Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 954 08.06.2020 година град Пловдив
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
Административен
съд-Пловдив, XXIV състав,в публично
съдебно заседание на тринадесети май през две хиляди и двадесета година в състав:
Председател: ДИЧО ДИЧЕВ
Ч
Членове: ДАРИНА МАТЕЕВА
ВЛАДИМИР ВЪЛЧЕВ
при секретар К.Р.
и с участието на прокурор Иван
Спиров
като разгледа докладваното от съдия
Д.Матеева КАН дело № 659 по
описа за 2020 год., за да се произнесе
съобрази следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр.
второ от Закона за административните
нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на Многопрофилна болница за активно лечение „Тримонциум“ ООД с ЕИК *********, със седалище гр. Пловдив,
адрес на управление гр. Пловдив бул. „Цар Борис ІІІ Обединител“ № 126, представлявано
от С.И.И.,чрез адвокат Р.С. против Решение №
35/10.01.2020 год., постановено по АНД № 3863/2019 год., по описа на Районен
съд - Пловдив, ХVІІ - ти н.с., с което е потвърдено Наказателно постановление № № НП-27-133-54/04.12.2018
год. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит”, с
което на Многопрофилна болница за активно лечение „Тримонциум“ ООД са наложени на основание чл. 221, ал. 2 вр. чл. 233А от Закона за здравето /ЗЗ/ 12 /дванадесет/
административни наказания имуществена санкция в размер на по 500 /петстотин/
лева всяка за 12 /дванадесет/ административни нарушения всяко по чл. 86, ал. 2,
т. 2 вр. чл. 86, ал. 3, вр.
чл. 82Б от ЗЗ.
В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение
при неправилно приложение на закона и при допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т. 2 от НПК във вр.
с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН.
Според касатора решението е незаконосъобразно,поради което моли за
отмяна на решението.
Ответникът
по касационната жалба –Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, редовно и
своевременно призован за съдебно заседание, не взима становище по жалбата.
Представителят
на Окръжна прокуратура – Пловдив в съдебно заседание дава заключение за неоснователност
на касационната жалба и предлага съдебното решение да бъде потвърдено като
правилно и законосъобразно.
Касационният състав на
съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от
жалбоподателя касационни основания, доводите и становищата на страните и като
извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността,
допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния
закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законовоустановения срок, от надлежна страна ,за която
съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е
основателна.
Производството пред Районен съд –
Пловдив се е развило по жалба на Многопрофилна
болница за активно лечение „Тримонциум“ ООД против Наказателно
постановление № № НП-27-133-54/04.12.2018 год. на Изпълнителния директор на
Изпълнителна агенция „Медицински одит”, с което на Многопрофилна
болница за активно лечение „Тримонциум“ ООД са
наложени на основание чл. 221, ал. 2 вр. чл. 233А от
Закона за здравето /ЗЗ/ 12 /дванадесет/ административни наказания имуществена
санкция в размер на по 500 /петстотин/ лева всяка за 12 /дванадесет/
административни нарушения всяко по чл. 86, ал. 2, т. 2 вр.
чл. 86, ал. 3, вр. чл. 82Б от ЗЗ.
Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това,
че с Разпореждане от 13.03.2018 г. на прокурор при Районна прокуратура гр.
Пловдив по прокурорска преписка № 1317/2018 г. било възложено на Изпълнителна
агенция „Медицински одит” гр. София /ИАМО/ извършването на проверка на МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив на дейността на болничното
заведение за периода от 01.01.2017 г. до 01.01.2018 г. относно медицински интервенции, свързани с
поставяне на вътрешноочна леща на пациенти. В
изпълнение на Разпореждането на Прокуратурата със Заповед – под №
РД-27-133/30.03.2018 г., на изп.директор на ИАМО
била наредена проверка на МБАЛ „Тримонциум” ООД за
период на извършване на място в проверявания обект от 02.04.2018 г. до
05.04.2018 г. С Разпореждане от 19.04.2018 г. на прокурор при РП Пловдив срокът
по възложената проверка по пр. пр. № 1317/2018 г. бил удължен с 30 дни, считано
от 02.04.2018 г., като със Заповед пък № РД-27-133-3/30.04.2018 г. на изп.директор на ИАМО
бил удължен периода на проверката, възложена със Заповед № РД-27-133/30.03.2018
г., до 02.05.2018 г. включително.
В изпълнение на издадените заповеди
проверяващите служители до 02.05.2018 г.
извършили проверка на медицинската документация, отнасяща се до предоставена на
пациенти през цялата 2017 г. медицинска болнична помощ в Очното отделение на
МБАЛ „Тримонциум” ООД гр. Пловдив – за над 700
пациенти.
Констатирано било, че провереното
лечебно заведение е сключило договор с УМБАЛ „Св. Георги“ ЕАД гр. Пловдив за
доставки чрез болничната аптека на УМБАЛ на лекарства и медицински изделия,
които не се заплащат от Републиканския бюджет и бюджета на НЗОК. Установено
било, че през 2017 г. за част от пациентите на МБАЛ „Тримонциум“
ООД, лекувани в Очно отделение по амбулаторна процедура № 19, били извършени
операции факоемулсификация и аспирация на катаракта и
вложени вътреочна леща, със записано в издадените епикризи
– „Леща ИОЛ-ин ситу“, за които операции медицинското
изделие – вътреочна леща, не било осигурявано от болничната аптека на УМБАЛ
„Св. Георги“ ЕАД гр. Пловдив, а доставяно директно от търговски фирми в МБАЛ „Тримонциум“ ООД. Въпреки че болничната аптека на УМБАЛ „Св.
Георги“ ЕАД гр. Пловдив през 2017 г. поддържала средномесечна
наличност от около 80 бр. различни видове и размери лещи и продала на свои
пациенти над 900 бр. очни лещи, за пациентите на Очно отделение в МБАЛ „Тримонциум“ ООД: 1. И.Д.. /ИЗ № 3017/ - приет в Очно
отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 08,19 ч. на
07.09.2017г. и изписан в 14,00 часа на 07.09.2017г., като за вложената очна
леща пациентът заплатил на лечебното заведение сумата от 230 лв., за което бил
издаден фискален бон № 017966 от 07.09.2017г; 2. В.Ж./ИЗ № 3018/ - приет в Очно
отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД в 08,30 ч. на
07.09.2017г. и изписан в 14,50 ч. на 07.09.2017г. , като за вложената очна леща
пациентът заплатил на лечебното заведение сумата от 230 лв., за което бил
издаден фискален бон № 017964 от 07.09.2017г.; 3. Я.Я./ИЗ
№ 3019/ - приет в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум”
ООД в 8,20 часа на 07.09.2017г и изписан в 15,00 часа на 07.09.2017г. , като за
вложената очна леща пациентът заплатил на лечебното заведение сумата от 230
лв., за което бил издаден фискален бон № 017965 от 07.09.2017г; 4. С.А. /ИЗ общ
№ 3020/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум”
ООД в 8,40 часа на 07.09.3027г. и изписана в 15,20 часа на 07.09.2017г., като за вложената очна леща пациентът заплатил на
лечебното заведение сумата от 920 лв., за което били издадени фискални бонове №
017960 и № 017961, 07.09.2017г.; 5. З.М./ИЗ № 3021/ - приета в Очно отделение
на МБАЛ „Тримонциум” ООД на 07.09.2017г. и изписана
същия ден, като за вложената очна леща
пациентът заплатил на лечебното заведение сумата от 700 лв., за което били
издадени фискални бонове № 017958 и № 017959, от 07.09.2017г.; 6. А.М./ИЗ №
3044/ - приета в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум”
ООД на 11.09.2017г. и изписана същия ден,
като за вложената очна леща пациентът заплатил на лечебното заведение сумата от
880 лв., за което били издадени фискални бонове № 017983 и № 017984, от
11.09.2017г..; 7. И. П./ИЗ № 3045/ - приет в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум” ООД на 11.09.2017г. и изписан същия ден, като
за вложената очна леща пациентът заплатил на лечебното заведение сумата от 240
лв., за което бил издаден фискален бон № 017991 от 11.09.2017г.; 8. И.М./ИЗ № 3048/ - приета в Очно отделение на
МБАЛ „Тримонциум” ООД на 11.09.2017г. и изписана
същия ден, като за вложената очна леща пациентът заплатил на лечебното
заведение сумата от 920 лв., за което били издадени фискални бонове № 017987 и
№ 017988, от 11.09.2017г.; 9. С.К. /ИЗ №
3049/ - приет в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум”
ООД на 11.09.2017г. и изписан на същата
дата , като за вложената очна леща пациентът заплатил на лечебното заведение
сумата от 700 лв., за което били издадени фискални бонове № 017989 и № 017990, от 11.09.2017г.; 10. Г.Д./ИЗ № 3070/ - приет в Очно отделение на
МБАЛ „Тримонциум” ООД на 12.09.2017г. и изписан на
същата , като за вложената очна леща пациентът заплатил на лечебното заведение
сумата от 240 лв., за което бил издаден фискален бон № 018009 от 12.09.2017г.; 11. С.Д./ИЗ № 3071/ - приета в Очно отделение на
МБАЛ „Тримонциум” ООД на 12.09.2017г. и изписана на
същия ден, като за вложената очна леща пациентът заплатил на лечебното
заведение сумата от 920 лв., за което били издадени фискални бонове № 018005 и
№ 018006, от 12.09.2017г; и 12. Г.В./ИЗ № 3072/ - приета в Очно отделение на
МБАЛ „Тримонциум” ООД на 12.09.2017г. и изписана същата дата, като
за вложената очна леща пациентът заплатил на лечебното заведение сумата от 240
лв., за което бил издаден фискален бон № 018010 от 12.09.2017г.; МБАЛ „Тримонциум“ ООД гр. Пловдив не било депозирало лекарствени
листове или искания за доставка на очни лещи в болничната аптека на УМАЛ „Св.
Георги“ ЕАД гр. Пловдив и не е осигурило от нея медицинското изделие –
вътреочна леща.
По този начин, въпреки че гореописаните
пациенти при хоспитализацията си са
имали право на осигуряване от лечебното заведение за болнична помощ на
необходимите за лечението им медицински изделия, когато същите не се заплащат
от Националната здравна каса или от държавния бюджет, МБАЛ „Тримонциум“
ООД, не е изпълнило това си задължение и не е осигурило при медицинската
интервенция вътреочната леща от болничната аптека на УМБАЛ „Св. Георги“ ЕАД, с
което е имало сключен договор, като по този начин е нарушило правата на
пациентите.
Въз основа на документалната проверка на
място в проверявания обект за времето от 02.04.2018 г. до 02.05.2018 г.
включително са били констатирани извършени 12 отделни нарушения на чл.86 ал.2
т.2 вр. чл.86 ал.3 вр.
чл.82Б от ЗЗ – по отношение на всеки
един от посочените по – горе пациенти, поради което е съставен АУАН №
А-27-133-54/27.06.2018г.
Нарушенията са извършени в периода 07.09.2017г.-12.09.2017г.-
на датата, на която е заплатена очната леща на МБАЛ
"Тримонциум" ООД.
Нарушенията са установени на 02.05.2018
г., последен ден на извършената проверка от длъжностни лица на ИАМО и са
извършени за първи път.
Не са постъпили възражения по
констатациите по АУАН,такива възражения
не били направени и в срока за това по чл.44 ал.1 от ЗАНН.
Въз основа на АУАН и останалите
материали по административната преписка административно – наказващият орган
издал атакуваното наказателно постановление, с което наложил на МБАЛ „Тримонциум“ ООД гр. Пловдив предвидените в съответната
санкционна разпоредба – на чл.221 ал.2 вр. чл.233А от
ЗЗ административни наказания имуществена санкция в минимално предвидения от
законодателя размер – в размер на по 500 лв. за всяко едно от 12 – те
нарушения. Нарушенията били подредени и номерирани така, както това било
вписано в АУАН.
Процесните административни наказания са наложени при тази
фактическа и правна обстановка, която е възприета и в пълнота възпроизведена в процесното НП.
С обжалваното пред настоящата инстанция
решение първоинстанционният съд е потвърдил
издаденото наказателно постановление. За да постанови посочения резултат, съдът
е приел, че описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и
категоричен начин от събраните по делото писмени и гласни доказателства, не са
допуснати нарушения на административнопроизводствените
правила при издаване на АУАН и НП, както и че правилно е ангажирана
административно наказателната отговорност на жалбоподателя на основание чл.
221, ал. 2 от ЗЗ за всяко от нарушенията, като административното наказание за
всяко едно от тях е определено в долната граница на предвидения от закона
размер.
Решението на Районен съд-Пловдив е неправилно.
Административнонаказателната отговорност
на лечебното заведение е ангажирана за извършено нарушения на разпоредбата
на чл. 86, ал. 2, т. 2 от ЗЗ, според
която при хоспитализация пациентът има право на осигуряване от лечебното
заведение за болнична помощ на необходимите за лечението му медицински изделия,
когато те не се заплащат от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) или от
държавния бюджет.
Съдържанието на цитираната норма, налага да се приеме, че за
привлеченото към административнонаказателна
отговорност на конкретно лице (за нарушение на
чл. 86, ал. 2, т. 2 от ЗЗ) се изисква да бъде установено, че на пациента
не са осигурени, необходимите за лечението му медицински изделия и че тези
изделия не се заплащат от Националната здравноосигурителна каса или от
държавния бюджет.
В случая между страните не се формира спор, че процесните медицински изделия - очни лещи, не са от тези
заплащани от НЗОК или от държавния бюджет.
Не се установява обаче, на пациентите да не са осигурени,
необходимите за лечението им медицински изделия, доколкото по делото не е
спорно също така, че лечебното заведение е осигурило на всеки един от тях
съответните очни лещи. Това от своя страна изключва възможността да бъде
формиран извод за нарушаване на права им по
чл. 86, ал. 2, т. 2 от ЗЗ
Обстоятелството, че въпросните лещи не са закупени от
Болничната аптека на УМБАЛ "Св. Георги" ЕАД, с която МБАЛ "Тримонциум" ООД има сключен договор е нарушение на чл.
86, ал. 3 във връзка с чл. 82б от ЗЗ, но то не води до нарушаване правата на
съответния пациент по чл. 86, ал. 2, т.
2 от ЗЗ (още по-малко бихме могли да говорим за нарушаване на правата на
пациентите, когато цената на медицинските изделия закупени от конкретно лечебно
заведение е по-ниска от тази на болничните аптеки – обстоятелство, което административнонаказващият орган изобщо не е изследвал).
Възприетите вече извод не се променят и от факта, че
нарушеният чл. 86, ал. 2, т. 2 от ЗЗ е
посочен във АУАН и в НП във връзка с чл. 86, ал. 3 и чл. 82б от закона,
доколкото на жалбоподателя е наложено административно наказание именно заради
това, че е нарушил правата на пациентите (по
чл. 86, ал. 2, т. 2 от ЗЗ), а не защото не е закупил процесните
медицински изделия от Болничната аптека на УМБАЛ "Св. Георги" ЕАД.
Изложеното до тук, не е съобразено от първоинстанционния съд
при постановяването на обжалваното в настоящото производство решение, поради
което въпросният съдебен акт се явява неправилен и като такъв ще следва да бъде
отменен. Това има за последица отмяна на оспореното НП.
Водим от горните мотиви и на основание чл. 221, ал.2 от АПК, Административен съд-Пловдив
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Решение № 35/10.01.2020 год.,
постановено по АНД № 3863/2019 год., по описа на Районен съд - Пловдив, ХVІІ -
ти н.с., като вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление
№ № НП-27-133-54/04.12.2018 год. на Изпълнителния директор на Изпълнителна
агенция „Медицински одит”, с което на Многопрофилна
болница за активно лечение „Тримонциум“ ООД с ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. "Цар Борис
ІІІ Обединител" № 126, представлявано от ***С.И.,са наложени на основание
чл. 221, ал. 2 вр. чл. 233А от Закона за здравето /ЗЗ/ 12 /дванадесет/
административни наказания имуществена санкция в размер на по 500 /петстотин/
лева всяка за 12 /дванадесет/ административни нарушения всяко по чл. 86, ал. 2,
т. 2 вр. чл. 86, ал. 3, вр.
чл. 82Б от ЗЗ.
Решението е окончателно и не подлежи на
обжалване и протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.