Определение по дело №89/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 215
Дата: 4 февруари 2021 г.
Съдия: Катя Веселинова Арабаджиева
Дело: 20217170700089
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 215

гр.Плевен, 4.02.2021 год.

 

Административен съд - гр.Плевен, тричленен състав, в закрито съдебно заседание на четвърти февруари  две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                                          

                                               Председател: Николай Господинов

                                                                 Членове: Елка Братоева

                                                                                   Катя Арабаджиева 

като разгледа докладваното от съдията Арабаджиева административно дело №89 по описа на Административен съд-Плевен за 2021 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е по реда на  чл.185-196 от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на И.П.И. *** против Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг, приета с решение №247/27.11.2020г., изм. с решение №275/22.12.2020г. на Общински съвет Червен бряг. В жалбата са наведени доводи за незаконосъобразност на наредбата и се иска отмяната й в цялост. Излагат се конкретни съображения за незаконосъобразност на Наредбата. Претендират се разноски.

Направено е особено искане на основание чл.190 ал.1 от АПК да бъде спряно предварителното изпълнение на оспорената наредба, като се развиват съображения за евентуалните вреди, които биха настъпили при прилагане на оспорената Наредба.

Предвид, че съдът е установил, че жалбоподателят е и общински съветник в състава на Общински съвет-Червен бряг за мандат 2019-2023 год. и като такъв е присъствал в заседанието и участвал при приемането на оспорената Наредба, като е гласувал, съдът е указал на жалбоподателя да посочи в какво качество обжалва Наредбата и да обоснове личния си, пряк и непосредствен интерес.

С Молба с вх.№643/4.02.2021 год. жалбоподателят е посочил, че обжалва наредбата като гражданин на гр.Червен бряг, който е засегнат от приемането на разпоредбите във връзка с приемането на таксите и цените на услуги, които той следва да заплаща и които, не са приети по установения ред и в разрез с действащото законодателство.

Съдът констатира , че жалбоподателят е представил като приложения към жалбата си квитанции за платени такси за оспорване и за обнародване на оспорването в ДВ, съответно в размер на 10 лева и на 20 лева.

Следователно, жалбата е редовна и допустима за разглеждане по същество.

От Общински съвет-Червен бряг  е представена преписката по приемане на оспорената Наредба.

След като се запозна с материалите по делото и разпоредбите на закона, настоящият съдебен състав съобрази следното:

Производството се развива по жалба срещу подзаконов нормативен акт на Общински съвет по реда на раздел трети на глава десета от АПК, като предмет на оспорване е Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг, приета с решение №247/27.11.2020г., изм. с решение №275/22.12.2020г. на Общински съвет Червен бряг.

На основание чл.188 във вр. с чл.181 ал.1 и ал.2 от АПК оспорването следва да бъде съобщено чрез обявление в Държавен вестник, като копие от обявлението  бъде поставено  на определеното за това място в съда,  както и да бъде публикувано на интернет страницата на Административен съд- Плевен и Върховен административен съд.

Делото следва да бъде насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание с призоваване на страните.

На основание чл.170 ал.1 във вр. с чл.196 от АПК на ответника следва да се укаже доказателствената тежест  за установяване съществуването на фактически основания и изпълнение на законовите изисквания за приемане на протестираните норми.

 

Особеното искане на основание чл.190 ал.1 от АПК да бъде спряно предварителното изпълнение на оспорената наредба, според настоящия състав на съда е неоснователно и следва да бъде отхвърлено.

Съгласно чл. 190, ал. 1 АПК, оспорването не спира действието на подзаконовия нормативен акт, освен ако съдът постанови друго. Според чл. 166, ал. 4 АПК допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда при условие, че то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда

Възможността съдът да упражни това свое правомощие, предвид препращащата норма на чл. 196 АПК е обвързана с преценка относно наличието на обстоятелства по чл. 166, ал. 2 АПК - дали от това биха могли да настъпят значителни или труднопоправими вреди за оспорващите, респективно за останалите адресати на акта. Сочените в обосноваващата правния интерес на жалбоподателя молба вреда, като парично измерение относно завишения размер на таксите и цените на услугите, които жалбоподателят евентуално ще бъде принуден да заплаща, е непротивопоставима на защитения от закона обществен интерес, който се цели с приетия нормативен акт. В конкретния случай описаните евентуални вреди не могат да бъдат определени като значителни в цялост за адресата на акта, нито като труднопоправими по смисъла на АПК, при приложението на чл. 195, ал. 2 АПК, които да са основание за спирането му. Не може да се приеме, че техният размер и значимост, при неяснота относно периода на приложението на оспорените норми спрямо жалбоподателя надхвърля значимостта на охранявания обществен интерес – съответните услуги, извършвани от общината, да се заплащат по съответния ред и да влязат като  приходи в бюджета . Още повече, че с решението, с което е приета оспорената Наредба, е отменена и действащата до нейното приемане Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги, при което и ако бъде спряно действието на новоприетата и понастоящем оспорена, ще се получи правен вакуум в регламентиране заплащането на цените на местните такси и цени на услуги, предоставяни от Община Червен бряг.

Воден от горното, съдът

 

                                               ОПРЕДЕЛИ:

 

НАСРОЧВА делото за разглеждане в открито съдебно заседание на 12 март 2021 год. от 10,05 часа, за която дата да се призоват страните и Окръжна прокуратура-Плевен.

КОНСТИТУИРА като страни в производството: в качеството на оспорващ - И.П.И. ***, като ответник - Общински съвет-Червен бряг, на основание чл.192 от АПК-Окръжна прокуратура – Плевен.        

ДА СЕ ИЗПРАТИ за обнародване в „Държавен вестник”, на Върховен административен съд за публикуване на интернет страницата на ВАС  и да се постави на таблото за обявления и да се публикува в интернет страницата на Административен съд-Плевен следното съобщение:

„Административен съд-Плевен, на основание чл.188 във вр. с чл.181 ал.1 и ал.2 от Административнопроцесуалния кодекс съобщава, че е подадена жалба от  И.П.И. *** против Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг, приета с решение №247/27.11.2020г., изм. с решение №275/22.12.2020г. на Общински съвет Червен бряг.,  по която е образувано адм. дело №89  по описа на Административен съд-Плевен за 2021.”

УКАЗВА на ответника, че носи доказателствената тежест за установяване съществуването на фактически основания и изпълнение на законовите изисквания за приемане на протестираните норми от Наредбата.

ДАВА ВЪЗМОЖНОСТ на страните по делото да сочат и представят и други доказателства в подкрепа на своите твърдения.

Определението в тази част не подлежи на обжалване.

 

ОТХВЪРЛЯ ИСКАНЕТО по чл.190, ал.1 вр. чл.196 вр. чл.166, ал.2 от АПК, подадено  от И.П.И. ***, да бъде спряно предварителното изпълнение на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Червен бряг, приета с решение №247/27.11.2020г., изм. с решение №275/22.12.2020г. на Общински съвет Червен бряг.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в тази част може да се обжалва с частна жалба пред Върховен административен съд в 7 дневен срок от съобщението до страните.

Преписи  от определението да се изпратят  на страните.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/                                     ЧЛЕНОВЕ: 1./п/                           2./п/