Решение по дело №1136/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 1399
Дата: 23 юни 2020 г. (в сила от 29 март 2022 г.)
Съдия: Иван Георгиев Дечев
Дело: 20202120101136
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 17 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1399                                            23.06.2020г.                                    град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Бургаският районен съд                                                                  ХХ граждански състав     

На единадесети юни                                                           две хиляди и двадесета година

В публично заседание в състав

 

                                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕЧЕВ

 

при секретаря Милена Манолова

като разгледа докладваното от съдията Иван Дечев

гражданско дело № 1136 по описа за 2020 година,

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

 

               Производството е образувано по повод искова молба от Е.К.М., ЕГН ********** *** 4 против ГД“Гранична полиция“ за осъждане на ответника да заплати сумата от 684 лева, представляваща допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 114 часа за периода от 17.02.2017г. до 17.02.2020г., ведно със законната лихва от подаване на исковата молба. Твърди се, че ищецът като полицай е полагал труд през процесния период в ГПУ-Бургас. Работил е на 12-часови смени и е положил 800 часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143 възлиза на 914 часа дневен труд. Преизчислението на нощен към дневен труд води до извънреден труд от 114 часа, който е трябвало да се заплати от ответника. Доколкото според чл.186, ал.6 ЗМВР извънредният труд се заплаща с 50% увеличение върху основното месечно възнаграждение, искът е в размер на 684 лева. Моли се искът да се уважи.

               В законоустановения срок ответникът депозира писмен отговор, като намира иска за неоснователен. За процесния период ищецът е полагал 12-часови смени, при сумирано отчитане на работното време. Чрез прихващане на положителните с отрицателните разлики на отработеното време е формиран резултат, който при надвишаване на нормата работни часове е заплащан като извънреден труд. Трудът е заплатен по действащите тогава правила. С Наредба 8121з-407/11.08.2014г. е регламентирано отчитането на извънреден труд за периода от 19.08.2014г. до 02.08.2016г. Според чл.31, ал.2 от Наредбата, при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 часа и 06.00 часа се умножава по 0.143. След 02.08.2016г. са приети и действат Наредба 8121з-776/29.07.2016г. и Наредба 8121з-908/02.08.2018г., които не предвиждат такова умножение с коефициент. Не намира приложение Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, тъй като тя важи само за работници по трудово правоотношение. Правоотношението на ищеца е служебно и се регулира от ЗМВР и ЗДС, но не и от КТ и от наредбите, издавани на основание КТ. Не се касае за положен извънреден труд, тъй като ищецът не е работил извън установеното за него работно време. Моли се за отхвърляне на исковете. 

               Съдът приема, че е предявен иск с правно основание чл.187, ал.5, т.2 вр. чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.

               В съдебно заседание искът е изменен по размер като след изменението се претендират 1614.35 лева възнаграждение за извънреден труд за 225.51 часа.

               Съдът, като прецени твърденията на страните, събраните по делото писмени доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:

               Не се спори между страните, че ищцата е служител на ГД“Гранична полиция“ за процесния период.

               Безспорно, също така, е и обстоятелството, че ищцата е полагала труд на 12-часови смени по график, включително и за времето от 22.00 часа до 06.00 часа, т. е. и през нощта. Според изготвената съдебно-икономическа експертиза ищцата за периода от 17.02.2017г. до 17.02.2020г. е положила 1577 часа нощен труд на смени. Преизчислен в дневен труд с коефициент 1.143, нощният труд от 1577 часа става 1802.51 часа. На ищцата е начислен и изплатен нощен труд за 1577 часа, колкото са и отчетените часове по протоколи. Допълнителното възнаграждение за нощен труд възлиза общо на 394.25 лева, които са заплатени. Разликата между преизчисления и отчетения по протоколи нощен труд възлиза на 225.51 часа. Експертизата е изчислила, че общият размер на трудовото възнаграждение за извънреден труд за 225.51 часа възлиза на 1614.35 лева. Разликата в часовете между преизчисления с коефициент 1.143 и отчетения по протоколи обр.6 нощен труд не са отчитани и не са заплащани от работодателя като извънреден труд.

               Съгласно чл.176 от ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно и допълнителни такива.

               В чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР е предвидено, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплаща допълнително такова за извънреден труд, а според чл.179, ал.1, пр.2 от с. з. и за нощен. Условията и редът за заплащане на последното се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а размерът – с негова заповед, ал.2.

               Съгласно чл.187, ал.1 от ЗМВР, нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 седмично при 5-дневна работна седмица. За работещите на 8, 12 или 24-часови смени, то се изчислява сумирано за тримесечен период, с възможно полагане на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В ал.5, т.2 е предвидено, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, до 280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение – ал.6.

               Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

               През процесния период 17.02.2017г. – 17.02.2020г. е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016г., издавана от министъра на вътрешните работи, съобразно горната разпоредба. Преди това са действали Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г., и Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г. Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите са идентични –  при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове, положен нощен труд за отчетния период, се умножава по 0.143 – чл.31, ал.2.

               В Наредба № 8121з-592 /обн. в ДВ бр.40 от 02.06.2015г./ и в Наредба № 8121з-779 /обн. в ДВ бр.60 от 02.08.2016г. и действаща през процесния период/ липсва изрична норма, съответстваща на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407, за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент 1.143, което обаче, не следва да се тълкува като законово въведена забрана за това, тъй като такава би била противоконституционна, би поставила служителите в МВР в по-неблагоприятно положение от другите държавни служители – по отношение заплащането на допълнителните възнаграждения, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсиране на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките. При наличието на тази непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата, съгласно чл.9, ал.2 от която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. В чл.140, ал.1 от КТ е предвидено, че нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа или до 7 часа за една нощ. Следователно – приложимият коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1.143, получен като частно при деление на нормалните им продължителности от 8 часа на денонощие за втория /чл.187, ал.1 от ЗМВР/ и 7 часа за първия.

               Тук следва да се посочи, че трудовото законодателство дава право на работещите да получат от една страна завишено почасово заплащане за нощния си труд, а от друга задължава работодателите да преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват продължителността на работния ден. Когато последната е надвишена пък, очевидно се касае за положен извънреден труд, който следва да бъде компенсиран. Следователно това са две различни основания за заплащането на допълнителни възнаграждения – обстоятелство, което е било отчетено и от ответника, при съвместното действие на издадените от министъра на вътрешните работи Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. и заповед № 8121з-791/28.10.2014г. В случая, както беше посочено по-горе, на ищцата е изплатена само добавката от 0.25 лева за всеки отработен нощен час за исковия период – общо 394.25 лева.

               По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен с коефициент 1.143 се явява доказана по своето основание – за процесния период е приложима субсидиарно Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.

               Както стана ясно, от заключението на вещото лице е видно, че нощният труд, преизчислен с коефициент 1.143 е 1802.51 часа. Разликата от 225.51 часа не е отчетена в протоколите за положен труд, съответно, не е начислена и не е платена. Установява се и че дължимото нетно трудово възнаграждение за този извънреден труд, изчислено съобразно разпоредбата на чл.187, ал.6 от ЗМВР, е в размер от 1614.35 лева.

               Няма доказателства ответникът да е заплатил на ищеца дължимото допълнително възнаграждение за положения извънреден труд в горния размер.

               Доколкото с изменението на иска се претендира именно 1614.35 лева за извънреден труд от 225.51 часа, искът се явява доказан и по своя размер, поради което следва да бъде уважен изцяло, за периода от 17.02.2017г. до 17.02.2020г., ведно със законната лихва от подаване на исковата молба до окончателното изплащане.

               Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищцата сумата 360 лева разноски по делото за адвокатско възнаграждение, а по сметка на съда – държавна такса в размер на 64.57 лева и 200 лева за експертиза.

               Мотивиран от горното, Бургаският районен съд

 

 

Р Е Ш И:

 

 

               ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ на Министерство на вътрешните работи, с адрес: град София, бул.“Княгиня Мария Луиза“ 46, да заплати на Е.К.М., ЕГН ********** *** 4, сумата от 1614.35 лева /хиляда шестстотин и четиринадесет лева и тринадесет и пет стотинки/ главница, представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 225.51 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1.143 на положения от нея за периода от 17.02.2017г. до 17.02.2020г., 1577 часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху главницата, считано от 17.02.2020г. до окончателното плащане.

               ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ на Министерство на вътрешните работи, с адрес: град София, бул.“Княгиня Мария Луиза“ 46, да заплати на Е.К.М., ЕГН ********** *** 4 сумата от 360 лева /триста и шестдесет лева/ съдебно-деловодни разноски.

               ОСЪЖДА Главна дирекция “Гранична полиция“ на Министерство на вътрешните работи, с адрес: град София, бул.“Княгиня Мария Луиза“ 46 да заплати по сметка на Бургаския районен съд държавна такса в размер на 64.57 лева /шестдесет и четири лева и петдесет и седем стотинки/ и 200 лева /двеста лева/ разноски за експертиза.

               Решението подлежи на обжалване пред Бургаския окръжен съд в двуседмичен срок от 25.06.2020г.

 

 

                                                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ: (П)

Вярно с оригинала!

ММ