Решение по дело №341/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 февруари 2024 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20237110700341
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

     386     гр.Кюстендил, 22.02.2024г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на петнадесети февруари две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№341/2023г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                Н.Г.С. с адрес *** оспорва решение изх.№23089573/19.10.2023г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ – София, с което й е отказан достъп до обществена информация. Не се претендират разноски.

                Ответникът чрез процесуалния представител изразява становище за неоснователност на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

                Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                Производството по издаването на оспорения акт е започнало по заявление за достъп до обществена информация вх.23114711/18.10.2023г. на Н.Г.С., с което е поискано получаването на издадено от Дирекция „Инспекция по труда“ - Враца задължително предписание към изпълнителния директор на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД за регламентиране в Правилника за вътрешния трудов ред работното време на служителите в различните структури на Служба „Трудова медицина“ в централата. Заявената форма на поисканата информация е копие на хартиен носител.

С решение изх.№23089573/19.10.2023г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ – София е отказан достъп до обществената информация, като е посочено, че същата не представлява обществена информация, тъй като не е свързана с обществения живот в страната и няма за цел съставяне на мнение за начина на работа на контролния орган. Поисканата такава касае информация, свързана с дейността на определен работодател, който е проверяван, а не с дейността на ИА „Главна инспекция по труда“ – София.

               С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът намира жалбата за неоснователна, по следните съображения:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган, в писмена форма и при спазване на изискването за съдържание и мотивираност.

                 Разпоредбите на ЗДОИ уреждат обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация. Съгласно легалната дефиниция в чл.2, ал.1 от ЗДОИ „обществена информация“ е всяка информация, свързана с обществения живот в РБългария, която дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти по чл.3. В обхвата на понятието попадат всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от тези субекти. Разпоредбите на закона не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица или се съхранява в Националния архивен фонд на РБългария.

След анализа на сочените законови разпоредби относно реализацията на обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, съдът приема, че условие за приложимостта на ЗДОИ е исканите данни да представляват обществена информация по смисъла на чл.2, ал.1 от закона в някои от нейните видове – официална или служебна, според разграничението, направено в чл.9, ал.1. Предоставянето й по реда на ЗДОИ е недопустимо, ако в друг закон съществува специален ред за нейното получаване – чл.4, ал.1, пр.2 от закона. Поисканата в настоящия случай информация не представлява обществена чл.2, ал.1 от ЗДОИ, тъй като не са налице и двете условия, въведени с цитираната правна норма - не е свързана с обществения живот е РБългария и не дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължения по закон субект, поради което административният орган няма задължение за предоставянето й. Исканата информация касае информация, свързана с дейността на „АЕЦ Козлодуй“ ЕАД, която е проверявана от Дирекция „Инспекция по труда“ – Враца, а не с дейността на ИА „Главна инспекция по труда“ - София като задължен субект по чл.3 от ЗДОИ.

В случая поисканата информация касае предоставянето на документ, съставен в резултат на извършена проверка от изпълнителната агенция в развило се административно производство, по което страна не е жалбоподателката, което също прави искането неоснователно. ЗДОИ не следва да се използва като средство за снабдяване с писмени документи, доколкото целта на закона е предоставяне на информация, а не на документи. Искането за достъп до конкретен документ следва да бъде разглеждано като искане за достъп до обществена информация, която е индивидуализирана чрез изричното посочване на нейния носител, но винаги държи сметка за разграничението между процедурата по предоставяне на административни услуги (вкл. издаване на документи/скици/копие/преписи) и тази по ЗДОИ. Във всеки подобен случай следва да бъде установен приложимия закон и защитимите права.

Гореизложеното води до извод за законосъобразност на решение изх.№23089573/19.10.2023г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ – София, с което е отказан достъп до обществена информация на Н.С.. Жалбата ще бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода от правния спор съдът присъжда разноски на ответната страна на основание чл.143, ал.3 от АПК, в размер на 100 лв. юрисконсултско възнаграждение.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Н.Г.С. с адрес *** срещу решение изх.№23089573/19.10.2023г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ – София, с което е отказан достъп до обществена информация.

ОСЪЖДА Н.Г.С. с адрес *** да заплати на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ – София, бул.“Княз Ал.Дондуков“ №3 разноски по делото в размер на 100 лв. /сто/.

                 Решението е окончателно.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: