Решение по дело №3105/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 406
Дата: 5 юли 2019 г. (в сила от 10 август 2019 г.)
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20185530203105
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 ноември 2018 г.

Съдържание на акта

                          

                                       Р Е Ш Е Н И Е

 

                      04.07.2019 г.         град Стара Загора

 

В     И М Е Т О    Н А   Н  А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД          ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На 29 май                            Година 2019  

В публично заседание в следния състав:

 

                                    Председател: БЛАГА БОЗОВА 

 

Секретар: ПЛАМЕНА ЯНКОВА

Прокурор:  ……………………

като разгледа докладваното от съдия БОЗОВА 

а.н.дело № 3105 по описа за 2018 година, съобрази:

 

Производство е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление (НП) 43-0000217 от 30.10.2018 година на и.д. началник Областен отдел „Автомобилна администрация” Стара Загора, с което на жалбоподателя „ПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ” ЕООД е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3000.00 /три хиляди/ лева.

Жалбоподателят твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде отменено.

Въззиваемата страна е редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.

     Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери законосъобразността на НП, приема следното:

     Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е допустима.

     Жалбата е основателна.

 На 03.10.2018 год.,в сградата на Областен отдел „Автомобилна администрация" Стара Загора е извършена проверка на „ПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ" ЕООД, с ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр.Стара Загора, кв.Казански, бл.18, вх.О, ап.48, представлявано от управителя и едноличен собственик на капитала Г.П.С.. Проверката е извършена от служители на въззиваемата страна - свидетелите Д.И.З. и Г.М.Г., които възприели нарушение на чл.30 т.7 от Наредба 2 от 15.03.2002 год.на МТС.

За констатираното свидетелят З. в присъствието на колегата си Г. съставил и връчил на жалбоподателя Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/, бланков № 243777 от 03.10.2018 година.

Въз основа на този АУАН в законния срок и от компетентен орган е издадено атакуваното НП.

С обжалваното НП, жалбоподателят е санкциониран на основание чл.96 ал.1 т.8 от ЗАвтП - Закон за автомобилните превози, за нарушение на чл.30 т.7 от Наредба № 2 от 15.03.2002 година на МТС,

за това, че на 03.10.2018 г. в гр. Стара Загора, в сградата на ООАА”, ет.3, стая № 5, след извършването на тематична проверка на фирмаПИ ЕС ТРАНС СТРОЙЕООД, притежаваща Лиценз за превоз на пътници на територията на Р. България № 03784, във връзка с постъпил сигнал с вх.№ 50-00-832/07.09.2018 г. за нередности в транспорта е констатирано следното:

В качеството си на превозвач е допуснал извършването превоз на пътници по автобусна линия от Републиканската транспортна схема: гр. Стара Загора - село Събрано с номер на Маршрутно разписание № 24201 (Приложение 1 от Наредба № 2) без фирмата превозвачПИ ЕС ТРАНС СТРОЙЕООД да притежава валидно маршрутно разписание. Посоченото маршрутно разписание № 24201 гр. Стара Загора - с. Събрано с номер е възложено на фирмаЗАРА БУСООД - гр. Стара Загора с Договор № 1651/31.07.2018 г. ПревозвачътПИ ЕС ТРАНС СТРОЙЕООД е изпълнил същото на дата 04.09.2018 г. с автобус маркаМерцедес” с peг. № СТ 2509 АР и водач Г.С. - видно от пътен лист серия ВА № 9746046, издаден от превозвача на 04.09.2018 г.; индивидуален дневник на водача Г.С. - представен от превозвача и направена справка на водения в Автогара - гр. Стара Загора дневник (Приложение № 9 от Наредба № 33) за данните за пристигащи и заминаващи автобуси.

     С НП на жалбоподателя е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на  3 000.00 лева на основание чл. 96 ал.1 т.8 от Закона за автомобилните превози /ЗАвтПр/.

    Видно от гореизложеното описанието на нарушението и в частност на изпълнителното деяние е вътрешно противоречиво и не позволява да се направи еднозначен извод относно нарушителя – физическо лице, управител на ЕООД – жалбоподател или ЕООД – жалбоподател, т.е. юридическо лице, обуславящ от своя страна вида на административното наказание – глоба или имуществена санкция. В случая по начина, по който е описано нарушението, не е налице яснота конкретен водач или юридическо лице е допуснало нарушение.

     От друга страна, НП не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 и т.7 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания), тъй като изрично е посочена датата на констатиране на нарушението, но не и датата на извършването му. Административното нарушение се счита за открито, когато има необходимите и достатъчни данни за неговото извършване и за самоличността на нарушителя, респективно, когато са констатирани факти и обстоятелства за наличие на поведение, било то действие или бездействие, на конкретно лице, което поведение от обективна страна сочи на допуснато административно нарушение. Правната квалификация на тези факти, съответно индивидуализацията и конкретизацията от фактическа и правна страна на нарушението, представляват действия по извършване на преценка относно наличието на материалните и процесуалните предпоставки за реализиране на административно-наказателната отговорност, които действия са последващи откриването на нарушението и представляват част от дейността по установяването на нарушение и налагането на санкция.

В случая, в обстоятелствената част на НП административнонаказващият орган е посочил, че жалбоподателят: „В качеството си на превозвач е допуснал извършване на превоз на пътници по автобусна линия от Републиканската транспортна схема: гр. Стара Загара - с.Събрано с номер на Маршрутното разписание 24201 (Приложение I от Наредба 2) без фирматаПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ"ЕООД да притежава валидно маршрутно разписание. Посоченото маршрутно разписание 24201 гр.Стара Загора-с.Събрано е възложено на фирмаЗАРА БУСООД - гр. Стара Загора с Договор № 1651/31.07.2018г."

Съгласно цитираната като нарушена норма - чл.30 т.7 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, издадена от Министерството на транспорта и съобщенията, /накратко Наредба № 2 от 15.03.2002 год. на МТС/ - „Лицето по чл.2 е длъжно да не допуска извършването на превоз по автобусни линии без   валиден договор с възложителя и/или без валидно маршрутно разписание."

Все в тази връзка, административно наказващия орган е наложил имуществена санкция на превозвача „ПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ" ЕООД в размер на 3000.00 лв. на основание чл.96 ал.1 т.8 от Закона за автомобилните превози /ЗАвПр/, сочеща, че се наказва с глоба или с имуществена санкция 3000 лв., който разпореди или допусне извършването на превози по автобусна линия, за която не е сключил договор с възложителя или за която не притежава валидно маршрутно разписание.

От внимателния прочит на двете разпоредби, а именно чл.30 т.7 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. и чл.96 ал.1 т.8 от ЗАвПр е видно, че са налице две отделни хипотези, за да бъде превозът законосъобразен и те са, или превозвачът да притежава валидно маршрутно разписание, или да е сключил договор с възложителя, който в случая е Община Стара Загора.

В случая не са изследвани в пълнота спорните обстоятелства, предвид двете цитирани по-горе разпоредби, с което е допуснато съществено процесуално нарушение, предвид разпоредбата на чл.52 от ЗАНН. Не е ясно какво точно се приема, че е извършено, че е извършен превоз, че е допуснато извършване на превоз или че е разрешено извършване. Не е изследвано и това, че „Зара Бус” ООД, /сред учредителите на което е управителят на дружеството жалбоподател/ е с управител Живко Кръстев и същият е представляващ консорциума сключен с обединение на материали и кадрови ресурси за изпълнение на договор № 2744 от 24.11.2015 г. и № 2899 от 28.12.2015 г., в който съдружник е дружеството жалбоподател. На следващо място, не е изследван въпроса за наличието на сключен договор между община Стара Загора и ООД „Зара Бус”, както и между община Стара Загора и ДЗЗД „Зара Бус 2015”. Не е съобразен и анекса за обединяване на търговци, по силата на който жалбоподателят и други търговци се обединяват и в този смисъл връзката в отношенията между жалбоподателя и „Зара Бус” ООД. Това е важно с оглед преценка мотивите за извършване на нарушение, респ. преценката по чл.28 от ЗАНН.

 

 

 

Ето защо, съдът намира, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и следва да бъде отменено, като в случая с оглед на формалния (процесуалния) характер на основанието за отмяната му, разглеждането на спора по същество се явява безпредметно.

     Водим от горните мотиви, съдът  

                  

     Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 43-0000217 от 30.10.2018 година на и.д. началник Областен отдел 4Автомобилна администрация” Стара Загора, с което на жалбоподателя „ПИ ЕС ТРАНС СТРОЙ” ЕООД е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 3000.00 /три хиляди/ лева, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

                                СЪДИЯ: