Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 274 22 февруари 2021
година град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито
заседание на десети февруари, две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Съдия Златина Бъчварова
Секретар В. С.
като разгледа административно дело номер 2045 по
описа за 2020 година, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл. 13, ал.10, т.2 от Наредба № 6 от
26.10.2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по
Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 -
2023 г./Наредба №6 от 26.10.2018 г./, вр.чл.145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс/АПК/.
Образувано е по жалба на ЕТ „Грозд-Г.Н.“, ЕИК/Булстат *********, със
седалище и адрес на управление - гр.Карнобат, ул. „Кирил и Методий“ №22, бл.35,
вх. „Б“, ет.3, ап.9, представлявано от Г.Н. Няголов, против заповед №03-РД/1485
от 12.06.2020 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд/ДФ/ „Земеделие“, с
която е отказано финансиране по заявление за подпомагане с идентификационен
номер/ИН/ ********** от 08.02.2019 г. по мярка „Престуктуриране и конверсия на
лозя“.
Жалбоподателят, редовно уведомен, чрез процесуалните си представители,
поддържа сезиращата съда жалба. С доводи за незаконосъобразност иска административния
акт да бъде отменен. Твърди, че същият е издаден в нарушение на
материалния закон и при допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, с противоречиви мотиви, които почиват
на предположения. Излага подробни съображения. Не ангажира доказателства.
Претендира разноски. Представена е писмена защита.
Ответникът - изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, редовно
уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за
неоснователна. Иска да се отхвърли. Представил е административната преписка по
издаване на оспорения акт. Ангажира допълнителни доказателства. Претендира
разноски.
Административен съд Бургас, като
взе предвид изложените доводи, съобрази доказателства и закона намира следното:
Жалбата е
подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което има правен интерес, съдържа необходимите
форма и реквизити, поради което е допустима.
Разгледана
по същество е неоснователна, при следните съображения:
Със заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г. ,
изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/, на основание чл.3,
ал.1 и 3 от Наредба №6 от 26.10.2018 г. е определил период на прием на
заявления за предоставяне на финансова помощ по мярка „Преструктуриране и
конверсия на лоза“ от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския
сектор за периода 2019 г.-2023 г., а именно: 28.01.2019 г.-08.02.2019 г., с
индикативен бюджет по мярката за 2019 г. - 21 802 818.14 лева и 2020
г. - 28 521 112.58 лева/л.1690 от делото/.
На 08.02.2019 г. жалбоподателят е подал заявление за
предоставяне на финансова помощ по мярката с идентификационен номер/ИН/**********,
за финансиране на дейност „промяна на местонахождението на лозята“, съгласно
утвърден план за преструктуриране и конверсия/ППК/ №72 от 07.02.2019 г., с размер
на инвестицията от 1 254 362.19 лева без ДДС. Заявлението е подадено
в периода за прием на заявления по мярката /28.01.2019 г.- 08.02.2019 г./,
съобразно заповед №03-РД/5262 от 27.12.2018 г. на изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие“/ДФЗ/л.14-18 от делото/.
На 08.02.2019 г. е подадено заявление за предоставяне
на финансова помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозята“ от
Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019
г.-2023 г., с ИН **********, от ЕТ
„Топаз-Д. Б.“, ЕИК/Булстат *********, за
финансиране на дейност „промяна на
местонахождението на лозята“, съгласно ППК №63 от 06.02.2019 г., с размер на
инвестицията от 1 730 406.50 лева без ДДС/л.39-42 от делото/.
На 07.02.2019 г. в ДФЗ са подадени две заявления от ЕТ
„Агрокомерс- Ж.Ф.“, ЕИК/Булстат *********, по същата мярка на програмата, с ИН
********** с размер на инвестицията от 678 044.85 лева без ДДС/л.151-155
от делото/ и ИН **********/л.312-317 от делото/ с размер на инвестицията в
размер на 2 217 589.46 лева без ДДС, за изпълнение на дейност
„изграждане на автоматизирани системи за капково напояване“.
При проверка на постъпилите заявления и приложените
към тях документи, е констатирано изкуствено създадени условия въз основа на
персонална, правна, икономическа и географска координация между посочените
еднолични търговци. Прието е, че е налице отношение на координация и
партньорство между ЕТ „Грозд-Г.Н.“; ЕТ „Топаз-Д. Б.; ЕТ „Агрокомерс-Ж.Ф.“ и
физическото лице М.С.С..
Установено е, че ЕТ „Грозд-Г.Н.“,
ЕИК/Булстат131300908; ЕТ „Агрокомерс-Ж.Ф.“, ЕИК/Булстат ********* и ЕТ „Топаз-Д.
Б.“, ЕИК/Булстат *********, в подадените заявления са посочили един и същи
адрес за кореспонденция, а именно: гр.София, бул. „Джеймс Баучър“ №83-85, ет.5;
същите са съдружници във „Винитера Карнобат“ООД, ЕИК/Булстат *********, със
седалище и адрес на управление-гр.София, бул. „Джеймс Баучър“ №83-85, ет.5,
представлявано от Д.К.Н., заедно с още осем еднолични търговеца/виж справка от
търговския регистър, л.1687-1689 от делото/; Г.Н. Няголов е управител на „Любата естейтс“ЕООД, чиито едноличен
собственик на капитала е „Топаз мел“ООД със съдружници и управители М.С.С. и Д.
Х. Б. , както и на „Винпром Карнобат-1811“ООД, в което съдружници са:“СИС индустрийс“ООД;
М.С.С.; Ж.А.Ф.; Д.К.Н. и С.И.Г./виж справки от търговския регистър, л.
1712-1722 от делото/; представляват се от едни и същи пълномощници с един и
същи адрес-гр.София, бул. „Джеймс Баучър“ №83-85, ет.5, идентичен със
седалището и адреса на управление на
„Винитера Карнобат“ООД и ЕТ „М.С.-Комерс“, с пълномощни, заверени при едни и същи
нотариуси; ЕТ „Топаз-Д. Б.“ и ЕТ „Грозд-Г.Н.“ кандидатстват за финансиране на
една и съща дейност, а именно „промяна на местонахождението на лозята“, с
предвиден заявен аванс и възползване от парично обезщетение за загуба на доход
и използват една и съща банка; получили са еднакъв брой точки по критерий „получена е подкрепа от съюза по
мярка „преструктуриране и конверсия на лозя“ от националаната програма за
подпомагане на лозаро-винарски сектор, а именно 5 точки и проектът ще се
реализира в район с производство на вина със защитено географско указание /ЗГУ/-5
точки; вписани са в лозарски регистър на една и съща дата като
гроздопроизводители; плановете за преструктуриране и конверсия на тримата
еднолични търговци, представени към заявленията за предоставяне на финансова
помощ, са издадени на една и съща дата и имат съвпадение на един от имотите за
изпълнение на дейност „изкореняване“ в с.Деветак; по дейност „изкореняване“
имотите съвпадат по ЕКАТТЕ, номер на масив, населено място, община и сорт; за
дейностите „засаждане“ и „изграждане на подпорна конструкция“ имотите съвпадат
по ЕКАТТЕ и сорт; по-голяма част от имотите, заявени за подпомагане, са със
сключени договори за аренда, малка част са собствени имоти, които съвпадат по
номер на ЕКАТТЕ и номер на масив, а именно 20417-019; в инвестиционните проекти
са налице идентични операции в технологичните карти, като за всяка дейност
разликата произтича само от одобрените хектари от Изпълнителна агенция по
лозата и виното/ИАЛВ/.
Предоставената от Специализирана прокуратура на РБ информация,
сочи, че девет еднолични търговеца, са
свързани лица, подписали обратни писма, от които е видно, че всички имуществени
и неимуществени права, които ще бъдат реализирани от проектите им в резултат на
подадени заявления за подпомагане и сключените договори, ще бъдат в полза на М.С.С./л.1695-1699
от делото/.
На 12.06.2020 г., изпълнителният директор е издал
заповед №03-РД/1485, с която, на основание чл.13, ал.11, т.1 и 4, вр.чл.8, ал.7
Наредба №6 от 26.10.2018 г., е отказал финансиране по заявление ИН2931010101,
подадено от „Грозд-Г.Н.“.
Като мотив за отказа административният орган е посочил
наличие на изкуствено създадени условия, които са в противоречие с изискванията за допустимост на получаване
на финансово подпомагане по мярката и с нейните цели, тъй като с проектите,
които са реализирани за подпомагане от доказано свързани помежду си лица и
сключените договори, стои едно единствено лице, реален получател на финансовото
подпомагане по мярката.
Заповед №03-РД/1485 от 12.06.2020 г. на изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ е предмет на разглеждане в настоящото
производство.
При тези факти се налагат следните правни изводи:
На първо място, заповед №03-РД/1485 от 12.06.2020 г.
на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е издадена от
компетентен орган, съобразно нормата на чл.13, ал.10, т.2 от Наредба №6 от
26.10.2018 г.
На второ място, същата е в предвидената от закона
писмена форма и при издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила.
На трето място, относно приложението на материалния
закон, съдът съобрази следното:
Според нормата на чл.8, ал.7 от
Наредба №6 от 26.10.2018 г., финансова помощ не се предоставя на
кандидат и ползвател на помощта, за който се установи наличие на изкуствено
създадено условие за получаване на помощта или за осигуряване на предимство в
противоречие с целите на мярката. „Изкуствено създадено условие“ съобразно
цитираната наредба е всяко установено условие по смисъла на чл. 60 от
Регламент /ЕС/ № 1306/2013 на Европейския парламент и на
Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерки
за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие. Изкуствено
създадени условия се установяват, когато въпреки формалното спазване на
предвидените в съответната правна уредба условия кандидатите за подпомагане
биха получили предимство чрез създаване на координация помежду си или между тях
съществува географска, икономическа, правна и/или персонална връзка/§1, т.11,
ДР на наредбата/.
Правилото
на чл.60 от Регламент /ЕС/ № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета сочи, че без да се засягат специфичните разпоредби, в
секторното законодателство в областта на селското стопанство не се дава никакво
предимство на физическо или юридическо лице, за които е установено, че
условията, необходими за получаване на такива предимства, са създадени
изкуствено, в противоречие с целите на това законодателство.
Разпоредбата на чл.8, ал.1 от наредбата,ред.ДВ, бр.53/2019 г., в сила от 05.07.2019 г., към момента на подаване на заявленията за участие по мярката, сочи, че максималният размер на финансовата помощ по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ е до 75 сто от разходите за изпълнение на всяка конкретно определена дейност на база определени пределни цени по приложение № 1. Максималният размер на разходите по проект или проекти, подадени от един кандидат в рамките на един прием, е 3 000 000 лева. Максималният размер на всички разходи по проекти, подадени от един кандидат за целия период на Националната програма, е 6 000 000 лева.
Данните
по делото сочат, че въпреки формално спазване на предвидените правила за
участие в програмата и представяне на необходимите документи, са нарушени
целите на програмата, определени в наредбата и правото на ЕС. Нарушена е
нормата на чл.8, ал.1 от наредбата, тъй като чрез разделяне на дейностите по
четири различни проекта, на лица, за които безспорно се установява, че са
свързани помежду си, се е достигнало до надвишаване на максимално допустимия
размер за финансиране по мярката, като изкуствено се създават условия за
получаване на финансовата помощ от лице, което не е нейният реален получател по
заявленията и по договорите с фонда. Финансирането на тези проекти би довело до
концентриране на значителен финансов ресурс в определен кръг лица, което е в
нарушение на принципа на конкурентоспособност и целите на мярката да се
предоставят нови възможности на българските производители да се възползват от
финансови средства за обновяване и преструктуриране на лозята и подобряване на
методите и технологиите в лозарските стопанства и подобряване на позициите им
на пазари в държави, извън Европейския съюз.
Безспорно
се установяват изкуствено създадени условия,
при които кандидатите за подпомагане биха получили предимство чрез
създадена координация и съществуваща между тях географска, икономическа, правна
и/или персонална връзка.
Едновременната
подготовка на документите и подаването им в Държавен фонд „Земеделие“, при
което отделните проекти са заявени като
самостоятелни такива на различни собственици, представлява изкуствено създаване
на условия за отпускане на финансова помощ в противоречие с правото на
Европейския съюз и националното право.
По
правилата за разпределение на доказателствената тежест, жалбоподателят не е
ангажирал такива, с които да обори констатациите на административния орган.
Налице
са материално правните предпоставки, предвидени в нормите на чл.13, ал.11, т.1
и 4, вр.чл.8, ал.7 от Наредба №6 от 26.10.2018 г., поради което правилно
административният орган е отказал финансиране по заявление за подпомагане ИН **********
от 08.02.019 г., подадено от ЕТ „Грозд-Г.Н.“.
Предвид
изложеното жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.
При
този резултат и предвид направеното искане в полза на ответника се следват
направените по делото разноски.
Жалбоподателят
е направил своевременно възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от ответника
в настоящото производство. Съгласно разпоредбата на чл.78, ал.5 ГПК, за да
намали размера на платеното адвокатско възнаграждение, съдът трябва да
установи, че фактическата и правна сложност на делото не съответства на размера
на заплатеното адвокатско възнаграждение. В случая възнаграждението, което е
заплатено реално, отговаря на фактическата и правна сложност на делото и
неговия обем/6 тома/, поради което не е прекомерно и следва да се присъди в
цялост.
Ето защо, на
ответника следва да се присъдят разноски в размер на
14 325.26/четиринадесет хиляди триста двадесет и пет лева и двадесет и
шест ст./, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение, съобразно чл.8,
ал.2, т.6 от Наредба №1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения/обн.ДВ, бр.64/23.07.2004 г./.
Мотивиран така и на
основание чл.172, ал.2 АПК, Административен съд Бургас, осми състав,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Грозд-Г.Н.“, ЕИК/Булстат *********, със седалище и
адрес на управление - гр.Карнобат, ул. „Кирил и Методий“ №22, бл.35, вх. „Б“,
ет.3, ап.9, представлявано от Г.Н. Н., против заповед №03-РД/1485 от 12.06.2020
г. на изпълнителния директор на Държавен фонд/ДФ/ „Земеделие“, с която е
отказано финансиране по заявление за подпомагане с идентификационен номер/ИН/
********** от 08.02.2019 г. по мярка „Престуктуриране и конверсия на лозя“.
ОСЪЖДА ЕТ „Грозд-Г.Н.“,
ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление - гр.Карнобат, ул.
„Кирил и Методий“ №22, бл.35, вх. „Б“, ет.3, ап.9, представлявано от Г.Н. Н.,
да заплати на Държавен фонд/ДФ/ „Земеделие“ разноски в размер на 14 325.26/четиринадесет хиляди триста
двадесет и пет лева и двадесет и шест ст./.
Решението
може да се обжалва, в 14- дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред
Върховен административен съд на Република България.
СЪДИЯ: