до 14.10.2019 год. в размер на 11.89 лева.
15. За периода от 01.12.2017 год. до
31.12.2017 год. - мораторна лихва от 01.02.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 11.34 лева.
16. За периода от 01.01.2018 год. до
31.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.03.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 10.84 лева.
17. За периода от 01.02.2018 год. до
28.02.2018 год. - мораторна лихва от 01.04.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 10.29 лева.
18. За периода от 01.03.2018 год. до
31.03.2018 год. - мораторна лихва от 01.05.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 09.75 лева.
19. За периода от 01.04.2018 год. до
30.04.2018 год. - мораторна лихва от 01.06.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 09.20 лева.
20. За периода от 01.05.2018 год. до
31.05.2018 год. - мораторна лихва от 01.07.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 08.67 лева.
21. За периода от 01.06.2018 год. до
30.06.2018 год. - мораторна лихва от 01.08.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 08.12 лева.
22. За периода от 01.07.2018 год. до
31.07.2018 год. - мораторна лихва от 01.09.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 07.57 лева.
23. За периода от 01.08.2018 год. до
31.08.2018 год. - мораторна лихва от 01.10.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 07.04 лева.
24. За периода от 01.09.2018 год. до
50.01.2018 год. - мораторна лихва от 01.11.2018 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 06.48 лева.
25. За периода от 01.10.2018 год. до
31.10.2018 год. - мораторна лихва от 01.12.2018 год.
до 14.10.2019 год. в размер на 05.95 лева.
26. За периода от 01.11.2018 год. до
30.11.2018 год. - мораторна лихва от 01.01.2019 год.
до 14.10.2019 год. в размер на 05.40 лева.
27. За периода от 01.12.2018 год. до
31.12.2018 год. - мораторна лихва от 01.02.2019 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 04.85 лева.
28. За периода от 01.01.2019 год. до
31.01.2019 год. - мораторна лихва от 01.03.2019 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 04.36 лева.
29. За периода от 01.02.2019 год. до
28.02.2019 год. - мораторна лихва от 01.04.2019 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 03.80 лева.
30. За периода от 01.03.2019 год. до
31.03.2019 год. - мораторна лихва от 01.05.2019 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 03.27 лева.
31. За периода от 01.04.2019 год. до
30.04.2019 год. - мораторна лихва от 01.06.2019 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 02.72 лева.
32. За периода от 01.05.2019 год. до
31.05.2019 год. - мораторна лихва от 01.07.2019 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 02.19 лева.
33. За периода от 01.06.2019 год. до
30.06.2019 год. - мораторна лихва от 01.08.2019 год. до 14.10.2019 год. в
размер на 00.62 лева.
Обща
мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен извънреден труд за
периода от 14.10.2016 год. до 14.10.2019 год.: 351.86 /триста петдесет и един
лева и 86 стотинки/ лева.
Моли
съда да признае за установено по отношение на работодателя, зачитането на
положения от ищеца извънреден труд за осигурителен стаж.
Претендира
направените по делото разноски.
С
молба в указания от съда срок ищецът С.А.Д. прави допълнения към исковата
молба:
-
Относно указанието за конкретизиране на дните, за всеки месец и година, в които
бил положен извънреден труд. Това към настоящият момент обективно не било
възможно, поради следните обстоятелства:
Като
държавен служител в МВР изпълнявал служебните си задължения, предвид характера
на осъществяваната работа на смени по график, с продължителност 12 часа и време
от 08.00 часа до 20.00 часа и от 20.00 часа до 08.00 часа. През положения от
него труд на смени по график от 20.00 часа до 08.00 часа, в обхвата на същия
попадал и интервала от 22.00 часа до 06.00 часа т.е. налице бил положен нощен
труд в размер на 8 часа. Същия след преизчисляването с коефициент 1.143, 8 часа
нощен труд х 1.143 = 9.144 часа дневен, т.е. налице бил един час неотчетен и
незаплатен труд, който счита, че е бил над установеното работно време.
По
обективни причини, не било възможно да се снабди с необходимите документи
съдържащи данни за точните дни на полагане на труд за процесния период и по
точно нощен такъв от 22.00 часа до 06.00 часа. Достъпа до тези документи,
предвид че се касаела за държавна служба в МВР, а именно месечни графици за
работа, протоколи за месечно отчитане на положения нощен труд и др. бил
ограничен и със специален режим, като не било възможно, същите да му бъдат
предоставени по негово искане, още повече, че служебното правоотношение се
урегулирало от ЗМВР, който се явявал специален.
Следвало
да се отбележи, че организацията и разпределението на работното време, както и
неговото отчитане и компенсиране на работа извън редовното време, за процесния
период се уреждали от Наредба 8121з-776/29.07.2016 г. Съгласно разпоредбата на
„Раздел IV", чл. 18 ал. 3 от Наредбата „В случаите, когато служител,
работещ на смени, при обичайно изпълнение на служебните си задължения надвиши
нормативно установения брой часове за отчетен едномесечен период, този труд се
компенсира като труд извън редовното работно време и се отчита с протокол
/приложение 1/, без да се издава заповед по ал. 1, който се изготвя и
утвърждава по реда на чл. 23.". Съгласно разпоредбата на чл. 24, ал. 2
„Положения труд извън редовното работно време от държавните служители, работещи
на смени, се отчита в часове за месеца, през който е положен, с протокол
/приложение 3/. На основание чл. 31, ал. 1 от Наредбата „Отработеното време
между 22.00 часа до 06.00 часа ...се отчитат с протокол /приложение 6/„.
В
изпълнение на разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредбата -
"Възнаграждението за труд извън работното време се включва в месечното
възнаграждение и се изплаща в месеца, следващ месеца в който е положен трудът,
при своевременно предоставянето на протокол във финансова служба".
В
този смисъл, счита че работодателят при едно коректно изпълнение на
приравняването на отработеното от мен време за периодите от 22.00 часа до 06.00
часа, следвало да отчете и заплати отработеното време над редовното, като това
следвало да се извърши в месеца, в който този труд бил положен и съответно
следвало същия да се заплати с дължимото му възнаграждение за положен труд,
през месеца следващ месеца, в който бил положен извънредния труд.
Именно
поради невъзможност да се снабди с необходимата информация, включително и кога
и колко платен годишен отпуск бил ползван от ищеца, както и отпуск поради
временна неработоспособност, направил съответните искания в депозираната искова
молба, за задължаване от страна на съда ответника да предостави същата.
При
положение, че съда прецени наличието на необходимост от предварително
уточняване на конкретните дни в исковата молба Моли, да бъде издадено съдебно
удостоверение, по силата на което да се снабди от ответника Главна дирекция
„Национална полиция" гр. София със заверени копия от графици за положен
труд на смени, протоколи за отчетен положен нощен труд, ползване на платен
годишен отпуск и отпуск поради временна неработоспособност, от които да ставало
ясно кога и в какъв размер били ползвани за процесния период.
Предвид
съществените затруднения за снабдяването от негова страна с необходимите
документи Моли съда, да удължи срока за изпълнение на указанията, като
получаването на същите Моли, да се извърши по образуваното пред съдията
гражданско дело. Получените документи да му бъдат връчени с отбелязване на
датата, като съда му определи срок за изпълнение на указанията след това.
-
По отношение на претенцията за признаване за установено, като осигурителен стаж
на положения от ищеца извънреден труд формиран при превръщането на положения от
него труд от 22.00 часа до 06.00 часа /нощен труд/ в дневен такъв, прави
следното волеизявление: На основание чл. 232 от ГПК оттегля иска.
В
едномесечния срок по чл. 131 от ГПК е постъпил писмен отговор от ответника
ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „НАЦИОНАЛНА ПОЛИЦИЯ” - МВР, в
който заявява, че оспорват изцяло предявените искове от ищеца като
неоснователни и недоказани, поради което молят да бъдат отхвърлени от съда
изцяло.
Считат,
че същите са неоснователни по следните съображения:
Ищецът
предявил на основание чл. 178, ал.1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР
срещу Главна дирекция "Национална полиция" (ГДНП) иск за заплащане на
сумата от 2248 (две хиляди двеста четиридесет и осем лева) лв., представляваща
претендирано от ищеца неизплатено възнаграждение за положен извънреден труд, за
периода 14.10.2016 г. до 14.10.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на
положен нощен труд с коефициент 1.143, както и иск на основание чл. 86 от ЗЗД
за заплащане на мораторна лихва за неизплатени възнаграждения за положен от
ищеца извънреден труд за периода 14.10.2016 г. до 14.10.2019 г. в размер на
351.86 лв. (триста петдесет и един лева и 86 ст.), ведно със законната лихва,
както и искане за разноски, включващо възнаграждение за един адвокат в
неуточнен в исковата молба размер (с оглед различно написания в исковата молба
с цифри и букви негов размер: 400.00 (триста) лева). Също така ищецът предявил
и установителен иск за признаване на положения извънреден труд за осигурителен
стаж, който оттеглил с молба до съда.
Изложеното
в исковата молба очертавало следния предмет на спора: следвало ли положеният от
ищеца нощен труд за процесния период да се преизчислява като дневен.
Относимите
нормативни актове, регламентиращи разпределянето на работното време, отчитането
и компенсирането му за процесния период, били действали в следната
последователност:
-
Наредба № 8121з-407/11 август
-
Наредба № 8121з-592/25 май
-
Наредба № 8121з-407/11 август
-
Наредба № 8121з-776/29 юли
-
Наредба № 8121з-908/02.08.2018 г. за условията и реда за изплащане на
допълнителни възнаграждения на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до
6,00ч, за полагане на труд на официални празници, за времето на разположение и
за изпълнение на специфични служебни дейности (обн. ДВ бр. 67 от 14.08.2014 г.,
в сила от същата дата).
От
посочените наредби, единствено в разпоредбата на чл. 31 , ал. 2 от Наредба №
8121з- 407/11 август
По
отношение на държавните служители в МВР обаче подобна разпоредба не
съществувала. Уредбата се съдържалас в ЗМВР, като приложението на Кодекса на
труда и подзаконовите нормативни актове по неговото приложение било изключено с
разпоредбата на 187, ал. 9 от ЗМВР, съгласно която редът за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определяли с
наредба на министъра на вътрешните работи, т. е. не били налице предпоставките
за субсидиарното приложение на Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата, на която се позовавал ищецът. За нощния труд на държавните
служители в МВР, предвиден и уреден в чл. 187, ал. 1 и ал. 3 от ЗМВР не би
следвало да се прилага субсидиарно посочената разпоредба на чл. 9 от тази
наредба, която гласи:
„
Чл. 9. (1) При подневно отчитане на работното време и при работа на смени,
чиято нощна продължителност на работното време е по-малка от тази на дневното,
трудовото възнаграждение, заработено по трудови норми, се увеличава с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време.
(2)
При сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.
(3)
При сумирано изчисляване на работното време трудовото възнаграждение,
заработено по трудови норми, се увеличава с коефициент, равен на отношението
между часовете, получени след превръщането на нощните часове в дневни, и
действително отработените часове през месеца или установения друг
период.", по следните съображения:
За
нейното приложение било необходимо да бъдат изпълнени кумулативно четири
предпоставки: 1. подневно отчитане на работното време 2. работа на смени 3.
продължителност на нощно работно време по-малка от продължителността на
дневното 4. трудово възнаграждение, заработено по трудови норми. От посочените
предпоставки две не били налице: по точки 3 и 4, тъй като съгласно чл. 187, ал.
1 и ал. 3 от ЗМВР дневното и нощното работно време била с една и съща продължителност от 8 часа
и не било налице работа по трудови норми за определяне на трудовото
възнаграждение по КТ.
В
тази връзка ищецът в исковата си молба навеждал неоснователен довод, че бил
налице празнота в уредбата и следвало да се приложи по аналогия Наредба за
структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ, бр. 9/2007 г„ в сила
от 01.07.2007 г.) За да бил приложим този тълкувателен способ, било необходимо
даден въпрос в относимия нормативен акт да не уреден. В конкретия случай това
не било така, предвид че по отношение на нощния труд имал подробна уредба в
ЗМВР (т. напр. в чл. 179, чл. 181, ал. 3, чл. 187, ал. 3 и др.) и редица
подозаконови нормативни актове, като в Наредба № 8121з-776/29 юли
Следвало
да се има предвид, че ЗМВР бил специален закон по отношение на другите закони,
регламентиращи трудовите/служебните правоотношения на служителите и предвиждал
издаването на наредба от министъра на вътрешните работи за определяне на ред за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в МВР и за условията и реда за изплащане на допълнителни
възнаграждения на държавните служители в Министерството на вътрешните работи за
научна степен, за полагане на труд през нощта от 22,00 до 6,00ч. за полагане на
труд на официални празници, за времето на разположение и за изпълнение на
специфични служебни дейности. В този смисъл Наредба за структурата и организацията
на работната заплата била неприложима, тъй като за служителите на МВР бил
издаден акт, по силата на законовата делегация и не била налице липса на
уредба. От друга страна ЗМВР не препращал към разпоредбите на Кодекса на труда
(КТ) и подзаконовите актове за прилагането му по отношение на нощния труд. В
този смисъл всички нормативни актове по прилагането на КТ били неотносими за
извънредния/нощния труд, полаган от държавните служители на МВР, предвид че той
съдържал специфична нормативна уредба. Тези различия се виждали и от различните
понятия, с които боравил законодателят в КТ и в ЗМВР: в КТ и в подзаконовите
нормативни актове по прилагането му: нощен труд, в ЗМВР и подзаконовите
нормативни актове по прилагането му: труд през нощта от 22,00 до 6,00 ч.
Молят
искът предявен на основание чл. 86 от ЗЗД за заплащане на лихва за забава като
акцесорен също да бъде отхвърлен от съда като неоснователен и недоказан.
Претендират
направените по делото разноски.
В
съдебно заседание процесуалният представител на ищеца предвид заключението на
вещото лице по назначената и извършена съдебно-счетоводна експертиза и на
основание чл. 214, ал. 1, изр. трето от ГПК, прави следното искане за изменение
на предявените искове и Моли съда да приеме същите, а именно:
По
отношение на претендираното допълнително възнаграждение за положен труд за
целия процесен период - 14.10.2016 г.-14.10.2019 г., получено в резултат на
преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143 прави искане за
намаляване на размера на иска от 2248 лева на 1438,01 лева в нетен размер като
моли иска с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3, вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР да се счита за предявен в този размер. По отношение на претендираното
заплащане на обезщетение за забавено плащане върху размера на дължимото
обезщетение по главния иск, с правно основание чл. 86 от ЗЗД, прави искане за
намаляване на размера на иска от 351,86 лева на 192,60 лева като Моли съда,
предявения акцесорен иск да се счита за предявен за тази сума.
С
определение от 12.02.2020 г. съдът, на основание чл. 214, ал.1 от ГПК е
допуснал изменение на предявените искове, като искът за допълнително трудово
възнаграждение да се счита предявен за
сумата от 1438.01 лв., а за мораторна лихва в размер на 192.60 лв.
Съдът, като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, взе
предвид становищата и доводите на страните и на основание чл. 235 от ГПК,
намира за установено следното:
Между
страните не е спорно, че ищецът С.А.Д. е заемал по служебно правоотношение длъжност
„Младши инспектор - полицай/старши полицай" в ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ НАЦИОНАЛНА
ПОЛИЦИЯ - МВР гр. София, ул. „Александър Малинов" № 1, сектор „Охрана на
обществения ред в железопътния транспорт" гр. Стара Загора към ЗОНАЛНО
ЖАНДАРМЕРИЙСКО УПРАВЛЕНИЕ Кърджали, както и че в периода от 14.10.2016 г. до 14.10.2019
г. е работил на 12-часови смени при сумирано изчисляване на работното време.
Спорният въпрос е
изцяло правен и той се свежда до това дали към настоящото служебно
правоотношение, предвид специфичния статут на държавните служители в МВР
регламентиран от специалния закон- ЗМВР и издадените въз основа на него
подзаконови нормативни актове, са приложими общите разпоредби на трудовото
законодателство, предвиждащи преизчисляване на нощният труд в часове дневен
труд, умножавайки го с коефициент 1. 143 и следва ли резултатът от изчислението
да се счита за извънреден труд, респ. да се начисли и изплати такъв.
Съгласно разпоредбата
на чл. 187, ал. 3 ЗМВР работното време на
държавните служители се изчислява в работни дни- подневно, а за работещите на
8-, 12- или 24- часови смени- сумирано за тримесечен период. Съгласно ал. 5 на
същия закон работата извън редовното работно време се компенсира с
допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение
за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни- за служителите на
ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до
70 часа на тримесечен период- за служителите, работещи на смени. Нормите
предвиждат компенсиране на работата извън редовното работно време с
възнаграждение за извънреден труд за служителите на смени. Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР в редакцията на ДВ
бр. 14/20.02.2015 г. работното време на държавните служители работещи на 8-,
12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за едномесечен период. С ДВ бр.
81/14.10.2016 г. чл. 187, ал. 3 ЗМВР е изменен и в
актуалната си редакция предвижда, че работното време на държавните служители
работещи на 8-, 12- или 24- часови смени се изчислява сумирано за тримесечен
период.
Съгласно чл.
176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се
състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения.
Последните са регламентирани в чл.
178 ЗМВР и сред тях в ал. 1, т. 3 е и това за извънреден труд. А в чл.
179, ал. 1 ЗМВР е регламентирано допълнително възнаграждение за полагане на
труд през нощта от 22, 00 часа до 6, 00 часа. До изменение на ал.
2 на чл. 179 ЗМВР с ДВ бр. 97/05.12.2017 г., условията и редът за изплащане
на възнаграждението за нощен труд се определя със заповед на министъра на
вътрешните работи, а след изменението с наредба на министъра на вътрешните
работи се определят условията и реда, а техният размер- с негова заповед. В ал.
4 на чл. 179 е посочено, че на държавните служители се изплащат и други
възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет
за държавните служители от МВР.
Съгласно чл. 187, ал. 9 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните
служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих
и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи.
През процесния исков период са
действали Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г. (отм.); и Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г., които предвиждат възможност държавните служители в МВР
да полагат труд и през нощта между 22, 00 и 06, 00 ч., като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В тези две наредби
не е предвидено, че при сумирано отчитане на работното време отработените
часове нощен труд следва да се преизчисляват с определен коефициент, каквато е
била регламентацията на действалата до 01.04.2015 г., а впоследствие и в
периода 11.07.2016 г. - 02.08.2016 г. разпоредба на чл.
31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. Липсата на такива изрични норми
в Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. (отм.); и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.
според съда представлява празнота в специалната правна уредба, касаеща
служителите в МВР, която следва да бъде запълнена чрез прилагане на съответните
норми на общата Наредба за структурата и
организацията на работната заплата. Това субсидиарно прилагане се налага поради
факта, че в случая се касае за полагане на труд от ищеца, макар и по служебно
правоотношение и третирането му по различен начин от работещите по трудово
правоотношение относно изчисляването на часовете положен труд при сумирано
изчисляване на работното време, би довело до поставянето му в по-неблагоприятно
положение спрямо работещите на трудов договор лица, което е недопустимо.
В чл.
9, ал. 2 на Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано
изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място, който коефициент според съда възлиза на 1,143,
изчислен като съотношение между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време (8 часа към 7 часа).
В случая от заключението на
назначената по делото експертиза се установи, че през процесния период ищецът е
положил общо за
периода от 14.10.2016 г. до 14.10.2019 г. 1607,5
часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1,143 за превръщането му в
дневен труд е в размер на 1837,37 часа, т. е. налице е разлика от 230 часа, за които на
ищеца се полага допълнително възнаграждение за извънреден труд в
общ нетен размер на 1438,01 лв. По делото липсват твърдения и
доказателства това допълнително възнаграждение да е било платено от ответника
на ищеца, което води до извода за основателност на предявената искова претенция
(в изменения й размер) и налага нейното уважаване.
Основателен се явява и предявеният
иск за лихва за забава. По отношение на размера на тази лихва, съдът се
съобрази със заключението на вещото лице. Видно от заключението мораторната
лихва за положения извънреден труд от С.А.Д., в следствие на преизчисляването с
коефициент 1,143 за превръщането на нощния труд в дневен за периода от датата
на падеж (месеца, следващ месеца, в който е положен труда) до 14.10.2019г.
(датата на подаване на исковата молба) е в общ размер на 192,60 лева.
На осн. чл.
86 от ЗЗД и предвид липсата на
извършено от ответника доброволно плащане на дължимото допълнително трудово
възнаграждение, в полза на ищеца следва да бъде присъдено и обезщетение за
забавено плащане в размер на законната лихва върху главницата за периода от
предявяването на иска – 14.10.2019 г. до окончателното й изплащане.
Предвид уважаването на иска и на
осн. чл.
78, ал. 1 от ГПК ответникът следва да заплати на ищеца и направените от него разноски по
делото, които са в размер на 400 лв. – платено адвокатско възнаграждение и 200
лв. – възнаграждение за вещо лице.
Предвид обстоятелството, че
ищецът е освободен от заплащане на държавна такса по делото, на осн. чл.
78, ал. 6 от ГПК ответникът следва да заплати по сметка на РС Ст.Загора дължимата държавна
такса за разглеждане на предявените искове – 65.22 лв.
Водим от горните
мотиви, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА
Областна
Дирекция „Национална полиция“ МВР гр. София ЕИК ********* със седалище и адрес
на управление: гр. София, ул. „Александър Малинов“ № 1, представлявано от
комисар Христо Терзийски – Директор да
заплати на С.А.Д. ЕГН ********** ***, чрез пълном. Адв. А.А. ***, сумата от 1438.01 лв. /хиляда четиристотин
тридесет и осем лева и 1 ст./, представляваща неизплатено допълнително
възнаграждение за положени извънреден труд за времето от 14.10.2016 г. до 14.10.2019
г., ведно със законната лихва, считано от подаване на исковата молба в съда
14.10.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, сумата от 192.60 лв., представляваща лихва за
забава за периода 1.12.2016 г. – 14.10.2019 г., както и сумата от 600 лв. разноски по делото.
ОСЪЖДА Областна
Дирекция „Национална полиция“ МВР гр. София ЕИК ********* със седалище и адрес
на управление: гр. София, ул. „Александър Малинов“ № 1, представлявано от
комисар Христо Терзийски – Директор да заплати по сметка на Районен съд Стара Загора в полза на бюджета на
съдебната власт сумата в размер на 65.22
лв. Държавна такса.
Присъдените суми могат да бъдат преведени по следната банкова сметка ***:
IBAN: ***
„Първа
Инвестиционна банка“ АД
Решението подлежи на
обжалване пред Окръжен съд Стара Загора
в двуседмичен срок от съобщението до страните , че същото е изготвено.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: