Решение по дело №10014/2020 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 март 2020 г.
Съдия: Евтим Станчев Банев
Дело: 20207060710014
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 42

 

гр. Велико Търново, 20.03.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Велико Търново, втори касационен състав в публично заседание на двадесет и първи февруари през две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                                            

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИАНА КОСТОВА 

                                                                       ЧЛЕНОВЕ:  ПАВЛИНА ТОНЕВА                                                                                                                   ЕВТИМ БАНЕВ                  

                                              

При секретаря Д. С.и в присъствието на прокурора Светлана Иванова, разгледа докладваното от съдия Банев касационно НАХД № 10014/ 2020 г., и за да се произнесе взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

           

Делото е образувано по касационна жалба, подадена от Ю.З.Ю. в качеството му на едноличен търговец с фирма „ЮЗЮ – Ю.Ю.“ с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Велико Търново, ул. „Асен Разцветников” № 6, ет. 4, срещу Решение № 553 от 09.12.2019 г. по НАХД № 1895/ 2019 г. по описа на Районен съд – Велико Търново. С обжалваното решение е потвърдено Наказателно постановление № 397644-F424634/ 15.01.2019 г., издадено от началника на Отдел „Оперативни дейности“ - Велико Търново в ЦУ НАП, с което на ЕТ „ЮЗЮ – Ю.Ю.“ – гр. В. Търново, за неизпълнение на задължение по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ, вр. с чл. 118, ал. 4 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/ и на основание чл. 185, ал. 2, вр. с ал. 1 от ЗДДС, е наложено наказание „имуществена санкция” в размер на 500,00 лева. В касационната жалба се навеждат оплаквания за неправилност на решението на ВТРС, поради постановяването му в нарушение на закона и при допуснато съществено нарушение на процесуални правила, касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. Твърди се, че решението е постановено при неизяснена фактическа обстановка, без да бъде разпитан актосъставиителят Я.Д.Б., в противоречие със събраните в производството пред въззивната инстанция доказателства. По същество се твърдят допуснати формални и процесуални нарушения при издаването на потвърденото от въззивната инстанция НП – непосочване дата и място на нарушението, неясно описание на същото, неправилна правна квалификация на деянието, некоректно посочване на правното основание измежду няколко възможни по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Поддържа се и приложимост на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, обратно на извършената от въззивната инстанция преценка От настоящата инстанция се иска да отмени решението на районния съд и да се произнесе по съществото на спора, като отмени наказателното постановление, издадено от директора на ТД на НАП Велико Търново. В съдебно заседание касаторът, чрез пълномощника си по делото ***П., поддържа жалбата с направените искания, по съображенията изложени в нея и допълнителни аргументи, развити в хода на устните състезания. Претендира присъждане на разноски, съгласно представен списък по чл. 80 от ГПК.

Ответникът Национална агенция за приходите – гр. София, чрез пълномощника си по делото ***К., оспорва касационната жалба като неоснователна. В съдебно заседание развива доводи за правилност на оспорваното решение. По същество намира за безспорно доказано извършването на санкционираното деяние, счита че в производството пред въззивната инстанция не са допуснати нарушения на процесуални правила, а съдът правилно е преценил липсата на основания за прилагането на чл. 28 от ЗАНН. Моли касационната жалба да бъде отхвърлена, претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение, съгласно представен списък.

Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново дава становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното решение на РС – В. Търново е правилно, постановено при изяснена фактическа обстановка и в съответствие със закона. Намира нарушението за доказано от съдържащите са в делото документи, а твърденията за неправилна правна квалификация на деянието – за лишени от основание. По тези съображения предлага решението да бъде оставено в сила.

 

Съдът, след като се запозна с подадената касационна жалба, представените по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение, прие за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК и отговаря на изискванията на чл. 212, чл. 213 и чл. 215 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН. Същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство, а по същество е неоснователна.

           

При извършената на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН проверка, съдът не установи наличието на пороци, засягащи валидността и допустимостта на обжалвания съдебен акт.

 

Въз основа на събраните в хода на административно-наказателното и съдебното производство доказателства, районният съд е възприел следната фактическа обстановка:

 

На 09.10.2018 г., в 14:13 часа от служители на дирекция „Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, е извършена проверка в търговски обект – снек-бар „Сезони“, находящ се в гр. В. Търново, ул. „Елин Пелин“ № 39, стопанисван от ЕТ „ЮЗЮ – Ю.Ю.“. При проверката е било установено, че дневният оборот от монтирано, регистрирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно с НАП фискално устройство модел „Tremol ZM- KL, с ZK044789 и ФП № 50050514, съгласно дневен финансов „Z отчет № 014198/ 09.10.2018 г. от ФП е в размер на 0,00 лева. Същевременно е установена фактическа наличност в касата на обекта е в размер на 82,68 лв., за което е изготвен опис на паричните средства от Ю.З.Ю. - управител на проверявания обект. От проверяващите е установено, че фискалното устройство притежава функциите „служебно въведени“ и „служебно извадени“ суми и че промяната в касовата наличност в размер на 82,68 лв., представлява въвеждане на пари в касата, неотразено чрез фискалното устройство в момента на извършването и с точност до минута. При така установеното от проверяващите е било преценено, че ЕТ „ЮЗЮ – Ю.Ю.“ не е изпълнил задължението си, извън случаите на продажби, да отбележи всяка промяна на касова наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми, като установеното нарушение не води до неотразяване на приходи. От участвал в проверката инспектор по приходите в НАП е съставен АУАН № F 424634/ 16.10.2018 г., за нарушение разпоредбите на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ. Актът е връчен на едноличния търговец на датата на съставянето, като в него не са вписани възражения. В писмени възражения, подадени по реда на 44, ал. 1 от ЗАНН е посочено, същият е поискал производството да бъде прекратено поради това, че нарушението представлява маловажен случай. Въз основа на констатациите в АУАН и с отбелязване, че възраженията са приети за неоснователни, от Ж.Ив.Ад.- началник на отдел „Оперативни дейности“ – Велико Търново, дирекция „Оперативни дейности“, главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП – гр. София, е издадено НП № 397644-F424634/ 15.01.2019 г., с което за извършено нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. на МФ, вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, на ЕТ „ЮЗЮ – Ю.Ю.“ – гр. В. Търново е наложена посочената по-горе имуществена санкция. Наказателното постановление е връчено на санкционираното лице на 23.10.2019 г. и е обжалвано пред ВТРС в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Горната фактическа обстановка районният съд е установил въз основа на писмените доказателства, съдържащи се в преписката по издаването на обжалваното пред него наказателно постановление и показанията на свидетеля Хр.Ив.Д.. В производството пред районния съд соченият за нарушител едноличен търговец не е оспорил фактическите констатации в АУАН, развил е доводи за формална и процесуална незаконосъобразност на АУАН и НП, идентични с тези изложени пред настоящата инстанция, като освен това е поддържал и доводите си от административната фаза на производството, относно прилагането разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН и несъответствие на предвидената в закона имуществена санкция с принципа за пропорционалност като основен принцип на правото на ЕС. Районният съд е намерил тези оплаквания за неоснователни, предвид наличните в преписката писмени доказателства и изслушаните свидетелски показания. Въз основа на така изяснените обстоятелства и след извършване на проверка по отношение формалната законосъобразност на АУАН и НП, решаващият състав е формирал краен извод за неоснователност на разглежданата от него жалба. Съдът е приел, че деянието извършено от данъчния субект осъществява от обективна страна признаците на административно нарушение по съответната хипотеза на ЗДДС и като такова е наказуемо по административен ред. Формирал е извод за законосъобразност на проведената процедура по издаването на АУАН и на НП, съответствие на същите с установените в ЗАНН формални изисквания, и правилност на дадената от административно-наказващия орган квалификация на извършеното нарушение. Въззивният съд е преценил като правилен и размера на наложената санкция, определен като минималния такъв измежду предвидените в чл. 185, ал. 1, вр. с ал. 2 от ЗДДС, както и че липсват на основания за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, за което е изложил нарочни мотиви.

 

Постановеното от Великотърновския районен съд потвърдително решение е правилно. Касационната жалба, с оплакванията, така както са формулирани в нея, е неоснователна.

Неоснователни са направените оплаквания за наличието на отменителното основание по чл. 348, ал. 1, т. 2 от НПК. При постановяване на обжалваното решение не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила. Решаващият състав на РС – Велико Търново е формирал изводите си въз основа на изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил обстоятелствата по делото, установяващи се от събраните гласни и писмени доказателства, както и наведените от жалбоподателя в него производство доводи и възражения. Действително в хода на съдебното следствие не е извършен разпит на актосъставителя, но в случая е била налице обективна пречка за това – продължителен отпуск на същия поради временна неработоспособност, а липсата на тези показания не е довела до ограничаване на процесуални права на нарушителя или до пропуски при изясняване на делото от фактическа страна. Районният съд не е нарушил процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства и е попълнил делото с такива, установяващи наведените като спорни в производството пред него факти. Делото пред въззивната инстанция е било приключено и решението е било постановено от законен състав и в границите на вменената му компетентност, като за заседанието на първата инстанция е съставен протокол. Не се установява при постановяването на обжалваното решение да е била нарушена тайната на съвещанието.

 

Решението на въззивния съд не е постановено в нарушение на закона.

 

Както правилно е преценил ВТРС, актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени от оправомощени за това длъжностни лица, в рамките на компетентността им, определена с чл. 193, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС, и Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/ 17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП /т. 1.3. и т. 2.1. от заповедта/. Обратно на поддържаното пред районния съд и в касационната жалба, АУАН и НП отговарят на изискванията относно формата и съдържанието им, установени в разпоредбите на чл. 40, ал. 1 и чл. 42, съответно чл. 57 от ЗАНН, вкл. са посочени точната дата на нарушението /която в случая съвпада с датата на проверката/, и мястото на извършването му, обратно на твърдяното в касационната жалба. Не е налице сочената от касатора неяснота относно фактическия състав на установеното нарушение, което е достатъчно точно и ясно описано както в АУАН, така и в наказателното постановление. Съгласно чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми. В случая при проверката е установена по безспорен начин разлика между разчетената касова наличност по документи и фактическата наличност в размер на 82,68 лв., съгласно обясненията на едноличния търговец – въведена в касата сума в началото на работния ден. Доказателства в тази насока са изготвеният протокол за проверка от 09.10.2018 г. приложените към него разпечатка от контролна лента и справка за установена фактическа наличност в касата, и свидетелските показания на участвалата в проверката Хр.Д.. Въпросната сума не е отразена чрез ФУ в обекта като „служебно въведена“, в нарушение на цитираното по-горе изискване на Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, независимо, че наличното в обекта ФУ е притежавало такава функция. Така отразената в акта фактическа обстановка е намерила съответното изражение и в издаденото наказателно постановление.

Неоснователни са оплакванията на касатора за неправилна правна квалификация на нарушението, извършена от АНО. Нормата на чл. 118, ал. 4 е делегираща права на министъра на финансите за нормативно уреждане издаването на фискални касови бележки от ФУ, и препращаща към тази уредба, подробно регламентирана в Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Именно в този смисъл тя е употребена от актосътавителя и АНО, като чрез посочване на конкретно нарушената норма на чл. 33, ал. 1 от наредбата, е преодоляна евентуална неяснота относно правната квалификация и изпълнителния състав на претендираното нарушение. Не е допусната твърдяната от касатора непълнота или неточност, която да е ограничила правото му на защита в някоя от фазите на административнонаказателното производство. По същество извършеното деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна страна признаците на административно нарушение по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС, изразяващо се в неизпълнение от касатора на задълженията, вменени му с чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ. Тъй като в случая от актосъставителя и АНО е преценено, че нарушението не води до неотразяване на приходи, по отношение на него е приложена административно-наказателната отговорност, установена в изр. второ от санкционната разпоредба. Доколкото в конкретния случай стопанисващият обекта е едноличен търговец, тази отговорност е безвиновна. Наказващият орган е извършил правилна квалификация на деянието и е наложил съответното за извършеното нарушение наказание, в минималния предвиден от закона размер.

В случая не е налице основание за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, доколкото процесното нарушение е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид. Подробни мотиви за този извод са изложени от въззивната инстанция, те се споделят от настоящия състав и не е нужно да бъдат преповтаряни.

Неоснователни са и последната група оплаквания на касатора - за несъответствие на размера на предвидената в ЗДДС имуществена санкция с принципа за пропорционалност като основен принцип на Общностното право. Съгласно чл. 273 от Директива 2006/112/ЕО на Съвета от 28 ноември 2006 г. относно общата система на данъка върху добавената стойност, държавите-членки могат да наложат други задължения, които те считат за необходими за осигуряване правилното събиране на ДДС и предотвратяване избягването на данъчно облагане. Съгласно решение на СЕС/СЕО от 09.02.2012 г. по дело С-210/10, т. 23, при липса на хармонизация на ниво ЕС в областта на санкциите за неспазване на условията, предвидени в законодателството им в тази връзка, държавите-членки са компетентни да изберат санкции, които според тях са подходящи, но при спазване правото на ЕС и общите му принципи, в т.ч. този на пропорционалността. Съгласно задължението си за лоялно сътрудничество по чл. 4, ал. 3 от ДФЕС те следва да гарантират, че придават на санкцията ефективен, пропорционален и възпиращ характер - решение на Съда от 07.10.2010 г. по дело С-383/09. Когато по правото на ЕС няма по-точни правила за определяне на национални санкции, те не трябва да нахвърлят границите на необходимото за постигане на легитимно преследваните от националното законодателство цели и когато има избор между няколко подходящи мерки, винаги трябва да се прибегне към най-малко обвързващата и причинените неудобства да не са несъразмерни на преследваните цели. Съобразно целите преследвани с регламентацията на чл. 118 от ЗДДС, за постигането на които са регламентирани правилата за отчитане на приходите в Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ, а именно предотвратяване избягването на данъчно облагане, налагането на спорната санкция за неотчитане на суми въведени или изведени от касата, извън случаите на продажби/сторно операции, не надхвърля границите на подходящото и необходимото, за да се постигне преследваната от ЗДДС цел - контрол върху оборотите от продажби. Такъв контрол би могъл ефективно да бъде постигнат единствено при строга отчетност и на тези налични в касата на съответния обект средства, които не постъпили/изведени в резултат на стопански операции. Показателен в тази насока е и разглежданият случай, в който повече от 2 часа след началото на работното време, при отчетени чрез ФУ нулев оборот и касова наличност, в касата е установена значителна за конкретния обект фактическа касова наличност, без да е безспорно доказан нейния произход. Не се установява постижимостта на цитираната по-горе цел по друг, по-малко обременяващ начин, вкл. чрез проверка на ФУ или по постъпилите в НАП данни, а характера на задължението е такова, че неизпълнението му поражда риск от невъзможност да се установят действителните приходи на субекта и съответстващите им данъчни задължения, напр. чрез неотчитане чрез ФУ на извършени продажби. Административнонаказателната /финансова/ санкция на установеното като неправомерно поведение, е нормативно предвидена и наложена в минимален размер, при което се явява съразмерна с тежестта на извършеното, ненадхвърляща границите не необходимото за контрол върху отчетените в обекта приходи. Същата не противоречи на принципа на пропорционалността, възприет в Общностното право, а причинените от нея неудобства са относително лесно предотвратими, чрез поддържане от данъчния субект на нормативно изискваната отчетност. Като е достигнал до същите изводи, районният съд е постановил решението си при правилно приложение на закона.

 

При така изложеното, настоящият състав преценява, че обжалваното решение на РС – Велико Търново не страда от пороци, представляващи касационни основания за отмяната му. Същото е правилно и законосъобразно постановено, поради което следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 предл. първо от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, съдът

 

 

Р   Е   Ш   И   :

 

 

Оставя в сила Решение № 553 от 09.12.2019 г., постановено по НАХД № 1895 от 2019 г. по описа на Районен съд – Велико Търново.

 

 

Решението не подлежи на обжалване.      

 

 

         

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

           

                                                                               ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

                                                                                          2.