№ 260044
град Първомай, 19.08.2021
година
Районен съд- Първомай, първи съдебен
състав, в открито заседание на деветнадесети януари две хиляди двадесет и първа
година със
Съдия докладчик Спасимир Здравчев
при
секретаря Венета
Хубенова,
като
разгледа докладваното АНД № 274 по описа на Съда за 2020 година,
за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Обжалвани са две наказателни
постановления на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и
технически надзор - София, с които на Община Първомай, ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ - юг
№ 50, представлявана от Н.Г.М. - кмет, е ангажирана административнонаказателната
отговорност, както следва:
§
с Наказателно
постановление № НЯСС - 157 / 14.10.2020 година за нарушение по чл. 190а, ал. 2
във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200,
ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева;
§
с Наказателно
постановление № НЯСС - 156 / 06.10.2020 година за нарушение по чл. 190а, ал. 2
във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите на основание чл. 200,
ал. 1, т. 39 от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 6000
(шест хиляди) лева.
В Жалбите си Община Първомай чрез Кмета
моли за отмяна на Наказателните постановления като необосновани и незаконосъобразни
по подробно изложени съображения, включително за наличие на предпоставките на
чл. 28 от ЗАНН; алтернативно – да бъде намалено всяко наказание до минимално
предвидения в Закона размер. Редовно призован за съдебно заседание, за
жалбоподателя не се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален
представител, с което се поддържа Жалбата и се излагат доводите в нея.
За въззиваемата страна Държавна агенция
за метрологичен и технически надзор, редовно призована чрез Зам.-председателя,
също не се явява никой; депозирани са писмени становища от процесуален
представител, с които се поддържа искане за оставяне в сила на всяко Наказателно
постановление и отхвърляне на Жалбите, като е изложена подробна мотивировка за
неоснователността им.
След преценка на събраните по делото
доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по
чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна
инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно
постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от
фактическа и правна страна следното: /
Всяка от Жалбите е депозирана в срока по
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима,
а разгледана по същество е неоснователна.
От фактическа
страна:
По сила на Акт № 78 / 02.06.1998 година
за общинска собственост, а впоследствие по Акт № 467 / 03.09.2019 година за
публична общинска собственост Община Първомай е собственик на язовир „Татарево
3“ – поземлен имот с площ 7,455
дка с начин на трайно ползване: предпазна дига, съставляващ имот с № 049057 (стар
№ 049058) в местността Валкушев долап по картата на възстановената собственост
за землището на село Татарево, община Първомай, област Пловдив (ЕКАТТЕ 06745).
На 15.10.2019 година комисия
в състав двама служители при Регионален отдел „Надзор на
язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България, град
Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях”
при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор – О.Б.Г. (главен
инспектор ) и Г.В.К. (старши инспектор) и старши специалист „Контрол на
общоопасните средства“ в Община Първомай А.Р.М. извършват проверка на язовира „Татарево
3“.
Язовирът
се намира на около 2 км от село Татарево, община Първомай, област Пловдив, и
над него се намира язовир „Татарево 4“, а под него – язовир „Дебър 2“.
Чрез обхождане и оглед е установено, че
короната е равна и проходима, но са констатирани неизправности – и въздушният
откос, и водният, защитен с каменна броня, са обрасли с дървесина и храстовидна
растителност, възпрепятстващи направата на подробен оглед.
Данните от проверката са описани в Констативен
протокол № 07-01-172 / 15.10.2019 година, в който по осъществяване на
безопасността на техническата експлоатация са дадени предписания да се премахне
растителността и по двата откоса с указан срок за изпълнение до 28.02.2020 година
и да се поддържа язовирната стена в изправност с постоянен срок; екземпляр от
Протокола е връчен на собственика на язовира.
На 06.03.2020 година комисия в състав Г.В.К.,
колегата му З.И.П. (инспектор в Регионален отдел „Надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях” на Южна Централна България, град Пловдив), А.Р.М. и Д.Г.С.
(служител по сигурността на информацията при Община Първомай) правят проверка на
язовир „Татарево 3“ във връзка с дадените предписания на 15.10.2020 година и
констатират същите нарушения, като положението е дори по-лошо – растителността
е по-гъста и по-дебела, отколкото при предната проверка: по водния откос между
фугите на камъните стоят израслите храсти и дървета, а по въздушния – те са се
развили до степен, че дори не може да се направи обход, като само короната на
язовир е чиста и проходима с леки коловози.
Данните от проверката са описани в Констативен
протокол № 07-01-49 / 06.03.2020 година и по Покана от 20.05.2020 година на 03.06.2020
година в Регионалния отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”
в град Пловдив се явява упълномощен от Кмета на Община Първомай представител, в
чието присъствие са съставени и са му връчени срещу подпис Акт за установяване
на административно нарушение № 07-008 (съставен от Г.В.К.) за неизпълнението да
се почисти от дървесната и храстовидната растителност водният откос на
язовирната стена и Акт за установяване на административно
нарушение № 07-007 (съставен от З.И.П.) за неизпълнението да се премахне
дървесната и храстовидната растителност по въздушния откос на язовирната стена.
Въз основа на Акт № 07-008 е издадено Наказателно
постановление № НЯСС - 157 / 14.10.2020 година, а въз основа на Акт № 07-007 – Наказателно
постановление № НЯСС - 156 / 06.10.2020 година.
Горната фактическа обстановка Съдът
приема за безспорно установена от показанията на разпитания в качеството на свидетел
служител актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от
приобщените по предвидения в НПК ред писмени доказателства и приложената
административнонаказателна преписка.
От правна страна:
Разпоредбата на чл. 190а, ал. 2 от
Закона за водите визира: Собствениците на язовирни стени и съоръжения към
тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал. 1, т. 3 и по чл. 138а, ал. 3,
т. 5, а текстът на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите указва: Председателят
на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от
него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 имат право да дават предписания на
собствениците на язовирни стени и / или на съоръженията към тях съобразно
правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал. 2, включително за
извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на
условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите
по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което
уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното
изпълнение.
Не се спори, че Община Първомай е
собственик на язовир „Татарево 3“ в землището на село Татарево, община
Първомай, област Пловдив, като обектът не е сред изрично посочените в списъка
на комплексни и значими язовири (Приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Закона за
водите) и при проверките на който на 20.11.2018 година и
на 13.06.2019 година са констатирани технически неизправности, а от приложената
към преписките Заповед № А-517 / 12.07.2018 година на Председателя на Държавна
агенция за метрологичен и технически надзор е видно, че задължителните
предписания по Констативен протокол № 07-01-172 / 15.10.2019
година са дадени от оправомощени лица (т. 61 и т. 63 от Заповедта).
По посоченото правилно от наказващия
орган са квалифицирани извършените от жалбоподателя нарушения.
В тази връзка следва да се отбележи, че
обстоятелството, че на „ЕТ Сабри Дуран“, ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление в град Хасково (оператор на съоръжението, на когото по силата на Договор
№ 738 / 28.11.2014 година на основание Преходните и заключителни разпоредби на Закон
за изменение и допълнение на Закона за водите (обн. ДВ, бр. ДВ, бр. 103 от
29.11.2013 година, изм. и доп., бр. 58 от 31.07.2015 година) е възложено стопанисването,
поддръжката и експлоатацията на язовира публична общинска собственост) в
съответствие с чл. 190б, ал. 3 от Закона за водите от органите на наказващия
орган не е изпратено копие от Констативния протокол от 15.10.2019 година не
освобождава от отговорност Община Първомай, тъй като по императива на чл. 190а,
ал. 2 от Закона за водите задължението за изпълнение на дадените предписания е
за собствениците. Нещо повече – самият жалбоподател сочи, че след получаването
на Протокола уведомява „ЕТ Сабри Дуран“ за предписанията с Писмо изх. №
24-00-269 / 04.11.2019 година.
Точно са определени и следващите се за
нарушенията чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за
водите санкции по чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи
на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3,
т. 5 или задължение по чл. 190а, ал. 2 – от 1000 до 20000 лв.
Наказанията са в съответствие с чл. 83
от ЗАНН – неизпълнение на задължение към държавата при осъществяване на
дейност; спазена е и разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН за налагане на наказание за
всяко нарушение, защото, макар и да са обективирани задължения за осъществяване
от Община Първомай в един документ – Констативен
протокол № 07-01-172 / 15.10.2019 година, при игнорирането на конкретно
предписание (в случая две) е налице самостоятелно фактическо основание за
административнонаказателна отговорност, тъй като всяко неизпълнение на
задължение осъществява самостоятелен фактически състав, за което се следва
отделна отговорност. Същевременно всяко от деянията не се отличава с по-ниска
степен на обществена опасност от обичайните нарушения от същия вид, за да е
налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН – от една страна, жалбоподателят е адресат
на задължителните предписания и осъществява деянието на просто извършване чрез
бездействие, т.е. липсва съставомерен вредоносен резултат, поради което е без
значение дали от неизпълнението настъпват последващи обществено опасни
последици; от друга страна, със Закона за водите се уреждат обществените
отношения по безопасното техническото състояние и експлоатация на язовирните
стени и съоръженията към тях, което е непосредствено свързано и има пряко
значение за човешките здраве и живот, за стопанската дейност, за културното
наследство и за околната среда.
Съгласно чл. 27, ал. 1 от ЗАНН всяка от
санкциите е в рамките на предвиденото по закон, като е съобразена и с текста на
чл. 27, ал. 2 от ЗАНН (при определянето й да се вземат предвид тежестта на
нарушението, подбудите за извършването и другите смекчаващи и отегчаващи
отговорността обстоятелства) – наказанията са между минимума и средата по
текста на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите при отчитане, че язовир
„Татарево 3“ е в непосредствена близост до селото (на около 2 км), средният е
от три каскадно разположени язовира (над него е язовир „Татарево 4“, а под него
– язовир „Дебър 2“) и при
евентуална аварийна ситуация играе значителна роля за издържане на
натоварването на водната маса над и в него, а растителността по въздушния и
водния откос на стената пречи при обход да се установят евентуална ерозия,
свличания, обрушвания, хлътвания, каверни (дупки от гризачи и други животни),
което застрашава сигурността на язовирната стена и оттам – на населението.
Не е ясно, обаче, защо при посочените обстоятелства
санкцията по Наказателно постановление № НЯСС - 156 / 06.10.2020 година е
по-висока от тази по Наказателно постановление № НЯСС - 157 / 14.10.2020 година
и същата ще следва да се намали, защото едното нарушение не е с по-висока
степен на опасност от другото.
Всяко от нарушенията, описано в
съответния Акт и Наказателно постановление, е конкретизирано по време, място и
извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган и са несъстоятелни
възраженията на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения, ограничаващи
правото му на защита.
По мотиви от изложеното и на основание
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд -Първомай, първи съдебен състав
Потвърждава
Наказателно постановление № НЯСС - 157 / 14.10.2020 година на Зам.-председателя
на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София, с което на Община
Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив,
улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от Н.Г.М. - кмет, за
нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за
водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева.
Изменя
Наказателно постановление № НЯСС - 156 / 06.10.2020 година на Зам.-председателя
на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор - София, с което на Община
Първомай, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив,
улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от Н.Г.М. - кмет, за
нарушение на чл. 190а, ал. 2 във връзка с чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за
водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 6000
(шест хиляди) лева, като намаля
наказанието на имуществена
санкция в размер на 5000 (пет хиляди) лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
Районен съдия: (п)
СЗ