Р Е Ш Е Н И Е
Номер
363 06.03.2020 г. град Бургас
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Бургас, петнадесети
състав, на тринадесети февруари две
хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:
Председател: Лилия Александрова
Членове: 1. Станимир Христов
2. Диана Ганева
при секретаря К. Л. и
прокурор Христо Колев като разгледа
докладваното от съдия Ганева административно
дело номер 3171 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК, вр. с чл. 191, ал. 2 от АПК.
Образувано е по протест на прокурор от Окръжна прокуратура - Бургас
против чл.58, ал.4 и ал.5 от Наредба за определяне размера на местните данъци
на територията на Община Средец, приета с Решение №20/17.01.2008г., последно
изменена с решение №706/31.01.2019г. В протеста се поддържа, че оспорените
разпоредби от Наредбата възпроизвеждат буквално текста на чл. 61с, ал.
4 и ал.5 от ЗМДТ, последните обявени за противоконституционни с
Решение на Конституционния съд № 5 от 05.04.2012 г. по конст. д. № 13/2011 г.,
при което не се прилагат, респ. оспорените разпоредби на чл. 58, ал. 4 иа л.5
от Наредбата на ОС-Средец, следва да се отменят на това основание.
Представителят на Окръжна прокуратура Бургас поддържа протеста. Пледира
за присъждане на разноски.
Ответникът -
Общински съвет Средец, редовно уведомен, не се представлява. Представил е
административната преписка по приемане на наредбата.
Административен
съд - Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и
закона, намира за установено следното:
Доколкото оспорването на
подзаконовите нормативни актове не е ограничено със срок, на основание чл. 187, ал. 1 от АПК
и доколкото законът дава право на прокурора да протестира същите, на основание чл. 186, ал. 2 от АПК,
протеста е подаден от легитимирано лице и е допустим за разглеждане.
Разгледан по същество е основателен,
като съображенията за това са следните:
Основателно в протеста се поддържа,
че разпоредбите на чл. 58, ал. 4 и ал.5 от оспорената наредба възпроизвеждат
текста на чл. 61с, ал.
4 и ал.5 от ЗМДТ, последните обявени за противоконституционни с Решение
на Конституционния съд № 5 от 05.04.2012 г. по конст. д. № 13/2011 г., при
което не се прилагат, респ. оспорените разпоредби на чл. 58, ал. 4 и ал.5 от
Наредбата на ОС-Средец, следва да се отменят на това основание.
По делото не се спори, че по естеството си
Наредбата на Общински съвет-Средец за определяне размера на местните данъци е
нормативен акт по определението на чл. 75, ал. 1 от АПК,
защото съдържа административни норми, отнася се за неопределен и неограничен
брой адресати и има многократно правно действие. В същия смисъл е и дефиницията
на чл. 1а от ЗНА.
Следователно Наредбата е призвана да регламентира обществени отношения с местно
значение, но съобразно нормативни актове от по - висока степен - чл. 76, ал. 3 от АПК
и чл. 8 от ЗНА. По
силата на цитираните текстове и в изпълнение на предоставените му правомощия,
Общинския съвет е овластен да издава административни актове, сред които и
нормативни актове под формата на наредби.
Съгласно разпоредбата на чл. 58, ал.
4 от Наредбата за определяне размера на местните данъци, когато сборът на
данъка по ал. 2 /туристически данък/ за календарната година е по-малък от 30 на
сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или
мястото за настаняване, разликата се внася от данъчно задълженото лице в приход
на бюджета на общината до 1 март на следващата календарна година, независимо
дали обектът се използва.
Съгласно чл.58, ал.5 от Наредбата разликата
по ал. 4 се определя по следната формула:
Р = (РДхПКхДх30/100) - ДД, където: Р
е разликата за внасяне; РД - размерът на данъка по ал. 1; ПК - пълният
капацитет на броя на леглата в средството за подслон или мястото за настаняване
за календарната година; Д - брой дни в годината; ДД - сборът на дължимия данък по
ал. 2 за календарната година.
Оспорваните норми от подзаконовия нормативен акт дословно повтарят
разпоредбата на чл. 61 с, ал. 4 и ал.5 от
Закона за местните данъци и такси. С Решение на КС № 5 от 05.04.2012
година по конст. Дело № 13/2011 година /Държавен вестник, бр. 30/2012 година/
разпоредбите на чл. 61с, ал. 4 и ал. 5 са обявени за противоконституционни. По
силата на чл. 151, ал. 2 от Конституцията на Република България решенията на Конституционния съд
се обнародват в Държавен вестник в 15-дневен срок от приемането им. Решението
влиза в сила три дни след обнародването му. Актът, обявен за противоконституционен,
не се прилага от деня на влизането на решението в сила. Смисълът на
конституционното правило е, че от посочения момент е преустановено действието
на противоконституционните правни норми и макар и изрично да не са отменени от
законодателя, не са част от действащото право и не се прилагат. Подобна е и
регламентацията на чл. 22, ал. 2 от Закона за
Конституционен съд, според която актовете, обявени за неконституционни,
не се прилагат. Т. е., с влизането на решението на КС в сила, обявените за
противоконституционни текстове от закона не се прилагат. Отмяната действа за
напред, което означава, че от 20.04.2012 г. е недопустимо прилагането на чл.58,
ал.4 и ал.5 от Наредбата. По силата на общото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА
нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни
актове от по-висока степен. В случая, с продължилото действие на чл. 58, ал. 4
и ал.5 от Наредбата за определяне
размера на местните данъци на територията на община Средец след отмяната на чл. 61с, ал.
4 и ал.5, посоченото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА
е нарушено, с оглед на което текстовете от наредбата се явяват незаконосъобразни
и като такива подлежат на отмяна.
От друга страна
противоконституционността на чл. 61с, ал.
4 и ал.5 от ЗМДТ е прогласено
от КС с основен аргумент, че разпоредбата въвежда имуществен, а не туристически
данък, респективно противоречи на необходимото разграничение между имуществени
подоходни данъци. ЗМДТ в частта туристически данък несъмнено квалифицира
конкретния данък като подоходен в зависимост от броя на нощувките. Ето защо от
влизане в сила на конституционното решение с туристически данък се облагат само
действително осъществените нощувки.
По изложените съображения съдът
намира, че оспорените разпоредби от Наредбата на ОС-Средец са
незаконосъобразни, и следва да бъдат отменени от съда. Наредбата е приета от
компетентен орган, в предвидената от закона форма и не е нищожна. Доколкото
обаче протестираните разпоредби, възпроизвеждат текста на обявените за
противоконституционни разпоредби на чл. 61с, ал.
4 и ал.5 ЗМДТ, същите се явяват материално незаконосъобразни и
следва да се отменят.
При направено искане за разноски от
протестиращия прокурор при ОП-Бургас, поддържано и от представителя на ОП-Бургас
в съдебно заседание, същите му се дължат с оглед изхода на делото. Окръжна
прокуратура Бургас е внесла държавна такса за обнародване на протеста в ДВ в
размер на 20 лв., които следва да й бъдат присъдении.
Мотивиран от
гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд -
Бургас, петнадесети състав,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ
разпоредбите на чл. 58, ал. 4
и ал.5 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на
община Средец, приета с Решение №20/17.01.2008г., последно изменена с решение
№706/ 31.01.2019г.
ОСЪЖДА Общински съвет-Средец да заплати на Окръжна
прокуратура -Бургас разноски по делото в размер на 20 /двадесет/лв.,
представляващи държавна такса за обнародване в ДВ на протеста.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба/протест/ пред ВАС в 14 -дневен срок от съобщаването му на
страните.
Решението, съгласно чл.194 от АПК, да
се обнародва по начина, по който е обнародван актът.
.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.