Решение по дело №1565/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1769
Дата: 18 октомври 2022 г.
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20227180701565
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 юни 2022 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

 

№ 1769

 

гр. Пловдив, 18.10. 2022 год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХIХ състав в открито заседание на двадесет и шести септември през две хиляди двадесет и втора година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА ПЕТРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря Б.К. и участието на прокурора ДАНИЕЛА СТОЯНОВА, като разгледа докладваното от съдията ПЕТЪР КАСАБОВ к.н.а.х дело № 1565 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и становищата на страните:

1.Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

2. Образувано е по касационна жалба, предявена от В.К.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Решение № 780 от 12.04.2022 г., постановено по а.н.д № 979 по описа за 2022 г., на Районен съд – Пловдив, XXIV – ти наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление № 20-1030-005853/ 25.06.2020г. на началник група към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи /ОДМВР/ - Пловдив, сектор „Пътна полиция“, с което на жалбоподателя, на основание чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 750 лева и „лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 (три) месеца“, и са му отнети общо 12 контролни точки, за извършено нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП.

Касаторът счита, че обжалваното решение е неправилно и незаконосъобразно. Твърди се, че в представените по преписката материали липсват данни за първоначална проверка на използваното за установяване на нарушението автоматизирано техническо средство или система /АТСС/, а последяващата му проверка не е в съответствие с чл. 43, ал. 3 от Закона за измерванията /ЗИ/, тъй като протоколът за тази проверка не съдържа знак по чл. 43, ал. 1 ЗИ. Поддържа се, че липсата на достатъчна индивидуализация на мястото на извършване на нарушението ограничава правото на защита на жалбоподателя. Твърди се, че координатите, съдържащи се в материалите от АТСС, при проверка в програмните продукти „Google maps” и “Google Earth” обозначават територия в с. Барниполе, която не съвпада с посоченото в наказателното постановление място на извършване на нарушението. Сочи се, че в протокола за използване на АТСС е отбелязан режим на измерване „в движение“, което обстоятелство се явявало в противоречие с представената снимка за статично разполагане на АТСС. Претендира се отмяна на обжалваното съдебно решение и на потвърденото с него наказателно постановление. 

3. Ответникът по касационната жалба – ОДМВР- Пловдив, не взема становище по допустимостта и основателността на жалбата.

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че обжалваното решение е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

 

ІІ. По допустимостта на касационната жалба:

5. Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. Фактите по делото:

6. Районният съд бил сезиран с жалба предявена от касатора срещу НП  наказателно постановление № 20-1030-005853/ 25.06.2020г. на началник група към ОДМВР- Пловдив, сектор „Пътна полиция“. Наказателното постановление е издадено въз основа на АУАН № 047423/04.06.2022г., съставен от С.С.Б. – на длъжност полицейски инспектор към ОДМВР – Пловдив. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

На 09.05.2020 г. в 19:09 часа в гр. Пловдив на ул. „Асеновградско шосе“ срещу № 1 В.К.Г. като водач на лек автомобил – Джип Гранд Чероки с рег. № *** (собственост на Е.С.С.) управлявал със скорост 108 км/ч при максимално разрешена скорост за движение в населено място 50 км/ч, при отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 % в полза на водача. Нарушението е установено с АТСС TFR1-M № 546, клип с номер 12387, показан на нарушителя преди съставяне на акта. Установеното нарушение е квалифицирано по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Актът е съставен в присъствие на нарушителя.

Описаната в АУАН фактическа обстановка е възприета изцяло от административнонаказващия орган, който на осн. чл. 182, ал. 1, т. 6 от ЗДвП наложил на нарушителя глоба в размер на 750 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 3 месеца.

7. В хода на съдебното производство пред районния съд е разпитан актосъставителят, който в показанията си потвърждава изложеното в акта.

8. По делото са приобщени: статично изображение от заснет с автоматизирано техническо средство  TFR1-M № 546 клип № 12387 с дата 09.05.2020 г., 19:09 часа; Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система рег. № 1030р-15335/11.05.2020 г.; копие на фотоснимка, отразяваща позиционирането на мобилната радарна система за видеоконтрол в автомбил; Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 от 24.02.2010г.; Протокол № 4.32-20/13.03.2020 г. за последваща проверка на мобилна радарна система за видеоконтрол "TFR-1M".

Според данните в протокол рег. № 1030р-15335/11.05.2020 г. на 09.05.2020 г. с място за контрол - бул.  „Асеновградско шосе“  срещу № 1, била поставена АТСС TFR1-M № 546 в служебен автомобил с рег. № ***, с посока на задействане – приближаващи моторни превозни средства от към север към юг, режим на измерване „стационарен“. Видно от генерираното статично изображение от клип № 12387 моторно превозно средство с рег. № *** се движи в посока на задействане – приближаващи, трафик „М“, режим „Н“, с измерена скорост 108 км/ч при ограничение – 50 км/ч.

9. При така установената фактическа обстановка районният съд приел, че нарушенията са установени безспорно като от обективна, така и от субективна страна без да са допуснати съществени процесуални нарушения, които да налагат отмяна на издаденото наказателно постановление. Съдът не е намерил и основания за намаляване размера на наложените наказания.

ІV. От правна страна:

10. По отношение на въведените в обстоятелствената част на касационната жалба възражения, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото. Фактическите констатации се подкрепят от събраните доказателства.

Съобразно правилата възведени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. По аргумент на противното, когато за нарушението, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки административното производство следва да бъде проведени по общия ред на чл. 189, ал. 1 от ЗДвП чрез акт за установяване на административно нарушение, които се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този закон.

Редът и условията за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата са разписани в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г./. Според правилата на наредбата, за осъществяване на контрол на движението по пътищата се използват АТСС, одобрени по реда на Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип средство за измерване и преминали първоначална или последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор /чл.4/.

За осъществяване на контрол с АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока /чл.9, ал. 1/. Служителят включва автоматизираното техническо средство или система и извършва необходимите първоначални настройки за започване на автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес /чл. 9, ал. 2/. По време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение /чл. 9, ал. 3/. След изтичане на времето за контрол служителят изключва автоматизираното техническо средство или система, като информацията със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с установените нарушения, което се отразява в протокола по чл. 10. /чл. 9, ал. 4/. За всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложение /чл. 10, ал.1/. При работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се съпровожда със снимка на разположението на уреда /чл.10, ал.3/.

Данните за нарушенията се съхраняват до приключване на административнонаказателната преписка във формата и вида, изготвен от автоматизираното техническо средство или система. При необходимост същите могат да се отпечатват /чл. 16, ал.1/. Информацията от АТСС се предоставя като отпечатано статично изображение във вид на снимков материал с уникален идентификационен номер по искане на органи на съдебната власт и на лица, участващи в административния процес /чл.16, ал. 3/.

В случая изходните данни от процесната мобилна АТСС като доказателствен материал са годни за установяване на извършеното нарушение от обективна и субективна страна. По делото са представени надлежни удостоверения и протоколи за изправността на автоматизираното техническо средство. Възраженията на оспорващия в тази насока са неоснователни. Правилото на чл. 30, ал. 5 от Закона за измерванията предвижда изрично, че когато срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип. Представеното по преписката Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 от 24.02.2010г., издадено от Председателя на Българския институт по метрология, несъмнено доказва, че АТСС TFR1-M е от одобрен тип. Конкретното средство за измерване, индивидуализирано с № 546, е преминало през задължителния по смисъла на чл. 43, ал. 2, пред. 1 от ЗИ последващ контрол, за което е съставен протокол от лице, оправомощено със заповед № 2050-4/11.02.2019г. на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, валидна до 11.02.2024г. След като в рамките на последяващата проверка към дата 13.03.2020 г. е установена изправност на средство за измерване с № 546, то по правилото на чл. 43 ал. 4 от ЗИ и съгласно заповед № А-616/ 11.09.2018г. на председателя на ДАМТН (обнародвана в ДВ бр. 82 от 05.10.2018 г.), същото се счита изправно до изтичане на срока за провеждане на следваща периодична проверка, който е установен на една година. Не се формира спор, че нарушението е установено на 09.05.2020 г., тост в срока на изправност на АТСС TFR1-M с № 546. Противно на разбиранията на оспорващия, годността за употреба на провереното средство за измерване изхожда от последващата проверка, а не от първоначалната проверка, чиито срок на действие е изтекъл.

Не може да бъде споделена и позицията на жалбоподателя, че правилото на чл. 43, ал. 1 от ЗИ налага последяващата проверка да бъде удостоверена чрез поставяне на знак в протокола от проверката. Текстът на закона е ясен и не буди съмнение, че знакът следва да бъде поставен върху провереното средство за измерване, като евентуалното му унищожаване се явява едно от основанията по чл. 43, ал. 3 ЗИ за извършване на нова последваща проверка.

Неоснователни са и възраженията на жалбоподателя за липсата на данни за мястото на извършване на нарушението. Последователно и непротиворечиво в АУАН, протокола за използване на АТСС и наказателното постановление като място на извършване на нарушението е посочено адрес:  гр. Пловдив, бул.  „Асеновградско шосе“  срещу № 1. Отразените в статичното изображение географски координати в случая представляват съпътстващи данни, които не са от решаващо значение за описанието на извършеното деяние. Изискване за тяхното наличие не се поставя нито в специалните правила на  чл. 10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., нито в правилата на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Тези данни, доколкото се генерират автоматично от средството за измерване, се преценят с оглед съвкупния доказателствен материал, но не заместват индивидуализираното  в  АУАН и НП мястото на извършване на нарушението. Още повече, при коректно въвеждане на същите в сочения от оспорващия програмен продукт - „Google map”, при спазване на указанията на производителя (https://support.google.com/maps/answer/18539?hl=bg&co=GENIE.Platform%3DDesktop), тези координатите сочат географско местоположение в непосредствена близост до посения от контролните органи адрес.  

Непочиващо на действителната фактическа обстановка се явява и твърдението на оспорващия, че използването на АТСС е било в режим на „движение“. Коректно и ясно в протокол рег. № 1030р-15335/11.05.2020 г. е удостоверено, че АТСС TFR1-M № 546 е била поставена в служебен автомобил с рег. № *** при режим на измерване „стационарен“. Това обстоятелство се потвърждава и от представената снимка на разположението на АТСС, която като приложение към съставения протокол за използване на АТСС е надлежно отбелязана, поради което следва и посочената в същия дата на използване.

При това положение не се създават каквито и да е съмнения по механизма на установяване на административното нарушение и автентичността на изготвения от АТСС доказателствен материал, който безспорно доказва както от обективна, така и от субективна страна факта на извършеното административно нарушение, за което законосъобразно е ангажирана отговорността на оспорващия. 

От изложеното до тук следва, че като е потвърдил обжалваното пред него наказателно постановление, районният съд е постановил валиден, допустим и правилен съдебен акт, който следва да бъде оставен в сила.

V. По съдебните разноски.

11. Ответникът в настоящото производство не е отправил надлежна претенция за присъждане на съдебни разноски, поради което произнасяне в тази насока не се дължи.

Ето защо, Административен съд Пловдив, ХIХ състав,

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА  Решение № 780 от 12.04.2022 г., постановено по а.н.д № 979 по описа за 2022 г., на Районен съд – Пловдив, XXIV – ти наказателен състав.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                                        ЧЛЕНОВЕ :           1.

                       

                                                                                                        

   2.