Решение по дело №628/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 29
Дата: 27 януари 2022 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Миглена Раденкова
Дело: 20217080700628
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 29

 

гр. Враца    27.01.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ  в публично съдебно заседание на 18.01.2022 г. /осемнадесети януари две хиляди двадесет и втора  година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

          ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 628 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 185  и  следващите  от Административно-процесуалния кодекс.

Образувано е по протест на Окръжна прокуратура – Враца, против разпоредбите на чл. 4, ал. 2, в частта „по решение на председателския съвет“, чл. 18, чл. 19 и чл. 56, ал. 1  от  Правилник за организацията и дейността на ОбС-Борован, неговите комисии  и взаимодействието му с общинска администрация, приет с Решение № 18/23.12.2019 г. по Протокол № 3/23.12.2019 г. на ОбС - Борован, изм. и доп. с Решение № 163/29.01.2021 г. на ОбС - Борован.

В протеста са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорените разпоредби, тъй като с тях на председателския съвет са предоставени права, които законът нормативно е заложил на други органи, при което е налице противоречие с нормативен акт от по-висок ранг – чл. 25, чл. 28а и чл. 29а от ЗМСМА.

            В с.з. протестът се поддържа от прокурор Веселин Вътов. Иска се отмяна на оспорените разпоредби, като противоречащи на закона и уважаване на протеста. Претендират  се  разноски.

            Ответникът по оспорването – Общински съвет Борован, редовно призован не се представлява в с.з. и не изразява становище по делото.

            Настоящият съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на страните и след служебна проверка на протестирания акт, съгласно разпоредбата на чл. 168 АПК, приема за установено следното:

            С Докладна записка вх. № 91/02.12.2019 г. от Председателя на Общински съвет – Борован до Общинския съвет, е направено предложение за приемане на Правилник за организацията и дейността на ОбС – Борован, разработен от Временна комисия към ОбС – Борован, избрана с Решение № 3 по протокол № 1/08.11.2019 г., като са изложени мотивите и е приложен проект на същия.

С Решение № 18, взето по протокол № 3 от редовно проведено заседание на 23.12.2019 г. е приет Правилник за организацията и дейността на Общински съвет в Община Борован, обл. Враца за мандат 2019 г. – 2023 г. Решението е взето с 9 гласа „за“, „против“ - 1 и „въздържали се“ – 3.

С докладна записка вх. № 203/10.12.2020 г. от Зам.-председателя на ОбС – Борован до общинския съвет е предложен Проект за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на ОбС - Борован, неговите комисии  и взаимодействието му с общинската администрация мандат 2019 г. – 2023 г. В докладната са посочени причините, които налагат приемането, целите, които се поставят, финансовите и др. средства, очакваните резултати. Приложен е проект на изменението, както и справка за постъпилите предложения и становища по повод публикуването на същия.

С Решение № 163 по протокол № 20 от заседанието на ОбС – Борован, проведено на 29.01.2021 г. е приет Проект за изменение и допълнение на Правилник за организацията и дейността на ОбС - Борован, неговите комисии  и взаимодействието му с общинската администрация мандат 2019 г. – 2023 г., като решението е взето с 8 гласа „за“, „против“ – 1 и „въздържали се“ – 4 гласа.

По делото е приложен Правилник за организацията и дейността на Общинския съвет – Борован, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация за мандат 2019 – 2023 г.

При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен състав приема, че се касае до оспорване на разпоредби от подзаконов нормативен акт, издаден от орган на местно самоуправление и подлежащ  на безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК. Оспорването е направено чрез протест на Окръжна прокуратура, съобразно правомощията предоставени по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК в защита на обществения интерес, с оглед на което същото се явява допустимо, а разгледано по същество, е  и  основателно по следните съображения:

Съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗНА, правилникът е нормативен акт, който се издава за прилагане на закон в неговата цялост, за организацията на държавни и местни органи или за вътрешния  ред на тяхната дейност“. Правилникът за организацията и дейността на ОбС-Борован е вътрешноустройствен и организационен акт на този орган на местно самоуправление, уреждащ материя, свързана с дейността на Общинския съвет, неговите органи и правното положение на  общинските съветници /по аргумент от решение по конст.д. №5/2010г. на Конституционен съд, произнесено по повод Правилника за организацията и дейността на Народното събрание/. С оспорения в настоящето производство правилник се регулира организацията на местния общински съвет и е издаден в изпълнение на чл. 21, ал. 3 от ЗМСМА. Същия е приет от компетентен орган и с необходимото мнозинство за това.

Предмет на контрол за законосъобразност са разпоредби от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация /Правилника/, които касаят дейността и правомощията на предвидения в него Председателски съвет. Оспорената разпоредба на чл. 4, ал. 2 от Правилника предвижда, заседание на ОбС да може да се проведе и на друго място на територията на общината по решение на Председателския съвет. В чл. 18 е прието Председателския съвет да подпомага дейността на Председателя на общинския съвет, като разработва проект на дневен ред на заседанията, съгласно приетия план за работа на общинския съвет, както и да провежда политически консултации във връзка с дейността на съвета, да предлага състав на делегации за международни контакти и да разглежда постъпили сигнали, жалби и предложения. Съставът на този съвет е определен с разпоредбата на чл. 19 от  Правилника и включва председателя на общинския съвет, зам.-председателите и ръководителите на групи общински съветници. В чл. 56, ал.  1 е предвидено при изпълнение на приетите планове председателят на ОбС, подпомаган от Председателския съвет, да подготвя проект на дневен ред най-малко 6 дни преди датата на заседанието.

Видно от съдържанието на оспорените разпоредби, с формирането на Председателски съвет, на практика се създава орган със самостоятелна компетентност, който изземва  част от правомощията на други, законово регламентирани  органи в ЗМСМА, същият не е предвиден да изпълнява тези правомощия по ЗМСМА и е в противоречие с разпоредбите на чл. 21-25, чл. 28а, чл. 29а, чл. 48 и др. от ЗМСМА. В чл. 21, ал. 1 от закона е регламентирано, че Общинският съвет създава постоянни и временни комисии и определя техните членове, в чл. 24, ал. 1 и ал. 2 се предвижда общинските съветници да изберат от своя състав председател и зам.-председатели. Не е предвидено  в състава на Общинските съвети да съществуват други органи, а с приетите Правилници за организацията и дейността им не може да се доразвива закона и да се създават допълнителни органи със съответните правомощия. Действително, няма забрана Председателят на Общинския съвет да осъществява консултации със заместниците си и председателите на групите общински съветници, дори същите да бъдат определени като Председателски съвет, но последният не може да има правомощия и да взема решения, още повече, че не е предвидена никаква процедура за вземането на тези решения.

С оспорените разпоредби се създават правомощия за Председателския съвет по отношение на подготовката и провеждането на заседанието, провеждането на политически консултации, предлагането на състав на делегации за международни контакти, както и провеждането на заседание на друго място на територията на общината, каквито правомощия не са предвидени в закона.

По изложените съображения съдът в настоящия състав намира, че подаденият протест е основателен и следва да бъде уважен. Оспорените разпоредби от Правилника за организацията и дейността на ОбС - Борован, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация са незаконосъобразни, тъй като противоречат на нормативен акт от по-висока степен, какъвто се явява ЗМСМА, поради което следва да бъдат отменени като незаконосъобразни.

Съгласно чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения, а съгласно ал. 3 от същия закон, общинските съвети приемат Правилник за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация. В този смисъл Правилника е приет от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазена процедура по неговото приемане, но доколкото оспорените разпоредби противоречат на норми от по-висока степен, следва да се отменят, като незаконосъобразни.

При този изход на спора и при своевременно направено искане на Окръжна  прокуратура - Враца, следва да бъдат присъдени направените от нея разноски за публикуване на оспорването в ДВ в размер на 20.00 /двадесет/ лева.

Водим от гореизложеното и на основание чл.193, ал.1, вр. чл. 146, т. 4  от АПК  съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по протест на Окръжна прокуратура Враца разпоредбите на чл. 4, ал. 2, в частта „по решение на председателския съвет“, чл. 18, чл. 19 и чл. 56, ал. 1 от Правилник за организацията и дейността на ОбС, неговите комисии и взаимодействието му с общинска администрация Борован, приет с Решение № 18/23.12.2019 г. на ОбС - Борован, изм. и доп. с Решение № 163/29.01.2021 г. на ОбС - Борован.

 

ОСЪЖДА Общински съвет  Борован да заплати на Окръжна прокуратура  Враца  сумата от 20.00 /двадесет/ лева деловодни разноски.

 

Решението  подлежи на обжалване чрез АдмС – Враца пред ВАС-София в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на основание чл.138 от АПК да се изпрати препис от същото.

 

Решението да  се  обнародва  след влизането му в сила по начина, по който е обнародван Правилника и влиза в сила от деня на обнародването му /чл.194 от АПК/.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.