Р Е Ш Е Н И Е
№
04.07.2019 г. град Стара Загора
В И М Е Т О Н А
Н А Р О
Д А
СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН състав
На 29 май Година
2019
В публично заседание в следния състав:
Председател:
БЛАГА БОЗОВА
Секретар: ПЛАМЕНА
ЯНКОВА
Прокурор: ……………………
като разгледа докладваното
от съдия БОЗОВА
а.н.дело № 3105 по описа за 2018 година, съобрази:
Производство
е по чл.59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано
е наказателно постановление (НП) № 43-0000217 от 30.10.2018 година
на и.д. началник Областен отдел „Автомобилна администрация” Стара Загора, с
което на жалбоподателя „ПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ” ЕООД е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 3000.00 /три хиляди/ лева.
Жалбоподателят
твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да
бъде отменено.
Въззиваемата страна е редовно призована, не
изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери
законосъобразността на НП, приема следното:
Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е
допустима.
Жалбата е основателна.
На
03.10.2018 год.,в сградата на Областен отдел „Автомобилна администрация" Стара Загора е извършена проверка на „ПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ"
ЕООД, с ЕИК:
*********, със седалище и адрес на управление: гр.Стара Загора, кв.”Казански”, бл.18, вх.О, ап.48,
представлявано от управителя и едноличен собственик на капитала Г.П.С..
Проверката е извършена от служители на
въззиваемата страна - свидетелите Д.И.З. и Г.М.Г., които възприели
нарушение на чл.30 т.7
от Наредба
№ 2
от 15.03.2002 год.на МТС.
За констатираното свидетелят З. в присъствието на колегата
си Г. съставил и връчил на жалбоподателя Акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/, бланков № 243777
от 03.10.2018 година.
Въз
основа на този АУАН в законния срок и от компетентен
орган е издадено атакуваното НП.
С обжалваното НП, жалбоподателят е санкциониран на
основание чл.96 ал.1 т.8 от ЗАвтП - Закон за автомобилните превози, за
нарушение на чл.30 т.7 от Наредба № 2 от 15.03.2002
година на МТС,
за това, че на
03.10.2018 г. в гр. Стара Загора, в сградата на ОО „АА”,
ет.3, стая № 5, след извършването на тематична проверка на фирма „ПИ
ЕС ТРАНС СТРОЙ” ЕООД, притежаваща
Лиценз за превоз на пътници
на територията на Р. България № 03784, във връзка с постъпил
сигнал с вх.№
50-00-832/07.09.2018 г. за нередности
в транспорта е констатирано следното:
В качеството си на
превозвач е допуснал извършването превоз на пътници по
автобусна линия от Републиканската транспортна схема: гр. Стара Загора
- село Събрано с номер на Маршрутно
разписание № 24201 (Приложение
1 от Наредба № 2) без фирмата превозвач
„ПИ ЕС ТРАНС
СТРОЙ” ЕООД да притежава валидно
маршрутно разписание. Посоченото маршрутно разписание № 24201 гр. Стара Загора - с. Събрано с номер е възложено на фирма
„ЗАРА БУС” ООД - гр. Стара
Загора с Договор №
1651/31.07.2018 г. Превозвачът „ПИ
ЕС ТРАНС СТРОЙ” ЕООД е изпълнил
същото на дата 04.09.2018 г. с автобус марка „Мерцедес” с peг. № СТ 2509 АР и водач Г.С.
- видно от пътен лист серия
ВА № 9746046, издаден от превозвача на
04.09.2018 г.; индивидуален дневник
на водача Г.С. - представен от превозвача и направена справка на водения в Автогара
- гр. Стара Загора дневник (Приложение № 9 от Наредба № 33) за данните за пристигащи
и заминаващи автобуси.
С НП на жалбоподателя е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 3 000.00 лева на
основание чл. 96 ал.1 т.8 от Закона за
автомобилните превози /ЗАвтПр/.
Видно от гореизложеното описанието на
нарушението и в частност на изпълнителното деяние е вътрешно противоречиво и не
позволява да се направи еднозначен извод относно нарушителя – физическо лице,
управител на ЕООД – жалбоподател или ЕООД – жалбоподател, т.е. юридическо лице,
обуславящ от своя страна вида на административното наказание – глоба или
имуществена санкция. В случая по начина, по който е описано нарушението, не е
налице яснота конкретен водач или юридическо лице е допуснало нарушение.
От друга страна, НП
не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 и т.7 от ЗАНН
(Закон за административните нарушения и наказания), тъй като изрично е посочена
датата на констатиране на нарушението, но не и датата на извършването му. Административното нарушение се счита
за открито, когато има необходимите
и достатъчни данни за неговото извършване
и за самоличността на нарушителя, респективно, когато са констатирани факти и обстоятелства за наличие на
поведение, било то действие или
бездействие, на конкретно лице, което поведение от обективна страна
сочи на допуснато
административно нарушение. Правната квалификация на тези факти,
съответно индивидуализацията
и конкретизацията от фактическа и правна страна на нарушението,
представляват действия по извършване на
преценка относно наличието на материалните
и процесуалните предпоставки
за реализиране на административно-наказателната отговорност, които действия са последващи
откриването на нарушението и представляват част от дейността
по установяването на нарушение и налагането на санкция.
В
случая, в обстоятелствената част на НП административнонаказващият орган е посочил, че
жалбоподателят: „В качеството си на превозвач
е допуснал извършване на превоз на
пътници по автобусна линия от Републиканската транспортна схема: гр. Стара Загара
- с.Събрано с номер на Маршрутното разписание №24201
(Приложение I от Наредба № 2) без
фирмата „ПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ"ЕООД
да притежава валидно маршрутно разписание. Посоченото маршрутно разписание № 24201
гр.Стара Загора-с.Събрано е
възложено на фирма „ЗАРА БУС”
ООД - гр. Стара Загора с Договор № 1651/31.07.2018г."
Съгласно цитираната като нарушена норма -
чл.30 т.7 от Наредба № 2 от 15.03.2002
г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за
осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, издадена от
Министерството на транспорта и съобщенията, /накратко Наредба № 2 от 15.03.2002 год. на МТС/ -
„Лицето по чл.2 е длъжно да не допуска извършването на превоз по автобусни
линии без валиден договор с възложителя
и/или без валидно
маршрутно разписание."
Все в тази връзка, административно наказващия
орган е наложил имуществена санкция на превозвача „ПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ" ЕООД
в размер на 3000.00 лв. на основание чл.96 ал.1 т.8 от Закона за автомобилните
превози /ЗАвПр/, сочеща, че се наказва с глоба или с
имуществена санкция 3000 лв., който разпореди или допусне извършването на
превози по автобусна линия, за която не е сключил договор с възложителя или за
която не притежава валидно маршрутно разписание.
От внимателния прочит на двете разпоредби,
а именно чл.30 т.7 от
Наредба № 2 от 15.03.2002 г. и чл.96 ал.1 т.8 от ЗАвПр е видно, че са налице две отделни хипотези, за да
бъде превозът законосъобразен и те са, или превозвачът да притежава валидно
маршрутно разписание, или да е сключил договор с възложителя, който в случая е
Община Стара Загора.
В случая не са изследвани в пълнота
спорните обстоятелства, предвид двете цитирани по-горе разпоредби, с което е
допуснато съществено процесуално нарушение, предвид разпоредбата на чл.52 от ЗАНН. Не е ясно какво точно се приема, че е извършено, че е извършен превоз, че
е допуснато извършване на превоз или че е разрешено извършване. Не е изследвано
и това, че „Зара Бус” ООД, /сред учредителите на
което е управителят на дружеството жалбоподател/ е с управител Живко Кръстев и същият
е представляващ консорциума сключен с обединение на материали и кадрови ресурси
за изпълнение на договор № 2744 от 24.11.2015 г. и № 2899 от 28.12.2015 г., в
който съдружник е дружеството жалбоподател. На следващо място, не е изследван
въпроса за наличието на сключен договор между община Стара Загора и ООД „Зара Бус”, както и между община Стара Загора и ДЗЗД „Зара Бус
Ето
защо, съдът намира, че обжалваното НП се явява
незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като в случая с оглед на формалния
(процесуалния) характер на основанието за отмяната му, разглеждането на спора
по същество се явява безпредметно.
Водим от горните мотиви, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 43-0000217 от 30.10.2018 година на и.д. началник Областен отдел
4Автомобилна администрация” Стара Загора, с което на жалбоподателя „ПИ ЕС ТРАНС
СТРОЙ” ЕООД е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер
на 3000.00 /три хиляди/ лева, като незаконосъобразно.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
СЪДИЯ: