М О
Т И В
И към А Н Д
№ 505/19г.
Производството е по реда на чл.375
и следващите от НПК.
С постановление от 07.05.2019г.,
РП-Казанлък е освободила от наказателна отговорност нар. Р.П.Й. като е изпратила материалите на
РС – Казанлък за налагане на
административно наказание реда на чл.78а от НК затова,че на 22.07.2018г. по
третокласен път ІІІ-5007 км.23 навлизайки в първокласен път ПП-І 6 ,км.345+300
в землището на гр. Николаево обл. Стара Загора при управление на товарен
автомобил марка ‘ДАФ’ модел ‘ФЦ 75’ с рег. № СТ
0982 АН е нарушил правилата за движение по Закона за движението по пътищата и
по непредпазливост е причинил средна телесна повреда на П. Ив. Й. като е
направил всичко зависещо от него за оказване помощ на пострадалия, което е
престъпление по чл.343а ал.1 б. ‘а ’ вр. чл.343 ал.1 б. ’б’ вр.
чл.342 ал.1 от НК.
В
съдебното заседание след приключване на съдебното следствие представителя на
РП- Казанлък поддържа обвинението и пледира съдът да признае нар. Р.Й. за
виновен като му определи наказание глоба около предвидения минимален размер.
В
съдебното заседание нар. Р. П.Й. се признава за виновен и дава фрагментарни
обяснения за случилото се.
Защитника
на нар. Р.Й. след приключване на съдебното следствие пледира съдът да го
признае за виновен, като му определи наказание около минимално предвидения в
закона размер ,и да не бъде прилагана
разпоредбата на чл.343г от НК.
Съдът
като взе предвид фактическите положения изложени в постановлението на
РП-Казанлък за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание и събраните на досъдебното производството
доказателства приема за установено следното;
Нар.
Й. работил за фирма ‘Нанюк
Интернешънъл’ ООД гр. Стара Загора като шофьор на товарен
автомобил.
На
22.07.18г. след като натоварил охладени пилета от гр. Кесарево нар. Й. със
управлявания от него товарен автомобил марка ‘ДАФ’ модел ’ЦФ 75’ с рег. № СТ 0982 АН тръгнал за гр. Стара Загора.
Около
13.00ч. спрял на бензиностанция намираща се до гр. Николаево в близост до
първокласен път ПП І- 6 за да почива.
След
като си отпочинал се качил по
третокласен път ІІІ-5007. На
образувано между първокласен път ПП І- 6
и третокласен път ІІІ-5007
кръстовище ,спрял на знак ‘Стоп’, след което
предприел маневра завой наляво за да се включил по първокласен път ПП І- 6 , въпреки,че маркировката забранявала завой наляво.
Навлязъл
със товарния автомобил в северната лента когато видял движещия се към него
товарен автомобил ‘Ивеко 35 Ц’ с рег. № СН
36 27 АС управляван от пострадалия св. Петър Й..
Нар.
Р.Й. превключил на трета бавна с цел по
бързо изтегляне от пътното платно но между двата автомобила настъпил удар.
Удара
по характер бил кос страничен при който
товарния автомобил ‘Ивеко 35 Ц’ се ударил с предната си лява част в
лявата странична част на каросерията на товарния автомобил ’ ДАФ ЦФ 75’
управляван от нар. Й.. След настъпването на удара масовия център на товарния
автомобил ’ДАФ ЦФ 75’ изминал около
2,4 м. в посока северозапад като запазил първоначалната си траектория
на движение след което се установил, а предната лява част на товарния автомобил ‘Ивеко 35 Ц’ останала
долепена към левия страничен борд на каросерията на товарния автомобил ’ДАФ ЦФ 75’ движейки се
съвместно с него, като при движението си ротирал наляво около вертикалната ос
на масовия си център и изминал около 1,7
м. в посока югозапад след което също се установил в покой.
След
настъпилото ПТП нар. Й. се обадил на тел.112, отворил дясната врата на товарния
автомобил ‘Ивеко 35 Ц’ тъй като лявата
била деформирана освободил седалката на водача назад и помогнал за изваждането
на пострадалия Й. който бил откаран от
бърза помощ.
Пострадалия
св. Й. бил настанен на лечение в УМБАЛ – Стара Загора където останал на лечение
до 01.08.2018г..
За
настъпилото ПТП били уведомени и органите на МВР които извършили оглед на
местопроизшествието за което бил
съставен протокол за оглед ведно с фотоалбум.
От
експертното заключение на съдебномедицинската експертиза по писмени данни
се установява,че пострадалия св. Петър Й. е получил коремна травма
изразяваща се в контузия на корема,разкъсване на сигмовидната част на дебелото
черво и опорака му с развитие на дифузен гноен перитонит.Състояние след
оперативно отваряне на коремната кухина с осъществена частична резекция на
сигмовидната част на дебелото черво, възстановяване/шев/ на червото и извеждане
на колостома на предна коремна стена в ляво, дренаж на коремна кухина.
Травматичните увреждания са от действието на твърди тъпи предмети и отговорят
да са получени от детайли на кабината на тежкотоварен автомобил при описаното в
материалите на досъдебното производство ПТП. Описаната коремна травма
осъществява медикобиологичния квалифициращ признак разстройство на здравето
временно опасно за живота като при правилно протичане на оздравителния процес
до пълното възстановяване на травматичните увреждания ще е необходим срок от
около два месеца.
От
експертното заключение на допълнителната съдебномедицинска експертиза по
писмени данни се установява, че не са
налице данни за настъпили усложнения на коремната травма от ПТП на 22.07.18г..
От
експертното заключение на съдебно автотехническа експертиза се
установява,че мястото на удара в
надлъжно разположение се намира на около 7-7,5м. западно а в напречно на
3,5-3,7 м. северно от ориентира в лентата за движение на товарния автомобил ‘Ивеко’. Скоростта на
движение на товарния автомобил ‘ДАФ’ към момента на удара е възлизала на 9.7-10 км/ч. /
2,7 м/сек./ а непосредствено преди това същия се е движили равноускорително
като скоростта му всеки един момент е имала различна стойност.Скоростта на
движение на процесния товарен автомобил ‘Ивеко’ непосредствено преди удара е възлизала на 78 км.ч. / 21.8 м./сек./, а към момента
на удара на 11,7 км/час / 3,2 м/сек./.
Водачът
на процесния товарен автомобил ‘ДАФ’ е предприел
технически неправилна маневра ‘завой наляво’ на пътен участък на който не е разрешено и без да
се съобрази с месторазположението и скоростта на движение на товарния автомобил ‘Ивеко’. В случая е имал техническа възможност да следи
конкретната пътна обстановка и да упражнява контрол върху управлението, следва
да се приеме,че е имал техническа възможност да предотврати настъпването
на ПТП. Водачът на товарния автомобил ‘Ивеко’ е възприел своевременно опасността- от момента на
навлизане на товарния автомобил ‘ДАФ’ на първокласния път и в случая не е имал техническа
възможност да предотврати настъпването на произшествието при така подбраната
скорост на движение 78км/ч., тъй като същия е попаднал в опасната му зона на
спиране. Определената скорост на движение на товарния автомобил ‘Ивеко’- 78 км/час е надвишавала максимално
разрешената за конкретния пътен участък
– 70 км/час. При движение с максимално разрешената скорост 70км/час, дължината
на опасната зона на спиране би била по малка от разстоянието от което водача е
възприел опасността от което следва ,че в конкретния случай при задействате на спирачната система от
страна на водача от момента в който е възприел навлизането на товарния
автомобил ‘ДАФ’ на първокласния
път , процесния автомобил ‘Ивеко’ би спрял на около 10 м. преди мястото на удара. При
всяка скорост по ниска от 76 км/час процесния товарен автомобил ‘Ивеко’ би спрял преди
мястото на удара.Основните технически причини за настъпването на конкретното
ПТП са, технически неправилно предприета от водача на товарния автомобил ‘ДАФ’ маневра завой наляво на пътен участък на който не е
разрешено, без да се съобрази с местоположението и скоростта на движение на товарния автомобил ’Ивеко’. Движенията на
товарния автомобил ’Ивеко’ със скорост 78 км/час надвишаваща максимално
разрешената за конкретния пътен участък 70 км/час и при която не е имал
техническа възможност да спре преди мястото на удара.
Описаната
фактически обстоятелствата се подкрепят от събраните в хода на досъдебното
производство доказателства- показанията
на св. Анг. Анг., П. Й. и Г. К. от
експертните заключения на съдебно-автотехническата и съдебно-медицинските
експертизи и от писмените доказателства- протокол за оглед на местопроизшествие
ведно със фотоалбум, медицински документи касаещи състоянието на пострадалия П.Й.,
справка за нарушител/водач, свидетелства за регистрация на МПС , застраховка ‘Гражданска отговорност’,автомобилна
застраховка ‘каско’ и др. които
подкрепят направените от нар. Й. признания.
Имайки
предвид установената фактическа обстановка съдът намира,че нар. Р.П.Й. от
обективна и субективна страна е осъществил състава на чл.343а ал.1 б. ‘а’ вр. чл.343 ал.1
б. ‘б’ вр. чл.342 ал.1
от НК.
ПО
ПРАВНАТА КВАЛИФИКАЦИЯ ;
От
обективна страна при управление на моторно превозно средство- товарен автомобил марка ‘ДАФ ЦФ 75’ с рег. № СТ 0982 АН нар. Й. е нарушил правилата за движение по пътищата
както следва ;
-
чл.5 ал.1 т.1 от ЗДП- ’всеки участник в
движението по пътищата с поведението си не трябва да създава опасности и пречки
за движението,не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да
причинява имуществени вреди…’,
-
чл. 6 ал.1 от ЗДП -’ Участниците в движението съобразяват своето
поведение със сигналите на длъжностните лица упълномощени да регулират или да контролират движението по
пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната
маркировка - нар. Й. не е спазил пътен
знак Б-2 ‘Спри. Пропусни движещите се по пътя с предимство, и
Г2- движение само надясно след знака.
- чл. 37 ал.1 от ЗДП - ’
При завиване наляво за навлизане в друг път, водачът на завиващото нерелсово
пътно превозно средство е длъжен да пропусне насрещно движещите се пътни
превозни средства.’.
От
експертното заключение на съдебно-медицинската експертиза се установява,че на
св. Петър Й. е била причинена коремна
травма, изравяща се в контузия на корема,разкъсване на сигмовидната част
на дебелото черво и опорака му с развитие на дифузен гноен перитонит с което е
причинено разстройство на
здравето, временно опасно за живота. Следователно на пострадалия св. Петър Й. му е била причинена средна телесна повреда по
смисъла на чл.129 ал.2 вр. ал.1 от НК.
От
установената фактическа обстановка и от експертното заключение на
съдебно-медицинската експертиза се установява,че съществува пряка причинна
връзка между деянието на нар. Р.Й. и настъпилите обществено-опасни последици /
съставомерния резултат/.Без деяние от страна на нар. Р.Й. ,пострадалия св. Петър
Иванов не би получил телесни увреждания и нямаше да му бъде причинена средна телесна повреда.
От
установената фактическа обстановка се установява,че нар. Р.Й. след извършване
на деянието е спрял, обадил се е на
тел.112, отворил дясната врата на товарния автомобил ‘Ивеко
35 Ц’ тъй като лявата била деформирана освободил
седалката на водача назад и помогнал за изваждането на пострадалия Й. който бил откаран от бърза помощ., поискала е
да откара пострадалата до Бърза помощ , поради което съдът приема,че с отделни
и координирани действия нар. Й. е направил всичко зависещо от него за оказване
на помощ на пострадалия св. Й. поради което деянието му следва да се
квалифицира по чл.343а ал.1 б. ‘а’ вр. чл. 343 ал.1 б. ’б’ вр. чл.342 ал.1 от НК.
От
установената фактическа обстановка и от обективираните действия на нар. следва извода,че е действал по
непредпазливост- небрежност.
Нар.
не
е предвиждал настъпването на обществено-опасните последици, но в
конкретния случай е бил длъжен и е могъл да ги предвиди.
В
горния смисъл е и практиката на ВКС- Постановление 1- 83 на ПВС и др..
Имайки
предвид изложените дотук мотиви и на
основание цитираните по-горе законови
разпоредби съдът счита,че нар. Р.П.Й. следва да бъде признат за виновен
и наказан.
За
гореописаното деяние закона предвижда наказание – лишаване от свобода до две
години или пробация.
До
настоящия момент нар. Й. не е осъждан и не е освобождаван от наказателно
отговорност по реда на глава 8 от НК, а от деянието няма причинени съставомерни имуществени вреди.
Предвид
на това извода направен от РП-Казанлък за прилагането на разпоредбата на чл.78а
от НК е правилен и съобразен със императивните изисквания на нормата.
Като
смекчаващи вината обстоятелства съдът приема- чистото му съдебно минало ,
добрите му характеристични данни, направените признания и обстоятелството,че не е допускал сериозни
нарушения на ЗДП.
Отегчаващи
вината обстоятелства не се събраха.
Наказанието
му следва да се определи при превес на
смекчаващите вината обстоятелства и със оглед постигане целите на чл. 12 от ЗАНН, респ. чл.36 от НК, глоба в размер от
две хиляди лева.
Предвид
липсата на отегчаващи вината обстоятелства съдът не налага на нар. Й. лишаване от право да управлява МПС
съобразно разпоредбата на чл. 78а ал.4 от НК.
На
основание чл.189 ал.3 от НПК нар. Р.П.Й. следва да заплати направените по
делото разноски в размер от 856,93лв. по сметка на ОД на МВР Стара Загора-
възнаграждение за експертите.
Водим
от горните мотиви съдът постанови
решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ ;