Решение по дело №274/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260044
Дата: 19 август 2021 г. (в сила от 21 март 2022 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200274
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

№ 260044

 

град Първомай, 19.08.2021 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на деветнадесети януари две хиляди двадесет и първа година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното АНД № 274 по описа на Съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвани са две наказателни постановления на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София, с които на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от Н.Г.М. - кмет, е ангажирана административнонаказателната отговорност, както следва:

§ с Наказателно постановление № НЯСС - 157 / 14.10.2020 година за нарушение по чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева;

§ с Наказателно постановление № НЯСС - 156 / 06.10.2020 година за нарушение по чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 6000 (шест хиляди) лева.

В Жалбите си Община Първомай чрез Кмета моли за отмяна на Наказателните постановления като необосновани и незаконосъобразни по подробно изложени съображения, включително за наличие на предпоставките на чл. 28 от ЗАНН; алтернативно – да бъде намалено всяко наказание до минимално предвидения в Закона размер. Редовно призован за съдебно заседание, за жалбоподателя не се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа Жалбата и се излагат доводите в нея.

За въззиваемата страна Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно призована чрез Зам.-председателя, също не се явява никой; депозирани са писмени становища от процесуален представител, с които се поддържа искане за оставяне в сила на всяко Наказателно постановление и отхвърляне на Жалбите, като е изложена подробна мотивировка за неоснователността им.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното: /

Всяка от Жалбите е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

 

По сила на Акт № 78 / 02.06.1998 година за общинска собственост, а впоследствие по Акт № 467 / 03.09.2019 година за публична общинска собственост Община Първомай е собственик на язовир „Татарево 3“ – поземлен имот с площ 7,455 дка с начин на трайно ползване: предпазна дига, съставляващ имот с № 049057 (стар № 049058) в местността Валкушев долап по картата на възстановената собственост за землището на село Татарево, община Първомай, област Пловдив (ЕКАТТЕ 06745).

На 15.10.2019 година комисия в състав двама служители при Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор – О.Б.Г. (главен инспектор ) и Г.В.К. (старши инспектор) и старши специалист „Контрол на общоопасните средства“ в Община Първомай А.Р.М. извършват проверка на язовира „Татарево 3“.

Язовирът се намира на около 2 км от село Татарево, община Първомай, област Пловдив, и над него се намира язовир „Татарево 4“, а под него – язовир „Дебър 2“.

Чрез обхождане и оглед е установено, че короната е равна и проходима, но са констатирани неизправности – и въздушният откос, и водният, защитен с каменна броня, са обрасли с дървесина и храстовидна растителност, възпрепятстващи направата на подробен оглед.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-172 / 15.10.2019 година, в който по осъществяване на безопасността на техническата експлоатация са дадени предписания да се премахне растителността и по двата откоса с указан срок за изпълнение до 28.02.2020 година и да се поддържа язовирната стена в изправност с постоянен срок; екземпляр от Протокола е връчен на собственика на язовира.

На 06.03.2020 година комисия в състав Г.В.К., колегата му З.И.П. (инспектор в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” на Южна Централна България, град Пловдив), А.Р.М. и Д.Г.С. (служител по сигурността на информацията при Община Първомай) правят проверка на язовир „Татарево 3“ във връзка с дадените предписания на 15.10.2020 година и констатират същите нарушения, като положението е дори по-лошо – растителността е по-гъста и по-дебела, отколкото при предната проверка: по водния откос между фугите на камъните стоят израслите храсти и дървета, а по въздушния – те са се развили до степен, че дори не може да се направи обход, като само короната на язовир е чиста и проходима с леки коловози.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-49 / 06.03.2020 година и по Покана от 20.05.2020 година на 03.06.2020 година в Регионалния отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” в град Пловдив се явява упълномощен от Кмета на Община Първомай представител, в чието присъствие са съставени и са му връчени срещу подпис Акт за установяване на административно нарушение № 07-008 (съставен от Г.В.К.) за неизпълнението да се почисти от дървесната и храстовидната растителност водният откос на язовирната стена и Акт за установяване на административно нарушение № 07-007 (съставен от З.И.П.) за неизпълнението да се премахне дървесната и храстовидната растителност по въздушния откос на язовирната стена.

Въз основа на Акт № 07-008 е издадено Наказателно постановление № НЯСС - 157 / 14.10.2020 година, а въз основа на Акт № 07-007 – Наказателно постановление № НЯСС - 156 / 06.10.2020 година.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в качеството на свидетел служител актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по предвидения в НПК ред писмени доказателства и приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите визира: Собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3, т. 5, а текстът на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите указва: Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и / или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение.

Не се спори, че Община Първомай е собственик на язовир „Татарево 3“ в землището на село Татарево, община Първомай, област Пловдив, като обектът не е сред изрично посочените в списъка на комплексни и значими язовири (Приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Закона за водите) и при проверките на който на 20.11.2018 година и на 13.06.2019 година са констатирани технически неизправности, а от приложената към преписките Заповед № А-517 / 12.07.2018 година на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор е видно, че задължителните предписания по Констативен протокол № 07-01-172 / 15.10.2019 година са дадени от оправомощени лица (т. 61 и т. 63 от Заповедта).

По посоченото правилно от наказващия орган са квалифицирани извършените от жалбоподателя нарушения.

В тази връзка следва да се отбележи, че обстоятелството, че на „ЕТ Сабри Дуран“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление в град Хасково (оператор на съоръжението, на когото по силата на Договор № 738 / 28.11.2014 година на основание Преходните и заключителни разпоредби на Закон за изменение и допълнение на Закона за водите (обн. ДВ, бр. ДВ, бр. 103 от 29.11.2013 година, изм. и доп., бр. 58 от 31.07.2015 година) е възложено стопанисването, поддръжката и експлоатацията на язовира публична общинска собственост) в съответствие с чл. 190б, ал. 3 от Закона за водите от органите на наказващия орган не е изпратено копие от Констативния протокол от 15.10.2019 година не освобождава от отговорност Община Първомай, тъй като по императива на чл. 190а, ал. 2 от Закона за водите задължението за изпълнение на дадените предписания е за собствениците. Нещо повече – самият жалбоподател сочи, че след получаването на Протокола уведомява „ЕТ Сабри Дуран“ за предписанията с Писмо изх. № 24-00-269 / 04.11.2019 година.

Точно са определени и следващите се за нарушенията чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите санкции по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 – от 1000 до 20000 лв.

Наказанията са в съответствие с чл. 83 от ЗАНН – неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на дейност; спазена е и разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН за налагане на наказание за всяко нарушение, защото, макар и да са обективирани задължения за осъществяване от Община Първомай в един документ – Констативен протокол № 07-01-172 / 15.10.2019 година, при игнорирането на конкретно предписание (в случая две) е налице самостоятелно фактическо основание за административнонаказателна отговорност, тъй като всяко неизпълнение на задължение осъществява самостоятелен фактически състав, за което се следва отделна отговорност. Същевременно всяко от деянията не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид, за да е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН – от една страна, жалбоподателят е адресат на задължителните предписания и осъществява деянието на просто извършване чрез бездействие, т.е. липсва съставомерен вредоносен резултат, поради което е без значение дали от неизпълнението настъпват последващи обществено опасни последици; от друга страна, със Закона за водите се уреждат обществените отношения по безопасното техническото състояние и експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, което е непосредствено свързано и има пряко значение за човешките здраве и живот, за стопанската дейност, за културното наследство и за околната среда.

Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗАНН всяка от санкциите е в рамките на предвиденото по закон, като е съобразена и с текста на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН (при определянето й да се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за извършването и другите смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства) – наказанията са между минимума и средата по текста на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите при отчитане, че язовир „Татарево 3“ е в непосредствена близост до селото (на около 2 км), средният е от три каскадно разположени язовира (над него е язовир „Татарево 4“, а под него – язовир „Дебър 2“) и при евентуална аварийна ситуация играе значителна роля за издържане на натоварването на водната маса над и в него, а растителността по въздушния и водния откос на стената пречи при обход да се установят евентуална ерозия, свличания, обрушвания, хлътвания, каверни (дупки от гризачи и други животни), което застрашава сигурността на язовирната стена и оттам – на населението.

Не е ясно, обаче, защо при посочените обстоятелства санкцията по Наказателно постановление № НЯСС - 156 / 06.10.2020 година е по-висока от тази по Наказателно постановление № НЯСС - 157 / 14.10.2020 година и същата ще следва да се намали, защото едното нарушение не е с по-висока степен на опасност от другото.

Всяко от нарушенията, описано в съответния Акт и Наказателно постановление, е конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган и са несъстоятелни възраженията на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения, ограничаващи правото му на защита.

По мотиви от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд -Първомай, първи съдебен състав

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № НЯСС - 157 / 14.10.2020 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от Н.Г.М. - кмет, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева.

Изменя Наказателно постановление № НЯСС - 156 / 06.10.2020 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София, с което на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от Н.Г.М. - кмет, за нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 6000 (шест хиляди) лева, като намаля наказанието на имуществена санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                   (п)              

СЗ