Р Е Ш Е Н И Е
№ 29
гр. Враца 27.01.2022
г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, ТРОЕН
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ в публично
съдебно заседание на 18.01.2022 г. /осемнадесети януари две хиляди двадесет и
втора година/ в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА
ГАЛИНА
ГЕРАСИМОВА
при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието
на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм.
дело № 628 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.
185 и
следващите от Административно-процесуалния кодекс.
Образувано е по
протест на Окръжна прокуратура – Враца, против разпоредбите на чл. 4, ал. 2, в
частта „по решение на председателския съвет“, чл. 18, чл. 19 и чл. 56, ал. 1 от
Правилник за организацията и дейността на ОбС-Борован, неговите
комисии и взаимодействието му с общинска
администрация, приет с Решение № 18/23.12.2019 г. по Протокол № 3/23.12.2019 г.
на ОбС - Борован, изм. и доп. с Решение № 163/29.01.2021 г. на ОбС - Борован.
В протеста са изложени
доводи за незаконосъобразност на оспорените разпоредби, тъй като с тях на
председателския съвет са предоставени права, които законът нормативно е заложил
на други органи, при което е налице противоречие с нормативен акт от по-висок
ранг – чл. 25, чл. 28а и чл. 29а от ЗМСМА.
В
с.з. протестът се поддържа от прокурор Веселин Вътов. Иска се отмяна на
оспорените разпоредби, като противоречащи на закона и уважаване на протеста.
Претендират се разноски.
Ответникът
по оспорването – Общински съвет Борован, редовно призован не се представлява в
с.з. и не изразява становище по делото.
Настоящият
съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на
страните и след служебна проверка на протестирания акт, съгласно разпоредбата
на чл. 168 АПК, приема за установено следното:
С Докладна записка вх. № 91/02.12.2019
г. от Председателя на Общински съвет – Борован до Общинския съвет, е направено
предложение за приемане на Правилник за организацията и дейността на ОбС –
Борован, разработен от Временна комисия към ОбС – Борован, избрана с Решение №
3 по протокол № 1/08.11.2019 г., като са изложени мотивите и е приложен проект
на същия.
С Решение № 18, взето
по протокол № 3 от редовно проведено заседание на 23.12.2019 г. е приет
Правилник за организацията и дейността на Общински съвет в Община Борован, обл.
Враца за мандат 2019 г. – 2023 г. Решението е взето с 9 гласа „за“, „против“ -
1 и „въздържали се“ – 3.
С докладна записка
вх. № 203/10.12.2020 г. от Зам.-председателя на ОбС – Борован до общинския
съвет е предложен Проект за изменение и допълнение на Правилник за
организацията и дейността на ОбС - Борован, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация мандат 2019 г. – 2023 г. В докладната са посочени причините,
които налагат приемането, целите, които се поставят, финансовите и др. средства,
очакваните резултати. Приложен е проект на изменението, както и справка за
постъпилите предложения и становища по повод публикуването на същия.
С Решение № 163 по
протокол № 20 от заседанието на ОбС – Борован, проведено на 29.01.2021 г. е
приет Проект за изменение и допълнение на Правилник за организацията и
дейността на ОбС - Борован, неговите комисии
и взаимодействието му с общинската администрация мандат 2019 г. – 2023
г., като решението е взето с 8 гласа „за“, „против“ – 1 и „въздържали се“ – 4
гласа.
По делото е приложен
Правилник за организацията и дейността на Общинския съвет – Борован, неговите
комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019 – 2023
г.
При така установената
фактическа обстановка, настоящият съдебен състав приема, че се касае до
оспорване на разпоредби от подзаконов нормативен акт, издаден от орган на
местно самоуправление и подлежащ на
безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК. Оспорването
е направено чрез протест на Окръжна прокуратура, съобразно правомощията
предоставени по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК в защита на обществения интерес, с
оглед на което същото се явява допустимо, а разгледано по същество, е и
основателно по следните съображения:
Съгласно чл. 7, ал. 1
от ЗНА, правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в
неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност“. Правилникът за организацията
и дейността на ОбС-Борован е вътрешноустройствен и организационен акт на този
орган на местно самоуправление, уреждащ материя, свързана с дейността на
Общинския съвет, неговите органи и правното положение на общинските съветници /по аргумент от решение
по конст.д. №5/2010г. на Конституционен съд, произнесено по повод Правилника за
организацията и дейността на Народното събрание/. С оспорения в настоящето
производство правилник се регулира организацията на местния общински съвет и е
издаден в изпълнение на чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА. Същия е приет от компетентен
орган и с необходимото мнозинство за това.
Предмет на контрол за
законосъобразност са разпоредби от Правилника за организацията и дейността на
общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация /Правилника/, които касаят дейността и правомощията на
предвидения в него Председателски съвет. Оспорената разпоредба на чл. 4, ал. 2
от Правилника предвижда, заседание на ОбС да може да се проведе и на друго
място на територията на общината по решение на Председателския съвет. В чл. 18
е прието Председателския съвет да подпомага дейността на Председателя на
общинския съвет, като разработва проект на дневен ред на заседанията, съгласно
приетия план за работа на общинския съвет, както и да провежда политически
консултации във връзка с дейността на съвета, да предлага състав на делегации
за международни контакти и да разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения.
Съставът на този съвет е определен с разпоредбата на чл. 19 от Правилника и включва председателя на
общинския съвет, зам.-председателите и ръководителите на групи общински
съветници. В чл. 56, ал. 1 е предвидено
при изпълнение на приетите планове председателят на ОбС, подпомаган от
Председателския съвет, да подготвя проект на дневен ред най-малко 6 дни преди
датата на заседанието.
Видно от съдържанието
на оспорените разпоредби, с формирането на Председателски съвет, на практика се
създава орган със самостоятелна компетентност, който изземва част от правомощията на други, законово
регламентирани органи в ЗМСМА, същият не
е предвиден да изпълнява тези правомощия по ЗМСМА и е в противоречие с
разпоредбите на чл. 21-25, чл. 28а, чл. 29а, чл. 48 и др. от ЗМСМА. В чл. 21,
ал. 1 от закона е регламентирано, че Общинският съвет създава постоянни и
временни комисии и определя техните членове, в чл. 24, ал. 1 и ал. 2 се предвижда
общинските съветници да изберат от своя състав председател и зам.-председатели.
Не е предвидено в състава на Общинските
съвети да съществуват други органи, а с приетите Правилници за организацията и
дейността им не може да се доразвива закона и да се създават допълнителни
органи със съответните правомощия. Действително, няма забрана Председателят на
Общинския съвет да осъществява консултации със заместниците си и председателите
на групите общински съветници, дори същите да бъдат определени като Председателски
съвет, но последният не може да има правомощия и да взема решения, още повече,
че не е предвидена никаква процедура за вземането на тези решения.
С оспорените
разпоредби се създават правомощия за Председателския съвет по отношение на
подготовката и провеждането на заседанието, провеждането на политически
консултации, предлагането на състав на делегации за международни контакти,
както и провеждането на заседание на друго място на територията на общината, каквито
правомощия не са предвидени в закона.
По изложените
съображения съдът в настоящия състав намира, че подаденият протест е
основателен и следва да бъде уважен. Оспорените разпоредби от Правилника за
организацията и дейността на ОбС - Борован, неговите комисии и взаимодействието
му с общинска администрация са незаконосъобразни, тъй като противоречат на
нормативен акт от по-висока степен, какъвто се явява ЗМСМА, поради което следва
да бъдат отменени като незаконосъобразни.
Съгласно чл. 21, ал.
2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема
правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения, а съгласно
ал. 3 от същия закон, общинските съвети приемат Правилник за организацията и
дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация. В този смисъл Правилника е приет от компетентен орган, в
предвидената от закона форма, при спазена процедура по неговото приемане, но
доколкото оспорените разпоредби противоречат на норми от по-висока степен,
следва да се отменят, като незаконосъобразни.
При този изход на
спора и при своевременно направено искане на Окръжна прокуратура - Враца, следва да бъдат
присъдени направените от нея разноски за публикуване на оспорването в ДВ в
размер на 20.00 /двадесет/ лева.
Водим от гореизложеното
и на основание чл.193, ал.1, вр. чл. 146, т. 4
от АПК съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ по протест на Окръжна прокуратура Враца
разпоредбите на чл. 4, ал. 2, в частта „по решение на председателския съвет“,
чл. 18, чл. 19 и чл. 56, ал. 1 от Правилник за организацията и дейността на
ОбС, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация Борован,
приет с Решение № 18/23.12.2019 г. на ОбС - Борован, изм. и доп. с Решение №
163/29.01.2021 г. на ОбС - Борован.
ОСЪЖДА Общински съвет Борован да заплати на Окръжна
прокуратура Враца сумата от 20.00 /двадесет/ лева деловодни
разноски.
Решението подлежи на обжалване чрез АдмС – Враца пред ВАС-София
в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 от АПК
да се изпрати препис от същото.
Решението да се
обнародва след влизането му в
сила по начина, по който е обнародван Правилника и влиза в сила от деня на
обнародването му /чл.194 от АПК/.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.